Lagringslösning för hemmet

Permalänk
Medlem

Lagringslösning för hemmet

Hallå där!
Hade tillräckligt med gamla komponenter för att bygga ihop en dator som jag tänkte använda till någon sorts nätverkslagring för hemmet, Windows är det enda som används.
Har 2 nya 1TB WD Reds som jag eventuellt tänkte använda till detta, annars finns 3st äldre 500GB-diskar.
Söker tips för vad jag skulle kunna göra för att få detta att funka på bästa sätt. Har varit inne på FreeNAS och kollat, men komponenterna är inte riktigt det som rekommenderas för detta.
Här är delarna till burken:

Moderkort: Gigabyte z68xp-ud3
Prolle: Intel core i5 2310 2.9GHz
Ram: 2x4GB 1333MHz
Diskar: 2x1TB WD Röd eller 3x500GB (1st WD blue, 2st Seagate barracuda)
Nätagg: FSP 450W 80+ Bronze

Tack på förhand!

Visa signatur

3700X | X570 Taichi | Flare X 32GB 3200C14 OC | 3080 TUF OC | HHKB

Permalänk
Medlem

Kan inte tänka mig ngt enklare än att smälla in win 10 eller win 2012 server på maskinen. Antingen använda en 500gb som OS disk, eller köpa en 120gb SSD som OS disk. Skapa en Storage Pool, trycka in så många diskar du kan o vill o dela ut dem med windows nät.

// LZ

Permalänk

Hade slängt upp en minimal Linux , typ debian och sedan kört samba, kör det själv till en del saker , annars har jag en WD mycloud

Visa signatur

[ASUS X99-DELUXE] - [i7 5960X] - [48 GB Corsair Dominator Platinum] - [ASUS ROG 780TI] - [ Kingston HyperX Predator 480GB PCI-E ] - [ 12TB 4x3TB WD RED SERIES ] - [Some SSD ~1TB] - [ASUS ROG PG278Q] - [Corsair AX1200i] - [Corsair Hydro Series H115i]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Kan inte tänka mig ngt enklare än att smälla in win 10 eller win 2012 server på maskinen. Antingen använda en 500gb som OS disk, eller köpa en 120gb SSD som OS disk. Skapa en Storage Pool, trycka in så många diskar du kan o vill o dela ut dem med windows nät.

// LZ

Tack för svaret!
Har en utgåva windows 7 som inte används, skulle det funka lika bra? I så fall, skulle du rekommendera att underklocka systemet för att få det så snålt som möjligt?
Mvh.

Visa signatur

3700X | X570 Taichi | Flare X 32GB 3200C14 OC | 3080 TUF OC | HHKB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Äksol:

Tack för svaret!
Har en utgåva windows 7 som inte används, skulle det funka lika bra? I så fall, skulle du rekommendera att underklocka systemet för att få det så snålt som möjligt?
Mvh.

kommer funka - men Storage Spaces finns inte i sjuan, så då får du nöja dig med att bara dela ut kataloger som vanligt

// LZ

Permalänk

Ja, storage spaces är att rekommendera om du har en hög diskar.
Orkar man kan man göra ett eget moln för hemmabruk. Men har man inte tiden är utdelade mappar det enklaste.