RAID-0 eller SSD?

Permalänk

RAID-0 eller SSD?

1.
Har lite beslutsångest, så bestäm åt mig eller åtminstone hjälp mig, vilket av de ?
Har idag en SSD 120GB (WIN och lite program), SSD 500GB (dagens spel) och HDD 1TB (slask lagring för bilder, program och som för övrigt håller på att ge upp).

Gillar att prova på nya grejer och RAID är helt outforskat än så länge. Kul att ha något att meka med på kvällarna.

Vill har mer utrymme för lite äldre spel, lättare program och bildredigering av RAW-fotografering (bilder mellan 30-35MB/st)

2.
Funderar på att använda mig av två stycken Toshiba P300 2TB eller 3TB i RAID-0 annars ge mig vettigt alternativ.
Kanske något speciellt att tänka på vid val av diskar till RAID som jag helt förbisett?
Spegling är inte intressant då jag säkerhetskopierar både här och där, vill endast få mer utrymme och lite hastighet på köpet.

Alternativet blir en 500GB SSD till men risken är stor att utrymmet blir för snålt och bilder fyller snabbt... jag säger nästan själv att jag vill prova RAID här :-/

Kan ha betydelse, så idag sitter jag på:
ASUS P8Z77-V Deluxe
Intel i7 3770k @ 4,5GHz
32GB DDR3 @ 1866MHz

3.
Vad är vettigast att använda sig av, Intel's z77 portar (6GB/s portar används idag till SSDs) eller Marvell® PCIe 9128-styrenhet?

4.
Någon som förresten har koll på hur länge en HDD kan tänkas leva?
Min Samsung HD103UJ 1TB har snurrat i 23.672 timmar i skrivande stund.

Permalänk
Medlem

Hallå.
Som det verkar så stödjer ditt moderkort raid 0 och 1 och eftersom du inte ville spegla så är ju iaf valet av raid väldigt enkelt men så långt hade du ju redan bestämt innan.

Jag är inget proffs på raid men jag har raidat och kan ge min åsikt iaf.

Busenkelt att sätta upp, det kommer tyvärr inte vara något stort projekt att få det att fungera. Det som iaf gäller för när man raidar SSDs är ju at man bränner ut diskarna fortare men jag vet inte vad som gäller kring vanliga HDDs. Men kan vara något att kolla upp.

Om du vill få ett (lite) större projekt så är ju frågan om du inte ska köpa 3-4st 1tBs diskar och köra raid på alla dem för att få tre eller fyrdubblad hastighet. Kostnadseffektivt är det ju bättre med din ursprungliga plan med 2x2tb eller 2x3tb så frågan är ju vart du vill landa mellan hastighet och utrymme.

En hdds överlevnadstid är ju ganska svårt att svara på. Din disk har som du antagligen vet 3 års garant och här kan du läsa lite generell statistik om diskars levnadstid:
" and nearly 80 percent of drives survived to four years in a server farm."
http://www.pcworld.com/article/2062254/25-000-drive-study-shi...

Sorry om jag inte kom med någon djupare kunskap men det kanske var något som var intressant. Lycka till!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk

@Banco:
Tack för svar, det gav mycket mer än inget!
Trist bara att det är enkelt då

Har klurat lite på plats för en tredje disk och det verkar gå att få till... O då får jag meka för att få rum så nu blev det ett litet projekt ändå
Så det blir nog 3st 1TB till ett lägre pris än 2st 2TB.
Får då köra de på Intel z77-portarna för jag antar att man inte ska blanda marvel o intel-portarna i en och samma raid-konfig?

Vet man vad som är skillnad mellan marvel o intel?
Om man kollar länken till moderkort ser man vad jag har att välja på...

