Permalänk
Medlem

Fryslagg

Halloj! Börjar med mina komponenter..

Processor: i5 4590 3.30GHz
Cpu kylare: (Cooler Master Hyper evo 212 evo)
Grafikkort: XFX Double D R9 280X
Moderkort: Z97 GAMING 5 (MS-7917)
Nätaggregat: Fractal Design Rdison 750W 80 PLUS gold
Hårddisk: ST1000DX001-1CM162 (Otroligt okunning på SSD's, tror det är seagate?)
RAM: Corsair Vengeance Pro Black DDR3 (2x4gb)
Fläktar: 2st Corsair Air Series AF120 Quiet 120mm framsidan av chassit.
Skärm: Acer GN246HL 144hz, den andra skärmen är nån philips...

Jag vet inte riktigt vart jag ska börja, datorn har den senaste månaden börja fryslagga, det kan vara allt ifrån 1 sek till 30 sek då jag oftast måste CTRL ALT DEL och sedan stänga av programmet på så sätt. Men ibland hjälper det inte ens att öppna aktivitetshanteraren för att även den brukar frysa ibland, inte lika ofta dock. Det spelar oftast ingen roll vad jag gör på datorn, utan det här kan hända när som men jag har märkt att om jag har Twitch/Youtube uppe så händer det oftare.

Jag tycker att detta problem uppstod med w10, när jag körde med w8.1 så hände detta ALDRIG, men det kan vara så att mina delar har fått mer slitage..? Var ju dock inte så länge sedan w10 släpptes, kommer inte ihåg. Tycker att min nuvarande processor borde duga åt surf/enklare spel så som CS, det är inte direkt så att jag sitter och streamar och att det slukar hela processorn. När jag spelar så är det oftast Youtube eller Twitch på andra skärmen. Märkte igår att när jag trycker på Windows loggan "Start" nere i vänstra hörnet så kan det ta typ 4 sek innan det öppnas, skulle också stänga av datorn och då var det som att den gick till strömparsläge fort och sen startades igen, det var dock inte strömparsläge...

Vet inte varför men min första tanke var att RAM minnena är kassa, kanske SSD'n.. :/
Eftersom att jag aldrig har haft det här problemet förut så vänder jag mig hit, någon kanske har eller har haft ett liknande problem och kan dela med sig. Jag har läst runt på olika forum men verkar inte hitta något.

Permalänk

Rensa bort lite program som kan ligga och tugga i bakgrunden, kolla om du har virus, se till att ha frächa drivers. Om inte det funkar så kan ominstallation av OS vara en lösning.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | Sapphire R9 280

Permalänk
Medlem
Skrivet av utsatt_unge496:

Rensa bort lite program som kan ligga och tugga i bakgrunden, kolla om du har virus, se till att ha frächa drivers. Om inte det funkar så kan ominstallation av OS vara en lösning.

Tack för ditt svar Jag rensat bort allt jag inte använder, har över 700GB ledigt. Har kört med CCleaner och scannat med Malwarebytes. Hur går det till om man ska ominstallera OS med usb?

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Silverstone Fortress FT03 ,Intel Core i7 4770K @4.5ghz 1.24v , ASUS Gryphon mATX Z87 + Armor Kit , Corsair Vengeance Pro 4x4GB @ 2133mhz , Silverstone Strider ST85F-P 850W PSU & Custom waterloop + EVGA GeForce GTX 1070 FTW ACX 3.0

Permalänk
Medlem

Kan man ominstallera till w7 från w10?

Permalänk
Medlem

@KKona: osäker hur windows toolkit fungerade. Men annars hitta en windows 7 iso fil och sedan googla hur man göra ett BOOTABLE usb. så de går den vägen också. Men varför ska du nergradera ?

Visa signatur

Silverstone Fortress FT03 ,Intel Core i7 4770K @4.5ghz 1.24v , ASUS Gryphon mATX Z87 + Armor Kit , Corsair Vengeance Pro 4x4GB @ 2133mhz , Silverstone Strider ST85F-P 850W PSU & Custom waterloop + EVGA GeForce GTX 1070 FTW ACX 3.0

Permalänk
Medlem

Du har en hybriddrive skulle starkt rekommendera dig att skaffa en SSD bara för windows det lär löna sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noaheng:

@KKona: osäker hur windows toolkit fungerade. Men annars hitta en windows 7 iso fil och sedan googla hur man göra ett BOOTABLE usb. så de går den vägen också. Men varför ska du nergradera ?

