Permalänk
Medlem

Graffe för 4K.

Hallåj.

Ville fråga vilket grafikkort man skall ta för 4K gaming?

Borde man vänta för Vega 10?

Eller GTX 1080 Ti?

Eller är något kort för tillfället tillräckligt bra?

Borde man ta en skärm med FreeSync eller G-Sync?

Ser man skillnaden utan F/G-Sync i 4K upplösning?

Spel som jag spelar och kommer att spela:

Anno 1404-2070-2205
BattleField 3 + 4 + 1
Besiege
CoD AW + IW
Crysis 1 + 2 + 3
CS:S
Dragon Age Inquisition
Generals Zero Hour
GTAV
Portal 1 + 2
The Talos Principle
Tom Clancy's GRFS + SCB

Antagligen finns det ännu något spel som jag spelar men har nu glömt bort det.

Cheers, Equilibrium

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Ska du spela i 4k så är de 2x1080/1 titan som gäller om du ska spela med behaglig fps och inställningar

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att det tar ett bra tag innan både GTX 1080 Ti och Vega lanseras.

Visa signatur

Bästa trådstarten någonsin.

Asus Zenbook UX430: 8550U, MX150, 16 GiB, 1 TB

Permalänk

Det är bara att köpa det bästa du har råd med. Du kommer antagligen inte kunna köra 3840x2160 60p utan att sänka vissa inställningar men man behöver inte köra allt maxat enligt mig.
när jag hade min 4k skärm så körde ja med GTX 970 r9 290 r9 fury r9 fury crossfire och det fungerade fint med alla kombinationer bara man sänkte inställningarna lite.
Behöver du köra allt på ultra och liknande får du nog räkna med SLI/Crossfire.

Jag anser att du bör välja en Freesync eller Gsync skärm.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av MakeCoke:

https://www.youtube.com/watch?v=oxvCRiz61to

Jag skulle tro att det tar ett bra tag innan både GTX 1080 Ti och Vega lanseras.

Q1 2017 förmodligen

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Är det inte brådis skulle jag väntat på 1080Ti. Vanligt 1080 ligger i underkant för 4K gaming och lär inte hänga med i framtida titlar. BF1 klarar man nog utan problem, funka bra i betan iaf med lite nedskruvande av vissa effekter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaegrlicious:

Ska du spela i 4k så är de 2x1080/1 titan som gäller om du ska spela med behaglig fps och inställningar

Jag fruktade att detta skulle vara ett svar.

Skrivet av MakeCoke:

https://www.youtube.com/watch?v=oxvCRiz61to

Jag skulle tro att det tar ett bra tag innan både GTX 1080 Ti och Vega lanseras.

Jag tror att Vega 10 kommer vid Julen eller Januari - Februari 2017.

Skrivet av jOnÄTÄn:

Det är bara att köpa det bästa du har råd med. Du kommer antagligen inte kunna köra 3840x2160 60p utan att sänka vissa inställningar men man behöver inte köra allt maxat enligt mig.
när jag hade min 4k skärm så körde ja med GTX 970 r9 290 r9 fury r9 fury crossfire och det fungerade fint med alla kombinationer bara man sänkte inställningarna lite.
Behöver du köra allt på ultra och liknande får du nog räkna med SLI/Crossfire.

Jag anser att du bör välja en Freesync eller Gsync skärm.

Mmm nej inte förväntar jag mig att kunna köra Ultra på 4K, det skulle antagligen behöva så mycket horsepower att det inte skulle löna sig.

Hur körde du "GTX 970 r9 290 r9 fury r9 fury crossfire", eh?

Skrivet av Myllerman:

Är det inte brådis skulle jag väntat på 1080Ti. Vanligt 1080 ligger i underkant för 4K gaming och lär inte hänga med i framtida titlar. BF1 klarar man nog utan problem, funka bra i betan iaf med lite nedskruvande av vissa effekter.

Ja, okej.

CDON har just nu en rea på Asus ROG Swift PG27AQ.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Skrivet av Equilibrium:

Hur körde du "GTX 970 r9 290 r9 fury r9 fury crossfire", eh?
Ja, okej.

Ja inte samtidigt ( uppenbarligen ) skrev bara vilka kort Jag testat ihop med en 4K skärm , ville bara framhäva det för man kan spela i 4K även med ett gammalt 970. Bara man optimerar inställningarna lite så ser det inte så dåligt ut. Så det behövs inte nödvändigtvis dyr hårdvara

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Om du kan vänta, vänta, är mitt råd.

Om du kan vänta som du nämner, på 1080 Ti, och har ett bra befintligt grafikkort för lägre upplösning, exempelvis FullHD, så kör på det så länge är mitt tips, annars är väl 1080 samt Titan Pascal från Nvidia det enda överprisade just nu som uppfyller 4K spelande i ultra så gott som vad jag förstått av tester o dylikt.

Själv sitter jag på Nvidias GTX 970 men inväntar AMDs kontring med Vega 10. Av de rykten jag läst kring Vega 10, så, oavsett vart det hamnar i pris, så kommer jag köpa det värre från dem när det väl funnits ute ett tag i butiker och prisjusteringar har inträffat, så länge det klarar att dra runt 4K-upplösning hyfsat.

Sen blir det till att sjunka ner i TV-soffan och lira i 4K på LGn, om inte i FullHD med texture packs och mods, kommer att bli en mäktig känsla med handkontroller

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 1700, kylare: Noctua NH-L12, Mammabräda: Gigabyte AX370 Gaming-K3, RAM: Corsair LPX 3200Mhz @ 3066Mhz vid 1,35V stabilt, GPU: MSI 1080 Ti Gaming X, PSU: Corsair SF600, Lagring: 2xWD Red 3TB speglat, 1x Samsung Evo 960 256GB, Chassi: Inbyggt i skrivbordet, sörjer för sval lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ja inte samtidigt ( uppenbarligen ) skrev bara vilka kort Jag testat ihop med en 4K skärm , ville bara framhäva det för man kan spela i 4K även med ett gammalt 970. Bara man optimerar inställningarna lite så ser det inte så dåligt ut. Så det behövs inte nödvändigtvis dyr hårdvara

970 i SLI eller ensamt?

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.