EU slopar planer om begränsad roaming

Permalänk
Melding Plague

EU slopar planer om begränsad roaming

Efter skarp kritik slopar EU planerna om begränsad roaming inom EU-länderna. För att förhindra missbruk ska istället operatörer kunna flagga för detta och lägga på extra kostnader.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Får se hur länge det här förslaget håller...

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Medlem

Operatörerna har vunnit mark, och dom kommer att expandera.
Vi får väl se hur länge detta med roaming utan hiskeliga priser komma hålla.

Permalänk
Medlem

Var tidigare (läääänge sen) positiv till EU (EG) samarbetet, men när man sett dem misslyckas med att komma överens i fråga efter fråga, högt som lågt så har jag ändrat uppfattning. Varför ska vi vara med i en union som inte ens kan komma överens när mängder av människoliv står på spel.

Just nu känns det bara som att EU är en arena för lobbyism, där särintressen med mycket pengar sätter agendan och medborgarna har sen länge åsidosatts....dags att följa efter Storbritannien kanske.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Det är ändå i dessa stunder man gillar EU. Jag är imponerad över hur vettiga förslag som ändå läggs fram till skillnad från vad som händer på Regeringsnivå här.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Menar dem inte "Om användaren använder avsevärt mycket mer data i utlandet kommer en avgift läggas på"? Känns konstigt att straffa någon för att de använder mer data hemma i deras eget nät jämfört med utomlands??

Visa signatur

GPU: RTX 2080TI CPU: Ryzen 9 3900X. PSU: Corsair 1000W. RAM: 32GB (16x2).

Permalänk
Medlem

Så om man har tillgång till wlan i princip 24/7 i hemlandet och börjar använda mobilt utomlands så lär man bli straffad pga för hög data andväning?

Visa signatur

• i9 10900k @ 5.0 Ghz • 64GB Ram • Nvidia 3080 • 1tb Gen4 m2 •
Nzxt S340 Elite • Windows 11 • 3440 x 1440 •

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FredrikMH:

Det är ändå i dessa stunder man gillar EU. Jag är imponerad över hur vettiga förslag som ändå läggs fram till skillnad från vad som händer på Regeringsnivå här.

Samma dagis, annan avdelning

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebKro:

Menar dem inte "Om användaren använder avsevärt mycket mer data i utlandet kommer en avgift läggas på"? Känns konstigt att straffa någon för att de använder mer data hemma i deras eget nät jämfört med utomlands??

Tänkte likadant, kan ju inte stämma det som står i nyhetstexten.

Skrivet av kakan86:

Så om man har tillgång till wlan i princip 24/7 i hemlandet och börjar använda mobilt utomlands så lär man bli straffad pga för hög data andväning?

Man får nog skilja på "Roaming" som detta gäller och annan trafik?

Normalt sett använder man väl knappt "Roaming" i hemlandet överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem

Swexit 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebKro:

Menar dem inte "Om användaren använder avsevärt mycket mer data i utlandet kommer en avgift läggas på"? Känns konstigt att straffa någon för att de använder mer data hemma i deras eget nät jämfört med utomlands??

Skrivet av Åsa-Nisse:

Tänkte likadant, kan ju inte stämma det som står i nyhetstexten.

Man får nog skilja på "Roaming" som detta gäller och annan trafik?

Normalt sett använder man väl knappt "Roaming" i hemlandet överhuvudtaget?

Är nog lite luddigt formulerat, man menar nog att om man har ett utländskt abonnemang (för att man exempelvis jobbar utomlands) men använder mer data i hemlandet så kan man åka på avgiften. Detta då för att hindra att man som svensk exempelvis har ett danskt abonnemang fast man huvudsakligen använder det i sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Operatörerna har vunnit mark, och dom kommer att expandera.
Vi får väl se hur länge detta med roaming utan hiskeliga priser komma hålla.

Skrivet av Orisons:

Var tidigare (läääänge sen) positiv till EU (EG) samarbetet, men när man sett dem misslyckas med att komma överens i fråga efter fråga, högt som lågt så har jag ändrat uppfattning. Varför ska vi vara med i en union som inte ens kan komma överens när mängder av människoliv står på spel.

Just nu känns det bara som att EU är en arena för lobbyism, där särintressen med mycket pengar sätter agendan och medborgarna har sen länge åsidosatts....dags att följa efter Storbritannien kanske.

Skrivet av Zipparn:

Swexit 2019

Så om jag fattar det rätt så är problemet i detta fallet att EU försöker ta bort roamingavgifterna? Normalt brukar folk klaga när det läggs på avgifter och kostnader, men nu är det tydligen EU:s fel när de även försöker reglera bort orimliga avgifter? Intressant...någon som har lust att vidareutveckla det resonemanget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Var tidigare (läääänge sen) positiv till EU (EG) samarbetet, men när man sett dem misslyckas med att komma överens i fråga efter fråga, högt som lågt så har jag ändrat uppfattning. Varför ska vi vara med i en union som inte ens kan komma överens när mängder av människoliv står på spel.

