Permalänk
Medlem

Cpu temp i7 6700k

Hej
Jag har nyligen byggt en dator med följande moderkort, processor och kylare.
Maximus VIII Hero
I7 6700k
H100i v2

Mitt problem:
-Vad jag kunnat läsa mig till så ska voltage core vara på 1,2V. Min pendlar mellan 1,33-1,38V enligt cpu-z. Bios säger att den skall ligga på 1,28V?
-Så fort jag sätter igång prime95 och gör en small fft så hoppar tempen upp till 80C på samma sekund. Efter 1 min så säger värden på hwmonitor: min 27C och max 89C. Normalt så ligger tempen runt 35-50C när jag startar upp datorn och alla program har startat.

Hade förväntat mig mycket bättre värden med denna kylare. Vad tror ni, är det något som inte stämmer eller är detta normalt?

/Sasa

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xash85:

Hej
Jag har nyligen byggt en dator med följande moderkort, processor och kylare.
Maximus VIII Hero
I7 6700k
H100i v2

Mitt problem:
-Vad jag kunnat läsa mig till så ska voltage core vara på 1,2V. Min pendlar mellan 1,33-1,38V enligt cpu-z. Bios säger att den skall ligga på 1,28V?
-Så fort jag sätter igång prime95 och gör en small fft så hoppar tempen upp till 80C på samma sekund. Efter 1 min så säger värden på hwmonitor: min 27C och max 89C. Normalt så ligger tempen runt 35-50C när jag startar upp datorn och alla program har startat.

Hade förväntat mig mycket bättre värden med denna kylare. Vad tror ni, är det något som inte stämmer eller är detta normalt?

/Sasa

Jag är inte helt hemma när de kommer till kylning, men jag tycker de verkar ok....hur länge kör du prime förresten?

Hur ligger tempen vid surf och spelade?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Sitter själv på 6700k och samma kylare som dig. Under Prime95 blir temperaturerna extrema.
Det motsvarar dock ingen realistisk belastning, så ingen fara. Min volt är snäppet högre dock då jag ligger på 4,7GHz.

Permalänk
Medlem

@bärplockaren: Körde den i ca 1 min och men då den var över 80C ville jag inte fortsätta.
Det är det som är också konstig. Medans jag skriver till dig nu så ligger den på 27C sen hoppar den upp till 39C och sen ner till 27C igen. Ca 2 sekunders intervall. Känns inte som om den håller några stabila temeraturer. Sen när jag testat att spela bf4 i några minuter så säger afterburner att jag hade en temp på 78C som max. Känns som det är allt för högt. Hade förväntat mig att det skulle ligga rund 60C med denna kylare

Permalänk
Medlem

Hur har du ställt in vcore i BIOS? Auto, Manual, Adaptive, etc?

Även Load-Line Calibration (LLC) styr hur vcore boostas under stress.

Själv ligger min på:
100x47 4.7GHz
Adaptive Vcore: 1.375 + 0.030 offset
LLC 4 eller 5

Denna guide har en massa info, fast på engelska då: http://www.overclock.net/t/1570313/skylake-overclocking-guide...

Även värt notera att Small FFT är sjukt overkill. Tempsen kommer aldrig komma ens i närheten under vanlig PC använding och gaming.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Sitter själv på 6700k och samma kylare som dig. Under Prime95 blir temperaturerna extrema.
Det motsvarar dock ingen realistisk belastning, så ingen fara. Min volt är snäppet högre dock då jag ligger på 4,7GHz.

Startade prime95 just för att jag tyckte att det ser ut som om jag inte har några stabila temperaturer på cpun. Alltså medans jag installerade program och spel så kunde tempen pendla mellan 27-60C utan några som helst belastningar förutom installationen. Dock så är det genom afterburner som jag tittat efter min-max värden. Sen när jag kollar kurvan på afterburner så hoppar fram och tillbaka som en galning gällande tempen.
Har inte överklockat min men funderade på att göra det framöver. Därav tyckte jag vcore var hög på stock? Enligt andra ska den ligga på 1,2? Men tempen känns ju sådär för att jag skall våga testa med överklockning just nu

Permalänk
Medlem

Väldigt mycket beror på överklockning. Det ökar temperaturen kraftigt.
Jag kör min i 4.8 GHz (Asus egna klockningsprogram).
Corsair H80i v2.

Temp idle - typ 35C
Belastning - typ 55-60C
Extrem belastning (stresstest) - 70-80C.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av phreec:

Hur har du ställt in vcore i BIOS? Auto, Manual, Adaptive, etc?

Även Load-Line Calibration (LLC) styr hur vcore boostas under stress.

Själv ligger min på:
100x47 4.7GHz
Adaptive Vcore: 1.375 + 0.030 offset
LLC 4 eller 5

Denna guide har en massa info, fast på engelska då: http://www.overclock.net/t/1570313/skylake-overclocking-guide...

