Permalänk
Medlem

Ny skärm max 4000

Hej!
Tänkte köpa en ny skärm snart, tänkte lägga max 4000kr men under det går också bra såklart! Jag har ett msi gtx 970 kort och spelar mest world of warcraft och world of tanks. Annars blir det mest film och så.
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

@Koalan99: lite mer info på vad du söker skulle nog vara bra :vilken tum vill du ha? 144hz ,IPS ,1440

Permalänk
Medlem

@GzXboom: Ja, alltså jag har inte köpt en skärm sen hedenhös tid ungefär, typ 6-7år sen! Är inte insatt i skärmdjungeln tyvärr! Just nu har jag en 24tums full hd skärm från BenQ. Jag vill inte ha mindre i alla fall! Jag har en 4k tv som jag är extremt nöjd med. Hade varit trevligt ifall datorskärmen också hade det.

Permalänk

Om du ska spela i 4k så får du nog gå o skaffa 2st GTX1080
Jag skulle satsat på en 1440p skärm.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koalan99:

Hej!
Tänkte köpa en ny skärm snart, tänkte lägga max 4000kr men under det går också bra såklart! Jag har ett msi gtx 970 kort och spelar mest world of warcraft och world of tanks. Annars blir det mest film och så.
Tack på förhand!

Med denna budget är det denna datorskärm du skall köpa.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3006886

Need say no more.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarlor:

Med denna budget är det denna datorskärm du skall köpa.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3006886

Need say no more.

Hade aldrig lagt 4000 på en blaskig TN-panel.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zarlor:

Med denna budget är det denna datorskärm du skall köpa.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=3006886

Need say no more.

Det är ju iofs en free-sync skärm dock. Nu finns det väl iofs inga såhär billiga G-sync skärmar.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Hade aldrig lagt 4000 på en blaskig TN-panel.

Finns TN skärmar som har riktigt bra bildkvalitet. Dock vet jag inte om det även gäller skärmar med 144Hz.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Finns TN skärmar som har riktigt bra bildkvalitet. Dock vet jag inte om det även gäller skärmar med 144Hz.

Det finns de som är mindre dåliga helt klart, men inga i närheten av en bra IPS eller VA. Dock är det ju upp till var och en.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Köper man en skärm för 4000kr får man inte allt. Man måste kompromissa.

Då värdesätter jag högre upplösning och 144Hz framför ex. IPS-panel, VESA-fäste och pivot-funktioner.

Såklart är detta en smaksak. Men enligt mig är detta mest skärm för pengarna eftersom jag inte behöver de andra extrafunktionerna och klarar mig utan en IPS (använder inte skärmen till film då jag har datorn kopplat till hembion).

Permalänk
Medlem

Tack för förslaget, duger mitt Gtx 970 till den? Är den värdelös till film eller är den helt ok ändå?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koalan99:

Tack för förslaget, duger mitt Gtx 970 till den? Är den värdelös till film eller är den helt ok ändå?

Skickades från m.sweclockers.com

Ditt grafikkort kommer fungera lika bra som tidigare. Känner du att prestandan redan nu ligger på gränsen, höj inte upplösningen i spel utan ligg kvar på 1080 (eller vad du har nu). Alla Hz utöver 60 kommer bli plus. Vare sig du kommer upp i 144 eller inte. För 100Hz är bättre än 60.
Dessutom kommer skrivbordet och surfande att bli ett uppsving. Fler pixlar att leka med.

Film kommer inte alls att bli värdelöst. Men inte lika bra som om du väljer en IPS.
Men vad har du idag? Har du en äldre skärm, då tror jag inte att du går ner dig. Och har du inte upplevt skillnaden mellan en IPS och TN. Då förlorar du ingenting heller, hehe.

Permalänk

För 4000 hade jag definitivt skaffat IPS eller VA panel i 2560x1440 27". Hade också undvikit Freesync skärm om jag kör Nvidia eftersom tillverkaren lagt ner pengar på att göra en Freesync skärm så innebar det att lite annat fick stryka på foten. Bättre o köpa en utan sync och veta att alla mina 4000kr går till en panel som är så bra som möjligt.
Det är en svår prisklass. Finns så mycket för 2000 till som lockar. Gsync osv

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Slayer:

För 4000 hade jag definitivt skaffat IPS eller VA panel i 2560x1440 27". Hade också undvikit Freesync skärm om jag kör Nvidia eftersom tillverkaren lagt ner pengar på att göra en Freesync skärm så innebar det att lite annat fick stryka på foten. Bättre o köpa en utan sync och veta att alla mina 4000kr går till en panel som är så bra som möjligt.
Det är en svår prisklass. Finns så mycket för 2000 till som lockar. Gsync osv

Kan bara hålla med. Absolut ingen idé att köpa en skärm med freesync när du har ett nvidia kort. Jag hade istället försökt hitta en billig G-sync skärm, här har du en 24-tummare med G-sync för 4000kr https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/23-24tum/aoc-g246...

Asus Rog swift iofs också bara 24" http://www.misco.se/Product/Product.aspx?P_ItemId=12846973&hb...

Den här är 27", har G-sync, 144Hz och den högre upplösningen 2560x1440 (5000kr).

http://cdon.se/hemelektronik/acer-predator-xb270hudbmiprz-tn-...

Annars kan du lika väl ta en billigare utan G eller freesync. Men det är klart värt att nämna att G-sync gör STOR skillnad, om du inte bara tänker spela med väldigt låga grafiska inställningar för att få ut max fps.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Mycke text

Bra inlägg!
Mitt förstaval hade ju vart Acer skärmen. Sen Asus skärmen. Helt klart värt att få Gsync.
Tror inte TS kan få bättre köpråd än dessa.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Asus Z490-F | i5 10600K | 16GB RAM | Asus RTX2070 Super | Samsung 970 Evo Plus 500Gb | WD Blue SN550 1Tb | EVGA Supernova G2 750W | Windows 10 Home
Ljud: Musical Fidelity X-Can v8 + Sennheiser HD650
Citera om du svarar på nåt jag skrivit så jag hittar tillbaka!

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Ska jag fundera några dagar innan jag köper! Återkommer med vad det blev och vad jag tycker!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skriver här för att hitta tillbaka då även jag sitter i samma sits som dig med köp av ny skärm! Skriv gärna något om den skärm du bestämmer dig för och varför

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2