Fylla på vätska i Fractals aio vattenkylare

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2004

Fylla på vätska i Fractals aio vattenkylare

Innehar en FD Kelvin S24. Den är till skillnad från andra, enligt FD lätt att fylla på via en liten "fill port".

Pumpen har nu blivit väldigt känslig för hur radiatorn placeras samt att det låter som det inte är så mycket vatten i när jag skakar radiatorn. Pumpen låter rätt ansträngd också.

Tänker att en påfyllning kanske behövs. Haft den i lite över ett år. Vet någon hur jag ska gå tillväga? Är helt grön på detta så tänk gärna på det när ni förklarar Samt, ska jag ha nån speciell vätska eller räcker vanligt vatten??

$ grep parts /home/pwntato/thermaltake_core_v21
specs: core i7 6700k, 16GB vengeance lpx, asus maximus viii gene, asus strix 980ti, evga 850p2, samsung 850 evo 250GB, samsung 850 evo 1tb, wd green 1TB

$ echo citera gärna om du vill ha svar snabbare >> /home/pwntato/quote

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av pwntato:

Innehar en FD Kelvin S24. Den är till skillnad från andra, enligt FD lätt att fylla på via en liten "fill port".

Pumpen har nu blivit väldigt känslig för hur radiatorn placeras samt att det låter som det inte är så mycket vatten i när jag skakar radiatorn. Pumpen låter rätt ansträngd också.

Tänker att en påfyllning kanske behövs. Haft den i lite över ett år. Vet någon hur jag ska gå tillväga? Är helt grön på detta så tänk gärna på det när ni förklarar Samt, ska jag ha nån speciell vätska eller räcker vanligt vatten??

du ska ha batterivatten. vanligt vatten har för mycket skit i sig.

att tänka på är att vattenkylning inte tappar vatten hipp som happ. har du en läcka? har du spår efter vatten på kretskortet?

kan ocks¨å vara så att det ligger avlagringar i kylblocket och det är därfr den är så trög.

notis: jag kör aldrig slutna system utan har bara byggt customloops så mina kunskaper på just slutna system är begränsad

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2004
Skrivet av pokelia:

du ska ha batterivatten. vanligt vatten har för mycket skit i sig.

att tänka på är att vattenkylning inte tappar vatten hipp som happ. har du en läcka? har du spår efter vatten på kretskortet?

kan ocks¨å vara så att det ligger avlagringar i kylblocket och det är därfr den är så trög.

notis: jag kör aldrig slutna system utan har bara byggt customloops så mina kunskaper på just slutna system är begränsad

Ingen läcka. Däremot har jag läst att det kan dunsta vatten ur dem med tiden. Men hur mycket vatten är tillräckligt? Ska det skvalpa lite eller ska den va helt full?

specs: core i7 6700k, 16GB vengeance lpx, asus maximus viii gene, asus strix 980ti, evga 850p2, samsung 850 evo 250GB, samsung 850 evo 1tb, wd green 1TB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Mar 2010
Skrivet av pwntato:

Ingen läcka. Däremot har jag läst att det kan dunsta vatten ur dem med tiden. Men hur mycket vatten är tillräckligt? Ska det skvalpa lite eller ska den va helt full?

iochmed att den är sluten så har du ingen reservoar (den som brukar kunna jämna ut och samla upp luften)

därav bör den vara fylld till bredden.

har du ett slutet system kan det inte dunsta vatten då vattnet inte kan komma ut. men har du en påfylnings plugg så öppna och kolla hur mycket vatten det är.

jag hade rekommenderat att tömma den på gammalt vatten och skölhja ut med typ en 3-4 liter batterivatten...men jag låter det vara osagt tills någon kan stödja mitt påstående

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Okt 2004

Tack för det

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hudiksvall (Forsa)
Registrerad
Sep 2003

de systemet påfyllnings hålet ska ha högsta punkten bästa en flaska med pip sen som andra skriver destillerat vatten

Låda Phobya UltraBig Watercase V.1 M-kort ASROCK X99 Taichi CPU i7 5930K Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm radiatorer Minne4 X 8Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik 2 x MSI GTX 1070 8GB Sea Hawk EK X HB-SLI AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm BenQ 32'' BL3200PT