Söker feedback på min webbdesign

Permalänk
Avstängd

Söker feedback på min webbdesign

Hej jag är så himla dåliga på webbdesign och vill så gärna bli så mycket bättre. Har ni tips att komma med på min webbdesign som jag har gjort på bilden här nedanför? Vill gärna ha något som inte ser ut att vara gjort på 90 talet vilket denna ser ut att vara.

Permalänk
Medlem

Ett hett tips är att gå till webbsidor som du anser har bra design. Försök med att härma deras design i antingen ren och skär HTML och CSS, eller i till exempel Adobe Photoshop. Efter många om och men kommer dina kunskaper inom webbdesign bli bättre.

Länktips: https://se.pinterest.com/search/pins/?q=webdesign&rs=typed&te...

Ersatte upprepningarna med ny text
Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd

@Airikr: Tack så mycket!

EDIT: Här är en bild till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikasera:

@edgren: Tack så mycket!

EDIT: Här är en bild till.
http://i.imgur.com/1Og4keg.jpg

Tyvärr, fortfarande gammaldags design.

Granska andras design, kolla webbsidans källkod för tips, och försök efterlikna deras design så mycket det bara går. Men lansera inte webbsidan! Använd deras design endast för att öva på dina kunskaper - inget mer. När du har lyckats göra en schyst design, försök gör en egen.

Jag var förr väldigt dålig på webbdesign, men jag gjorde så som jag nyss berättade för dig. Kan jag, så kan även du Lycka till!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd

@Airikr: Tack. Kan inte du visa några exempel som du har gjort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikasera:

@edgren: Tack. Kan inte du visa några exempel som du har gjort?

Kolla min signatur.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

jag använder bootstrap exklusivt när jag gör något med en hemsida, och det gör dom flesta idag (eller andra ramverk). i början är det också enklare för då kan man lära sig html helt och hållet utan att behöva bry sig om css

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

jag använder bootstrap exklusivt när jag gör något med en hemsida, och det gör dom flesta idag (eller andra ramverk). i början är det också enklare för då kan man lära sig html helt och hållet utan att behöva bry sig om css

Personligen är jag emot dessa ramverk, då man inte behöver ändra något i stilmallen. Man behöver bara ägna tid åt klasser. Hur mycket lär man sig av CSS då? Ingenting!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Personligen är jag emot dessa ramverk, då man inte behöver ändra något i stilmallen. Man behöver bara ägna tid åt klasser. Hur mycket lär man sig av CSS då? Ingenting!

du lär dig när du måste ändra något. då måste man jobba sig bakvägen och då hittar man rätt klass och då kollar man vad den gör för att kunna ändra det man behöver.
det kräver gör att man lär sig. de var så jag lärde mig css

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

du lär dig när du måste ändra något. då måste man jobba sig bakvägen och då hittar man rätt klass och då kollar man vad den gör för att kunna ändra det man behöver.
det kräver gör att man lär sig. de var så jag lärde mig css

Ja, man kan göra så också, men ramverk existerar för att det ska vara enkelt och att man inte ska behöva ändra något i stilmallen, precis som vad du sa i ditt förra inlägg.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Ja, man kan göra så också, men ramverk existerar för att det ska vara enkelt och att man inte ska behöva ändra något i stilmallen, precis som vad du sa i ditt förra inlägg.

ja. vilket gör det lättare att först endast hantera html. lära sig det fullt ut, sen ge sig på att förstå vad css gör för att kunna bygga eget och sen hoppa på ett backend språk som php.
att lära sig allt samtidigt är bara jobbigt och förvirrande

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

ja. vilket gör det lättare att först endast hantera html. lära sig det fullt ut, sen ge sig på att förstå vad css gör för att kunna bygga eget och sen hoppa på ett backend språk som php.
att lära sig allt samtidigt är bara jobbigt och förvirrande

Vi är alla olika. Jag älskar att utforska och se vad som händer om jag ändrar något i stilmallen. Nyfikenhet lär man sig mycket på. Om trådskaparen vill gå den enkla vägen, så kan hen välja något ramverk.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem

"Designa sidan efter innehållet, inte innehållet efter sidan" är väl ett tips som fortfarande håller.
Dvs ta fram och planera allt innehåll du vill ha först. Försök att strukturera innehållet på ett effektivt sätt innan du börjar med själva utseendet.
När allt är på plats så kan det vara lättare att föreställa sig en design som passar.

Visa signatur

FD Torrent | Z690 Formula | i7 12700K | 32GB DDR5 | GTX 3080 Ti | STRIX 850W | PG279Q

Permalänk
Avstängd

@asphyxie: Tänkt samma sak men icke gjort det ännu. Typ göra skiss av var menyn ska sitta med mera.

Permalänk
Avstängd

Vad tycker ni om denna?

Permalänk
Medlem

Gör som alla andra; enorma bilder, dåligt med text/innehåll, har någon expanderbar meny och framför allt anpassa sidan efter mobiltelefoner trots att man sitter på en desktop.....
Ja, jag är bitter över denna "trend".....

Visa signatur

Bara gammalt skräp...

Permalänk

@Ikasera: är inte det där latin ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av bardbard:

Gör som alla andra; enorma bilder, dåligt med text/innehåll, har någon expanderbar meny och framför allt anpassa sidan efter mobiltelefoner trots att man sitter på en desktop.....
Ja, jag är bitter över denna "trend".....

Du är inte ensam.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd

@Grönahunden: Jo det tror jag. Den texten som är där brukar man ta hjälp av för att kolla så att det ser bra ut på sidan. Man skriva egna texter också men varför göra det när det finns en färdig text som man kan använda.

Permalänk
Avstängd

Den här designen är ej resposiv vilket jag vet om eftersom jag övar mina designskills nu och det blir bara onödigt mycket kod i detta läget där jag bara övar design. Vad tycker ni om den här designen? http://bylundjonas.com/pages/zippiex/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ikasera:

Den här designen är ej resposiv vilket jag vet om eftersom jag övar mina designskills nu och det blir bara onödigt mycket kod i detta läget där jag bara övar design. Vad tycker ni om den här designen? http://bylundjonas.com/pages/zippiex/

Alldeles för stark i färger! Använd mjuka färger. Men om du har gjort den, så är det en klar förbättring jämfört med den första du visade.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Avstängd

@Airikr: Ska kolla vidare på detta. Tack

Permalänk
Medlem

@Ikasera:

Slängde ihop ett exempel, allt handlar om inspiration. Nu googlade jag på hosting, tog de 3 första sidorna för att få inspiration.
Nu börjar arbetet:
Först måste man veta vilket färgtema man ska använda, googlar du på color paletts får man upp färger som passar med varandra men även vilka färger som är inne 2016. Börja arbeta i photoshop så går arbetet mycket enklare och när du vet vilken typ av design du vill ha börja då koda.

mvh

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Om du behöver lite inspiration till färgkombinationer så finns denna sida:
http://flatcolors.net/palettes.php

Alla kombinationer lämpar sig dock inte för webben (beror väl på vad sidan är till för) men man får som sagt lite idéer

Visa signatur

Grubblare