Fylla på vätska i Fractals aio vattenkylare

Permalänk
Medlem

Fylla på vätska i Fractals aio vattenkylare

Innehar en FD Kelvin S24. Den är till skillnad från andra, enligt FD lätt att fylla på via en liten "fill port".

Pumpen har nu blivit väldigt känslig för hur radiatorn placeras samt att det låter som det inte är så mycket vatten i när jag skakar radiatorn. Pumpen låter rätt ansträngd också.

Tänker att en påfyllning kanske behövs. Haft den i lite över ett år. Vet någon hur jag ska gå tillväga? Är helt grön på detta så tänk gärna på det när ni förklarar Samt, ska jag ha nån speciell vätska eller räcker vanligt vatten??

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Innehar en FD Kelvin S24. Den är till skillnad från andra, enligt FD lätt att fylla på via en liten "fill port".

Pumpen har nu blivit väldigt känslig för hur radiatorn placeras samt att det låter som det inte är så mycket vatten i när jag skakar radiatorn. Pumpen låter rätt ansträngd också.

Tänker att en påfyllning kanske behövs. Haft den i lite över ett år. Vet någon hur jag ska gå tillväga? Är helt grön på detta så tänk gärna på det när ni förklarar Samt, ska jag ha nån speciell vätska eller räcker vanligt vatten??

du ska ha batterivatten. vanligt vatten har för mycket skit i sig.

att tänka på är att vattenkylning inte tappar vatten hipp som happ. har du en läcka? har du spår efter vatten på kretskortet?

kan ocks¨å vara så att det ligger avlagringar i kylblocket och det är därfr den är så trög.

notis: jag kör aldrig slutna system utan har bara byggt customloops så mina kunskaper på just slutna system är begränsad

Permalänk
Medlem
Skrivet av pokelia:

du ska ha batterivatten. vanligt vatten har för mycket skit i sig.

att tänka på är att vattenkylning inte tappar vatten hipp som happ. har du en läcka? har du spår efter vatten på kretskortet?

kan ocks¨å vara så att det ligger avlagringar i kylblocket och det är därfr den är så trög.

notis: jag kör aldrig slutna system utan har bara byggt customloops så mina kunskaper på just slutna system är begränsad

Ingen läcka. Däremot har jag läst att det kan dunsta vatten ur dem med tiden. Men hur mycket vatten är tillräckligt? Ska det skvalpa lite eller ska den va helt full?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwntato:

Ingen läcka. Däremot har jag läst att det kan dunsta vatten ur dem med tiden. Men hur mycket vatten är tillräckligt? Ska det skvalpa lite eller ska den va helt full?

iochmed att den är sluten så har du ingen reservoar (den som brukar kunna jämna ut och samla upp luften)

därav bör den vara fylld till bredden.

har du ett slutet system kan det inte dunsta vatten då vattnet inte kan komma ut. men har du en påfylnings plugg så öppna och kolla hur mycket vatten det är.

jag hade rekommenderat att tömma den på gammalt vatten och skölhja ut med typ en 3-4 liter batterivatten...men jag låter det vara osagt tills någon kan stödja mitt påstående

Permalänk
Medlem

Tack för det

Permalänk
Medlem

de systemet påfyllnings hålet ska ha högsta punkten bästa en flaska med pip sen som andra skriver destillerat vatten

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz