Permalänk
Medlem

GTX 1070 coil whine

Nu har mitt MSI GTX 1070 Gaming X Börjat ''coil whine'a''. Jag har kollat runt lite och har läst att många andra har också fått det, fast i väldigt höga fps. Mitt grafikkort börjar coil whine'a så fort jag startar ett spel/benchmarks. Som t.ex. GTA V, CSGO, BF4, Heaven, Valley och Furmark. Jag får ungefär 60-110 fps. Känns lite konstigt eftersom hos andra har det börjat vid ca. 1000-3000fps. Är det möjligt att skicka ett mail till proshop (där jag köpte kortet) be om en refund, eller ett nytt kort? Finns det någon som har erfarenhet av detta som kan ge mig ett bra svar om man kan få en refund och/eller om det finns någon lösning? mvh Gustav

Permalänk
Medlem

Jag har också fått coil whine på mitt Gtx 1070 Strix och jag har läst runt lite. De flesta säger att om man har mycket coil whine så brukar man kunna få lämna tillbaka sitt grafikkort, men om det är lite så kan man inte göra något åt det. Bara att leva med det.

Men du kan ju fråga kundtjänsten där du köpte det och fråga.

Permalänk
Medlem

Mina STRIX ger coil whine vid 1000+ fps. Inte ett pip innan dess. Det är verkligen lotteri att köpa datorkomponenter...

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Medlem

@Ganax: Hör av dig till återförsäljaren och fråga om du kan reklamera kortet. Annars kan du lämna datorn igång i en spelmeny där det är väldigt hög fps i några timmar eller över natten, det brukar bli lite bättre då, men "whinen" lär nog inte försvinna helt och hållet.

Jag vet inte om 1070 har större problem med coilwhine än 1080, mitt 1080 (referens pcb) har ingen whine överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem

vill slippa coilwhil? köp grafikkort med AOI vatten lösning som MSI sea hawk. inge coil whil vad jag hört och kör 2 stycken i SLI. men kostar det så smakar det

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@Ganax: Hör av dig till återförsäljaren och fråga om du kan reklamera kortet. Annars kan du lämna datorn igång i en spelmeny där det är väldigt hög fps i några timmar eller över natten, det brukar bli lite bättre då, men "whinen" lär nog inte försvinna helt och hållet.

Jag vet inte om 1070 har större problem med coilwhine än 1080, mitt 1080 (referens pcb) har ingen whine överhuvudtaget.

referenskort har nästa aldrig coil while utan det är bara custom kylare.

Visa signatur

amd xp 2000+ | abit kx7-333R with USB 2.0 | 256 ddr pc-266 | WD 80 GB 7200 rpm + Maxtor 740-6L 60 GB 7200 rpm ata-133 + 4 120 GB i raid 1+0 | Inno3d Geforce 4 ti-4200 128 ddr | Memorexx dvd 16x48 | Artec 32x12x48 | PSU 350 watt (tyst) | Windows XP Proffesionell

Permalänk
Medlem

@Netforce: För mig har det varit tvärtom genom åren.

Permalänk
Medlem

@jmeistr @netforce @syntheslizer @carboo2 och andra som läser. Jag har skickat ett mail till Proshop. Är det någon här som har skickat tillbaka ett grafikkort med coil whine till dom och fått ersättning (nytt kort)? Eller är dom hårda med sånt? Har även läst att man kan skicka mail och fråga Msi om ett nytt kort?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ganax:

@jmeister @netforce @syntheslizer @carboo2 och andra som läser. Jag har skickat ett mail till Proshop. Är det någon här som har skickat tillbaka ett grafikkort med coil whine till dom och fått ersättning (nytt kort)? Eller är dom hårda med sånt? Har även läst att man kan skicka mail och fråga Msi om ett nytt kort?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har inte provat men jag stör mig inte så mycket på det.
Så jag har ingen aning om det funkar.

Permalänk
Medlem

inget coil whine på mitt evga gtx 1070 ftw. aldrig fått coilwhine på något evga kort jag ägt.

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Mitt 1070 FE whinar lite men inte märkbart med hörlurar på

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

7700K - 16GB - 1080ti FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av macbang:

inget coil whine på mitt evga gtx 1070 ftw. aldrig fått coilwhine på något evga kort jag ägt.