Jag försökte göra en bootable usb igår, fick error pga att en fil fattades på usb'n, testade lägga till filen men fick error ändå.
Jag la ner det, får köra med w10, har hört lite att w10 kan göra så att cpu usage blir extremt hög?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Du har en hybriddrive skulle starkt rekommendera dig att skaffa en SSD bara för windows det lär löna sig

Tack för ditt svar Champs! Kan du rekommendera någon? Jag är som sagt inte så haj på SSD's

Permalänk
Medlem

@KKona: Testa med en annan usb sticka eller omformatera den helt på nytt till fat 32 ( inte helt hundra dock ) Vilket format du ska formatera till får du kolla själv

Visa signatur

Silverstone Fortress FT03 ,Intel Core i7 4770K @4.5ghz 1.24v , ASUS Gryphon mATX Z87 + Armor Kit , Corsair Vengeance Pro 4x4GB @ 2133mhz , Silverstone Strider ST85F-P 850W PSU & Custom waterloop + EVGA GeForce GTX 1070 FTW ACX 3.0

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKona:

Halloj! Börjar med mina komponenter..

All heder till att du gör det, det underlättar

Skrivet av KKona:

Jag försökte göra en bootable usb igår, fick error pga att en fil fattades på usb'n, testade lägga till filen men fick error ändå.
Jag la ner det, får köra med w10, har hört lite att w10 kan göra så att cpu usage blir extremt hög?

Windows 10 kan göra så att CPUn jobbar 100% ja, då den kan jobba en hel del i bakgrunden med uppdateringar och andra tjänster. Detta är i sig inget unikt med Windows 10, då alla OS gör detta mer eller mindre, men Windows 10 har också en del buggar som kan påverka på detta sätt.

Ang fryslagget:
Det är svårt att säga "där är felet", för det kan orsakas av mycket olika fel. Några saker som kan hjälpa att identifiera dem är "hur" den låser sig. Ser du tex en HDD lampa 100% tänd när det sker? Hör du upprepande ljud i hörlurar/högtalare när det sker? Slockar bilden skärmen, eller blir den bara "fast" som den var när det sker?

Pga din HDD dock, hade jag gärna velat se SMART värden på det, för en skadad HDD kan orsaka märkbara fryslaggar och krascher. Crystal Disk Info är ett gratis program (räcker med .zip version, utan annons mm). Förstora upp fönstret så att alla rader syns och ta en skärmdump. Denna kan du sen lägga upp till tex https://postimage.org/ och länka till oss.

Ta ner memtest86 och testa så att du inte har fel på RAMminne (eller rättare sagt, så den inte räknar galet).

Just att du kraschar i låg last, pekar mest på mjukvaru fel, eller RAM/Nätaggregat fel, för annars hade du kraschat när den kört sig varm, eller lastas hårt.

Det sista och mer vanliga problemet som just är med Windows 10, är drivrutinerna. Alla större Windows 10 uppdateringar, Tex AU versionen, installerar om alla drivare. Just att du hade inga problem med 8.1 kan tyda på att du har en drivare (även till något annat) som inte är 100% stabil. (Tex nätverk, Ljudkort, Moderkort, Grafikkort osv).

Så om du inte har gjort det redan, ladda ner nya från AMD, och släng ut Windows egna. Jag själv hade problem med en maskin och ett realtek ljudkort för ca 1 år sedan, som krasher. Så det kan vara värt, om du kan, att ev kolla upp så att du kör rätt versioner av dem (från tex moderkort-tillverkarens hemsida), och ev installera om dem (om Windows har bytt ut dem).

Sista frågan jag har är, hur gammal är delarna? (Jag gissar, pga Z97 chipset, inte mer än 1-2 år?), men är några andra delar äldre?

