Permalänk
Medlem

Standard SLI-problem.

Tjenare,

Provade på SLI för första gången idag och har inte lyckats komma speciellt långt då jag försökt att felsöka varför jag inte lyckas få igång SLI-funktionen.

Det finns ingen konfigurera SLI i Nvidias kontrollpanel. Så har provat att installera lite olika drivers, men vart helt meningslöst.
Har provat att flytta mellan de två slotsen på SLI-bryggan utan framgång.
Kollade i BIOS ifall det var någon inställning som behövdes aktiveras, men ej, dock rekommenderade den mig att byta plats på kort nr 2 eftersom den sitter i PCI-e nr 3 (som körs i 2x när man kör SLI, men detta la ej påverka att jag inte får upp SLI-inställningarna i Nvidias kontrollpanel bla, förstår att det blir långsammare hastighetsmässigt).

Förövrigt.
När jag spelade Battlefield, ligger GPU usage på kort nummer 2, på 0%.
När jag spelar lite Dota, kan ibland GPU usage nr 2 komma upp till 5 - 10% (Men tror ej det är relevant till spelet då jag kör flera skärmar och gissar att den skapar bilden för den skärmen som den är inkopplad på).
Kort nummer 2 jobbar annars på till och från när jag är på skrivbordet och liknande.

Specs:
Asus Sabertooth Z170 Mark 1
2x GTX 780ti - vattenkylda
i5-6600k @ 4.5Ghz
16GB ram
850W Platinum nätagg

*EDIT:*
Någon som kan kolla upp huruvida den tredje PCI-e platsen stödjer SLI eller inte? Med tanke på dess hastighet osv..

Några tips eller liknande uppskattas verkligen

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Avstängd

@wipen96:
Du ska ha korten i kortplats nr 2 och 4 räknat uppifrån.
Lägg gärna upp en bild,på hur det ser ut.
Prova annars att bara köra med 1 skärm.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

@wipen96: Du ska ha båda skärmarna inkopplade på samma grafikkort när du kör SLI

Visa signatur

Intel i7-4930K - Asus Rampage IV extreme - Corsair CMD16GX3M4A2400C9 16GB - SLIx2 EVGA Titan X SC (Maxwell) - 2x Intel 730K 480GB (raid1) - CM Storm Scout II
Dell U3011 - Asus PG278Q (även ett nyare bygge..)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mange43:

@wipen96:
Du ska ha korten i kortplats nr 2 och 4 räknat uppifrån.
Lägg gärna upp en bild,på hur det ser ut.
Prova annars att bara köra med 1 skärm.

Är det ett måste? För som jag förstår det efter Asus manual att det är att rekommenderas. Men inte ett måste?

Skrivet av microblaze:

@wipen96: Du ska ha båda skärmarna inkopplade på samma grafikkort när du kör SLI

Jag spelar inte över två skärmar, utan endast på 1 och har två andra runt om 'Main' skärmen. Detta bör ej påverka.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem
Skrivet av wipen96:

Är det ett måste? För som jag förstår det efter Asus manual att det är att rekommenderas. Men inte ett måste?

Jag har för mig det.

Finns det någon anledning att inte ha dem på samma?
Saknas adapter?

Enda gången jag kan ha skärmarna inkopplade på olika kort och sli är vid Surround.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Avstängd

Prova att koppla som jag skrev,
Så funkar det säkert som det ska.

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Inaktiv

Båda PCIe sloten ska vara x8 eller x16 för att det ska funka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Jag har för mig det.

Finns det någon anledning att inte ha dem på samma?
Saknas adapter?

Enda gången jag kan ha skärmarna inkopplade på olika kort och sli är vid Surround.

Har bara en EK-FC Dual Serial som passar om korten har 2 platser emellan så tänkte iaf prova. Som bilden ovan kan du se att det är 3 platser emellan, så ska försöka få tag i en 3-slottare.

Skrivet av Mange43:

Prova att koppla som jag skrev,
Så funkar det säkert som det ska.

Får prova det i veckan, ska beställa en 3-slot.

