Zowie EC1-A och EC2-A

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte om jitter ur huvud taget och föredrar fps framför allt annat, även när det kommer till muspekare.

Fråga.
Ska jag ha högre dpi och polling rate på musen och dra ner muskänsligheten från windows kontrollpanel eller tvärtom?

Visa signatur

Phanteks Enthoo Evolv Shift 2 Air (mesh), Corsair SF600 V2 600W, Intel Core i5-12600KF, Big Shuriken 3, Kingston Fury Beast DDR5 5200MHz 32GB, ASUS ROG STRIX B660-I GAMING, ROG Strix GeForce® RTX 2070 SUPER, Samsung 970 EVO PLUS 2TB M.2 NVMe, Samsung 970 PRO 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxzzen:

Jag undrar varför det skulle vara en nackdel att det saknas mjukvara, det resulterar liksom i en mindre strulfaktor.

Allt du kan tänkas behöva justera går utmärkt att göra med dessa UTAN mjukvara; polling rate + lift of distance.

Vad mer krävs av en mus?

Edit: + DPI också såklart

Håller med, sjukt skönt att kunna ta med musen också utan att behöva fundera på någonting. (spelar på laptop ibland när jag reser). har den vita Evo:n som fanns tidigare. Synd att de slutat med vita möss Allt ska va så svart hela tiden

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk

Är det någon som vet om det är bättre coating än deras rödvita Evo (som jag har)?
Min har nämligen lossnat längst ner. Har haft den i 1,5 år, men lite mer än så ska man väl kunna begära?
Sedan har scrollhjluet börjat bete sig konstigt. Dock måste jag säga att det är den skönaste musen jag haft, så kanske bara ska köp en ny och hoppas på bättre exemplar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrottOchStraff:

Synd att de slutat med vita möss

Nu minns jag inte vem det var, men någon CS spelare la upp en bild på "new mouse from Zowie" och det var då en vit EC1-A så tror att dom är påväg tillbaka

Visa signatur

ASUS ROG Strix Z790-F
Intel Core i9-13900K w/ Noctua NH-D15S
ASUS STRIX RTX 4080 OC
Corsair Dominator Platinum RGB 32GB DDR5

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag riktigt kan lita på denna recension som trovärdig när recensenten skriver att utan mjukvara så är den sämre. Vad är det för påhitt? En mus ÄR bättre på alla sätt genom att den redan har det inbyggt i självaste musen.
Svampiga knappar? Lite trött på det där påhittade uttrycket. Det är väl snarare mer ergonomiskt för tummen med mjukare knappar en "stiffa" knappar som du trycker sönder tummen på. Sensorn kan dock diskuteras, det är en äldre variant. Finns 3360 t.ex. men det kommer i framtida möss eftersom logitech haft lite egna händer på den. Sedan har även benq en likadan mus som ec som är ambidex.. Självklart är inte den ambidex en ec1 eller ec2. Säger bara att det finns för dem som önskar.

Ytan kan diskuteras. För mig funkar den ypperligt bra. Lite lagom varm hand för att den känns som limmat i handen istället. Men vissa har haft problem. Föreslår att dem kanske lanserar en mus som har samma yta som qpads möss. Scrollhjulet är inga problem att använda, kan kännas lite väl mjuk för vissa som vill ha riktigt utmärkande hack/snäpp. Samt att lysdioden kan variera lite i styrka på olika möss har jag sett. Men det är bara en sådan där dum flashig grej som ingen egentligen ändå behöver.

Glidez på musen är perfekt formade för dess utseende och där stora och bra. Det gör att musen känns mer balanserad på musmattan. Som matta kan jag rekomendera zowies egna. Bästa mattan jag faktiskt köp på länge! Sista klagan jag har på musen är vid just tumknapparna. Det kan samlas lite skit emellan som användaren får rensa bort någon gång per månad om man gillar att ha det lite rent och snyggt.

Kabeln är ypperligt bra. Finns inga klagomål på den. Har varken känt av jitter eller rattle i musen. Det kan bero på recensentens inställningar på datorn. I och med att den "saknar" mjukvara till musen antar jag att något ligger och spökar med testarens dator i bakrunden som stör ut en signal. Har dock hört om fenomenet innan på reddit etc, men det är inte större %.

