Spillde sockerfri dricka i Tbord, det fick fnatt

Permalänk

Spillde sockerfri dricka i Tbord, det fick fnatt

Tjena! Idag klantade jag till mig ordentligt, hade lagt redbullen lite kaxigt nära tangentbordet medans jag slöspelade WoW. Problemet var att när jag skulle skriva hade jag glömt helt att Redbullen låg där så slog till den och det for över mitt MK-85. Nu är det så att eftersom detta hänt förut och inte var några problem så tänkte min smarta hjärna att jag nog bara kan spela på och torka av det efteråt (Satt och spelade Mythic+ vilket man måste göra under en viss tidsgräns och ville inte förstöra för mina guildies) Iallafall så efter att ha spelat i ca 45 sek med dricka i tangentbordet så började gubben bara springa som ett fån i cirklar och det började skrivas typ 10 ord i sekunden.

Iallafall: Direkt efter drog jag ut tangentbordet och tog papper och torkade bort allting jag kunde se, den har nu stått i ca 2 timmar (har ej vågat koppla in den igen ifall att det skulle vara dricka kvar. Tror ni att tangentbordet är helt kört? Tänkte ändå byta men hade en kompis som ville köpa det så lite tråkigt om det är helt kört. Kanske är lite mildare eftersom det var sockerfritt?

halp

Permalänk
Medlem
Skrivet av chickendealer:

Tjena! Idag klantade jag till mig ordentligt, hade lagt redbullen lite kaxigt nära tangentbordet medans jag slöspelade WoW. Problemet var att när jag skulle skriva hade jag glömt helt att Redbullen låg där så slog till den och det for över mitt MK-85. Nu är det så att eftersom detta hänt förut och inte var några problem så tänkte min smarta hjärna att jag nog bara kan spela på och torka av det efteråt (Satt och spelade Mythic+ vilket man måste göra under en viss tidsgräns och ville inte förstöra för mina guildies) Iallafall så efter att ha spelat i ca 45 sek med dricka i tangentbordet så började gubben bara springa som ett fån i cirklar och det började skrivas typ 10 ord i sekunden.

Iallafall: Direkt efter drog jag ut tangentbordet och tog papper och torkade bort allting jag kunde se, den har nu stått i ca 2 timmar (har ej vågat koppla in den igen ifall att det skulle vara dricka kvar. Tror ni att tangentbordet är helt kört? Tänkte ändå byta men hade en kompis som ville köpa det så lite tråkigt om det är helt kört. Kanske är lite mildare eftersom det var sockerfritt?

halp

Jag spillde mjölk i ett tangentbord för länge sedan, det slutade fungera. Jag skruvade isär det och torkade alla delar, sedan satte jag det på balkongen i solen i några timmar(isärplockat). Sedan fungerade det precis som vanligt.

Permalänk
Medlem

@chickendealer: Det absolut första man ska göra om man spillt något i elektronik är att dra ur sladden/koppla ur batteriet. Har du otur är tangentbordet helt trasigt. Det du bör göra är att skruva isär det och tvätta rent med vatten och låta torka ordentligt (minst 24-48h).

Det finns en bra guide här som du kan följa!

Visa signatur

Moderkort: ASUS B550-F Gaming CPU: Ryzen 7 5800X CPU-kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance LP 2x16GB 3200 GPU: Asus Strix 1080 SSD: Samsung 970 Evo Plus 500gb NVME, Samsung 870 Evo 1TB HDD: WD Green 2TB+4TB PSU: EVGA Supernova G3 750W Chassi: Fractal Design Define C Tangentbord: KBD75/Iris Gateron Silent Brown AMJ96 Gateron Silent Brown Mus: Logitech MX Master 3 Ljud: Presonus Eris E5 + Presonus Eris Sub8. iFi Zen Dac + Beyerdynamic DT770

Permalänk
Medlem

Har spillt kaffe i mitt tangentbord ett antal gånger så det slutat fungera helt, efter att jag monterat isär och torkat/rengjort har det fungerat igen. Så testa!

Permalänk
Skrivet av Henka268:

Jag spillde mjölk i ett tangentbord för länge sedan, det slutade fungera. Jag skruvade isär det och torkade alla delar, sedan satte jag det på balkongen i solen i några timmar(isärplockat). Sedan fungerade det precis som vanligt.

Skrivet av SYRE:

@Nitra: Det absolut första man ska göra om man spillt något i elektronik är att dra ur sladden/koppla ur batteriet. Har du otur är tangentbordet helt trasigt. Det du bör göra är att skruva isär det och tvätta rent med vatten och låta torka ordentligt (minst 24-48h).

Det finns en bra guide här som du kan följa!

Skrivet av Raumo:

Har spillt kaffe i mitt tangentbord ett antal gånger så det slutat fungera helt, efter att jag monterat isär och torkat/rengjort har det fungerat igen. Så testa!

Okej, tack så mycket för tipsen! Ska försöka fixa det imorgon när jag kommer hem från skolan

Permalänk

Tangentbord har för det mesta inte så känslig elektronik så det borde inte vara någon fara. Dock är det ju ett mekaniskt sådant så det borde ta längre tid för det att torka eftersom brytarna är mer inkapslade än ett "vanligt" med silikonbrytare eller vad man ska kalla det. Skulle gissa på att några dagars tork är nog, men det är bara en höftning.

Edit: rättare sagt, torkar nog långsammare än ett vanligt när det vanliga är isärplockat
Skickades från m.sweclockers.com