Skrivet av anon179202:

Båda PCIe sloten ska vara x8 eller x16 för att det ska funka

Då kan det förklara saken, för i BIOS säger den att kortet längst ner går på 2x.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Avstängd

@wipen96:

Hjälpe dig med bilden.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Haha tack, inte laddar upp en bild här på 1,5år så orkade inte fixa det när det inte ville funka ;P

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Inaktiv

@wipen96: för att förtydliga..det går med x16 på ena och x8 på andra. Det måste inte vara samma, funkar bra ändå, men x8 är minimum på alla Nvidiakort, har nog att göra med krav för Sli-licens från nvidia för moderkortstillverkarna.
En sak att tänka på är att en x16/x4/x4 config kan orsakas att du har ett tredje PCIe kort installerat, tex ett ljudkort. Tar du bort det så får du automatiskt en x16/x8 config. På många moderkort är det dock x16 porten som går ner till x8/x8. Du får kolla hur PCIe banorna är ihopkopplade på ditt moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

@wipen96: för att förtydliga..det går med x16 på ena och x8 på andra. Det måste inte vara samma, funkar bra ändå, men x8 är minimum på alla Nvidiakort, har nog att göra med krav för Sli-licens från nvidia för moderkortstillverkarna.
En sak att tänka på är att en x16/x4/x4 config kan orsakas att du har ett tredje PCIe kort installerat, tex ett ljudkort. Tar du bort det så får du automatiskt en x16/x8 config. På många moderkort är det dock x16 porten som går ner till x8/x8. Du får kolla hur PCIe banorna är ihopkopplade på ditt moderkort.

Hur kollar jag banorna på moderkortet?
Förövrigt, nu när du säger det, jag har ett ljudkort inkopplat ovanför mina två grafikkort (som jag dessutom inte ens använder atm, lool), kan det vara de som förstör?

Mvh

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wipen96:

Hur kollar jag banorna på moderkortet?
Förövrigt, nu när du säger det, jag har ett ljudkort inkopplat ovanför mina två grafikkort (som jag dessutom inte ens använder atm, lool), kan det vara de som förstör?

Mvh

Se i manualen vilka PCIe portar som bör användas vid en sli configuration
Om du har ett ljudkort i så kan definitivt ställa till med problem då det 'stjäl' fyra banor, men skulle kolla först så grafikkorten sitter i rätt portar

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Se i manualen vilka PCIe portar som bör användas vid en sli configuration
Om du har ett ljudkort i så kan definitivt ställa till med problem då det 'stjäl' fyra banor, men skulle kolla först så grafikkorten sitter i rätt portar

Hittade problemet, det var som du sa, när jag kör korten som jag gör nu (refererar till bilden ovanför) så får översta kortet 8x och nedersta 2x. Sen så funkar ju bara SLI vid minimum 8x.

Har beställt en EK-FC Dual Serial 3-slottare så att jag kan använda SLI och knuffa upp det nedresta kortet (hade bara en 2-slot som inte nådde när jag satte ett kort längst upp, därför jag har en konfigurationen som jag har nu).
Återkommer om det inte löser sig när jag provat att byta, får antagligen grejorna på onsdag.

Tack så hemskt mycket hjälpen

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem

@wipen96:
Det var därför vi tog AMD.
Närå, du har massor med bra svar så jag retas lite.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

@wipen96:
Det var därför vi tog AMD.
Närå, du har massor med bra svar så jag retas lite.

Haha äsch då, bytte precis från ett AMD-kort, var riktigt nöjd med prestandan för kortet. Men när jag kom över två 2 780ti med vattenblock för strax över 2k, så blev det ett givet byte

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem

@anon179202:

Efter att fått hem min 3-slottare så funkar det prima nu när jag bytte plats på korten, tack som fan!

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Medlem

@anon179202:

Tänkte passa på att fråga dig då du verkar ha bra koll också, prov lirat BF4 cirkus en timme och GPU usage på båda korten pendlar mellan 65 - 90 mesta dels, hoppade ibland upp i 95 - 98 om jag simmade runt i vattnet.
Kan det vara så att min CPU flaskar? Den låg nästan aldrig på 100, men oftast runt 95 +/- 3. Är en i5-6600k @ 4.5ghz.

MSI Afterburner
(Ignorera Memory usage max på 2920, provat 4xAA men gick ner till 2xAA så låg den på stabila 2600.)

Tacksam för hjälp

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av wipen96:

@Clawfinger6:

Tänkte passa på att fråga dig då du verkar ha bra koll också, prov lirat BF4 cirkus en timme och GPU usage på båda korten pendlar mellan 65 - 90 mesta dels, hoppade ibland upp i 95 - 98 om jag simmade runt i vattnet.
Kan det vara så att min CPU flaskar? Den låg nästan aldrig på 100, men oftast runt 95 +/- 3. Är en i5-6600k @ 4.5ghz.