Permalänk

Frågan är vilken disk man ska gå på samtliga på 1TB 7200rpm 64MB cache
Toshiba P300 (verkar hålla lägst ljudnivå)
WD Blue (omtyckt? blir totalt 150:- dyrare, SMSa låna...)
Seagate, typ Barracuda (har dock själv ingen bra erfarenhet av de, men de kanske har blivit bättre)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

@Banco:
Tack för svar, det gav mycket mer än inget!
Trist bara att det är enkelt då

Har klurat lite på plats för en tredje disk och det verkar gå att få till... O då får jag meka för att få rum så nu blev det ett litet projekt ändå
Så det blir nog 3st 1TB till ett lägre pris än 2st 2TB.
Får då köra de på Intel z77-portarna för jag antar att man inte ska blanda marvel o intel-portarna i en och samma raid-konfig?

Vet man vad som är skillnad mellan marvel o intel?
Om man kollar länken till moderkort ser man vad jag har att välja på...

Hehe kul! Jag skulle rekommendera dig att inte blanda in din nuvarande 1TB i den raiden, bara ifall tanken skulle slå dig.

Något som jag alltid trodde var ett nej nej var att ha hdds på sidan så att säga men det verkar inte vara några problem alls. Jag menar ifall du skulle hitta mer plats på det viset.

En annan sak och tänka på är ju att diskarna antagligen kommer generera lite värme så det kan vara värt att tänka på luftflödet i burken.
Jag kanske bara stating the obvious här men bara Skriver ner det jag tänker på angående detta.

Helt ärligt har jag ingen aning om det spelar roll vilka portar du använder. Jag tryckte bara in allt i burken och bara tutade och körde och det fungerade fint. Fick rätt hastighet och utrymme.

Val av diskar har jag inte jättemycket att säga till om heller, jag skulle nog mest kolla vilka som var populärast på prisjakt, hitta någon på topp 10 som var billiga och sedan kolla så att det var okej garantitid.

Eller snål som jag är hade jag väntat tills det kom något dundererbjudande någonstans och köpt då. Men det är jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk

@Banco:
Kommer få loss tre HDD burar (en tyvärr i 5,25"stället) så det blir hyffsat fint...
Samsungen kommer jag göra en klocka av tror jag, om jag inte kommer på nå roligare

Har beställt 3st Toshibas då de verkar snabbast i de benchmarks jag hittat, och lägst oljud ifrån.
Om jag inte blir för ivrig och får tid över har jag plan på att göra läs o skrivtest med en, sen två o sist tre diskar för att se skillnad.
Säkert någon annan som kan ha nytta av också... Så hoppas jag får något att återkomma med

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

@Banco:
Kommer få loss tre HDD burar (en tyvärr i 5,25"stället) så det blir hyffsat fint...
Samsungen kommer jag göra en klocka av tror jag, om jag inte kommer på nå roligare

Har beställt 3st Toshibas då de verkar snabbast i de benchmarks jag hittat, och lägst oljud ifrån.
Om jag inte blir för ivrig och får tid över har jag plan på att göra läs o skrivtest med en, sen två o sist tre diskar för att se skillnad.
Säkert någon annan som kan ha nytta av också... Så hoppas jag får något att återkomma med

En faktiskt klocka? Det låter ju riktigt spännande. Om det är det du ska göra så skulle jag gärna se resultatet.

Hoppas du orkar. Vore spännade att se. Mina antagningar är att du kommer se en ganska tydlig fördubbling och tredubbling på seq read and writes men tyvärr inte se så stor skillnad på random read and writes. Men om det är lagring du ska ha det till så spelar ju inte random lika stor roll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Råd tas på eget ansvar.

