Permalänk
Medlem

Begagnad familjebil - max 130k

Hej,

Har i dagsläget en SAAB 9-3 AERO -07, funkat dugligt tills man fått unge #2. Bilstolar är tamejtusan skitstora om de ska vara bakåtvända..
Den börjar även få sina skavanker, dags att sälja. Vad tusan ska man leta efter för bil?
Utrymme prioriteras, hyfsad driftekonomi vore även tacksamt. Pendling på 3-4 mil per dag. Någon som har några tips & rekommendationer till en bilmässigt sett analfabet?

MVH
apan

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Skäggig legend

Automat/manuell? Diesel/bensin? lite mer kött på fatet du ska äta ifrån skulle uppskattas

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd

Volvo xc90 är en stor bil och vad jag vet så är den skön att köra med.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Hej,

Har i dagsläget en SAAB 9-3 AERO -07, funkat dugligt tills man fått unge #2. Bilstolar är tamejtusan skitstora om de ska vara bakåtvända..
Den börjar även få sina skavanker, dags att sälja. Vad tusan ska man leta efter för bil?
Utrymme prioriteras, hyfsad driftekonomi vore även tacksamt. Pendling på 3-4 mil per dag. Någon som har några tips & rekommendationer till en bilmässigt sett analfabet?

MVH
apan

Dom tillverkare jag direkt på handen kan rekommendera dig att titta på är.
Mercedes-Benz
BMW
Mazda
Toyota
Subaru

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Peugeot 307 är ganska stora, och hyffsat driftsnåla. Dock känns Saaben betydligt mer ombonad än 307:an i mitt tycke.

Du kan ju få tag på en Mitshubishi Outlander som är relativt nya (farsan sålde sin -11 eller -12 i våras för mindre än 130k). De är ju riktigt stora, och har upp till sju platser, och man tar sig fram överallt. Kanske inte skitrolig att köra, men det behövs ju inte

Din fråga kommer få många olika svar!
Det du får göra är att speca vad som är felet med nuvarande Saaben och vilka features ni behöver. Sen är det lättare att få svar på den frågan. Åk till en bilhandlare och provsitt och provkör så många olika modeller ni bara kan komma över.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

V70/xc70 går ju att få tag i med snåldieslar för rimliga priser

Permalänk
Medlem

Bryr mig inte så fasligt mycket om huruvida det är manuell eller automat, diesel eller bensin.
Tack för rekommendationer, jag börjar googla!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Du bör få en max 5årig v70 för det priset, med momentumpaket och metalliclack.
från 5000 - 10000 mil på mätaren
Du kan då säkert få en DrivE modell också så går den billigt, typ 0,45 blandad körning.
i en V70 har du gott om plats för bilbarnstolar, även bakåtvända, t.o.m. om dom sitter på rad, d.v.s. en bakåtvänd högerfram och en bakåtvänd högerbak.
Då finns det fortfarande två användbara platser för vuxna passagerare utöver föraren om så behövs.

\\Rhames

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MoNkeY-05:

Hej,

Har i dagsläget en SAAB 9-3 AERO -07, funkat dugligt tills man fått unge #2. Bilstolar är tamejtusan skitstora om de ska vara bakåtvända..
Den börjar även få sina skavanker, dags att sälja. Vad tusan ska man leta efter för bil?
Utrymme prioriteras, hyfsad driftekonomi vore även tacksamt. Pendling på 3-4 mil per dag. Någon som har några tips & rekommendationer till en bilmässigt sett analfabet?

MVH
apan

volvo v70/xc70, toyota avensis, honda accord, mazda 6

Permalänk
Medlem

Peugeot 3008, väldigt rymlig bil, inte så farligt dyra värken I drift eller försäkring. Likna en Nissan Quashqai I utseendet och utrymme mässigt.

