Arctic Accelero Xtreme 3 vägrar fungera som den ska

Permalänk
Medlem

Arctic Accelero Xtreme 3 vägrar fungera som den ska

Hej!

Jag har två identiska 980 Ti från Palit varav den ena sitter en bit in i datorn, och den andra sitter precis
vid ett custom ventilationshål i caset.

- Vid 3D-beräkningar hamnar jag runt +74c på det yttre kortet och +78c på det inre. Inte bra, men OK.
- SLI-gaming hamnar runt +80c på yttre och det inre närmre +85c. På tok för varmt!

Köpte för någon vecka sedan ett Arctic Accelero Xtreme 3 som ska kyla det inre kortet. Har hört mycket gott om denna
kylning så det lät bra. Installeringen gick OK, dags att testa IDLE-temp:

- Yttre kort (stock): +34c
- Inre kort (Arctic): +32c
- CPU +33c (för referens)

Så långt allt väldigt bra, låg IDLE temp. Dags att köra ett längre stresstest i SLI:

- Yttre kort (stock): +78c (100% fan speed)
- Inre kort (Arctic): +84c (100% fan speed)
- CPU +46c (för referens)

Det är ju inte direkt bra siffror. Det är väldigt dåliga siffror rent utav. Dags för ett nytt test, jag tar helt enkelt ut
det yttre kortet bara för att kunna ta bort den ur ekvationerna om vad som är fel.

- Inre kort (Arctic): +80c (100% fan speed)
- CPU +52c (högre av någon anledning)

Fortfarande skitdålig temperatur.

Har varit i kontakt med kundservice men dom säger att jag säkert har det för varmt i mitt case och att jag har för
höga förväntningar. Är det höga förväntningar att förvänta sig åtminstonde en grads temperatursänkning mot stock cooling? Weird. Jag bör snarare förvänta mig +65-+70 vilket de flesta verkar få med denna kylning. Jag har skickat foto till dem på installationen, men dom hade inga kommentarer där.

Dom har i princip tröttnat på mig nu så det är dags att vända sig till några som förhoppningsvis
är mer intresserade av att hjälpa till

Foton/Screenshots:
https://www.dropbox.com/sh/c22bf08rn80hhpk/AAABMRDBsUCLRT7Yep...

Det enda jag kan tänka mig är att jag inte satt kylflänsarna rätt på VRM, men jag har i ärlighetens namn ingen aning om hur mycket det påverkar ens en gång?

https://www.dropbox.com/s/clq2sin654ckywl/closeup.jpg?dl=0

Någon som har en gissning?

tack!

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Hej!

Jag har två identiska 980 Ti från Palit varav den ena sitter en bit in i datorn, och den andra sitter precis
vid ett custom ventilationshål i caset.

- Vid 3D-beräkningar hamnar jag runt +74c på det yttre kortet och +78c på det inre. Inte bra, men OK.
- SLI-gaming hamnar runt +80c på yttre och det inre närmre +85c. På tok för varmt!

Köpte för någon vecka sedan ett Arctic Accelero Xtreme 3 som ska kyla det inre kortet. Har hört mycket gott om denna
kylning så det lät bra. Installeringen gick OK, dags att testa IDLE-temp:

- Yttre kort (stock): +34c
- Inre kort (Arctic): +32c
- CPU +33c (för referens)

Så långt allt väldigt bra, låg IDLE temp. Dags att köra ett längre stresstest i SLI:

- Yttre kort (stock): +78c (100% fan speed)
- Inre kort (Arctic): +84c (100% fan speed)
- CPU +46c (för referens)

Det är ju inte direkt bra siffror. Det är väldigt dåliga siffror rent utav. Dags för ett nytt test, jag tar helt enkelt ut
det yttre kortet bara för att kunna ta bort den ur ekvationerna om vad som är fel.

- Inre kort (Arctic): +80c (100% fan speed)
- CPU +52c (högre av någon anledning)

Fortfarande skitdålig temperatur.