Permalänk
Medlem

@900-Mange:
Om du bara ska ha utrymmet för att ha som arbetsdisk för dina bilder så kan du använda raid0. Men är det meningen du ska ha det som lagring för data så tänkt på att om en disk dör så dör hela raiden. Och som nämnts många ggr, raid är inte backup. Så är det viktiga saker så spara det på flera platser. Prestandamässigt så är det inte värt att köra raid0 med 2 st ssd. då är det bättre att köra vanliga diskar, du får märkbart bättre prestanda än en disk samt du får dubbla utrymmet. Alternativet är att du kör en kvalitets SSD. Och använd inte den inbyggda på ditt moderkort. Det kommer slöa ner raiden inom en tid. Köp dig en riktigt kontroller istället. Orsaken är att det är din CPU som får arbeta med raiden. Dvs det kommer att bli väldigt mycket overhead inom kort tid. Men du kan ju prova i början kommer det troligen gå snabbt å bra. Men ha det i åtanke att om det börjar bli segt, dator f ö så berore det troligen på det. En vettigt kontroller av modell LSI kostar inte mer än 600 kr på ebay som stödjer raid 0,1.
Av det du skriver så tolkar jag det som att du kommer köpa nya diskar. Då skulle jag hellre kört på 1 SSD av modell bättre. Så sparar du pengar samt problem. Även om det är bra att du vill lära dig och utforska raid-världen

Edit: Bara för jag rekommenderar egen raidkontroller så behöver du inte bli rädd för det det är väldigt enkelt att sätta upp. Du behöver dock en pci-e x8-16 för raidkortet. Men det lär du väl ha någon över så det är inga problem. Samt om du tänkt köpa en kontroller från ex ebay så köp till en kabel också om det inte ingår. Det står vad kabeln heter vid specs.

Visa signatur

.

Permalänk

Ja, blir nog ett enkelt analogtvägg-ur bara. Inget märkvärdigt, eller?
Kanske svarvar hål så den även visar klockan binärt o digitalt också...

Får la återkomma då!

Permalänk

@fragwolf:
Tackar för svar!
Har som sagt 120GB SSD (HyperX), 500GB SSD (Samsung 850 EVO) och separat backup, så denna RAID blir till typ retrospel för att slippa krångla med mina skivor när man väl blir sugen på att spela och bildredigering.
Kommer även slänga in en backupdisk i firmans säkerhetsskåp nu när jag ska husera om alla mina diskar.
Så den biten har jag hyffsad koll på.

Själva RAIDen blir lite för skoj och allmännytta, har funderat på RAID-kort och har därmed en till fråga.
Om jag nu köra mina 3 nya diskar i RAID-0 via moderkortet, går det att koppla in de på RAID-kort i framtiden utan att göra om allt?
Eller måste jag klona över allt till en annan disk, rensa mina tre diskar och skicka tillbaka klonen till den nya RAID på extra-kortet?

Blir inte rädd för RAID-kontroller o komponenter, sånt jag lever för, efter barn, fru, hus och bilar...
Nyttjar bara en PCI-e o lär nog dröja innan jag behöver ett 1080 till i SLI så plats finns allt.

Permalänk

@fragwolf:
Har kollat lite på RAID-kontroller men det tar ju aldrig slut.
Vad ska man titta efter och vad ska undvikas?
Har sett att vissa kontroller-kort kan slöa ner datorn i allmänhet istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

@fragwolf:
Tackar för svar!
Har som sagt 120GB SSD (HyperX), 500GB SSD (Samsung 850 EVO) och separat backup, så denna RAID blir till typ retrospel för att slippa krångla med mina skivor när man väl blir sugen på att spela och bildredigering.
Kommer även slänga in en backupdisk i firmans säkerhetsskåp nu när jag ska husera om alla mina diskar.
Så den biten har jag hyffsad koll på.

Själva RAIDen blir lite för skoj och allmännytta, har funderat på RAID-kort och har därmed en till fråga.
Om jag nu köra mina 3 nya diskar i RAID-0 via moderkortet, går det att koppla in de på RAID-kort i framtiden utan att göra om allt?
Eller måste jag klona över allt till en annan disk, rensa mina tre diskar och skicka tillbaka klonen till den nya RAID på extra-kortet?

Blir inte rädd för RAID-kontroller o komponenter, sånt jag lever för, efter barn, fru, hus och bilar...
Nyttjar bara en PCI-e o lär nog dröja innan jag behöver ett 1080 till i SLI så plats finns allt.

