Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015

Kylfläns sitter snett... Vad göra?

Hej!

Monterade precis min Cooler Master Hyper 212 EVO LED ( https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e... )

Och såg efteråt att den inte satt helt rakt. Jag korsdrog skruvarna och tyckte att den satt helt OK. Alla skruvar bör sitta lika djupt eftersom alla nådde botten.

Såhär ser det ut nu : http://imgur.com/a/U8LUS

Vet inte hur mycket det syns, men jag tycker att den lutar lite åt vänster.

Såhär ser mina temp ut nu vid vanligt slösurfande på en i7 4790k : https://gyazo.com/fbea8d2c3d6b5392716d109c7cd2a845

Såhär såg de ut ca 20 min innan : https://gyazo.com/a255d596cd5cad6659a0683feb43c832

Vad tycker ni att jag ska göra? Är det bara att göra om eller är det OK att ha det såhär?

Mvh

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006

Det är absolut inga problem. Kör hårt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2008

Ser ju helt okej ut, men det viktiga är temperaturerna vid full belastning (dvs inte vid slösurfning som knappt belastar processorn alls).

Kör igång prime 95 eller något annat program för att maxa processorn och kolla vad du får för temperatur då. Beroende på fläkthastighet, chassi mm så bör du väl ligga runt 50-70 grader då på ett ungefär. Ligger du långt över låter det som att något är fel.

GUOS89 - Running 24/7 @ Intel i5 haswell, 16GB ram, 2* 240GB ssd + 12TB, WIN 10, 55" fullHD, asus gtx 960, ljudlöst Define R2, fractal design newton semipassivt 800watt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Avesta
Registrerad
Nov 2009

Tycker inte det ser bra ut, på Hyper 212 finns det spår i själva infästnings grejen som dom 4 skruvarna sitter i, denna GÅR att montera fel så spåret inte linjerar med piggen som sitter på basen av kylaren.
kylaren kommer visserligen att ligga an mot CPU men inte med jämn belastning. För övrigt kan jag inte förstå hur en kylare KAN sitta snett.
Jag har nog monterat över 50 st ´kylare av olika modeller genom åren och aldrig har en kylare setat snett.

KOLLA SÅ DETTA STÄMMER..

| MB MSI Z170 KRAIT 3X | CPU Core i7 6700K @ 4.4 Ghz | GPU EVGA GTX 1070 FTW 8Gb | RAM 32Gb Corsair 2666Mhz LED | Intel 600P 512Gb NVMe SSD | Chassi Phantek Entoo Evolv TP White edition | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Inet fraktfritt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015
Skrivet av guos89:

Ser ju helt okej ut, men det viktiga är temperaturerna vid full belastning (dvs inte vid slösurfning som knappt belastar processorn alls).

Kör igång prime 95 eller något annat program för att maxa processorn och kolla vad du får för temperatur då. Beroende på fläkthastighet, chassi mm så bör du väl ligga runt 50-70 grader då på ett ungefär. Ligger du långt över låter det som att något är fel.

Jag körde igång prime 95 i ungefär 5 min, först så låg temp kring 70-80, men sen blev det plötsligt såhär : https://gyazo.com/9e50508cf550edd467a5ced39af9beed

Något verkar inte stämma då alltså?

Skrivet av p_stman:

Tycker inte det ser bra ut, på Hyper 212 finns det spår i själva infästnings grejen som dom 4 skruvarna sitter i, denna GÅR att montera fel så spåret inte linjerar med piggen som sitter på basen av kylaren.
kylaren kommer visserligen att ligga an mot CPU men inte med jämn belastning. För övrigt kan jag inte förstå hur en kylare KAN sitta snett.
Jag har nog monterat över 50 st ´kylare av olika modeller genom åren och aldrig har en kylare setat snett.

KOLLA SÅ DETTA STÄMMER..

Jag har nån ny version som är av plast som monteras på baksidan av moderkortet, så tror inte att det är det som har hänt. Lutar mot att jag gör om alltihopa, better safe than sorry...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Isla de Muerta
Registrerad
Okt 2009

@policeinhelicopter:

Helt normalt och jag mins att min 212 evo till och med gick att vrida några grader när den var monterad.