Skrivet av KKona:

Tack för ditt svar Champs! Kan du rekommendera någon? Jag är som sagt inte så haj på SSD's

I budget segment hade jag nog tittat på Corsair Force LE eller OCZ Trion 150, 240GB eller 480GB versioner. De är pålitliga och fungerar bra för enkla behov (men de är också de få i budget segmentet som fungerar bra, så se upp). Sandisk Plus är relativt okej också, men har sämre skrivtolerans vs de andra, och kostar ändå typ 700kr, som alla andra, så lika bra att ta lite bättre. Toshiba Q300 ska också fungera bra, men de brukar kosta mer än OCZ versionen (som är typ samma företag).

Just nu finns även (från tips på fynd tråden), Intel 530 240GB version till kanon pris. Den är en av de få gamla hederliga MLC diskarna som är kvar, så den är väl värd det, bara på det kriteriet. De är inte de bästa diskarna, men de är mer än nog bra för normalt hemma bruk, och bättre än många nya TLC diskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKona:

Tack för ditt svar Champs! Kan du rekommendera någon? Jag är som sagt inte så haj på SSD's

Här har du pålitliga SSDs från Samsung bara att välja utifrån dina behov 120gb eller 250gb.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/ssdsata2a5tu...
https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/ssdsata2a5tu...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

All heder till att du gör det, det underlättar

Windows 10 kan göra så att CPUn jobbar 100% ja, då den kan jobba en hel del i bakgrunden med uppdateringar och andra tjänster. Detta är i sig inget unikt med Windows 10, då alla OS gör detta mer eller mindre, men Windows 10 har också en del buggar som kan påverka på detta sätt.

Ang fryslagget:
Det är svårt att säga "där är felet", för det kan orsakas av mycket olika fel. Några saker som kan hjälpa att identifiera dem är "hur" den låser sig. Ser du tex en HDD lampa 100% tänd när det sker? Hör du upprepande ljud i hörlurar/högtalare när det sker? Slockar bilden skärmen, eller blir den bara "fast" som den var när det sker?

Pga din HDD dock, hade jag gärna velat se SMART värden på det, för en skadad HDD kan orsaka märkbara fryslaggar och krascher. Crystal Disk Info är ett gratis program (räcker med .zip version, utan annons mm). Förstora upp fönstret så att alla rader syns och ta en skärmdump. Denna kan du sen lägga upp till tex https://postimage.org/ och länka till oss.

Ta ner memtest86 och testa så att du inte har fel på RAMminne (eller rättare sagt, så den inte räknar galet).

Just att du kraschar i låg last, pekar mest på mjukvaru fel, eller RAM/Nätaggregat fel, för annars hade du kraschat när den kört sig varm, eller lastas hårt.

Det sista och mer vanliga problemet som just är med Windows 10, är drivrutinerna. Alla större Windows 10 uppdateringar, Tex AU versionen, installerar om alla drivare. Just att du hade inga problem med 8.1 kan tyda på att du har en drivare (även till något annat) som inte är 100% stabil. (Tex nätverk, Ljudkort, Moderkort, Grafikkort osv).

Så om du inte har gjort det redan, ladda ner nya från AMD, och släng ut Windows egna. Jag själv hade problem med en maskin och ett realtek ljudkort för ca 1 år sedan, som krasher. Så det kan vara värt, om du kan, att ev kolla upp så att du kör rätt versioner av dem (från tex moderkort-tillverkarens hemsida), och ev installera om dem (om Windows har bytt ut dem).

Sista frågan jag har är, hur gammal är delarna? (Jag gissar, pga Z97 chipset, inte mer än 1-2 år?), men är några andra delar äldre?

I budget segment hade jag nog tittat på Corsair Force LE eller OCZ Trion 150, 240GB eller 480GB versioner. De är pålitliga och fungerar bra för enkla behov (men de är också de få i budget segmentet som fungerar bra, så se upp). Sandisk Plus är relativt okej också, men har sämre skrivtolerans vs de andra, och kostar ändå typ 700kr, som alla andra, så lika bra att ta lite bättre. Toshiba Q300 ska också fungera bra, men de brukar kosta mer än OCZ versionen (som är typ samma företag).