Även värt notera att Small FFT är sjukt overkill. Tempsen kommer aldrig komma ens i närheten under vanlig PC använding och gaming.

Har inte ställt in något där utan ligger allt ligger på stock. Och där ligger den på Auto. En liten ruta på sidan säger dock 1,28V i biosen.
Men cpu-z visar just nu 1,35V.
Kan så lite om detta men hade planer på att läsa på och överklocka. Men just nu känns det som jag redan får ganska höga temps utan större belastning. Tex efter att jag kört en testrunda på bf4 så visade afterburnen max temp på upp till 78-79C. Känns som han borde ligge rund 60-65C som min 4790K gjorde med luftkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JD:

Väldigt mycket beror på överklockning. Det ökar temperaturen kraftigt.
Jag kör min i 4.8 GHz (Asus egna klockningsprogram).
Corsair H80i v2.

Temp idle - typ 35C
Belastning - typ 55-60C
Extrem belastning (stresstest) - 70-80C.

Det är just det. Min är just nu på stock utan överklockning. 4,2Ghz och högre temp än det du visar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xash85:

Det är just det. Min är just nu på stock utan överklockning. 4,2Ghz och högre temp än det du visar

Polaren hade samma problem. Om du söker på det så är det många som har problem med att vcore ligger närmare 1.4
Ställ ner den manuellt så borde det rätta till sig med dina temperaturer

Ber om ursäkt för dålig svenska skrivet från en säng på akuten

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xash85:

Har inte ställt in något där utan ligger allt ligger på stock. Och där ligger den på Auto. En liten ruta på sidan säger dock 1,28V i biosen.
Men cpu-z visar just nu 1,35V.
Kan så lite om detta men hade planer på att läsa på och överklocka. Men just nu känns det som jag redan får ganska höga temps utan större belastning. Tex efter att jag kört en testrunda på bf4 så visade afterburnen max temp på upp till 78-79C. Känns som han borde ligge rund 60-65C som min 4790K gjorde med luftkylare.

Vcore på Auto har en tendens att ösa på onödigt mycket; själv sett över 1.4v med Auto på stock. Bäst att ställa in själv om man vill hålla det svalt. Runt 1.25 vcore borde räcka.

Visa signatur

W10 Pro N | i7 6700K @ 4.7 GHz | NH-D15 | GTX 980 Ti HOF | ASUS Z170 Pro Gaming | 16GB 3000Mhz CL15 | Samsung 850 EVO 500GB | 3x HDD ~8TB | Define S | EVGA 750W G2 | Logitech g502 | Corsair K70 Red | Beyerdynamic DT 770 Pro 250Ω | Sound Blaster Z | BenQ XL2430T 144Hz + GW2250HM 60Hz
» Youtube: https://www.youtube.com/c/Phreec

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dusken912:

Polaren hade samma problem. Om du söker på det så är det många som har problem med att vcore ligger närmare 1.4
Ställ ner den manuellt så borde det rätta till sig med dina temperaturer

Ber om ursäkt för dålig svenska skrivet från en säng på akuten

Har lyckats att ställa ner vcore i bios och detta hjälpte tempen enormt. Kör nu prime95 och det ligger stabit på 59C än så länge.
Det blev en stor skillnad.
Hoppas att det inte är något allvarligt och att du kryar på dig snart. Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av phreec:

Vcore på Auto har en tendens att ösa på onödigt mycket; själv sett över 1.4v med Auto på stock. Bäst att ställa in själv om man vill hålla det svalt. Runt 1.25 vcore borde räcka.

Nu ser det konstigt ut på cpu-z.
Har gjort följande som blev föreslaget här. Bioset säger 1,25V men cpu-z säger fortfarnade 1,35-1,4V. Samtidigt som core speed sitter på max 4,2Ghz hela tiden på idel typ. Sitter med chrome öppet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xash85:

Nu ser det konstigt ut på cpu-z.
Har gjort följande som blev föreslaget här. Bioset säger 1,25V men cpu-z säger fortfarnade 1,35-1,4V. Samtidigt som core speed sitter på max 4,2Ghz hela tiden på idel typ. Sitter med chrome öppet ?

Spänningen skiljer sig i Windows från när du kollar BIOS. Eller har du satt den fast till 1,25? Det är väldigt lågt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xash85:

Nu ser det konstigt ut på cpu-z.
Har gjort följande som blev föreslaget här. Bioset säger 1,25V men cpu-z säger fortfarnade 1,35-1,4V. Samtidigt som core speed sitter på max 4,2Ghz hela tiden på idel typ. Sitter med chrome öppet ?

Är det VID som cpu-z rapporterar?

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Är det VID som cpu-z rapporterar?

Det stämmer. Core VID?

Permalänk
Medlem

kör en äldre version av prime 95, de nyare versionerna drar upp vcore automatiskt. Bör lösa ditt problem.