Game: CPU: i5 6600k 4.6Ghz RAM: 16GB 2666Mhz GPU: 390 nitro
Brace yourself, angry Maxwell user is comming ;)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Avesta
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av policeinhelicopter:

Jag körde igång prime 95 i ungefär 5 min, först så låg temp kring 70-80, men sen blev det plötsligt såhär : https://gyazo.com/9e50508cf550edd467a5ced39af9beed

Jag har nån ny version som är av plast som monteras på baksidan av moderkortet, så tror inte att det är det som har hänt. Lutar mot att jag gör om alltihopa, better safe than sorry...

jag pratar om den delen som håller kylaren mot CPU, inte den bakom moderkortet.

sen som jag skrev, har ALDRIG sett en kylare setat snett som jag har monterat under alla år jag har hållt på.
Så nej, det är INTE normalt, det är det enda jag kan säga.
Sen skulle jag inte tro att den är sne från fabrik.

| MB MSI Z170 KRAIT 3X | CPU Core i7 6700K @ 4.4 Ghz | GPU EVGA GTX 1070 FTW 8Gb | RAM 32Gb Corsair 2666Mhz LED | Intel 600P 512Gb NVMe SSD | Chassi Phantek Entoo Evolv TP White edition | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Inet fraktfritt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Avesta
Registrerad
Nov 2009

@hakd: vrida kan du, ja. Men inte sätta den snett, anledningen till att den går att vrida är för att den sitter bara med en "pigg" i mitten när den är monterad som trycker den mot CPU, därför man kan vrida den lite.

Inet fraktfritt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015
Skrivet av p_stman:

@hakd: vrida kan du, ja. Men inte sätta den snett, anledningen till att den går att vrida är för att den sitter bara med en "pigg" i mitten när den är monterad som trycker den mot CPU, därför man kan vrida den lite.

Min har ingen pigg, utan det är nån helt ny variant.

Här är en bild på instruktionerna för att illustrera : http://imgur.com/a/VOfbv

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Uppsala
Registrerad
Jun 2008
Skrivet av policeinhelicopter:

Okej, nej då är något fel. Temperaturen ska INTE ligga runt 95 grader, det är för mycket och tyder på att monteringen är fel.

GUOS89 - Running 24/7 @ Intel i5 haswell, 16GB ram, 2* 240GB ssd + 12TB, WIN 10, 55" fullHD, asus gtx 960, ljudlöst Define R2, fractal design newton semipassivt 800watt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2013

Montera om kylaren? Kolla om den är sne när den är bortmonterad

FD ARC, i5 3570k, Be Quiet Dark Rock Pro 2, Gigabyte GTX 670 WFx3, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance 16gb, FD Tesla R2, Corsair Force GT 120gb, Seagate 1tb HDD

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Avesta
Registrerad
Nov 2009

@policeinhelicopter: Ja du ser, värst vad gjort om monteringen, jag monterade en hyper 212 EVO för bara några dagar sedan i min dator,
va därför jag va hundra på denna piggen som jag pratade om..

monteringen är i varje fall felaktig sett till dina temperaturer, kollat så inte fläkten tar emot något?? den lutar ju från RAM minnena mot bakgaveln på datorn.

Inet fraktfritt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2015
Skrivet av guos89:

Okej, nej då är något fel. Temperaturen ska INTE ligga runt 95 grader, det är för mycket och tyder på att monteringen är fel.

Har kört GTA V på höga inställningar i ca 30 min och min temp ligger kring 50 C nu, kan det har varit stresstestet som sneade?
https://gyazo.com/acbe0ecb7fd246d8824f277bc4905423

Den låg på 70-80 i nästan exakt 5 minuter för att sen på en sekund dra upp direkt till kring 90-100. Så vet inte om det var någon spike eller vad man ska säga.

Skrivet av p_stman:

@policeinhelicopter: Ja du ser, värst vad gjort om monteringen, jag monterade en hyper 212 EVO för bara några dagar sedan i min dator,
va därför jag va hundra på denna piggen som jag pratade om..

monteringen är i varje fall felaktig sett till dina temperaturer, kollat så inte fläkten tar emot något?? den lutar ju från RAM minnena mot bakgaveln på datorn.