Permalänk
Medlem

Audi A6 är en grymt trevlig bil, vi kör just nu en -12 med automat och 2.0TDI, går att köra på 0.5L/MIL och grym komfort, dock kostar dom över 200 men gå bak några år så sjunker dom fort!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Hej,

Har i dagsläget en SAAB 9-3 AERO -07, funkat dugligt tills man fått unge #2. Bilstolar är tamejtusan skitstora om de ska vara bakåtvända..
Den börjar även få sina skavanker, dags att sälja. Vad tusan ska man leta efter för bil?
Utrymme prioriteras, hyfsad driftekonomi vore även tacksamt. Pendling på 3-4 mil per dag. Någon som har några tips & rekommendationer till en bilmässigt sett analfabet?

MVH
apan

Jag köpte en passat -12 från kvd.se för 150k:-
kolla där. riktigt bra om man inte kan något om bilar. de går igenom och skriver om saker som är problem/problemfria.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Borde inte den senaste versionen av gamla 9-5 vara väldigt billig? Kanske lite bensintörstig, men jäkligt trevlig enligt mig.
Men 2,3t automat Vector då.
Lite ful kanske. Blir bättre om man lackar om kromlisterna runt strålkastarna till svart eller nåt.

Edit: Mercedes E-klass 2006-2007 Diesel automat tex E320. Är den välskött så har den ju fantastiskt många mil i sig.
Känns som en lastbil jämfört med 9-3, men är underbar på motorvägen.
http://www.bytbil.com/vastra-gotalands-lan/personbil-e-320-cd...

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Tack för fler inlägg! Googlar loss mellan massa bilmärken. KVD är en möjlighet, Kungälvsbutiken ligger nära då jag bor i Göteborg.
Letar runt, tur att det är ganska lugnt på jobbet idag..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Skoda superb 1.6 diesel skulle jag säga.
För 130 får du en rätt vettig och där har du fasen gott om plats.

https://www.blocket.se/skaraborg/Skoda_Superb_1_6TDI_105hk_El...

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

För de pengarna får du en relativt ny Opel Astra https://www.blocket.se/kalmar/Opel_Astra_1_7_CDTI_ecoFLEX_Spo...

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Hej,

Har i dagsläget en SAAB 9-3 AERO -07, funkat dugligt tills man fått unge #2. Bilstolar är tamejtusan skitstora om de ska vara bakåtvända..
Den börjar även få sina skavanker, dags att sälja. Vad tusan ska man leta efter för bil?
Utrymme prioriteras, hyfsad driftekonomi vore även tacksamt. Pendling på 3-4 mil per dag. Någon som har några tips & rekommendationer till en bilmässigt sett analfabet?

MVH
apan

Gick från Cadillac BLS kombi (Typ samma bil som 9-3), när jag fick unge nummer två. Bilbarnstolarna är som sagt skitstora.
Köpte mig en Toyota Avensis kombi, visserligen är den sprillans ny men rekommenderar ändå märket och modellen i sig, dom håller.
Dock upplevs fortfarande bilbarnstolarna som gigantiska.

Permalänk
Medlem

BMW X5 av tidigare modell. Kanske inte direkt billigaste bilen att äga eller särskilt snäll när du ska tanka, men till skillnad från en tråkig Volvo m.fl så får du njutning av körturen.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem

Ford Mondeo. Mycket bra benutrymme bak, driftsäker, krocksäker, modesta underhållskostnader... och förvånansvärt rolig att köra.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Men du får plats med 2 bakåtvända barnstolar i 9-3:an,tror jag.
En i framsätet, en i baksätet på höger sida.
Du behöver inte byta bil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D1360:

Men du får plats med 2 bakåtvända barnstolar i 9-3:an,tror jag.
En i framsätet, en i baksätet på höger sida.
Du behöver inte byta bil.