Permalänk
Medlem

Även jag har en EC1-A som jag är ganska nöjd med, men skulle personligen vilja ha en större mus då EC1-A tillsammans med andra möss ger mig lite kramp i handen på grund av att de är lite för små. Har rätt stora händer (närmare 21 cm långa) och en större version skulle vara en gudagåva för min del.

Permalänk
Medlem

Jag har en EC2 och är nöjd, skulle dock vilja få tag på BLUE L.E musen då den är den skönaste musen jag provat men går inte att få tag på idag :((

Permalänk
Medlem

Jag fårstår inte att alla tycker att avsaknad av mjukvara är något extremt positivt. Jag tycker iaf att det känns väldigt osäkert att ställa in inställningar genom att hålla inne knappar vid inkoppling. Jag skulle fundera över om jag verkligen har rätt inställningar eller om jag råkat ändra något. Dessutom så saknar jag inställningsmöjligheter för belysning och knappar.

Den enda riktigt bra lösningen anser jag är en bra utformad mjukvara där man kan styra allt från dpi med antal steg, till belysning, knappar, polling mm. Allt detta sparas sedan i musens internminne så man slipper ha en extra mjukvara igång i onödan. Så har jag på både mus och tangentbord och enligt mig så är zowies lösning långt ifrån optimal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

Jag fårstår inte att alla tycker att avsaknad av mjukvara är något extremt positivt. Jag tycker iaf att det känns väldigt osäkert att ställa in inställningar genom att hålla inne knappar vid inkoppling. Jag skulle fundera över om jag verkligen har rätt inställningar eller om jag råkat ändra något. Dessutom så saknar jag inställningsmöjligheter för belysning och knappar.

Den enda riktigt bra lösningen anser jag är en bra utformad mjukvara där man kan styra allt från dpi med antal steg, till belysning, knappar, polling mm. Allt detta sparas sedan i musens internminne så man slipper ha en extra mjukvara igång i onödan. Så har jag på både mus och tangentbord och enligt mig så är zowies lösning långt ifrån optimal.

Färgen på mushjulet skvallrar om vilken dpi du kör, du behöver inte hålla in något. Bra trycka på knappen på baksidan är du klar. Nackdelen är att man har förbestämda lägen, men för mig fungerar det bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: Ja för DPI, men jag refererade till uppdateringsfrekvensen. Dessutom en mus där man måste ha ett lysande scrollhjul får inga priser i min bok. Allt nu för tiden måste visst vara rgb, men så länge de går att stänga av så e jag nöjd. Möjligheten att fritt kunna ställa dpi är också något väldigt trevligt.

Permalänk

Sensorn i denna laggar för mkt. Väldigt skön att hålla i dock.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adzer:

@Broken-arrow: Ja för DPI, men jag refererade till uppdateringsfrekvensen. Dessutom en mus där man måste ha ett lysande scrollhjul får inga priser i min bok. Allt nu för tiden måste visst vara rgb, men så länge de går att stänga av så e jag nöjd. Möjligheten att fritt kunna ställa dpi är också något väldigt trevligt.

Jo, när jag köpte min hade jag precis samma uppfattning (men lyser rätt svagt), sen tittar man sällan på musen så problemet är inte så stort (finns värre möss som ser ut som rymdskepp) Nackdelen för mig är vänsterklick, även synd att DPI har fasta lägen men har faktiskt fungerat bra ändå(iuppdateringsfrekvensen har jag inte ändrat på någon mus) .

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Har ec2 och det är den bästa musen som jag har haft, och jag har provat en hel del möss. För mig är hur musen ligger i handen det viktigaste, och med handen på hjärtat så skulle jag önskat att man kunde ställa i färg på scrollhjulet, och jag skulle kanske vilja att val av DPI var lite friare än det är.
Men jag har aldrig varit så bekväm i mitt spelande som jag är nu, rekommenderas.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid kört Logitechs MX-serie (500, 510, 518, G400 mm) i över 10 år men nu verkar man lagt ner modellen och ersatt dessa med mad catz-inspirerade rymdskepp istället, och när den började tjafsa för några dagar sedan så var det dags för någonting nytt. Jag köpte faktiskt en Zowie EC1 för något år sedan men bytte tillbaka efter några dagar då den inte kändes helt bekväm. Men efter lite inspiration av denna recension och en vän så har jag nu införskaffat mig EC2:an istället (jag har små händer) och den passar betydligt bättre. Tog bara några timmar att vänja om sig.