Fläkten snurrar på bra, så misstänker att det är olika tryck på skruvarna. Kan ha varit för att "distansmuttern" mellan moderkortet och kylflänsen inte satt på tillräckligt hårt och "följde med" skruven när jag satte fast kylflänsen...

Kommer antagligen att montera om den och se om den blir rakare denna gången.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Avesta
Registrerad
Nov 2009

@policeinhelicopter: Tycker jag du ska göra, kylaren ska garanterat inte sitta snett i varjefall, det är INTE normalt, oberoende av vad andra skriver.

lycka till och hoppas det löser sig.

Mvh Peter

Inet fraktfritt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Och sen ska du inte köra prime95 på den cpun du har då den kommer överhetta.
Prime95 gör något skumt med dessa cpuer så volten eller va det nu va ökar för mycket.

Testa aida64 istället.

Lite olika intel datorer jag spelar och mixtrar på.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jun 2016

Såg ett liknanade inlägg här på Sweclockers då en 212 evo också satt snett, visade sig att hela kopparrören böjt sig. Är dina helt raka?

Trädvy Permalänk
Moderator
Plats
Sverige
Registrerad
Dec 2005

@policeinhelicopter:

Vänligen kontrollera så att ni är i rätt avdelning innan ni skapar nya trådar.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Synpunkter på min moderering? Hör av dig via PM eller mail.

W7, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Huawei Honor 8 64GB
* Stolt paragrafryttare *

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av p_stman:

jag pratar om den delen som håller kylaren mot CPU, inte den bakom moderkortet.

sen som jag skrev, har ALDRIG sett en kylare setat snett som jag har monterat under alla år jag har hållt på.
Så nej, det är INTE normalt, det är det enda jag kan säga.
Sen skulle jag inte tro att den är sne från fabrik.

Då är du inte så rutinerad
212 går att vicka på när den är monterad, den sitter ofta snett.
Kolla LTT när han recenserar den, han konstaterar samma sak och att inget är fel förutom hur det ser ut.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Mar 2014

prime95 är inte bra o köra på haswell, ladda ner aida64

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jan 2016

@Jaevel: Du har helt rätt. Funderar ibland på vad det blivit av sweclockers när man läser vad folk skriver ibland.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Avesta
Registrerad
Nov 2009

Än en gång, jag har nog monterat 15 hyper 212 kylare och jag har ALDRIG haft en som setat snett, jag har erfarenhet så det räcker och blir över..

Och nej, den går inte att vicka på, sitter vid min dator med handen på kylaren och den är så gott som stum.. VRIDA på den kan man men inte vicka..

TS har även led versionen med annan infästning än originalet..

Skickades från m.sweclockers.com

Inet fraktfritt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Avesta
Registrerad
Nov 2009

Min dator med en Hyper 212 monterad, sitter spikrakt och som en smäck.

Inet fraktfritt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Nov 2005

@p_stman: Det är bara att gratulera.

Om du googlar och ser hur många som har den monterad bekymmerfritt och inte rakt så inser du att det knappast är normativt eller nödvändigt.
https://www.google.se/search?q=hyper+212+not+straight&ie=utf-...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Avesta
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Jaevel:

@p_stman: Det är bara att gratulera.

Om du googlar och ser hur många som har den monterad bekymmerfritt och inte rakt så inser du att det knappast är normativt eller nödvändigt.
https://www.google.se/search?q=hyper+212+not+straight&ie=utf-...

Då kan du gratulera mig 15 ggr på raken isåfall..

Inet fraktfritt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Landskrona
Registrerad
Nov 2005
Skrivet av p_stman:

Då kan du gratulera mig 15 ggr på raken isåfall..

Det jag vill ha sagt är att bara för att 212 evo inte sitter rakt så betyder inte det att den är felaktigt monterad.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Avesta
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Jaevel:

Det jag vill ha sagt är att bara för att 212 evo inte sitter rakt så betyder inte det att den är felaktigt monterad.

Ser man till konstruktionen på kylaren ska den absolut inte kunna sitta snett så som på TS bild.
Enda sättet är att kylaren skulle vara krokig från fabrik/leverans.
Skulle det vara fallet skulle den givetvis reklameras...

