RX 460 - bra köp för enklare spel? 2 eller 4 GB?

Permalänk
Medlem

RX 460 - bra köp för enklare spel? 2 eller 4 GB?

Hej

Sitter med en grabb som ledsnat lite på TV-spel, han ockuperar datorn mest, och är i startgroparna att bygga ihop en egen dator till honom. Han kör inga jättetunga spel, typ FIFA, minecraft, LEGO-spelen, samt mycket youtube och web-spel. Jag undrar om det är någon som har ett RX460 som kan dela med sig om hur det funkar. Bör man nöja sig med 2Gb eller satsa på 4? Enligt de tester jag sett bör det ligga strax över ett gtx 950 i prestanda. På ex http://www.mindfactory.de/product_info.php/2048MB-HIS-Radeon-... kan man ju hitta (vad jag tycker) ett rätt ok pris, och samtidigt kunna sätta ihop något som är svalt och tyst. Att jag kikar på kortet är kombinationen pris, prestanda och temp/ljudnivå.

Rubrik justerad enl § 3.1 // MOD
Permalänk
Medlem

Skulle faktiskt gå upp på 4gb. 2 kan begränsa i vissa fall. Antar att prisskillnaden inte är så stor?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

@Jaegrlicious: Tja, är det verkligen alltid en sanning, även då vi börjar prata om rätt klena kort? För GTX 960 gjordes det lite tester 2gb vs 4gb, och där var det ingen enorm skillnad. Och det är väl strax över ett rx460 i prestanda. Hade vi pratat om grafikkort med mer kräm i hade jag köpt resonemanget med hull och hår. Vore kul om någon har ett hemma som kan uttala sig.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av danwi:

@Jaegrlicious: Tja, är det verkligen alltid en sanning, även då vi börjar prata om rätt klena kort? För GTX 960 gjordes det lite tester 2gb vs 4gb, och där var det ingen enorm skillnad. Och det är väl strax över ett rx460 i prestanda. Hade vi pratat om grafikkort med mer kräm i hade jag köpt resonemanget med hull och hår. Vore kul om någon har ett hemma som kan uttala sig.

För ett svagt kort för enklare spel i <=1080p finns det ingen direkt vinst med 4 GB för det mesta, det är främst krävande spel på höga inställningar som kräver någon vidare mängd videominne och det är inte ens alla som då kommer upp i 2 GB. Sen beroende på vilket kort du hittar är prisskillnaden så liten att det känns dumt att snåla, kan ju vara aktuellt med högre upplösningar och/eller andra speltitlar framöver (den dagen vill man nog byta kort ändå), men det beror på exakt vilken modell och pris du hittar.

Edit: Glömde nämna att jag justerade din rubrik, var lite missvisande.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@danwi: Som @Daemon säger.

Kortet är för klent för att spela spel som kräver mer än 2GB VRam i princip alla lägen. Dumt att köpa 4GB varianten då.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ytterst marginell skillnad i prestanda mellan 2GB och 4GB på RX 460. Nästa steg är istället RX 470 4GB.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Överväg att köpa ett begagnat grafikkort istället för ett nytt i en så låg prisklass. För under 1000:- borde du få ett GTX 680/770 eller Radeon 7970/R9 280x vilket både är bättre än ett 460, men förmodligen också billigare.

Visa signatur

[1700X] [B350 mITX] [32GB DDR4@3000MHz CL15] [Vega 56] [Nano S] [D15S] [Win 10 Pro]

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenKenny:

Överväg att köpa ett begagnat grafikkort istället för ett nytt i en så låg prisklass. För under 1000:- borde du få ett GTX 680/770 eller Radeon 7970/R9 280x vilket både är bättre än ett 460, men förmodligen också billigare.

7950/7970/280/280X skulle jag kört på. Kepler arkitekturen (600/700 GeForce serien) har verkligen inte åldrats bra.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Edit: Glömde nämna att jag justerade din rubrik, var lite missvisande.

Tack, var lite småtrött när jag skrev rubriken, inte då man får till de vassaste formuleringarna.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Lutar mycket åt ett 2gb-kort. Angående beg, har själv haft både Gtx 750ti och r9 280. 280 kortet presterade väl, inget snack om saken, men den värmen den genererade förde med sig högre ställde chassifläktar etc. Blev inte så tyst i slutändan. Sedan är inte behovet av grafikprestanda särskilt stort, dock såpass att integrerad grafik inte räcker. Jag hoppas någon poppar upp som sitter på ett rx460 som kan bekräfta mina förhoppningar.

Permalänk
Medlem

RX 470 är perfekt för dina behov, om du har budget för det.

