Folk klagar på lagg och bakgrundsljud

Permalänk
Medlem

Folk klagar på lagg och bakgrundsljud

Jag har nu prövat med tre olika headset med mikrofoner som går via 3.5mm porten på både bakre och främre panelen men inte lyckats förbättra ljudkvaliteten. Vad jag hör när jag testar på olika applikationer som TeamSpeak, Skype eller min video redigerare så låter det ingenting fast jag har mikrofonen precis framför munnen. Om jag ropar så hörs det men med mycket lagg. Jag har volymen på 100% i både Windows och Realteks mjukvara. Om jag drar upp boost till 10-20db påverkas det inte alls, men om jag drar upp den till 30db så kan jag höra mig själv men med extremt mycket lagg och bakgrundsljud. Jag har inte provat med USB än eftersom jag inte äger någon.

Vad kan detta vara? Jag använder MSI Realtek High Definition Audio ALC1150. Kan väl inte vara fel på dessa tre headset som kan orsaka detta? Också prövat med en ganska ny 3.5mm bordsmikrofon som också får samma effekt. Mina hörlurar samt högtalare har inga problem.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Okej, en uppdatering på tråden. Fixade problemet nu i morse genom att installera Nahimic 2 som är ett verktyg till MSI moderkort. Den förbättrar både ljudkvalitet för hörlurar men också mikrofoner.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Avstängd

Underbart när trådskaparen kommer tillbaka med lösning , det gillar vi. Credds till dig @freddiebox

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gubbkroppen:

Underbart när trådskaparen kommer tillbaka med lösning , det gillar vi. Credds till dig @freddiebox

Självklart. Hoppas andra finner lösningen hjälpsam.

Visste faktiskt inte om Nahamic tills nu, riktigt härliga förinställningar om man lyssnar på musik, kollar filmer eller lirar spel.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S