Pioneer VSX 924 (problem med ljud och inställningar)

Permalänk
Medlem

Pioneer VSX 924 (problem med ljud och inställningar)

Hej!
Mitt första inlägg här och hoppas få någon hjälp av någon som vet.

Jag har förstärkaren Pioneer VSX 924 och har krångel med ljudet.
Datorn är kopplad via HDMI till förstärkaren men för att lyssna måste TV:n vara påslagen.
Stänger jag av TV:n så stängs även förstärkaren av.
Kan jag på något vis göra någon inställning så jag kan lyssna på musik från datorn via förstärkaren utan att min TV måste vara på?
Önskar kunna kolla på TV eller stänga av den samtidigt jag lyssnar på musik via datorn till förstärkaren.

Hoppas ni förstår vad jag menar.
Har läst lite om AMP / THOUGH i manualen men blir inte klokare för det.
Borde gå att ställa in på något vis men hur?

Permalänk
Medlem

Hur har du kopplat allt? Antar att datorn är kopplad till receivern och receivern är kopplad till TVn?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alve1976:

Hej!
Mitt första inlägg här och hoppas få någon hjälp av någon som vet.

Jag har förstärkaren Pioneer VSX 924 och har krångel med ljudet.
Datorn är kopplad via HDMI till förstärkaren men för att lyssna måste TV:n vara påslagen.
Stänger jag av TV:n så stängs även förstärkaren av.
Kan jag på något vis göra någon inställning så jag kan lyssna på musik från datorn via förstärkaren utan att min TV måste vara på?
Önskar kunna kolla på TV eller stänga av den samtidigt jag lyssnar på musik via datorn till förstärkaren.

Hoppas ni förstår vad jag menar.
Har läst lite om AMP / THOUGH i manualen men blir inte klokare för det.
Borde gå att ställa in på något vis men hur?

Antar att du kör ljudet via HDMI kabel?
Gör du det så kan du inte gör så då den kabeln i första hand är gjort för bild.
Du får koppla med annan kabel om du ska få ut ljud då

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jink:

Hur har du kopplat allt? Antar att datorn är kopplad till receivern och receivern är kopplad till TVn?

Dator är kopplad via HDMI till förstärkaren eftersom jag kollar film på det viset och TV också kopplad via HDMI till förstärkaren. Ljudet fungerar bra men skulle vilja lyssna på musik utan att behöva ha TV:n på. Trodde det skulle gå och vore ju konstigt annars.

Skrivet av vinylens:

Antar att du kör ljudet via HDMI kabel?
Gör du det så kan du inte gör så då den kabeln i första hand är gjort för bild.
Du får koppla med annan kabel om du ska få ut ljud då

Konstigt att man behöver bara ljudkabel för att lyssna på musik eftersom jag ser på film via datorn också. Känns onödigt att både ha HDMI och en ljudkabel till förstärkaren eftersom ljudet ändå går genom HDMI-kabeln. Nu blir jag lite förvirrad.

Permalänk
Medlem

Jag har en vsx-923 som jag endast skickar ljudet till över hdmi. Har ingen tv inkopplad just nu men tror inte det påverkar. Vilken enhet är standard i Windows för bild och vilken är för ljud? Kanske måste förstärkaren ha tvn igång för att den även får en bildsignal. Prova att inaktivera "bildskärmen" vsx-924 i ditt grafikkorts kontrollpanel och aktivera ljudutenheten vsx-924 i inställningarna när du högerklickar på högtalaren nere till höger i windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av eas@tetris:

Jag har en vsx-923 som jag endast skickar ljudet till över hdmi. Har ingen tv inkopplad just nu men tror inte det påverkar. Vilken enhet är standard i Windows för bild och vilken är för ljud? Kanske måste förstärkaren ha tvn igång för att den även får en bildsignal. Prova att inaktivera "bildskärmen" vsx-924 i ditt grafikkorts kontrollpanel och aktivera ljudutenheten vsx-924 i inställningarna när du högerklickar på högtalaren nere till höger i windows.

Skickades från m.sweclockers.com

Hej!
Inaktiverar jag bildskärmen (min TV) så försvinner ljudet.
Så vet inte vad mer man kan göra. Lösningen är säkert att bara koppla ljudkablar till förstärkaren men tänkte det fanns enklare sätt för att slippa dra extra sladdar genom hela rummet.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alve1976:

Har läst lite om AMP / THOUGH i manualen men blir inte klokare för det.
Borde gå att ställa in på något vis men hur?

Dwet skickar vidare signalen genom förstärkaren även om den är av.

Du kanske inte lyssnar på datorn utan tvn, om du kör ljudet via arc så kommer ljudet garanterat att dö om du stänger av tvn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Dwet skickar vidare signalen genom förstärkaren även om den är av.

Du kanske inte lyssnar på datorn utan tvn, om du kör ljudet via arc så kommer ljudet garanterat att dö om du stänger av tvn.

