EVGA Nex750B till GTX 1080, 6800k

Permalänk
Medlem

EVGA Nex750B till GTX 1080, 6800k

Tjena!

Håller på att sätta ihop en dator med ett gtx 1080 classified, i7 6800k och lite annat smått och gott. Nätagget jag tänkt använda är från min tidigare dator: EVGA Nex750b. Jag har aldrig upplevt några problem med detta nätagg tidigare, men efter att ha läst om det på b.la. sweclockers verkar det inte vara ett särskilt omtyckt nätagg...

Mina frågor är då: Är det dumt att använda detta nätagg? Är 750W för klent?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av koettpaj:

Tjena!

Håller på att sätta ihop en dator med ett gtx 1080 classified, i7 6800k och lite annat smått och gott. Nätagget jag tänkt använda är från min tidigare dator: EVGA Nex750b. Jag har aldrig upplevt några problem med detta nätagg tidigare, men efter att ha läst om det på b.la. sweclockers verkar det inte vara ett särskilt omtyckt nätagg...

Mina frågor är då: Är det dumt att använda detta nätagg? Är 750W för klent?

Nätaggregatet ingår i budgetsegmentet, och håller inte samma standard som Supernova serien. Nätaggregatet är trots allt datorns viktigaste komponent, som ska förse din dator med ström. Att lägga 8.5k på ett GTX 1080 är rena galenskapen, oavsett tillverkare. Det är trots allt 1000kr som kan prioriteras bättre, i ditt fall på nätaggregatet.

Sen är väl frågan, vad ska du använda datorn till? Och vad för dator sitter du på idag? Som speldator eller foto/videoredigering på ren hobbynivå är nog konsumentplattformen ett bättre alternativ.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Nätaggregatet ingår i budgetsegmentet, och håller inte samma standard som Supernova serien. Nätaggregatet är trots allt datorns viktigaste komponent, som ska förse din dator med ström. Att lägga 8.5k på ett GTX 1080 är rena galenskapen, oavsett tillverkare. Det är trots allt 1000kr som kan prioriteras bättre, i ditt fall på nätaggregatet.

Sen är väl frågan, vad ska du använda datorn till? Och vad för dator sitter du på idag? Som speldator eller foto/videoredigering på ren hobbynivå är nog konsumentplattformen ett bättre alternativ.

Tack för svar!
Datorn kommer att användas till spel och diverse animationsprogram. Cinema4D, Keyshot etc. Förra datorn var bestyckad med en i7 2600 och ett amd 280X. Du säger att det inte håller samma standard som Supernova-serien, men Nex750b är väl med i den serien?

http://www.evga.com/Products/Product.aspx?pn=110-B1-0750-VR

Enligt EVGA:s hemsida där man kan beräkna vilken PSU som passar så rekommenderar de en psu från 500W till 650W. Borde det alltså gå bra med den jag redan har?

Permalänk
Medlem

Enligt denna recension så verkar det helt ok, om än något mediokert. Recensenten ställer sig också frågande till varför modellen är med i SuperNOVA-serien. Men jag kan inte se att det finns någon större orsak att byta ut det nätagget, för det är ju inte direkt dåligt. Och 750W räcker gott och väl, oklockad kommer din dator inte dra mer än ca 300W som mest.

Edit: Recensionen jag länkade var visst för NEX750G, inte NEX750B. Jag kan inte hitta någon bra recension på NEX750B, men det verkar som infigo säger vara ett ganska mediokert nätagg. Så det förändrar egentligen inget av det jag skrev.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av koettpaj:

Tack för svar!
Datorn kommer att användas till spel och diverse animationsprogram. Cinema4D, Keyshot etc. Förra datorn var bestyckad med en i7 2600 och ett amd 280X. Du säger att det inte håller samma standard som Supernova-serien, men Nex750b är väl med i den serien?

http://www.evga.com/Products/Product.aspx?pn=110-B1-0750-VR

Enligt EVGA:s hemsida där man kan beräkna vilken PSU som passar så rekommenderar de en psu från 500W till 650W. Borde det alltså gå bra med den jag redan har?

Var kanske lite otydlig i mitt uttalande, menade självklart att det inte håller samma höga kvalité som G2/P2 serien. Enklaste sättet att ta reda på vilket segment ett nätaggregat tillhör är att kolla på 80+ certifieringen, Bronze och allt där under motsvarar budgetsegmentet. Gold och uppåt ingår i premiumsegmentet.

Annars kan man väl säga att har du råd med en entusiastplattform, då har du råd med ett bättre nätaggregat.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Bara att nämna är att nex750B är FSP och ganska medioker medans nex750B2 är superflower och är ganska bra konkurent i sitt segment

Beror på hur länge du har haft agget är det ändå läge att byta. Man ska aldrig vara dumsnål på ett nätagg. Den ser till att det finns ström, att det är lite störningar och hanterar spänningsskydd och kan rädda en dator vid olyckliga händelser.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14