Samma här. Inget coilwhine på mitt Evga 1070 SC. Hade Evga 980 tidigare och inget coilwhine där heller.
Det är därför jag håller mig till Evga. Har aldrig upplevt coilwhine med deras kort.

Permalänk
Medlem

Proshop befattar jag mig inte längre med. Köpte en 50-tums tv av dem för 3 år sen som lät för jävligt. De svarar knappt på mail, efter ett tag ville de jag skulle skicka tillbaka tv'n på min bekostnad och det vanliga, de vill jag ska betala om de inte hittar något fel. Tack och lov så gjorde Panasonic ett undantag och tog på sig det.
Aldrig mer Proshop.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

@f@boy: Då tror jag nog att jag kommer ringa deras support nummer på Måndag. Coil whine'et gör så att jag tappar spelsuget. Så jag vill ha en lösning på detta asp.

Permalänk
Medlem

Hade lite colwin på mitt gamla gtx970 plocka rent kortet och lacka den med klarlack som är för transformatorer hade en skvätt kvar den är tyst nu.
Alla högpresterande grafikkort har lite colwin i sig på grund av höga frekvenser ..

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Har ett Asus Strix OC, absolut inget coilwhine knapps så fläktarna ens snurrar vid spel =D

Visa signatur

CPU: I5 6600K | Kylning: be quiet! Pure Rock | GPU: ASUS 1070 ROG STRIX DC3 OC | RAM: Corsair 16GB DDR4 | Moderkort: MSI Z170-A PRO | PSU: EVGA Supernova G2 750W | SSD: Samsung 850-Series EVO 500GB | Lagring: WD Blue Low Power 2TB | Chassi: Phanteks P400
Citera för svar

Permalänk
Avstängd

Har tamejfan coil whine i hela datorn. Nästan att jag ger upp och köper ipad istället.

Visa signatur

lolclockers

Permalänk
Entusiast

Kör heaven över natten... efter att ha satt vattenblock på mina kort så gick dessa från att ha vart knäpptysta till att skrika som stuckna grisar. Jag satte på Heaven o lät det rulla över natten och voila så var cw borta

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har returnerat både PSU och GPU p.g.a coilwhine och brukar aldrig vara något problem. Dom flesta som säljer datorkomponenter har koll på läget och brukar inte göra något problem av det. Ring eller skriv till dom så lär dom ta tillbaks det snarast, om inte så kan du använda dig av distansköpslagen.

Permalänk
Medlem

Har två stycken MSI GTX 1070 Sea Hawk EK X I HB-SLI inget ljud från dom måste ha tur där

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av carboo2:

Jag har också fått coil whine på mitt Gtx 1070 Strix och jag har läst runt lite. De flesta säger att om man har mycket coil whine så brukar man kunna få lämna tillbaka sitt grafikkort, men om det är lite så kan man inte göra något åt det. Bara att leva med det.

Men du kan ju fråga kundtjänsten där du köpte det och fråga.

Jag har lämnat mitt GTX 1080 STRIX till inet pga coilwhine. De tyckte det inte lät högt så de lämnade tillbaka kortet. De rekommenderade att jag skulle låsa mitt fps till skärmen jag har.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag har lämnat mitt GTX 1080 STRIX till inet pga coilwhine. De tyckte det inte lät högt så de lämnade tillbaka kortet. De rekommenderade att jag skulle låsa mitt fps till skärmen jag har.

Va? coilewhin är ju coilwhin! vad dem tycker spelar väl ingen roll! det är ju du som köpt kortet för dyra pengar och dem tycker att du ska ha det kvar? när du lämnade in det just på grund av att det störde dig!!!
Aldrig hört talas om att man får tillbaka kortet! brukar ju aldrig vara nåt problem att få ett nytt kort just på grund av coile whine.

Ska skicka tillbaka mitt 1060 gtx imorgon till komplett! ett zotac amp! hade ingen coilwhine alls i början allt var frid och fröjd sedan installerade jag nvidias nyaste driver's då jävla började kortet leva fan! gick tillbaka till äldre driver's men ljudet var kvar...

Installerade om hela burken med ännu äldre driver's ljudet kvarstod! spelar ingen roll om jag sätter på vertical synch ljudet finns då med fast lägre!

Tycker du ska vända dig till Asus!!!