Inet fraktfritt

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrbotten
Registrerad
Okt 2007

Vriden och lutar är två helt olika saker.......

CPU: i7 4790K @4.9GHZ 1.324V | MB Asus MAXIMUS VII IMPACT | GPU AMD Radeon R9 290x @1150/1500mhz | PSU Corsair AX860i | RAM Team Group Xtreem White @2800mhz 16GB | SSD Seagate ST480 480GB | HDD SAMSUNG HD103SJ 1000GB | Monitor: Eizo FG2421| Mouse Razer deathadder | Keyboard Corsair Gaming K70 RGB | Headset: Sennheiser game zero.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Avesta
Registrerad
Nov 2009
Skrivet av Jays_swe:

Vriden och lutar är två helt olika saker.......

Håller med till 100%, vriden kan den vara men icke luta..

Inet fraktfritt

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Okt 2001
Skrivet av Decimal:

Och sen ska du inte köra prime95 på den cpun du har då den kommer överhetta.
Prime95 gör något skumt med dessa cpuer så volten eller va det nu va ökar för mycket.

Testa aida64 istället.

Prime95 gör inget SKUMT ALLS med processorn. Ett program kan INTE diktera processorns Vcore eller annat i normal fall.

Intel DESIGNADE processorn att få 0.1V extra under AVX2.0 laster vilket drastiskt ökar effekt förbruknigen, "its by design", "its not a bug, its a feature" som dom säger.
Moderna processorer reglerar sin egna frekvens, Spänning, ström och effekt förbrukning efter tempraturer mm.
Man kan ändra delar av detta vid överklockning tex men processorn kommer fortfarande att i viss mån ändra flera parametrar efter behov.

Nyare generationer Xeon processorer sänker turbo boosten istället för att öka Vcoren under AVX2.0 och instruktionsett som är mer effekt hungriga, detta är för att minska kraven på kylning i tex U1 servrar med Xeon processorer.
Detta avspeglas i att sådan processorer har en egen och lägre max turbo boost i specefikationerna under AVX laster.

Så vem som helst kan skriva ett program som nyttjar AVX 2.0 och få temperaturerna att dra iväg för processorn är designad så och därmed är det ett riktigt användare scenario också.
Intel designar dessutom stock kylarna så att processorn throttla med 2-3% prestanda förlust genom att processorn når 99-100C i sådan later som är extremt AVX2.0 tunga tex prime95 enbart för att spara pengar på kylare då processorn är designad att tåla detta.

Intel bryr sig inte om vad entusiaster tycker om temperaturer under specifika scenarion.

Gallerier: Modern Midi

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012
Skrivet av pa1983:

Prime95 gör inget SKUMT ALLS med processorn. Ett program kan INTE diktera processorns Vcore eller annat i normal fall.

Intel DESIGNADE processorn att få 0.1V extra under AVX2.0 laster vilket drastiskt ökar effekt förbruknigen, "its by design", "its not a bug, its a feature" som dom säger.
Moderna processorer reglerar sin egna frekvens, Spänning, ström och effekt förbrukning efter tempraturer mm.
Man kan ändra delar av detta vid överklockning tex men processorn kommer fortfarande att i viss mån ändra flera parametrar efter behov.

Nyare generationer Xeon processorer sänker turbo boosten istället för att öka Vcoren under AVX2.0 och instruktionsett som är mer effekt hungriga, detta är för att minska kraven på kylning i tex U1 servrar med Xeon processorer.
Detta avspeglas i att sådan processorer har en egen och lägre max turbo boost i specefikationerna under AVX laster.

Så vem som helst kan skriva ett program som nyttjar AVX 2.0 och få temperaturerna att dra iväg för processorn är designad så och därmed är det ett riktigt användare scenario också.
Intel designar dessutom stock kylarna så att processorn throttla med 2-3% prestanda förlust genom att processorn når 99-100C i sådan later som är extremt AVX2.0 tunga tex prime95 enbart för att spara pengar på kylare då processorn är designad att tåla detta.

Intel bryr sig inte om vad entusiaster tycker om temperaturer under specifika scenarion.

Precis det jag tänkte på, hade det på tungan.
Tack

Lite olika intel datorer jag spelar och mixtrar på.