Det beror på kontrollern. Men från 2 olika system där ena är mjukvarubaserad/software även kallat fakeraid, finns många ord för samma sak så det är svårt att skilja dem åt. dvs din cpu får sköta alla beräkningar för raiden = inte optimalt/bra. I ditt fall så skulle jag säga att du kommer få göra om raiden. Men raid 0 bör du undvika, speciellt med mer än 2 diskar. Prestandaökningen du får med fler än 2 diskar är inte värt risken för dataförlust om ena disken pajjar. Plus om det är "fakeraid" så är det stor chans att det kommer bli slöare bara med flera diskar. Så håll dig på 2 diskar om du måste köra raid 0. Jag skulle nog överväga raid 1 isf. Bra läsprestanda men något sämre skriv. Men om en disk dör så fungerar det fortfarande. Och den dagen du byter kontroller så kan du behålla datan. Då raid 1 fungerar som ett vanligt system med en disk, fast kontrollern skriver datan på 2 ställen. Så du kan ta ur kontrollern å stoppa den i datorn igen å starta upp utan kontrollern om det skulle vara så.

Skrivet av 900-Mange:

@fragwolf:
Har kollat lite på RAID-kontroller men det tar ju aldrig slut.
Vad ska man titta efter och vad ska undvikas?
Har sett att vissa kontroller-kort kan slöa ner datorn i allmänhet istället?

Ex på kontroller: http://www.ebay.com/itm/LSI-SAS-9210-8i-8-port-6Gb-s-PCIe-HBA...
Tänk på att köper du från ebay så behöver du dubbelkolla att du får med hdd kablar som heter: Mini-SAS SFF8087 De kostar ca 150 kr /st. Du kan ha 2 st sådana. Och du kan ha 4 SATA/SAS diskar på varje. Dvs totalt 8 diskar på hela kontrollern. Det som skiljer de billigare mot de dyra är raidlevels du kan ha. Denna klarar 0,1,10 och jbod (just a bunch of disks, fungerar som en vanliga dator där du kopplar in diskarna bara dvs ikke raid)
De som är dyrare klarar 5,6 också plus en del har BBU (ups på kontrollern kan man säga) För ditt bruk lär inte det vara nödvändiga.

Ex på kabel: http://www.ebay.com/itm/Internal-Mini-SAS-SFF-8087-to-4x-SATA...

Jag gillar inte att säga till någon att köpa en viss produkt såhär på forum. Ifall det inte fungerar etc så slipper jag få skit för det. Så jag bistår bara med info och en spark i en riktning så du kan fortsätta söka/läsa lite själv också. Den kontrollern jag länkade till här har jag själv 2 st av. Samt 2 st med stöd för högre raid. Köpta här, det är i regel halva priset på dem här jämfört med att köpa i sverige.

Visa signatur

.

Permalänk

@Banco @fragwolf

Har gjort lite test nu inatt... tänkte ifall det var intressant men ni kanske redan visste svaret.
La in en jämförelse med min samsung ssd, en disk, sen två och sist alla tre
Diffade lite mellan de olika bänkningarna men valde ut de som kändes mest jämna/minst fram och tillbaka i resultatet.

Sen gjorde jag kopieringstest (inte helt kliniska då jag skötte stoppuret ) av min BattleNET-mapp som är på 6,66GB (314 filer och 19 mappar)
Det ger i alla fall en liten fingervisning i skrivning...

850 EVO 500GB SSD 10,02s
RAID-0 3st 1TB 19,16s
RAID-0 2st 1TB 22,28s
0RAID 1st 1TB 33,52s

Ser ju själv att SSD givetvis är snabbare, och att siffrorna går åt rätt håll när man lägger till fler HDDs, har ni mer koll än mig på vad siffrorna säger får ni gärna uttala er.
Bilden kanske inte är den mest lättöverskådliga just nu men kan dela upp den efter önskemål.
Den är rätt stor också så kanske lättast att spara ner den som man kan panorera smidigare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 900-Mange:

@Banco @fragwolf

Har gjort lite test nu inatt... tänkte ifall det var intressant men ni kanske redan visste svaret.
La in en jämförelse med min samsung ssd, en disk, sen två och sist alla tre
Diffade lite mellan de olika bänkningarna men valde ut de som kändes mest jämna/minst fram och tillbaka i resultatet.