Just nu känns det bara som att EU är en arena för lobbyism, där särintressen med mycket pengar sätter agendan och medborgarna har sen länge åsidosatts....dags att följa efter Storbritannien kanske.

Absolut, det är ju dumt att revidera ett dåligt förslag. Bättre att stoppa utvecklingen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Tänkte likadant, kan ju inte stämma det som står i nyhetstexten.

Man får nog skilja på "Roaming" som detta gäller och annan trafik?

Normalt sett använder man väl knappt "Roaming" i hemlandet överhuvudtaget?

Många använder nog mer surf via wifi än via mobilnätet hemma. För dessa kan det då bli så att de använder mer mobilsurf utomlands än hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Så om jag fattar det rätt så är problemet i detta fallet att EU försöker ta bort roamingavgifterna? Normalt brukar folk klaga när det läggs på avgifter och kostnader, men nu är det tydligen EU:s fel när de även försöker reglera bort orimliga avgifter? Intressant...någon som har lust att vidareutveckla det resonemanget?

Ja, men hur hårt försöker de, är frågan. De misslyckas ju.

Permalänk
Medlem

Det här tycker jag om, det är så det ska se ut. Bevisbördan för "missbruk" läggs helt på operatörerna och kunden kan överklaga. Det är härligt. Det är konsumentmakt. Det är frihet. Ju färre verktyg företagen har i sin ockerlåda desto bättre

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Ja, men hur hårt försöker de, är frågan. De misslyckas ju.

Ah, så du missade den begränsning av avgifterna som redan iförts för ett antal är sedan? Ingen begränsning duger så länge det inte är gratis? Utan EU hade operatörerna fortfarande kunnat ta ut vad som helst för roaming, och nu när de planerar att begränsa avgifterna ännu mer så är det ett misslyckande?

Permalänk
Medlem

Antar att det är företagen som vanligt som får bestämma lagarna?

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem

Så roamingavgiften är nu fastställd till 8,5€/GB?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Ah, så du missade den begränsning av avgifterna som redan iförts för ett antal är sedan? Ingen begränsning duger så länge det inte är gratis? Utan EU hade operatörerna fortfarande kunnat ta ut vad som helst för roaming, och nu när de planerar att begränsa avgifterna ännu mer så är det ett misslyckande?

Ja det är ett misslyckande. Hur länge lyckas de hålla det så kallade pristaket?
De lovade först Fri Roaming inom EU http://www.sweclockers.com/nyhet/21242-eu-beslutar-om-slopade...
Sedan får Fri roaming inom EU 30 dagars gräns http://www.sweclockers.com/nyhet/22627-fri-roaming-inom-eu-fa...
Nu kryper projektet till korset och kuvas under telebolagen http://www.sweclockers.com/nyhet/22697-eu-slopar-planer-om-be...
Såhär ser ett misslyckande ut.

Offtopic: Även om det hade fungerat. Vilket det inte gör. Så hade EUs förtryckande och förstörande inverkan på samtliga medlemsnationers integritet och bevarande ändå aldrig kunnas lyftas upp av lite fri roaming. EU ruinerar vår kontinent och våra friheter och vi skall tacka med mössan i hand för fri roaming under två veckor om året när vi åker till mallis, torka munnen och säga tack så mycket?

SWEXIT 2019

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Ja det är ett misslyckande. Hur länge lyckas de hålla det så kallade pristaket?
De lovade först Fri Roaming inom EU http://www.sweclockers.com/nyhet/21242-eu-beslutar-om-slopade...
Sedan får Fri roaming inom EU 30 dagars gräns http://www.sweclockers.com/nyhet/22627-fri-roaming-inom-eu-fa...
Nu kryper projektet till korset och kuvas under telebolagen http://www.sweclockers.com/nyhet/22697-eu-slopar-planer-om-be...
Såhär ser ett misslyckande ut.

Offtopic: Även om det hade fungerat. Vilket det inte gör. Så hade EUs förtryckande och förstörande inverkan på samtliga medlemsnationers integritet och bevarande ändå aldrig kunnas lyftas upp av lite fri roaming. EU ruinerar vår kontinent och våra friheter och vi skall tacka med mössan i hand för fri roaming under två veckor om året när vi åker till mallis, torka munnen och säga tack så mycket?

SWEXIT 2019

Så du ser inga som helst vinster för oss konsumenter med att man går från ett läge där operatörerna tar ut de avgifter de vill till att de sedan begränsas till nuvarande nivåer till att som mest kunna ta ut ca 40 öre/minut för de som mer eller mindre permanent använder ett lands abonnemang i ett annat. Jag tänka mig klart legitima skäl till att det inte är lämpligt att lägga skippa begränsningarna helt, exempelvis kan jag tänka mig att det betydligt dyrare att skapa infrastruktur i ett glesbebyggt land som sverige än i exempelvis danmark. De bolag som då bygger infrastruktur i sverige kommer att behöva ha högre samtalsavgifter än de i danmark för att kunna täcka sina kostnader. Om man då släpper det helt så kan man skaffa ett billigare danskt abonnemang och använda i sverige vilket kommer att snedvrida konkurrensen. För att inte tala om skillnader i beskattning/moms vilket kommer att kunna snedvrida konkurrensen ytterligare.