Har varit i kontakt med kundservice men dom säger att jag säkert har det för varmt i mitt case och att jag har för
höga förväntningar. Är det höga förväntningar att förvänta sig åtminstonde en grads temperatursänkning mot stock cooling? Weird. Jag bör snarare förvänta mig +65-+70 vilket de flesta verkar få med denna kylning. Jag har skickat foto till dem på installationen, men dom hade inga kommentarer där.

Dom har i princip tröttnat på mig nu så det är dags att vända sig till några som förhoppningsvis
är mer intresserade av att hjälpa till

Foton/Screenshots:
https://www.dropbox.com/sh/c22bf08rn80hhpk/AAABMRDBsUCLRT7Yep...

Det enda jag kan tänka mig är att jag inte satt kylflänsarna rätt på VRM, men jag har i ärlighetens namn ingen aning om hur mycket det påverkar ens en gång?

https://www.dropbox.com/s/clq2sin654ckywl/closeup.jpg?dl=0

Någon som har en gissning?

tack!

Det är väl klart att ett kort med stockkkylare kommer prestera bättre i SLI i och med att det slussar ut all varmluft ur chassit. Du har helt enkelt inte nog bra ventilation. Skaffa fler fläktar som blåser ut luft ur chassit så ska du nog se att temperaturerna blir bättre.

Ta gärna någon bild på hur luftflödet ser ut i lådan!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Kote:

Det är väl klart att ett kort med stockkkylare kommer prestera bättre i SLI i och med att det slussar ut all varmluft ur chassit. Du har helt enkelt inte nog bra ventilation. Skaffa fler fläktar som blåser ut luft ur chassit så ska du nog se att temperaturerna blir bättre.

Ta gärna någon bild på hur luftflödet ser ut i lådan!

Ska ta fler bilder imorgon.

Det sitter redan 2st Silverstone 180mm, 700rpm i botten och en 120mm, 950rpm i toppen. Känns spontant inte som om jag behöver fler än så. Får ju högre temp med Arctic oavsett om jag kör SLI eller bara en GPU i maskinen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beatnutz:

Ska ta fler bilder imorgon.

Det sitter redan 2st Silverstone 180mm, 700rpm i botten och en 120mm, 950rpm i toppen. Känns spontant inte som om jag behöver fler än så. Får ju högre temp med Arctic oavsett om jag kör SLI eller bara en GPU i maskinen.

Skickades från m.sweclockers.com

Ser nu att Palit-kortet inte alls har en stock-kylare. Att ha två tredjeparts luftkylare i SLI är verkligen inte rekommenderat då det blir fruktansvärt varmt. Det du skulle behöva är en fläkt som slussar bort varmluften mellan korten!

Vilket chassi använder du?

Visa signatur
Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

@Beatnutz: Tyvärr är din frågeställning något skev formulerad.

Tänk på att korten har GPU Boost 2.0 och således lägger sig precis mellan 80-85 °C efter fläktkurva, frekvens och power draw. Kan kortet klocka stabilt och inom ramarna för specifikationerna samt hålla sig under power limit så kommer det göra detta.

Således kan du inte stirra blint endast på temperaturerna då dessa är i sin ensamhet helt ointressanta i detta fallet.

Vad har du för ihållande frekvenser vid belastning mellan SLI och ensamt kort?
Om du sätter en "normal fläktkurv" vad har du då för frekvenser och temperaturer?

Att kortet ligger på 85 °C är helt normalt oavsätt vilken fläkthastighet du har ställt in om du inte tittar på övriga parametrar då kortet är byggt för att arbeta i temperaturer på ca 85 °C.

Sedan kan jag inte tänka mig att Arctic kylaren presterar nämvärt bättre än din original kylare pga förutsättningarna. SLI kräver i princip alltid vattenkylning eller kylanordningar som förlitar sig på ett riktat flöde med radialfläkt om man vill ha "låga" temperaturer.

Ser dessutom som att du har kylflänsarna på VRM:erna, dock är två av mosfets:en i mitten inte täckta av kylflänsar, ser ut som att det är till något annat än de primära strömfaserna dock. Vad var din tanke om att de inte satt rätt?