Sen gjorde jag kopieringstest (inte helt kliniska då jag skötte stoppuret ) av min BattleNET-mapp som är på 6,66GB (314 filer och 19 mappar)
Det ger i alla fall en liten fingervisning i skrivning...

850 EVO 500GB SSD 10,02s
RAID-0 3st 1TB 19,16s
RAID-0 2st 1TB 22,28s
0RAID 1st 1TB 33,52s

Ser ju själv att SSD givetvis är snabbare, och att siffrorna går åt rätt håll när man lägger till fler HDDs, har ni mer koll än mig på vad siffrorna säger får ni gärna uttala er.
Bilden kanske inte är den mest lättöverskådliga just nu men kan dela upp den efter önskemål.
Den är rätt stor också så kanske lättast att spara ner den som man kan panorera smidigare...

http://i.imgur.com/SrbbuHy.png

Intressant Bra ide också. Jo som du ser så skiljer det ca 50% i tid mellan 1->2 diskar. Vilket är naturligt i detta fall Sen som jag nämnde så blir inte skillnaden så står när du lägger till ytterligare en disk, ca 3s. Men du har istället ökat risken för att hela raiden pajjar iom du gick från 2->3 diskar. Så prestandavinsten är, enligt mig iaf, inte värt risken för att öka chansen att det pajjar.

Men tycker du det är värt det och du har smidig backup så visst. Men då skulle jag hellre ha satsat på SSD. Då En disk, för att spara pengar? 2 st om du vill lyxa till det.
Du bör inte få så stor skillnad i accesstider med 2 st med SSD. Som du ser av testerna så är den sekventiella läsnignen (dvs data som ligger i följd) märktbart bättre med raid oavsett typen, eftersom du har flera diskar att läsa ifrån samtidigt. 4k testerna visar accesstiden för att läsa data slumpmässigt, och där är det inte så stor skillnad om du jämför med SSD så vinner den alla dagar i veckan, det är där SSD är överlägsna.

Det kommer gå snabbare att kopiera/läsa, så länge datan är i följd. Dvs perfekt för att kopiera semesterfilmerna ;P men dåligt att ha som systemdisk. Sedan beror allt ovan på typ av diskkontroller. Kör du mjukvarumodellen så är det väldigt stor risk att det kommer blir Mycket slöare inom en tid. Och ju flera diskar (mer avancerad typ av raid) desto segare kommer det bli och snabbare.

Jag skulle rekommenderat att köra raidkontroller i raid1 med ex 2 st 2TB diskar eller dylikt. Så får du det bättre av båda världarna.
Prova med det du har, att göra en benchmark med raid 1 också

Så slutsatsen. I ditt fall så är det bättre med SSD som arbetsdisk. Sen kan du ha vanliga diskar som lagring för filmerna etc och då i form av en raid1. Inte så nördigt men skulle nog fungera bäst.
Sen om du har någon disk över så kan du ju alltid leka lite med dem om du har någon skräpdator som du kan testa med Det är dumt att labba på sina skarpa grejer

Visa signatur

.

Permalänk

@fragwolf:
Tack för svar!
När du säger "Men du har istället ökat risken för att hela raiden pajjar iom du gick från 2->3 diskar." antar jag att du syftar på att risken att en av tre pajar är större än att en av två gör det?
Eller blir raiden på annat sätt svagare av fler diskar?

Ja, kör den via inbyggda intel-chipset nu men kikar efter lite raid-kontroller...
Har iaf inga som helst planer på att använda denna raiden till mer än slask så du behöver inte oroa dig
Däremot har jag funderat på om man kan raida 0-1, två 1TB i raid-0 mot en 2TB i raid-1? (om man skaffar kontroller som stöder det) Då skulle man kunna använda raiden ytterligare, har tyvärr inte plats för en 4e disk, då måste jag börja bygga om vattenkylningen...

Bra idé att testa i raid-1 också, får se hur pigg man är ikväll...