Just nu finns även (från tips på fynd tråden), Intel 530 240GB version till kanon pris. Den är en av de få gamla hederliga MLC diskarna som är kvar, så den är väl värd det, bara på det kriteriet. De är inte de bästa diskarna, men de är mer än nog bra för normalt hemma bruk, och bättre än många nya TLC diskar.

Tack så mycket för ditt svar! Igår så fabriksåterställde jag datorn och imorse blåste jag ur damm från hyper cpu kylaren, alltså den är hur sval som helst, låter absolut inte lika mycket och jag har inte stött på något fryslagg. Jag har använt den sedan 8 imorse nu utan några som helst problem vilket är en jäkla lättnad

Tycker du att jag ska ladda hem programmet du nämnde och fixa ny SSD? Det där RAM programmet testade jag förra veckan men det hjälpte inte så mycket, vet liksom inte vad jag letar efter eller hur det ska se ut. Får kolla nån guide på tuben. Jag kollade guides på youtube angående w10, inaktiverade några onödiga inställningar och tog bort lite onödiga appar osv.

Tänkte slå till på en SSD iaf om några dagar, måste bara hitta en som verkar nice.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewCamps:

Här har du pålitliga SSDs från Samsung bara att välja utifrån dina behov 120gb eller 250gb.
https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/ssdsata2a5tu...
https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/ssdsata2a5tu...

Bugar och bockar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKona:

Tack så mycket för ditt svar! Igår så fabriksåterställde jag datorn och imorse blåste jag ur damm från hyper cpu kylaren, alltså den är hur sval som helst, låter absolut inte lika mycket och jag har inte stött på något fryslagg. Jag har använt den sedan 8 imorse nu utan några som helst problem vilket är en jäkla lättnad

Har du inga fel så jaga inte dem...
Men det var troligen termisk throttling då skulle jag gissa på. Oavsett... she works again

Skrivet av KKona:

Tycker du att jag ska ladda hem programmet du nämnde och fixa ny SSD? Det där RAM programmet testade jag förra veckan men det hjälpte inte så mycket, vet liksom inte vad jag letar efter eller hur det ska se ut. Får kolla nån guide på tuben. Jag kollade guides på youtube angående w10, inaktiverade några onödiga inställningar och tog bort lite onödiga appar osv.

Tänkte slå till på en SSD iaf om några dagar, måste bara hitta en som verkar nice.

Ang SSD så är det väl värt det.
Det du har nu är en sk SSHD (Solid State Hybrid Disc). Dvs en HDD, med en 8GB SSD i sig. Se det som en lastbil med lustgas... (snabb tills cachen tar slut), vs en turboladdad sportbil... SSHDn är prisvärd, men en SSD är märkbart snabbare.

De diskarna jag nämnde ovan går bra att välja mellan, och även de diskarna som @NewCamps nämnde är bra diskar (jag tog inte med dem för de är lite dyrare). Det finns dyrare än dessa också om du vill ha också, det hänger mer på vilken storlek, budget och krav du har dock.

Här har du ex på vettiga val på 240/250GB.
Och här på 480-500GB diskar.

Samsung 850 EVO är den dyraste disken som är länkad, men den är också den snabbaste av dem alla. Under det priset så får man offra lite prestanda, och/eller lite skrivtolerans för att få ner priset. Intel 530 disken länkad i 240GB området är på utförsäljning, så den lär försvinna snart (typ innan helgen är över).
Diskarna jag har länkat är typ de jag själv skulle kunna tänka mig köpa, eller redan äger. Jag vet att de fungerar, och jag vet att de inte har verken volt-drift problem, eller andra problem.

Så det är bara att välja...

(Och vill du spendera mer pengar så kan vi nog ordna alternativ till det också)

Permalänk
Avstängd

Bra att det verkar löst sig men tänkte mer säga om nån har samma fel så är windows 10 och realtek inte alltid kompis som paddanx pratade om tidigare och krångel kan ge fryslagg till hela windows fryser och är ljud eller lan relaterat och har även sett drivrutiner som ger ssd relaterade error som ej är hårdvarufel och är många som haft dom problemen på senare tid och vet ej om det är relaterat till anniversary uppdateringen som ballar ur drivrutinerna eller om det är kassa drivrutiner men har sett många med liknande problem på senaste tiden

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w