TL;DR: 85 °C är normala temperaturer och även "temperature target" för kortet. Dvs helt normalt och dessutom förväntat. Läs gärna på om GPU Boost 2.0 om du undrar varför.

Så frågan är snarare varför du förväntar dig temperaturer bättre än 85 °C?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

@Kote:

Jag har faktiskt fläkten precis där du ritade ut den. Den blåa markeringen är bara ett hål som jag gjort för
att kortet längst ut på kanten ska få frisk luft.

För skojs skul drog jag på alla chassifläktar samt GPU's till 100% vilket gjorde att jag la mig
precis under 80. Men jag har inte tänkt jobba jämte ett flygplan så det känns inte som en långvarig lösning.

Som sagt fick jag ganska precis samma värme med mitt Arctic på som utan, även när jag bara
hade ett kort i burken. Det känns ändå som om jag borde se en större skillnad än så?

Har kollat runt efter 18mm-fläktar men har bara hittat en annan modell än den jag har. Och den jag har
verkar dessutom bra så vet inte riktigt vad jag kan göra mer i det här fallet.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Tack för utförligt svar!

Skrivet av DavidtheDoom:

Vad har du för ihållande frekvenser vid belastning mellan SLI och ensamt kort?
Om du sätter en "normal fläktkurv" vad har du då för frekvenser och temperaturer?

Gjorde inga seriösa tester med normal fläktkurva men drog igång ett stresstest bara för att, men fick
stänga av det eftersom den blåste förbi 85 lite för snabbt för att jag skulle vara bekväm med att fortsätta.
Innan jag köpte mitt andra kort så körde jag med normal fläktkurva och låg då på +78 - +80 (utan Arctic).

Skrivet av DavidtheDoom:

Sedan kan jag inte tänka mig att Arctic kylaren presterar nämvärt bättre än din original kylare pga förutsättningarna. SLI kräver i princip alltid vattenkylning eller kylanordningar som förlitar sig på ett riktat flöde med radialfläkt om man vill ha "låga" temperaturer.

Så frågan är snarare varför du förväntar dig temperaturer bättre än 85 °C?

Jag kan köpa att SLI ger mig problem, då luften bara cirkulerar runt i chassi. Men eftersom jag inte märkte någon större minskning när jag tog ut kortet utan Arctic-kylning så kände jag att något var fel. Vet inte riktigt vad man ska med kylaren till om den inte förväntas ge någon temperatursänkning?

Skrivet av DavidtheDoom:

Ser dessutom som att du har kylflänsarna på VRM:erna, dock är två av mosfets:en i mitten inte täckta av kylflänsar, ser ut som att det är till något annat än de primära strömfaserna dock. Vad var din tanke om att de inte satt rätt?

Hade bara mina misstankar kring dessa då jag helt missade att kolla vilka delar som var kylda när jag tog loss originalsatsen. De största kylflänsarna i kittet som följde med passade inte riktigt på VRM'en (instruktionerna visade att dom skulle sitta där) så då fick det bli de små flänsarna iställlet. Vet inte hur mycket av värmen som egentligen kommer därifrån, så det var bara därför jag hade mina misstankar kring det. Då det var den enda delen av installationen jag var osäker på.

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Så frågan är snarare varför du förväntar dig temperaturer bättre än 85 °C?

Det har löst sig nu.

Gjorde ett hål i chassi som är lika stort som längden på Arctic fläktarna. Satte kortet längst
ut vid kanten (där det andra kortet satt innan). Har stresstestat det ordentligt och har aldrig
kommit över +77c för båda korten. Nu är jag nöjd och livet kan fortsätta

Visa signatur

Galleri: https://imgur.com/a/4JTFzOF

Threadripper 1950X @ 3.8GHz — MSI X399 Gaming Pro Carbon
MSI 1080 Ti FE — 2 x PALIT 980 Ti — Corsair AXi1500W — G.Skill Trident Z RGB 64GB 3200 C14 — Corsair Obsidian 900D — EKWB custom loop — Acer Predator X34