Skrivet av Xash85:

Hej
Jag har nyligen byggt en dator med följande moderkort, processor och kylare.
Maximus VIII Hero
I7 6700k
H100i v2

Mitt problem:
-Vad jag kunnat läsa mig till så ska voltage core vara på 1,2V. Min pendlar mellan 1,33-1,38V enligt cpu-z. Bios säger att den skall ligga på 1,28V?
-Så fort jag sätter igång prime95 och gör en small fft så hoppar tempen upp till 80C på samma sekund. Efter 1 min så säger värden på hwmonitor: min 27C och max 89C. Normalt så ligger tempen runt 35-50C när jag startar upp datorn och alla program har startat.

Hade förväntat mig mycket bättre värden med denna kylare. Vad tror ni, är det något som inte stämmer eller är detta normalt?

/Sasa

Visa signatur

Laptop: Macbook Air 2017
Stat: CPU: i5-4690k @4.4GHZ + Hyper 212 EVO // GPU: ASUS GTX 970 Turbo // MOBO: ASUS Z97-E // RAM: Crucial Ballistix 8GB // PSU: Corsair CX750M // SSD: Samsung 850 EVO 250GB + Crucial BX 200 240 GB // Chassi: CM Scout II Advanced // Skärm: ASUS MG248Q + BENQ RL2455HM //

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Spänningen skiljer sig i Windows från när du kollar BIOS. Eller har du satt den fast till 1,25? Det är väldigt lågt.

Okej, vad är rimligt att sätta?

I bioset:
Extreme Tweaker
CPU Core/Cache Voltage (från auto till manual mode)

Får upp denna ruta då.
Cpu core Voltage Override (Satte ett värde på 1,250).

Permalänk
Medlem
Skrivet av fsaand:

kör en äldre version av prime 95, de nyare versionerna drar upp vcore automatiskt. Bör lösa ditt problem.

Tack för svar.
Körde cpuz innan jag hade igång prime

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xash85:

Det stämmer. Core VID?

Du kan ignorera VID, Kolla din vcore med hwinfo -> https://www.hwinfo.com/download.php

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Du kan ignorera VID, Kolla din vcore med hwinfo -> https://www.hwinfo.com/download.php

Tror jag börjar bli trött. Ser ut att vara VID på detta program också?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xash85:

Tror jag börjar bli trött. Ser ut att vara VID på detta program också?

Kan ju inte vara trött innan hockeyn börjar

Om du trycker på "sensors" sedan titta om du hittar sensor för ditt moderkort så borde det stå din vcore.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Kan ju inte vara trött innan hockeyn börjar

Om du trycker på "sensors" sedan titta om du hittar sensor för ditt moderkort så borde det stå din vcore.

Där hittar jag det.
Vcore ligger på minimum 1,360V och maximum 1,424V. Är inte detta för högt med tanke på att jag enbart monterat cpun och inte pillat med några inställningar?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xash85:

Där hittar jag det.
Vcore ligger på minimum 1,360V och maximum 1,424V. Är inte detta för högt med tanke på att jag enbart monterat cpun och inte pillat med några inställningar?

Det låter skumt. Testa sätt allt på stock i bios även xmp profile.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

Det låter skumt. Testa sätt allt på stock i bios även xmp profile.

Gjorde en load default och xmp ligger på disabled.
Gjorde även clear cmos.
Men samma igen. min 1,360V max 1,408V
Fattar inget hehe

Permalänk
Medlem

tror jag har fått i ordning på det. Ser ut som al suite 3 spökade till det.

Permalänk
Medlem

Efter lite läsning så kom jag fram till hur jag skulle göra. Klockade cpun till 4.4 med en stabil 1,28v. Betydligt lägre en stock som kunde gå upp till 1.4v. Ställt in fläktkurvan manuellt, samt kör på adaptive mode för cpu. Och nu får jag betydligt bättre temp. Kommer inte över 60C med en betydlig bättre klocka. Tack alla swecklockers för hjälpen

Permalänk
Medlem

Använd hellre aida 64 än prime 95 på allt nyare än ivy bridge.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonkeN:

Använd hellre aida 64 än prime 95 på allt nyare än ivy bridge.

Använde mig av rog realbench (istället för prime95) och hwmonitor samt cpuz.
Hwmonitor visar även core voltage och inte core vid som blev rekommenderat här.
Efter ca 3h spelande av bf4 hade jag som högsta temp 55C

Tack för tipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xash85:

Efter lite läsning så kom jag fram till hur jag skulle göra. Klockade cpun till 4.4 med en stabil 1,28v. Betydligt lägre en stock som kunde gå upp till 1.4v. Ställt in fläktkurvan manuellt, samt kör på adaptive mode för cpu. Och nu får jag betydligt bättre temp. Kommer inte över 60C med en betydlig bättre klocka. Tack alla swecklockers för hjälpen

Var hittade du denna läsning? Har samma problem som dig 😊