Permalänk

Sista koll på workstation dator

Har planerat mitt första bygge ett tag, känner mig rätt så säker med att alla delar är kompatibla med varandra. Det skadar dock inte att göra en sista check
Datorn kommer främst att användas till beräkningar, CAD och renderings med det. Annars till en viss del videoredigering och ibland spelande.
Till en en början stod det mellan 1060 och 480 då jag ville prioritera processorn, men eftersom 1070 finns rätt så billigt, jämfört med andra, så tänkte jag sträcka upp till den. Då kommer jag klara mig ett bra tag fram över; Kommer sitta på en 1440p 60Hz skärm. Vet att FE modellerna inte är så eftertraktade, men nu är det rätt så billigt som sagt.

GPU vs CPU: Är det värt för mig att gå ner i GPU kraft för att gå upp i CPU, från 6800k till 6850k? Största skillnaden är ju PCI-lanes, och jag har inte tänkt köra multi GPU. Det som jag troligtvis kommer utöka med är M.2 och kanske ett thunderbolt 3 kort.

MOB + PSU: Då moderkortet tar 24, 8 och 4-pins för ström(4-pin är ej nödvändig men bra vid overclock av CPU), jag är inte så bra att förstå specifikationerna på det PSU som jag valt. Följer denna 4-pin med denna PSU, då ett omdöme för moderkortet på prisjakt nämner att det inte är vanligt att denna 4-pin kommer med. Vart kan jag hitta den i så fall?

Just nu ser det klent ut med lagring, men eftersom jag pressat budgeten som jag har just nu så tänkte jag lägga till det vid nästa månad. Då blir det troligtvis ett M.2 och en HDD för backup.

Operativsystem får jag från skolan.

Tänkte handla från 2-3 butiker beroende på lagertillgång då landar jag på detta:

För er som vill titta på Inet, dock ej samma ram-minne som jag tänkt köpa(tänk ej på priset här):
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9746934/

Tack för all hjälp

Visa signatur

MacBook Pro 13" 2018

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JohnSmith13:

Har planerat mitt första bygge ett tag, känner mig rätt så säker med att alla delar är kompatibla med varandra. Det skadar dock inte att göra en sista check
Datorn kommer främst att användas till beräkningar, CAD och renderings med det. Annars till en viss del videoredigering och ibland spelande.
Till en en början stod det mellan 1060 och 480 då jag ville prioritera processorn, men eftersom 1070 finns rätt så billigt, jämfört med andra, så tänkte jag sträcka upp till den. Då kommer jag klara mig ett bra tag fram över; Kommer sitta på en 1440p 60Hz skärm. Vet att FE modellerna inte är så eftertraktade, men nu är det rätt så billigt som sagt.

GPU vs CPU: Är det värt för mig att gå ner i GPU kraft för att gå upp i CPU, från 6800k till 6850k? Största skillnaden är ju PCI-lanes, och jag har inte tänkt köra multi GPU. Det som jag troligtvis kommer utöka med är M.2 och kanske ett thunderbolt 3 kort.

MOB + PSU: Då moderkortet tar 24, 8 och 4-pins för ström(4-pin är ej nödvändig men bra vid overclock av CPU), jag är inte så bra att förstå specifikationerna på det PSU som jag valt. Följer denna 4-pin med denna PSU, då ett omdöme för moderkortet på prisjakt nämner att det inte är vanligt att denna 4-pin kommer med. Vart kan jag hitta den i så fall?

Just nu ser det klent ut med lagring, men eftersom jag pressat budgeten som jag har just nu så tänkte jag lägga till det vid nästa månad. Då blir det troligtvis ett M.2 och en HDD för backup.

Operativsystem får jag från skolan.

Tänkte handla från 2-3 butiker beroende på lagertillgång då landar jag på detta:
http://i.imgur.com/T36e19P.png

För er som vill titta på Inet, dock ej samma ram-minne som jag tänkt köpa(tänk ej på priset här):
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9746934/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9746934/

Tack för all hjälp

1. NoN säljer MSI GTX 1070 8GB Armor OC för 4444kr, klart bättre kandidat än ett FE kort.
2. Byt ut cpu-kylaren, NH-D15 ger inte mycket utrymme till överklockning. Be Quiet Dark Rock 3 Pro är en bättre kandidat, annars har du CoolerMaster Hyper 212 evo.
3. Byter du ut chassit till ett Define R4, får du plats med t.ex en Samsung 850 Evo 500GB(1500kr hos NoN). Alternativt 32GB ram.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

@Peppar2014:
Tack för tipsen!
Skulle du kunna länka till nå tester där Dark rock pro 3 är bättre? I de tester/jämförelser som jag sett så kommer alltid NH-D15 ut som vinnare.

Visa signatur

MacBook Pro 13" 2018

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JohnSmith13:

@Peppar2014:
Tack för tipsen!
Skulle du kunna länka till nå tester där Dark rock pro 3 är bättre? I de tester/jämförelser som jag sett så kommer alltid NH-D15 ut som vinnare.

Skrev enbart att den är en bättre kandidat. NH-D15 är specificerad att klara upp till 140W TDP, Be Quiet Dark Rock Pro 3 220w. Nu vet jag inte exakt vilka tester du kollat på, men majoriteten testar på konsumentplattformar vars processor drar mindre ström och därav utvecklar mindre värme.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Skrivet av Peppar2014:

Skrev enbart att den är en bättre kandidat. NH-D15 är specificerad att klara upp till 140W TDP, Be Quiet Dark Rock Pro 3 220w. Nu vet jag inte exakt vilka tester du kollat på, men majoriteten testar på konsumentplattformar vars processor drar mindre ström och därav utvecklar mindre värme.

Då missförstod jag vad du skrev, ber om ursäkt
Förstår inte det med TDP, är det processorns TDP som de ska "klara"?

Här är några exempel:
Sweclockers test

Siffror kommer vid 4:09

EDIT: Dark rock pro 3 är ju snyggare, min åsikt, men jag har gått på Noctua just för att den verkar kyla bättre.

Visa signatur

MacBook Pro 13" 2018

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JohnSmith13:

Då missförstod jag vad du skrev, ber om ursäkt
Förstår inte det med TDP, är det processorns TDP som de ska "klara"?

TDP W värdet anger hur många W processorn drar/utvecklar som mest under drift, och i detta fallet vad cpu-kylaren måste klara av att kyla. Be-Quiet kylaren är specificerad till 250w, och Noctua NH-D15 är specificerad till 140w.

Citat:

Här är några exempel:
Sweclockers test
https://www.youtube.com/watch?v=1kMWkrxixdU

Siffror kommer vid 4:09
https://www.youtube.com/watch?v=gIx0JFEyLuQ

EDIT: Dark rock pro 3 är ju snyggare, min åsikt, men jag har gått på Noctua just för att den verkar kyla bättre.

Som jag skrev så sker majoriteten av testen på konsumentplattformar, och dessa tester är inget undantag. En processor till konsumentplattformarna drar runt 35-95W beroende på modell. Medans till entusiastplattformarna, vilket är den plattform du kommer använda drar processorerna 140w.

Kollar du på test på annat håll så skiljer det någon grad hit och dit, detsamma gäller ljudnivån.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk

@Peppar2014: Tack, jag får göra lite research på det.

Visa signatur

MacBook Pro 13" 2018