Som många nämnt så kan jag inte förstå hur "saknar drivrutiner" är listat som någonting negativt. Det är en av de stora fördelarna med musen. Både scroll, sidoknappar och grepp är sköna. Jag önskar att man kunde stänga av lampan under scrollhjulet som för mig bara är irriterande. Annars har jag inte mycket annat att tillägga. En enkel och bra mus som gör det den ska

Permalänk

ni som har koll på dessa möss. Vilken av de här två liknar intellimouse explorer 3.0? passform osv.

Visa signatur

Intel Core i5 8400 2.8 GHz 9MB | Corsair Vengeance LPX Red DDR4 3200MHz 2x8GB | MSI GeForce RTX 2070 GAMING Z | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Crucial MX300 750GB | Cooler Master Hyper 212 LED | Cooler Master V700 | NZXT H440W Silent Ultra New Edition Black/Red Window

Permalänk
Medlem
Skrivet av steamuser:

ni som har koll på dessa möss. Vilken av de här två liknar intellimouse explorer 3.0? passform osv.

Utan att ha ägt en Intellimouse så skulle jag säga EC1-A då den är aningen större än 2. Kollat in Steelseries Rival? Den ska enligt hörsägen vara väldigt lik Intellimouse.

Visa signatur

Rigg: Win 10 - Corsair Carbide 400C - MSI Z170A-G43 Plus - i7 6700K - Prolimatech Megahalems Black - 16GB Kingston Hyper X Fury - EVGA Supernova G2 750 - Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming 6GB - Samsung 750 EVO 250 GB - Samsung 850 EVO 500GB - NAS för lagring

Tangentbord: Arachnid Recore RGB - Mus: Varierande - Musmatta: QPAD UC-90 Pro XXL - Hörlurar: Sony MDR-1A - Mick: Vmoda Boom Pro

Permalänk
Skrivet av Pungen83:

Utan att ha ägt en Intellimouse så skulle jag säga EC1-A då den är aningen större än 2. Kollat in Steelseries Rival? Den ska enligt hörsägen vara väldigt lik Intellimouse.

Okej, ja jag har en rival och den liknar 3.0 rätt så mycket men tror den är lite högre än intellimouse. Dock ute efter någon som känns bättre.

Visa signatur

Intel Core i5 8400 2.8 GHz 9MB | Corsair Vengeance LPX Red DDR4 3200MHz 2x8GB | MSI GeForce RTX 2070 GAMING Z | ASUS ROG STRIX Z370-H GAMING | Crucial MX300 750GB | Cooler Master Hyper 212 LED | Cooler Master V700 | NZXT H440W Silent Ultra New Edition Black/Red Window

Permalänk
Medlem
Skrivet av steamuser:

Okej, ja jag har en rival och den liknar 3.0 rätt så mycket men tror den är lite högre än intellimouse. Dock ute efter någon som känns bättre.

Okej. Ganska svårt rekommendera då man ej vet hur du håller och hur stor hand du har. Asus Gladius är en av mina personliga favoriter av de mössen som är åt det lite större hållet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Rigg: Win 10 - Corsair Carbide 400C - MSI Z170A-G43 Plus - i7 6700K - Prolimatech Megahalems Black - 16GB Kingston Hyper X Fury - EVGA Supernova G2 750 - Gigabyte GTX 1060 G1 Gaming 6GB - Samsung 750 EVO 250 GB - Samsung 850 EVO 500GB - NAS för lagring

Tangentbord: Arachnid Recore RGB - Mus: Varierande - Musmatta: QPAD UC-90 Pro XXL - Hörlurar: Sony MDR-1A - Mick: Vmoda Boom Pro