Permalänk

Val av projektorduk

Hello skall köpa en duk till min optima hd200x duken skall vara 100-104" har hittat dessa 2 men vet inte varför en är så mycket dyrare än den andra samt var ju ganska stor vikt skillnad på dom

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=505224

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1640960

Fixade stavfel i rubrik
Permalänk
Bildexpert 📺

Så gott som omöjligt att avgöra skillnader mellan dukar baserat på enkla specar. Man måste se dem. Fast enkla rulldukar i den här klassen både lite hugget som stucket. Samma med projektorn, det är inget optiskt precisionsinstrument.

Stående tumregel är annars en ramspänd duk ifall du har råd och inte minst: utrymmet. Där får man överlag bättre bildkvalitet och slipper veck i materialet. Om man nu väljer en bra ramspänd duk vill säga. Finns ju sämre produkter i alla kategorier.

Permalänk

Någon erfarenhet av Kingpin ?

Permalänk
Bildexpert 📺

@martin_xxx: Svensk företag. De kör också OEM-produkter så rulldukarna är över hela skalan i fråga om kvalitet, struktur, färgstick etc. Ramspända modellerna håller högre kvalitet och är en bra instegsmodell.

Permalänk

Kan ej ha en ramspänd men då är ju den stora frågan en kingpin eller någon av dom andra jag länkade men är ju ganska stor pris skillnad åxå

Permalänk
Bildexpert 📺

@martin_xxx: Tyvärr omöjligt att svara på. I den där prisklassen går det tretton dukar på ett dussin och det handlar om OEM-produkter där även hyfsat pålitliga namn som Kingpin varierar i kvalitet och material från gång till gång. Beror helt på vilken batch och vilken kinesisk OEM-tillverkare de handlade ifrån när du köper. Går man upp i prisklass ytterligare, likt Grandview och Euroscreen så har de egen tillverkning och då vet man vad man får för något.

Men det är samtidigt sak samma för den typ av projektor du har. Vill man ha bättre duk är det också lättare att finns rätt när man vet vad man är missnöjd med hos den befintliga duken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_xxx:

Kan ej ha en ramspänd men då är ju den stora frågan en kingpin eller någon av dom andra jag länkade men är ju ganska stor pris skillnad åxå

Ramspänd är ju det enda rätta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin_xxx:

Kan ej ha en ramspänd men då är ju den stora frågan en kingpin eller någon av dom andra jag länkade men är ju ganska stor pris skillnad åxå

Hade en 104" Kingpin (precis såld dock) till min projektor.
Tyckte den fungerade bra för priset! Man får vad man betalar för.
Helt okej bild men den böjde sig längst ut i kanterna (vanligt problem), dock så märktes det inte direkt när man tittade på den.

Visa signatur

Citera för svar!