Permalänk

Videokamera/objektiv..?

Hej!

Letar i nuläget efter en videokamera under 3500:- Tänker även fråga om det är värt att istället köpa ett objektiv till min Canon EOS 1100D för att filma, eller om en ny videokamera är bättre?

Tack i förväg för svar!

Permalänk

1100D är en helt ok kamera enligt mig även om den börjar bli till åren och saknar en del funktioner.

har för mig den saknar stöd för 1080p och filmar bara i 720p @ 25/30Hz bla.

samt att den saknar ingång för extern mikrofon och den inbyggda har en tendens att plocka upp mycket skräpljud.

annars ganska kompetent kamera över lag men dock inte så mycket till film utan isf för fotografering.

jag skulle säga att om du jagar något att filma med under 3500:- kolla efter en begagnad canon 600D, 650D, eller 700D borde du kunna få för runt det priset kanske även med något roligt objektiv till den.

alla 3 ovan nämnda finns magic lantern till som är en alternativ mjukvara för just filmning, har ingång för extern mikrofon och samtliga nuvarande objektiv du äger kommer även passa på dessa, samt filma i 1080p 25/30hz iaf.

t.ex
https://www.blocket.se/trelleborg/Canon_600D_Som_Ny_69294668....

18-55mm kit linsen är faktiskt helt ok att filma med tycker jag, men visst den är långt ifrån ljudlös eller ljusstark så extern mick är nästan ett måste så man får bort ljud intaget en bit från objektivet samt skapligt ljus krävs men annars ganska universal när man filmar.

annars när jag filmat har jag använt mitt 50mm f1.8.
billig som satan typ 400-500:- begagnad superkvalite bildmässigt men högljud och långsam fockus är nackdelen så den lämpar sig bäst när man köra fokusen kan på manuell.

använder en 600D själv btw.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Vill bara förtydliga att de filmar i 25/30fps eller också kallat 25/30p. Däremot är det önskvärt hålla sig till 25/50p eftersom det är standard i Europa pga att vårat elbät är 50Hz.

Med Magic Lantern får du också 24p vilket är film standard.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hitta en kamera med auto-AF i filmläge. Canon 760D är ett bra budgetalternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Vill bara förtydliga att de filmar i 25/30fps eller också kallat 25/30p. Däremot är det önskvärt hålla sig till 25/50p eftersom det är standard i Europa pga att vårat elbät är 50Hz.

Med Magic Lantern får du också 24p vilket är film standard.

Skickades från m.sweclockers.com

Du behöver inte Magic Lantern för att kunna spela in i 24p (23.98p), det finns som default-val i Canon-kameror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Hitta en kamera med auto-AF i filmläge. Canon 760D är ett bra budgetalternativ.

Även 650d 700d har det.
Kan dock inte säga hur bra den funkar då jag aldrig ägt någon.
Dock har jag ägt en 600D och den har inte följande autofokus i filmläget och inte min nuvarande kamera 7D heller.

Sen är väl 100D samma sensor teknik som i 700D och har också följande fokus.