MVH

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Rx470 om du har råd annars funkar 460 för lättare spel.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Kortet ifråga (2048MB HIS Radeon RX 460 iCooler OC Aktiv PCIe 3.0 x16 (Retail)) fungerar med all säkerhet alldeles utmärkt till det din son spelar. Värmeutvecklingen torde vara betydligt lägre än med ett beg 280X eller motsvarande också. Onekligen ett föredömligt pris, tillika.

nVidia 1050 (som lär anlända i slutet av oktober) är ju också ett sannolikt alternativ, med ännu lägre värmeutveckling.

Däremot är det inget kort för tyngre spel, men det vet du ju. Men när han blir äldre och ger sig i kast med tyngre grejer så kan man ju uppgradera.

Ovan giltigt så länge han inte sitter på en skärm med högre upplösning än 1080, förstås.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Datavetare

Finns två anledningar till att inte köpa ett AMD kort med 2 GB VRAM

  • AMDs DX11 drivare är inte jätteeffektiva i sin minneshantering

  • De titlar som fått DX12 stöd kräver konsekvent mer VRAM i DX12 läge jämfört med DX11 läge, visa titlar vägrar ens att starta i DX12 läge med 2 GB VRAM

ComputerBases test av RX 480 som både har med både en variant med 2 GB och en med 4 GB visar ovan rätt väl. I de flesta spel är det någon procents skillnad i prestanda mellan 2 GB och 4 GB versionen, men finns absolut spel där 2 GB rejält tappar.

Dold text

Eftersom du nämner 950. RX 460 är ett billigare kort och det drar i princip jämnt med referensmodellen av 950. Men som alltid med 900-serien och speciellt för 950 där det aldrig gått att köpa referensmodellen vad jag vet: det är en klar skillnad i prestanda mellan referens och de modeller som faktiskt finns på marknaden. För 950 är den ofta större än för 960 och 970!

I genomsnitt ligger 4 GB varianten av RX 460 ca 10 % efter 2 GB varianten av ett typiskt 950 kort med eftermarknadskylare

Dold text

Finns ändå anledning att välja RX 460. Även med 4 GB är detta kort ca €20 billigare än 2GB 950 om man kikar i den tyska e-butik du länkade.

Tittar man på nästa nivå kort så känns varken 380 eller 960 meningsfulla längre, 4GB varianten av 470 och 3 GB varianten av 1060 ligger i.o.f.s. några hundralappar högre men de är väsentligt mycket snabbare.

Mellan 3 GB 1060 och 4 GB 470 skulle jag välja den förra. Korten kostar i princip lika mycket på den e-handelsplats du länkat men 1060 drar mindre ström och är snabbare (1060 är ju i majoriteten av fallen snabbare än 480, det gäller även 3 GB versionen).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman:

Hej. Jovisst är det kul med att analysera saker och ting, och de grafer du refererar in är riktiga och korrekta, och väldigt "tyska" om man kan uttrycka sig så :-O. Tycker att prestandaskillnaden i deras fall är irrelevant då man ligger en bra bit under 30 fps, sen om det är 12 eller 18 tycker jag spelar mindre roll. En mer balanserad jämförelse hade varit att se hur korten beter sig på grafikinställningar för 30fps+.

@SweMerlin:

Jo jag tycker det är så prisvärt så nu har jag zappat iväg en beställning. Som en del påpekade är 470 nästa steg, men det känns lite som ett mellanmjölksalternativ. 460 duger gott till de spel han spelar idag och säkerligen ett år framåt. Om 1-2 år kommer säkert inte 470, eller 1060 3gb, stå sig lika väl iaf, varför jag tyckte det var vettigare att lägga pengar på en flådigare processor till honom istället (som säkert kommer överleva både 2 och 3 olika grafikkort).

När datorn landat och monterats kan jag försöka återkomma med lite tester om någon mer är nyfiken.

Permalänk
Datavetare

@danwi: nu tog jag dessa spel som exempel lite för att alla tre generellt snurrar bättre på AMD-kort än Nvidia kort. Såg efteråt att alla hade löjligt låg genomsnittlig FPS.

Finns andra spel som pekar på samma trend, d.v.s. att just 2 GB 460 hamnar efter 2 GB 950 samt 4 GB 460.

T.ex Doom (fast där har vi nog samma problem som DX12, i Vulkan är det också upp till spelutvecklaren att hantera VRAM och det syns på resultatet...). Där ligger 2 GB versionen på 36 FPS medan 4 GB ligger på 61 FPS i genomsnitt.

Även DX11 spel kan se detta, F1 2015 håller 29 FPS med 2 GB medan det fixar 51 FPS med 4 GB. Så fort man går till DX11 ser man också att Nvidias har inte samma problem med 2 GB, 950 strix har 48 FPS här.

