Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Sep 2004

Router för 1gb fiber? Eller annat?

Får strax 1 gig fiber draget till villan och skulle behöva er expertis till vad jag ska köpa för prylar.

Jag kommer att vilja köra trådlöst med hög hastighet. Jag kommer också vilja köra trådbundet med hög hastighet. Vidare kommer jag att dra en nätverkskabel och till en gästlägenhet på tomten där det också finns nätversuttag och där det också ska finnas wifi. Detta ska också gå snabbt.

Vad behöver jag för prylar? Räcker det med en router i huvudhuset och sedan ytterligare en i gästhuset? Vad har ni för rekommendationer och vilka märken och modeller?

Alla tips tas emot tacksamt!

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

En ren router eller en med kombinerad accesspunkt i huvudhuset och så switch och accesspunkt i gäststugan, absolut inte en router där så ska det funka.
Det finns ingen konsumentrouter som klarar Gbit routing men de bästa når över 900Mbit, den enda billiga router som klarar det är Ubiquiti edge max https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-lite/ men det är en ren router.
Troligen är en något bättre hemrouter typ i prisklassen "2000 kr eller mer" vettigt som huvudenhet och i gästhuset en Gbit switch typ Netgear gs105 och en accesspunkt typ Ubiquiti AP AC Lite.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Föreslår som mrqaffe samma lika.

En Ubiquiti Networks EdgeRouter Lite i huset för WAN. Kombinerat med valfri billig switch för enheter (typ Netgear GS105 eller GS108) och en/fler access-punkt(er), förslagsvis Ubiquiti Networks UniFi AP AC Lite. Samma setup ute i gäststugan (förutom router givetvis), en switch+AP.

pfSense: GA-J1900N-D3V Quad-core Celeron 2GHz, Samsung 4GB, pfSense 2.2.2@USB
ESXi: i5 3470S, Gigabyte GA-B75N, Corsair XMS3 16GB, Intel PRO/1000 VT Quad GbE, Streacom F7C, ESXi@USB
RCF Ayra Five, Audioengine D1, HiFiMAN HE-400, Audinst HUD-MX1, FiiO E10, Grado Labs Alessandro MS1, Yamaha EPH-100

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västerås
Registrerad
Feb 2015

Håller med ovanstånde.

Ev kan en av de bättre hemmarouters fungera i huset, tex. Asus RT-AC68/88/5300 eller Netgear R7000/R7800/R8500. Edgerouter kan mer, men kan behöva mer kunskap för att komma till sin rätt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Sep 2004

Nu har vi äntligen fått fibern så nu är det dags för köp. Jag var helt inställd på att köpa en edgerouter lite samt en UniFi AP AC Lite, men börjar nu tänka om lite.

Jag har en 3 tb hårddisk som jag gärna skulle vilja koppla till nätverket, så därför är jag sugen på en router med usb-ingång. Det hade också varit trevligt (vet inte om det är möjligt) med en torrent-client installerad i routern så att jag kan använda torrents utan att ha igång datorn.

Är detta möjligt? Om ja, hur bra fungerar det och vilken router rekommenderas?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Linksys har snabbast diskhantering och är de enda som är jämförbara med en enklare nas, de testar även sånt på Smallnetbuilder. jag har en wrt 1900ac http://www.smallnetbuilder.com/wireless/wireless-reviews/3239... torrentklienter har jag inte koll på då jag inte använder det men jag tror det finns om du installerar dd wrt som operativsystem i dem.

Phenom 2 960T (körs x6) med passivt Ninja på Asus Crosshair 4 Asus 4850 och en väldig massa masslagring.Passiv kyld Northq nätdel 450W Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, väldigt tyst, oftast passivt. Datorljud 2kanal: ljudkort/dsp Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop och mätmikrofon.