Du får ursäkta, men det låter mer som att du bestämt dig för att EU är dåligt och då är allt som EU hittar på antingen dålig i grunden eller inte tillräckligt bra. Att i framtiden kunna använda sitt svenska abonnemang utan extra avgifter när man är på semester inom EU är en ENORM förbättring mot för ett antal år sedan.

Du är förresten medveten om att om sverige inte varit med i EU så hade troligen avgifterna fortfarande legat på de nivåer de låg på för att antal är sedan vilket var skyhögt över de nu föreslagna gränserna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Så roamingavgiften är nu fastställd till 8,5€/GB?

I de fall du mer eller mindre permanent använder ett lands abonnemang i ett annat. Sedan är det inte hugget i sten förrän det kommit ett faktiskt beslut, de kan justeras både upp och ner.

Permalänk
Medlem

@Frispel: Ja de skulle ju slopa romingavgifterna = Bra. Kom de överens och gjorde det? Nej = dåligt. Eu bevisar igen att de inte kan ta något beslut som är bra för befolkningen generellt, och att de lyssnar mer på lobbyister för särintressen än på folket....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

@Pellepelikan: Så kan man ju se det, jag ser det som att de återigen misslyckats med att genomdriva något i praktiken, ungefär som de gjorde med omfördelningen av flyktingar från Grekland t.ex. EU är bra på att generera förslag och pappersprodukter och sämre på att se till att de efterlevs. Tycker jag iallafall...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

@Pellepelikan: Så kan man ju se det, jag ser det som att de återigen misslyckats med att genomdriva något i praktiken, ungefär som de gjorde med omfördelningen av flyktingar från Grekland t.ex. EU är bra på att generera förslag och pappersprodukter och sämre på att se till att de efterlevs. Tycker jag iallafall...

Ingenting är gratis. Telenäten måste underhållas, vem ska betala det om de inte får ta betalt för sina tjänster?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

@Frispel: Ja de skulle ju slopa romingavgifterna = Bra. Kom de överens och gjorde det? Nej = dåligt. Eu bevisar igen att de inte kan ta något beslut som är bra för befolkningen generellt, och att de lyssnar mer på lobbyister för särintressen än på folket....

Som sagt, det lär finnas vettiga och legitima anledningar till att behålla vissa begränsningar, vilket är en av anledningarna till att man skickar ut förslag på remiss där parter som berörs får komma med synpunkter.

Och fortfarande, hade du föredragit de avgifter som fanns för några år sedan? Ett beslut som innebär att man som mest får betala 40 öre/min extra är bra för befolkningen generellt. Visst, saker kan alltid bli bättre, men det är lite tråkigt att man är så låst i att allt som eu gör (eller inte gör) som något negativt att man inte ens kan erkänna de saker man gör som innebär förbättringar för gemene man. Inget är bra som det är, ändrar man något åt det positiva hållet så duger det inte då det inte tillräckligt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frispel:

Så du ser inga som helst vinster för oss konsumenter med att man går från ett läge där operatörerna tar ut de avgifter de vill till att de sedan begränsas till nuvarande nivåer till att som mest kunna ta ut ca 40 öre/minut för de som mer eller mindre permanent använder ett lands abonnemang i ett annat. Jag tänka mig klart legitima skäl till att det inte är lämpligt att lägga skippa begränsningarna helt, exempelvis kan jag tänka mig att det betydligt dyrare att skapa infrastruktur i ett glesbebyggt land som sverige än i exempelvis danmark. De bolag som då bygger infrastruktur i sverige kommer att behöva ha högre samtalsavgifter än de i danmark för att kunna täcka sina kostnader. Om man då släpper det helt så kan man skaffa ett billigare danskt abonnemang och använda i sverige vilket kommer att snedvrida konkurrensen. För att inte tala om skillnader i beskattning/moms vilket kommer att kunna snedvrida konkurrensen ytterligare.

Du får ursäkta, men det låter mer som att du bestämt dig för att EU är dåligt och då är allt som EU hittar på antingen dålig i grunden eller inte tillräckligt bra. Att i framtiden kunna använda sitt svenska abonnemang utan extra avgifter när man är på semester inom EU är en ENORM förbättring mot för ett antal år sedan.

Du är förresten medveten om att om sverige inte varit med i EU så hade troligen avgifterna fortfarande legat på de nivåer de låg på för att antal är sedan vilket var skyhögt över de nu föreslagna gränserna?

Tycker förslaget att man kan användas sitt abb i 30 dagar utan avgift är bra. Det hindrar missbruk (om man inte skaffar nytt abb gång på gång), då är man friare att använda mobil utomlands.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar