Köpråd på en billig dator

Permalänk
Medlem

Köpråd på en billig dator

Jag håller på att kolla på en dator för runt 3000 kr. Den är tänkt att användas för surf samt kolla på bilder och liknande, så ingen monstermaskin.

Hittade denna http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/252214-l... och undrade ifall den skulle vara värd att köpa?

Tack på förhand

mvh
Tony

Permalänk
Vila i frid

Problemet är upplösningen som är snik-varianten på 1366x768, annars är den helt okej.

Permalänk
Medlem

Just ja, den delen missade jag. Det är väl inte helt optimalt. Tänkte väl att det skulle vara något, är det någon som vet om det finns någon liknande för runt samma pris men med bättre upplösning?

Permalänk
Medlem

Dåligt med deals på laptops under 4000 denna helg. Den du länkat finns inte ens i lager vilket innebär väntetid, dessutom är det inte direkt nån bra deal. Därför skulle jag vänta tills du får syn på en bättre deal. Jag fick denna: http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/246075-a... för 5-6 veckor sen för 2990. Något väldigt snarlikt kommer säkert dyka up för under 3500 inom någon vecka eller två, då skulle jag slå till på det istället.

Visa signatur

[CPU: Intel i5-750 @ 2,6 ghz][MB: Gigabyte P55A-UD3][GFX: Phantom Geforce 670 GTX OC][RAM: Corsair XMS3 1600MHz 8GB][Chassi: Fractal Design r3] [HDD: 1TB Samsung Spinpoint F3][SSD: Crucial MX100 2.5" 7mm 256GB @ SATA 2][PSU: Corsair TX650W][CPU Kylning: Akasa Venom][OS: W7 64-bit][Skärm: BENQ 2412]

Permalänk
Medlem

Om du kan tänka dig att sträcka budgeten lite så finns denna för 3790 kr. Den verkar inte vara alltför dålig (se recension på samma modell men lite annan konfiguration).

Ett problem med de allra billigaste datorerna är annars att de använder Intels N-processorer, som passar bättre i surfplattor än laptops. Se t.ex. denna sida för en jämförelse mot Core i3-5005U som sitter i datorn jag rekommenderade. En fördel med dem är att man får väldigt lång batteritid eftersom de drar väldigt lite ström, en nackdel är att en stor del av den extra batteritiden får spenderas med att vänta på att processorn ska arbeta klart

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp, jag kikar nog närmare på ditt förslag perost.