varför har så många laptops bara 128 gb??

Permalänk

varför har så många laptops bara 128 gb??

med systemet installerat så räcker det ju knappt att installera spel på,jag hade 128 gb till min stationära förut och kunde inte installera gta5 så var tvungen byta ut allting och lägga in en 256 gb istället.
ändå envisas nästan varenda ny laptop med att ha en liten ssd och sen en slö vanlig hårddisk.
hellre en 256 gb drive och ingen slö andra hårddisk.
om man köper en gaminglaptop så vill man väl knappast installera spel eller program på en vanlig hårddisk utan på en ssd disk.

varför gör de på dette vise som trollen i ronja sa

Visa signatur

Intel 2600k överklockad 4.5gzh | 8 gb corsair vengeance | asus sabertooth | Cruiser ssd 120 gb | Ati Radeon 7970 |Antec twelvehundred

Permalänk
Medlem

Varför finns det laptops som levereras med 1TB lagringsutrymme? Jag behöver ju inte så mycket utrymme och då ska ingen annan ha möjlighet att välja det heller!

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Enkelt, för att det är billigare att stoppa i en liten SSD än en stor.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Rimligt om det är en vanlig enkel laptop, fast blir lite irriterad på att det i princip bara finns 128GB SSD+1TB HDD för gaming laptops, Vill inte ha någon mekanisk disk i en laptop, usch.

Permalänk
Medlem

För sen vill du köpa deras nya 256GB nästa gång! ...tänker tillverkarna.
Laptop är designade för att hålla 2-3 år max, helt sluta fungera helt dagen efter garantin har gått ut. Detta både med deras batterilivslängd samt specifikation.
Har för mig och hört att apple har skitdåliga batterier på sina laptops som håller max en timma efter ett år eller två.
Alla laptops (pc) jag eller mina vänner har ägd har blivit så dåliga efter 3 år att om man drar ut kabeln så slocknar datorn inom några minuter eller direkt Kanske finns det tillverkare som är bättre tro?

Surt men så e det. Du kan ju alltid byta ut, uppgradera disken med en egen stor SSD eller två i vissa fall.

Sen vill tillverkarna hålla nere priset också med bl.a. minimal lagring och ram.

Permalänk

för att de flesta spel tjänar väldigt lite på att installeras på SSD då det endast är laddtider som kortas ner och i de flesta spel så har inte laddtiden så stor betydelse eller är speciellt långa för den delen.

därför kör de med en liten SSD för operativet som de skickar med och vill du ha spel som är större än vad som får plats vid sidan om får du helt enkelt antingen byta själv eller installera en ytterligare hdd/ssd

kan tipsa om att iom att nyare datorer ofta har en thunderbolt port att köpa till en SSD vid sidan om och plugga in där via ett thunderbolt HDD case.

eller ett USB3 case skulle också funka ingen större skillnad mot att ha den på sata port sålänge du inte behöver flytta stora mängder data samtidigt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows