Köpråd grafikkort - 1070

Permalänk
Medlem

Köpråd grafikkort - 1070

Hej!

Går nu och funderar på att uppgradera mitt 780 till ett 1070 och har kikat runt lite på vilket man egentligen bör köpa.

I första hand har jag kikat på följande modeller som båda har fått en tillfällig prisreducering.
Gigabyte GeForce GTX 1070 Founders Edition 4 299:-
EVGA GeForce GTX 1070 FTW Gaming 4.799:-

Är det värt 500 kronor extra för att köpa EVGA kortet eller är referenskorten helt OK denna generation?

All hjälp/förslag uppskattas!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

EVGA är tystare så skulle absolut tagit det.

Permalänk
Medlem

@zorken:

Bra pris på denna också:
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/msi...
Fått fina omdömmen.

Annars skulle jag gått på EVGA-kortet.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Kör FTWn själv, tokigt nöjd! EVGA är bra skit!
men knappast rättvist att jämföra den mot ett med referenskylare

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Kör också EVGA 1070 (SC dock och inte Gaming), väldigt tyst och väldigt nöjd.

Visa signatur

i5 6600K | EVGA 1070 SC | Asus Z170 Gaming Pro | Noctua NH-D15 | EVGA Supernova G2 550W | Corsair 16gb 2133 Vengeance | Samsung EVO 850 | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cricke11:

EVGA är tystare så skulle absolut tagit det.

Lutar nog åt det, tack!

Skrivet av D-ryd:

@zorken:

Bra pris på denna också:
https://www.netonnet.se/art/komponenter/grafikkort/nvidia/msi...
Fått fina omdömmen.

Annars skulle jag gått på EVGA-kortet.

Lutar nog mot EVGA kortet men tack så mycket för tipset!

Skrivet av Bellerefon:

Kör FTWn själv, tokigt nöjd! EVGA är bra skit!
men knappast rättvist att jämföra den mot ett med referenskylare

Härligt att höra!

Nej det förstår jag hehe.. men listade de 2 kort som jag kikat lite på

Skrivet av nanothings:

Kör också EVGA 1070 (SC dock och inte Gaming), väldigt tyst och väldigt nöjd.

Härligt!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Beställde ett EVGA GeForce GTX 1070 FTW Gaming från Komplett, får hoppas att man blir nöjd!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle tagit detta då det har mycket bättre kylare.

https://www.proshop.se/Grafikkort/Palit-GeForce-GTX-1070-JetS...

Fast det är ju inget du valde i mellan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

Jag skulle tagit detta då det har mycket bättre kylare.

https://www.proshop.se/Grafikkort/Palit-GeForce-GTX-1070-JetS...

Fast det är ju inget du valde i mellan.

Tack för tipset men fick bli ett EVGA kort, mitt nuvarande 780 är EVGA och är rätt nöjd med det så blir förhoppningsvis nöjd med 1070 med

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk

Hur står sig palit korten med garantier mot tex evga och asus? Och hur är proshop med garantier? För har läst många kommentarer där folk är missnöjda med just garantier och reklamation.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define XL R2 Titanium
Grafikkort: palit 1070 Jetstream
Nätaggregat: Silver Power SP-SS500 500W
CPU: Intel Core i7-2700K Processor 3500 MHZ
Moderkort: ASUS ROG MAXIMUS V FORMULA

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bacon-Matte:

Hur står sig palit korten med garantier mot tex evga och asus? Och hur är proshop med garantier? För har läst många kommentarer där folk är missnöjda med just garantier och reklamation.

3års reklamationsrätt enligt hemsidan.
Sen kan man göra rma via palits hemsida ochså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorken:

Hej!

Går nu och funderar på att uppgradera mitt 780 till ett 1070 och har kikat runt lite på vilket man egentligen bör köpa.

I första hand har jag kikat på följande modeller som båda har fått en tillfällig prisreducering.
Gigabyte GeForce GTX 1070 Founders Edition 4 299:-
EVGA GeForce GTX 1070 FTW Gaming 4.799:-

Är det värt 500 kronor extra för att köpa EVGA kortet eller är referenskorten helt OK denna generation?

All hjälp/förslag uppskattas!

Vill inte vara en sådan person som kommer med dåliga nyheter men om du köpte ett GTX 1070 FTW så har du gjort ett STORT misstag då ingen här gav dig informationen att EVGA 1070 och 1080 FTW har överhettnings problem och det är ett känt fabriksfel, om du nu mot förmodan behåller kortet så ska du absolut INTE köra super krävande spel då kortet kan nå temperaturer mot 110 grader. Det finns Thermal pads att beställa från EVGA men skulle använda garantin och lämna tillbaka kortet.

Hoppas det löser sig

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddglutt:

Vill inte vara en sådan person som kommer med dåliga nyheter men om du köpte ett GTX 1070 FTW så har du gjort ett STORT misstag då ingen här gav dig informationen att EVGA 1070 och 1080 FTW har överhettnings problem och det är ett känt fabriksfel, om du nu mot förmodan behåller kortet så ska du absolut INTE köra super krävande spel då kortet kan nå temperaturer mot 110 grader. Det finns Thermal pads att beställa från EVGA men skulle använda garantin och lämna tillbaka kortet.

Hoppas det löser sig

Har läst alla trådar och tror jag kan vara ganska lugn, om något händer så är det inte mitt problem tack ändå!

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Tar tillbaka ovanstående kommentar, det pajade faktiskt.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorken:

Tar tillbaka ovanstående kommentar, det pajade faktiskt.

Aj då, fan vad trist! Har du ordnat ett nytt på garantin?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Aj då, fan vad trist! Har du ordnat ett nytt på garantin?

Skickades från m.sweclockers.com

Yes lite småtrist, inget annat verkar ha pajat i alla fall så tur det. Japp, jag kontaktade Komplett så kommer få ett nytt, som det ser ut så blir det ett Strix istället

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

Founders edition kort brukar vara med hödljuda och ha högre temps än andra grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zorken:

Yes lite småtrist, inget annat verkar ha pajat i alla fall så tur det. Japp, jag kontaktade Komplett så kommer få ett nytt, som det ser ut så blir det ett Strix istället

Blev ett Palit GeForce GTX 1080 GameRock Premium istället för 1070 strix.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360