MSI Afterburner
(Ignorera Memory usage max på 2920, provat 4xAA men gick ner till 2xAA så låg den på stabila 2600.)

Tacksam för hjälp

Inga problems. glad att kunna hjälpa.Är nog fel person att hjälpa dig dock med bf4 då jag inte spelar det, men det finns många som gör det här på SC som kan hjälpa dig mera.
Men min personliga gissning är att en 95% belastning är nog precis som det ska såvida du har dom förväntade fps.
Spelet är programmerat att utnyttja 4 trådar bra. Det är bra med lite överhead i online spel då det antagligen kan ge fps drops annars. Och om du har kört ultra så prova sänk till high. Att rendera shadows tror jag belastar cpun. Plus att du kan kolla så att PhysX är satt till gpu och inte cpu.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av wipen96:

@Clawfinger6:

Tänkte passa på att fråga dig då du verkar ha bra koll också, prov lirat BF4 cirkus en timme och GPU usage på båda korten pendlar mellan 65 - 90 mesta dels, hoppade ibland upp i 95 - 98 om jag simmade runt i vattnet.
Kan det vara så att min CPU flaskar? Den låg nästan aldrig på 100, men oftast runt 95 +/- 3. Är en i5-6600k @ 4.5ghz.

MSI Afterburner
(Ignorera Memory usage max på 2920, provat 4xAA men gick ner till 2xAA så låg den på stabila 2600.)

Tacksam för hjälp

CPU flaskar. BF4 Stödjer upp till 12 trådar / cores.

BF4 äter CPU

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Inga problems. glad att kunna hjälpa.Är nog fel person att hjälpa dig dock med bf4 då jag inte spelar det, men det finns många som gör det här på SC som kan hjälpa dig mera.
Men min personliga gissning är att en 95% belastning är nog precis som det ska såvida du har dom förväntade fps.
Spelet är programmerat att utnyttja 4 trådar bra. Det är bra med lite överhead i online spel då det antagligen kan ge fps drops annars. Och om du har kört ultra så prova sänk till high. Att rendera shadows tror jag belastar cpun. Plus att du kan kolla så att PhysX är satt till gpu och inte cpu.

PhysX är satt på GPU 2 atm :3

Skrivet av tvelander:

CPU flaskar. BF4 Stödjer upp till 12 trådar / cores.

BF4 äter CPU

Kommer det vara detsamma med BF1?

Skulle det vara en smartare ide att byta upp till en i7-6700K ist?
alt.
Gå på en 6 kärnig med ett X99 moderkort, men sällan spel använder så många?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Evolv X || Mobo: MSI Z490 EK X || CPU: i9-10900KF || RAM: G.skill Trident 32GB 3600Mhz || GPU: Inno3D 3080 Frostbite || SSD: 2x WD Blue 1TB NVME || PSU: ASUS Rog THOR 1200W || OS: Windows 10 Pro || Radiatorer: Corsair & Barrow 360mm || CPU-kylare: EKxMSI Monoblock || Bildskärm: Lenovo Y27gq-25

Permalänk
Avstängd

Tror jag har samma problem. Har inte heller koll på hur banorna är på mitt asus x99-a ska användas vid en sli + ljudkort lösning. Jag har två 980 ti. Har också ett asus xonar essence STX. Tacksam för hjälp!

Visa signatur

13900k - GTX 4090 STRIX - 7600Mhz T-Force DDR5 - ASUS Z790 APEX - ASUS ROG Strix Helios - ASUS ROG THOR 1200 - Asus PG279QM 27" 240hz

Permalänk
Medlem

@toobiasf:

Med X99 får du minimum 28 banor, och ditt moderkort har 3x x16-platser så du har lite mer spelrum i ditt fall. På ditt moderkort kan du välja och vraka mellan slot 1(16x),3(8x), 4(16x) eller 6(16x). Slot 1 är närmast CPUn och 6 är längst bort. Använder du m2-platsen är dock slot 4 avstängt, så i ditt fall kan du enbart ha grafikkorten i slot 1 och 3, samt ljudkortet i slot 6. Hoppas det får plats! Kan bli lite trångt i ett H440 :/

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.