Metal Gear Solid V är ett mindre extremt fall, där får 2 GB versionen 39 FPS medan 4 GB versionen får 41 FPS (950 strix 52 FPS här).

Nu lär majoriteten av alla spel stödja DX11 i minst två-tre år till, så absolut ingen katastrof att vissa spel vägrar köra DX12 med 2 GB VRAM. Och även om AMDs kort tenderar att få en boost av DX12 så gäller det främst de kraftigare modellerna. Så visst fungerar 2 GB VRAM för 460, men är nackdelarna verkligen värd den lilla skillnaden upp till 4 GB versionen alt. 2 GB av 950?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av danwi:

@SweMerlin:

Jo jag tycker det är så prisvärt så nu har jag zappat iväg en beställning. Som en del påpekade är 470 nästa steg, men det känns lite som ett mellanmjölksalternativ. 460 duger gott till de spel han spelar idag och säkerligen ett år framåt. Om 1-2 år kommer säkert inte 470, eller 1060 3gb, stå sig lika väl iaf, varför jag tyckte det var vettigare att lägga pengar på en flådigare processor till honom istället (som säkert kommer överleva både 2 och 3 olika grafikkort).

När datorn landat och monterats kan jag försöka återkomma med lite tester om någon mer är nyfiken.

Gör det, vet jag

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av danwi:

Tack för alla svar. Lutar mycket åt ett 2gb-kort. Angående beg, har själv haft både Gtx 750ti och r9 280. 280 kortet presterade väl, inget snack om saken, men den värmen den genererade förde med sig högre ställde chassifläktar etc. Blev inte så tyst i slutändan. Sedan är inte behovet av grafikprestanda särskilt stort, dock såpass att integrerad grafik inte räcker. Jag hoppas någon poppar upp som sitter på ett rx460 som kan bekräfta mina förhoppningar.

Varför inte smäcka på en Accelero mono plus på ditt 280x?

Jag har en sådan kylare på min sambos 7950 med en kopparplatta mellan kylare och GPU, funkar galant.

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem

@Yoshman:
Nej absolut köper jag att 4gb har bättre prestanda, men att skillnaden ändå bör sättas i perspektiv vad man tänkt använda datorn till. Här räckte besparingen för att välja 6600K isf 6400 som processor. För mig är det en viktigare prio att slippa hålla på och rodda med processoruppgradering. Men det är även lite av ett test, för att se hur reko ett kort för 1000:- är. Måste väl finnas fler än jag här som är lite nyfikna av sig? Som alternativ tittade jag även på 5675C-processorn, med lite flådigare intern grafik. Men tyckte inte heller det var lockande.

@Fisken1986:
Jag har tidigare roddat med fläktbyte på mitt 280-kort. Dock kvarstår ju själva grundproblemet med att "skyffla ur" värmen ur chassit. Har själv ett 1060 nu och är väldigt nöjd med att erhålla prestanda utan en hel drös fläktar. För mitt 280 var det inte grafikkortet i sig som var den stora ljudkällan, utan kombinationen med uppvärmt chassi. Lite katten på råttan, råttan på repet...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av danwi:

@Yoshman:
Nej absolut köper jag att 4gb har bättre prestanda, men att skillnaden ändå bör sättas i perspektiv vad man tänkt använda datorn till. Här räckte besparingen för att välja 6600K isf 6400 som processor. För mig är det en viktigare prio att slippa hålla på och rodda med processoruppgradering. Men det är även lite av ett test, för att se hur reko ett kort för 1000:- är. Måste väl finnas fler än jag här som är lite nyfikna av sig? Som alternativ tittade jag även på 5675C-processorn, med lite flådigare intern grafik. Men tyckte inte heller det var lockande.

@Fisken1986:
Jag har tidigare roddat med fläktbyte på mitt 280-kort. Dock kvarstår ju själva grundproblemet med att "skyffla ur" värmen ur chassit. Har själv ett 1060 nu och är väldigt nöjd med att erhålla prestanda utan en hel drös fläktar. För mitt 280 var det inte grafikkortet i sig som var den stora ljudkällan, utan kombinationen med uppvärmt chassi. Lite katten på råttan, råttan på repet...

Jag har en 120mm fläkt baktill på chasit som suger ut all varmluft, funkar prima

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk

@danwi: om du kan så köp en rx 470 eller rx 480 och kör i crossfireX (om ditt moderkort stödjer det) men om du nu vill ha en rx 460 så köp det för den är billigare än en gtx 950... OBS!! gtx 950 är bättre med 5-4 fps så ingen stor skilldnad för priset du betalar för rx 460.

Permalänk
Medlem

Tack för all återkoppling. Nu vart det ett 460 beställt, tror det blir "good enough" för ett tag. Får väl se hur snabbt grabben växer ur det.