Han har en 2007a så den börjar bli till åren med. 10 år gammal bil.
Det är inte gratis att dra runt det heller med allt som kommer på den.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem

Volvo V70/XC70/XC90, Saab 9-5? VW Passat? Om volkswagen så håll dig borta från TSI motorerna! Syrran har en fin Passat TDI (ingen koll på årsmodell just nu men högst -11 iaf) som är riktigt fin och fräsh, dom betalade 125k

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av D1360:

Men du får plats med 2 bakåtvända barnstolar i 9-3:an,tror jag.
En i framsätet, en i baksätet på höger sida.
Du behöver inte byta bil.

Går inte att koppla ur airbag fram utan att lämna in den, tror det var runt 2000:- för att stänga ner, sen lika mycket för att sätta på igen. Nej av principskäl.
De FÅR plats där bak båda två, men det existerar -inget- utrymme på passagerarsidan, enda anledningen att den som kör bilen är att babyn där bakom idag är just väldigt liten. När det behövs större stol där så är det lika kört, jag kommer inte kunna sitta i något av sätena fram pga hur långt de måste skjutas fram.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Tack alla för massa bra tips. Ingen citerad, ingen glömd. Har några modeller nu som börjar kännas vettiga, får se om man hittar något bra deal på någon!

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

Subaru Forester?

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Tack alla för massa bra tips. Ingen citerad, ingen glömd. Har några modeller nu som börjar kännas vettiga, får se om man hittar något bra deal på någon!

Skrivet av Marticus:

Subaru Forester?

Jag gick från Saab 9-3 till Subaru Legacy (2010+) när mitt andra barn kom. Jag förstår precis vad du menar med att det inte får plats 2 barnstolar i den.

Jag hade en 9-3 2.0t och kände mig väldigt hemma med drivlinan i Legacy:n. Finns med en trevlig diesel för den som åker många mil. 2010 kom det en ny modellserie som är betydligt större i baksätet, vilket gör att den som åker i passagerarsätet faktiskt kan ställa in sin stol något om de inte är allt för långa. När vi letade fann vi att legacy, Audi A6 och Skoda superb var de med störst baksäte.

Minus för att det inte finns bra fästpunkter för barnstol bakom passagerarsätet (jag vet faktiskt inte om det finns bakom förarsätet, men jag tvivlar. Vi har aldrig behövt ta reda på det). Det är också en bilmodell med väldigt nöjda ägare och väldigt högt andrahandsvärde och är en strålande dragbil, om andan skulle falla på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av drotz2000:

Skoda superb 1.6 diesel skulle jag säga.
För 130 får du en rätt vettig och där har du fasen gott om plats.

https://www.blocket.se/skaraborg/Skoda_Superb_1_6TDI_105hk_El...

Håller med, har en 1,6TDI Octavia 2011. Stor och vettig bil till bra pris!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Ryden:

Håller med, har en 1,6TDI Octavia 2011. Stor och vettig bil till bra pris!

Håller också med där, den är otroligt stor och finnes bra priser på nyare modeller.

Visa signatur

Det spelar ingen roll vad du säger, din Mac är fortfarande skit

Permalänk

Hyundai i30 är en rymlig och väldigt prisvärd kombi.

Visa signatur

Fractal Design R5 vit, i7 7700K, Noctua NH-D15, Corsair 2x16Gb 3200 MHz, Asus Strix Z270F Gaming, Corsair Force Series MP500 480Gb, EVGA Supernova G2 750W, Gigabyte Auros Extreme 1080 Ti, Asus Xonar STX Audio Card.

Permalänk
Medlem

Hyundai i30, Honda Accord, Mazda 6, Kia Cee'd SW eller Toyota Avensis för de pengarna. Köp dig en asiat så kan du lägga undan pengar till barnen istället för reperationer på bilen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

l Main PC l QNIX QX2710 | i7 3770K @ 4.5 Ghz | ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 | 16GB DDR3 l GTX 1070 Ti l
l Konsoler l NES, SNES, N64, GC, Wii, Wii U, Switch, SMS, MD, SAT, DC, 360, PS2, PS3, PS4, PCE-Duo