val av ljudkort till G4ME ZERO

Permalänk
Medlem

val av ljudkort till G4ME ZERO

Jag har haft mitt headset i ca en 1 månad nu och har sedan dess kört det via moderkortets ljudkort (ASUS Z97-A). Men jag skulle gärna vilja ha lite mer power i lurarna så har kollat runt på lite olika ljudkort men vet inte vilket man ska välja. Vill ju gärna ha ett ljudkort som klarar mitt headset på 150 Ohm.

Länka gärna lite olika och varför de är bra.

Permalänk
Medlem

Har precis samma lurar, jag körde på ett ASUS Phoebus. Ruskigt bra att kunna höja spänningen till lurarna, kan ha i princip hur högt som helst och låter väldigt bra.

https://www.asus.com/se/Sound-Cards/ROG_Xonar_Phoebus/overvie...

Om jag inte missminner mig så är kortet speccat för 150-300 Ohm.

Sen är det nästan ett måste att köra med DB Home theatre klienten som följer med. Med en bra EQ kurva, för att få ut de mesta av lurarna imo. Har en kruva som jag gillar som jag kan skicka till dig om du är intresserad.

Edit: Hittade detta: " Xonar-teamen integrerat hörlursförstärkaren TPA6120A2 i ROG Xonar Phoebus, vilket ger en impedans på upp till 600 ohm för verkligt effektfullt ljud."

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av 93Clocker:

Sen är det nästan ett måste att köra med DB Home theatre klienten som följer med. Med en bra EQ kurva, för att få ut de mesta av lurarna imo. Har en kruva som jag gillar som jag kan skicka till dig om du är intresserad.

Har du lust att skicka den fina kurvan till mig för så får jag testa?

OT: Har samma lurar även jag och kör med ett Asus Xonar U7: https://www.asus.com/se/Sound-Cards/Xonar_U7/

Det är alltså ett externt kort, kör även jag med DB Home Theater dock inte mixtrat så mycket där än.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

Båda dessa ljudkort verkar ju vara riktigt bra. men ska man köra på internt eller externt? Och vad är skillnaden på dessa?

Permalänk

Kör likadana lurar och samt moderkort. Håller du på med musik eller något speciellt eftersom du känner att du behöver mer power i lurarna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av henceman1:

Kör likadana lurar och samt moderkort. Håller du på med musik eller något speciellt eftersom du känner att du behöver mer power i lurarna?

Jag kör enbart spel som Cs, H1 och lite andra spel. Ljudet är ju helt ok med det inbyggda ljudkortet men känns som att man inte riktigt får basen ur hörlurarna.

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar soundblaster G5. Kan driva upp till 600 Ohm och ger riktigt bra kräm till lurarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av wzaa:

Har du lust att skicka den fina kurvan till mig för så får jag testa?

OT: Har samma lurar även jag och kör med ett Asus Xonar U7: https://www.asus.com/se/Sound-Cards/Xonar_U7/

Det är alltså ett externt kort, kör även jag med DB Home Theater dock inte mixtrat så mycket där än.

Denna inställning gör så jag får djup bas men ändå bra mellanregister och diskanter, detta kommer säkert upplevas annorlunda i andra lurar.

Glöm ej stänga av de grejer som surround virtulizer etc som ses i bilden.

Den är väl något bas fokuserad men absolut inte överdrivet i mina lurar (Samma som ts:s lurar)

Jag vet hur mycket audiophiler spyr över EQ egentligen, men slår jag av den tycker jag ljudet låter tomt och dött.

Fungerar väldigt bra i spel också.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk
Medlem

Jag håller med om G5:an.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

Jag rekommenderar soundblaster G5. Kan driva upp till 600 Ohm och ger riktigt bra kräm till lurarna

Skrivet av heatm:

Jag håller med om G5:an.

Är det denna http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3441554 ?

Om inte länka gärna vilken ni menar

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@exarel: Precis den. Jag har E5:an som i stort sätt är samma grej men den har blutooth och batteri också. Den är även några hundringar dyrare och kör inte virtual 5.1-ljud utan bara 7.1. Spelar ingen roll.

Men ska du inte ha en pryl som du vill ta med dig på resor och ha till telefonen eller koppla upp din tablet eller telefon via blutooth så är G5:an perfekt. Det är fortfarande en USB-driven enhet så det finns starkare förstärkare. Den är dock lätt start nog att driva lurar upp till 300-400 ohm till öronbedövande nivåer.

Gillar du EQ så är den även riktigt bra på det och den har såklart virtual surround för dina hörlurar om du kör något spel som har surroundljud. Det är skönt som fan i spel som Battlefield men är en smaksak.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770