Dött grafikkort i gammal dator, går det ersätta bara grafikkort?

Permalänk
Medlem

Dött grafikkort i gammal dator, går det ersätta bara grafikkort?

Har ett 4.5 år gammalt 7950 som verkar hålla på och ge sig, vid lätt belastning (youtube etc) så låser sig datorn och skärmen visar ränder i någon random färg samtidigt som något monotont tjut kommer från datorn.

Står mellan att köpa ny dator helt och hållet eller "bara" nytt grafikkort. Sitter idag på en 2500k och känner att den duger alldeles utmärkt för mina behov så är moderkort osv fortfarande kompatibelt med nyare saker så hade en enkel uppdatering vart att föredra.
Hade tänkt mig ett 1060 /480 som nytt kort.

Max budget är 3000, någon av dessa att föredra för någon annan?
Palit
ZOTAC
Gigabyte D5
PNY

Övriga komponenter:

PSU: Fractal Design 650W Tesla
MK: ASRock Z68 EXTREME3
Chassi: Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem

Din processor är bra, det räcker förmodligen att du bara byter grafikkort, förslagsvis ett 1060, finns för mellan 2200-3700 beroende på vilket märke och hur mycket v-ram du vill ha.

Permalänk
Avstängd

@Ibymafayhas: eller kör vidare och se till att kylaren har kontakt med minnen och gpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikitalord:

@Ibymafayhas: eller kör vidare och se till att kylaren har kontakt med minnen och gpu.

Verkar i och för sig funka nu efter jag blåste ur fläkten och satt tillbaka kortet. Gav först artefakter direkt vid uppstart men försvann vid omstart.

Hur som så blev det en födelsedagspresent till mig själv, hade ändå tänkt att byte ut kortet men hade hoppats vänta till black friday för några hundralappars rabatt.

Permalänk
Medlem

Uppdatera BIOS på moderkortet om du inte redan gjort det innan du byter grafikkort.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p