Jo, men åter igen så vet jag inte vad jag ska göra. I min tanke så borde det gå. Har jag förstärkaren på utgången jag döpt till Dator men TV:n avstängd så kommer det inget ljud då heller. Men säkert som andra säger att man inte kan köra ljud bara via HDMI. Men att se på film och lyssna på musik när TV:n är på fungerar ju bra. Önskar ju musik utan att ha TV:n på. Ibland kör jag Winamp med visualisering för att inte det ska bli inbränningar i TV:n

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alve1976:

Jo, men åter igen så vet jag inte vad jag ska göra. I min tanke så borde det gå. Har jag förstärkaren på utgången jag döpt till Dator men TV:n avstängd så kommer det inget ljud då heller. Men säkert som andra säger att man inte kan köra ljud bara via HDMI. Men att se på film och lyssna på musik när TV:n är på fungerar ju bra. Önskar ju musik utan att ha TV:n på. Ibland kör jag Winamp med visualisering för att inte det ska bli inbränningar i TV:n

Du skulle kunna prova att koppla bort tvn och leta igenom inställningarna och försöka få ljud utan bildvisare inkopplad, annars så är det ju väldigt smidigt att alltid ha en toslink mellan dator och ljudsystem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du skulle kunna prova att koppla bort tvn och leta igenom inställningarna och försöka få ljud utan bildvisare inkopplad, annars så är det ju väldigt smidigt att alltid ha en toslink mellan dator och ljudsystem.

Annars får jag väl koppla en optisk kabel mellan dator och förstärkare. Borde också fungera.

Permalänk
Medlem

Går inte

Hade tyvärr ingen optisk ingång på min dator så går inte det heller

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Alve1976:

Hade tyvärr ingen optisk ingång på min dator så går inte det heller

Det går kanske att köra analogt annars får du ordna en digitalutgång på datorn, det duger med ett billigt ljudkort eller bara ett interface.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det går kanske att köra analogt annars får du ordna en digitalutgång på datorn, det duger med ett billigt ljudkort eller bara ett interface.

Tror jag kör trådlöst istället som jag gjort förut. Synd det inte var smidigare så jag kunde köra med HDMI.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alve1976:

Tror jag kör trådlöst istället som jag gjort förut. Synd det inte var smidigare så jag kunde köra med HDMI.

Är det inte lättare att strömma musiken över nätverket?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alve1976:

Hej!
Mitt första inlägg här och hoppas få någon hjälp av någon som vet.

Jag har förstärkaren Pioneer VSX 924 och har krångel med ljudet.
Datorn är kopplad via HDMI till förstärkaren men för att lyssna måste TV:n vara påslagen.
Stänger jag av TV:n så stängs även förstärkaren av.
Kan jag på något vis göra någon inställning så jag kan lyssna på musik från datorn via förstärkaren utan att min TV måste vara på?
Önskar kunna kolla på TV eller stänga av den samtidigt jag lyssnar på musik via datorn till förstärkaren.

Hoppas ni förstår vad jag menar.
Har läst lite om AMP / THOUGH i manualen men blir inte klokare för det.
Borde gå att ställa in på något vis men hur?

på amp / through ska du ha i "amp", annars blir det garanterat inget ljud från förstärkaren.

men däremot stänga av CEC-funktioner i antingen förstärkare, TV eller båda borde lösa det på bekostnad av annan smidighet. om det går alltså.

annars, du har inte prövat den musikströmning som förstärkaren faktiskt verkar ha? kräver iof ändå en kabel till då, och navigeringen är inte alltid helt klockren direkt via förstärkaren, särklilt inte med TV av. men det brukar finnas app-kontroller för det.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

på amp / through ska du ha i "amp", annars blir det garanterat inget ljud från förstärkaren.

men däremot stänga av CEC-funktioner i antingen förstärkare, TV eller båda borde lösa det på bekostnad av annan smidighet. om det går alltså.

annars, du har inte prövat den musikströmning som förstärkaren faktiskt verkar ha? kräver iof ändå en kabel till då, och navigeringen är inte alltid helt klockren direkt via förstärkaren, särklilt inte med TV av. men det brukar finnas app-kontroller för det.

Jag gav upp allt med inställningar så jag har kopplat trådlöst ljud från datorn till CD-ingången på förstärkaren istället. Vet inte om ljudet påverkar och blir sämre än HDMI men fungerar fint i alla fall. Så får nog köra trådlöst när jag inte får annat att fungera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alve1976:

Jag gav upp allt med inställningar så jag har kopplat trådlöst ljud från datorn till CD-ingången på förstärkaren istället. Vet inte om ljudet påverkar och blir sämre än HDMI men fungerar fint i alla fall.

ja är det trådlöst "ljud" i motsats till trådlösa "filer" via tex FM-modulerad radio eller Blåtand-protokoll så blir det sämre.

men sålänge det inte blir sämre än det går att lyssna på spelar det ju mindre roll.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint