Permalänk
Medlem

"Lagom" vpn-router?

Har 100/100 fiber från Telia och deras TG799ac. Har även en VPS i USA som jag brukar köra OpenVPN till. Funderade på om det skulle vara möjligt/enklare att ha en extra router som är eller uppkopplad så att jag ansluter mot den när jag vill använda vpn och mot Telia när jag vill köra "vanligt"?
Har inte några speciella krav på hastighet, men kan jag få ut 10/10 genom den så... Finns det någon router till ett hyfsat pris som skulle passa eller spelar det ingen roll om jag ändå inte vill försöka maxa mina 100/100?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Har 100/100 fiber från Telia och deras TG799ac. Har även en VPS i USA som jag brukar köra OpenVPN till. Funderade på om det skulle vara möjligt/enklare att ha en extra router som är eller uppkopplad så att jag ansluter mot den när jag vill använda vpn och mot Telia när jag vill köra "vanligt"?
Har inte några speciella krav på hastighet, men kan jag få ut 10/10 genom den så... Finns det någon router till ett hyfsat pris som skulle passa eller spelar det ingen roll om jag ändå inte vill försöka maxa mina 100/100?

Varför inte köra direkt från din dator istället för att skaffa en router?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Varför inte köra direkt från din dator istället för att skaffa en router?

Det är så jag gör nu och det är därför jag som sagt funderar på om det skulle vara enklare med en annan router. Lite arbete att ställa in, men sedan byter man bara trådlöst nätverk istället för att starta openvpn-klienten, logga in och vänta på att den kopplar upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aene:

Det är så jag gör nu och det är därför jag som sagt funderar på om det skulle vara enklare med en annan router. Lite arbete att ställa in, men sedan byter man bara trådlöst nätverk istället för att starta openvpn-klienten, logga in och vänta på att den kopplar upp.

Du behöver undersöka om du får tillgång till fler publika IPv4 adresser.
Dessutom kan din router tappa kontakten med VPN servern vilket gör att du behöver jobba lite själv.

Angående router, Ubiquiti Edgerouter borde fungera. Det finns en tråd här på swe du kan läsa om enheten.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Du behöver undersöka om du får tillgång till fler publika IPv4 adresser.
Dessutom kan din router tappa kontakten med VPN servern vilket gör att du behöver jobba lite själv.

Angående router, Ubiquiti Edgerouter borde fungera. Det finns en tråd här på swe du kan läsa om enheten.

har den routern ens tillräckligt med kraft för att fixa krypteringen? försökte kolla deras hemsida men hittade inte vilken processor den kör, dock är den rätt dyr. speciellt den jag kollade på.

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem

Har för mej att det gick att göra med min gamla d-link och dd-wrt Firmware. Ingen vidare prestanda dock men annars funkar det.

edit: verkar finnas stöd för pptp i orig firmware

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

har den routern ens tillräckligt med kraft för att fixa krypteringen? försökte kolla deras hemsida men hittade inte vilken processor den kör, dock är den rätt dyr. speciellt den jag kollade på.

Den borde klara 10Mbit. Det finns flera här på sweclockers som har sådana. Skriv i tråden och fråga.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Den borde klara 10Mbit. Det finns flera här på sweclockers som har sådana. Skriv i tråden och fråga.

ja, men har man 100/100 känns det värdelöst att inte sätta det som ett mål enligt mig. att få ut 10% av sin lina är i mina ögon oacceptabelt när vi snackar så pass låga hastigheter

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

ja, men har man 100/100 känns det värdelöst att inte sätta det som ett mål enligt mig. att få ut 10% av sin lina är i mina ögon oacceptabelt när vi snackar så pass låga hastigheter

Han skriver i första inlägget

Har inte några speciella krav på hastighet, men kan jag få ut 10/10 genom den så.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Han skriver i första inlägget

Har inte några speciella krav på hastighet, men kan jag få ut 10/10 genom den så.

medveten om det, tycker ändå det känns rätt dumt och ville upplysna OP om det

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

medveten om det, tycker ändå det känns rätt dumt och ville upplysna OP om det

Ska man musta ut 100 Mbit över OpenVPN så måste man ha en CPU med AES-NI. Det driver upp priset.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

@Aene:
Vad snackar vi om för prisklass? Dustin har bra pris på HP microserver gen8. Behövs bara diskar så har en burk som du sedan kan köra en FW på. Med stöd för ovpn. Har du provat att köra netflix via den vpsen? om det funkar skulle det finnas något intresse för dig att dela på en vps där?

Visa signatur

.