Samsung skärm död, behöver bilder

Permalänk

Samsung skärm död, behöver bilder

Tja.

Min Samsung Galaxy S5's skärm slutade att fungera för ett tag sedan, var sprickor uppe vid frontkameran som antagligen gjorde att fukt kom in och släckte skärmen.
Nu behöver jag komma åt bilder m.m i telefonen men eftersom att skärmen är svart dyker den inte upp när jag kopplar ihop den med datorn via USB. Har provat Samsungs egna felsökningsmekanik där man kan bli uppringd osv. men det fungerar inte heller.
Har letat runt i forumet efter liknande problem men ingen har hittat någon lösning på problemet.
Någon som har några tips? HDMI-Adapter?

Mvh

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred Two | Moderkort: MSI Z87-G41 | CPU: i5-4670k Haswell @ 3,4GHz | GPU: Radeon HD5970 | PSU: be quiet! KRAFT 700W | Minne: 8GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | Lagring: 120GB Intel 520 SSD, 500GB Seagate Barracuda Monitor: Dell SP230W 23" Mouse: Microsoft Intellimouse 3.0 | Keyboard: Steelseries 6gv2 | Headset: Steelseries Siberia v2 | Mousepad: ZOWIE G-TF

Permalänk
Medlem
Skrivet av hdrsy54eay:

Tja.

Min Samsung Galaxy S5's skärm slutade att fungera för ett tag sedan, var sprickor uppe vid frontkameran som antagligen gjorde att fukt kom in och släckte skärmen.
Nu behöver jag komma åt bilder m.m i telefonen men eftersom att skärmen är svart dyker den inte upp när jag kopplar ihop den med datorn via USB. Har provat Samsungs egna felsökningsmekanik där man kan bli uppringd osv. men det fungerar inte heller.
Har letat runt i forumet efter liknande problem men ingen har hittat någon lösning på problemet.
Någon som har några tips? HDMI-Adapter?

Mvh

Skulle kanske fungera med en adapter typ https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/mobiltelefon-tillbe...

Dock känns nästan 400 lite dyrt bara för att testa. Bättre och forska lite om bilden visas på tvn så man inte behöver låsa upp den osv för att det ska fungera.

Ett annat val är att få tag i en skärm och byta själv, finns mängder med videos på youtube hur man gör, tar man det bara lugnt så är det inte så svårt. Såg en firma som hade glas/lcd för typ 800 så borde kanske gå att hitta något billigare på ebay/amazon/aliexpress osv.
Såg att vissa tog runt 2500 för sina s5:or, om man får så mycket så kan det ju vara värt att laga den iaf. Säg att man bara får 1000 för en s5:a och du köper en skärm för 1000 så går du ju +-0 men då har du ju alla dina bilder osv.

Efter du har fixat eller löst det på något sätt kan du i fortsättningen ladda ner google foton eller vad de kallar appen och slå på säkerhetskopiering på denna.

Permalänk
Medlem

Problemet med att koppla in endast en extern skärm via usb->hdmi är om touchen är trasig blir det problem att styra telefonen..

Nedan löser problemet för 50-100:- samma produkt finns även i UK om man vill korta frakt tiderna men kostade lite mer för frakten..

http://www.ebay.co.uk/itm/5-in-1-MHL-HDMI-HDTV-MICRO-SD-CARD-...

Permalänk

Touchen är inte trasig. Jag känner knapptrycken vibrera när jag slår på telefonen för att slå in pinkod.
Tack för svar, ska testa beställa från ebay!

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred Two | Moderkort: MSI Z87-G41 | CPU: i5-4670k Haswell @ 3,4GHz | GPU: Radeon HD5970 | PSU: be quiet! KRAFT 700W | Minne: 8GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | Lagring: 120GB Intel 520 SSD, 500GB Seagate Barracuda Monitor: Dell SP230W 23" Mouse: Microsoft Intellimouse 3.0 | Keyboard: Steelseries 6gv2 | Headset: Steelseries Siberia v2 | Mousepad: ZOWIE G-TF

Permalänk
Skrivet av creativ:

Skulle kanske fungera med en adapter typ https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/mobiltelefon-tillbe...

Dock känns nästan 400 lite dyrt bara för att testa. Bättre och forska lite om bilden visas på tvn så man inte behöver låsa upp den osv för att det ska fungera.

Ett annat val är att få tag i en skärm och byta själv, finns mängder med videos på youtube hur man gör, tar man det bara lugnt så är det inte så svårt. Såg en firma som hade glas/lcd för typ 800 så borde kanske gå att hitta något billigare på ebay/amazon/aliexpress osv.
Såg att vissa tog runt 2500 för sina s5:or, om man får så mycket så kan det ju vara värt att laga den iaf. Säg att man bara får 1000 för en s5:a och du köper en skärm för 1000 så går du ju +-0 men då har du ju alla dina bilder osv.

Efter du har fixat eller löst det på något sätt kan du i fortsättningen ladda ner google foton eller vad de kallar appen och slå på säkerhetskopiering på denna.

Ja.. fast jag kan lägga ner en tusing utan problem för att få tillbaka allt. Ja jo jag hade ju synkat mitt konto till google, men inte till google foton :/ Ska kika på den du länkade, är väl bara att försöka lämna tillbaka den om det inte ger något resultat

Visa signatur

Chassi: Antec Three Hundred Two | Moderkort: MSI Z87-G41 | CPU: i5-4670k Haswell @ 3,4GHz | GPU: Radeon HD5970 | PSU: be quiet! KRAFT 700W | Minne: 8GB Corsair Vengeance LP @ 1600MHz | Lagring: 120GB Intel 520 SSD, 500GB Seagate Barracuda Monitor: Dell SP230W 23" Mouse: Microsoft Intellimouse 3.0 | Keyboard: Steelseries 6gv2 | Headset: Steelseries Siberia v2 | Mousepad: ZOWIE G-TF

Permalänk

Om den registrerar dina knapptryck borde du väl lyckas med att låsa upp telefonen så att du får åtkomst till den via datorn?

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Om du inte vill laga din telefon utan enbart få ut bilderna så kan du lämna in den till en mobilreparations kedja som kan provisoriskt sätta på en skärm för att kunna få ut bilderna. Brukar ligga på 200-300kr. Tyvärr så kommer du få tillbaka en telefon där skärmen är borttagen/sitter löst på.
Samsung S5's LCD är extrem tunn och är fastklistrad i ramen. Gör jobbet extremt svårt att få av den utan att den går sönder.