Platta som inte tar laddning - vad kan vara orsaken?

Permalänk
Medlem

Platta som inte tar laddning - vad kan vara orsaken?

Hej

Jag har en platta som är stendöd pga att den är urladdad och vägrar ta laddning.
Har provat både via USB:n (som ska vara den snabbare laddningsvarianten) och vanliga laddaren.
I början var det ca 4% batterikapacitet kvar, och då lyste laddningsindikatorn/lampan när jag kopplade på någon av laddarna, men det stod samtidigt "Enheten laddas inte" i displayen.
Efter någon dag var plattan helt stendöd och ingen laddningsindikator lyste när jag kopplade in någon av strömkällorna.

Vad kan vara en rimlig orsak på en platta som har fungerat perfekt i typ ett par månader och sedan plötsligt viker ner sig och tar pension?

Jag har haft ett antal plattor o aldrig råkat ut för det här tidigare, så jag har ingen direkt felsökningsteknik mer än byta laddarkablar o dubbelchecka så att de fungerar i andra enheter.

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Hedersmedlem

Trasig laddkrets (någon kondning eller sensor som givit upp i förtid), fel på batteriet eller brist på kontaktyta i laddningskontakten är väl tre tänkbara orsaker.

Svårt att gå närmre utan mer information om plattan, men det blir nog svårt att komma fram till vad det är oavsett tills man testat att byta ut en del i taget för att se vad som är fel.

Ett rimligare alternativ är väl kanske att gå tillbaka till butiken och få den reparerad/utbytt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Kanske batteriet som gett sig?
Hade en HTC flyer för några år sedan som fungerade skitbra. Och den dog på ett liknande sätt efter några år. Då antog jag att det var batteriet i alla fall.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Trasig laddkrets (någon kondning eller sensor som givit upp i förtid), fel på batteriet eller brist på kontaktyta i laddningskontakten är väl tre tänkbara orsaker.

Svårt att gå närmre utan mer information om plattan, men det blir nog svårt att komma fram till vad det är oavsett tills man testat att byta ut en del i taget för att se vad som är fel.

Ett rimligare alternativ är väl kanske att gå tillbaka till butiken och få den reparerad/utbytt.

- Tja, byta del för del...går det ens på en platta? Trodde att det mesta under höljet var lödda kretsar eller sammansatta enheter?

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Kanske batteriet som gett sig?
Hade en HTC flyer för några år sedan som fungerade skitbra. Och den dog på ett liknande sätt efter några år. Då antog jag att det var batteriet i alla fall.

- Det hade jag gissat på om plattan varit åtminstone ett år gammal. I det här fallet så var batteriet kärnfriskt ända tills den dagen den plötsligt inte ville ha laddning längre, och den är inte mer än 5-6 månader gammal.

Visa signatur

Laptop

Permalänk

är den bara 2 månader så kommer du utan problem kunna få det på garanti såvida du inte öppnat paddan själv för att undersöka.

jag skulle hävda ursprungsfel då uppenbarligen något har gått sönder och efter så kort tid var den troligen skadad redan från fabriken.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av perfetto:

- Det hade jag gissat på om plattan varit åtminstone ett år gammal. I det här fallet så var batteriet kärnfriskt ända tills den dagen den plötsligt inte ville ha laddning längre, och den är inte mer än 5-6 månader gammal.

Ok men då låter det som du utan problem kan få en ny på garanti alternativt få den lagad. I alla fall om den inte har stora jack eller fukt inuti för då kommer de försöka skylla felet på det oavsett vad som egentligen är fel...

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Företaget har en 45-dagars garanti där man byter ut felaktig vara, och resten av garantitiden är gratis reparation.

Problemet är att jag inte vill skicka iväg plattan med "hårddisken"/ROM:en i, eftersom jag har familjefoton, bankuppgifter, mailkontaktlistor, almanacka o annat jag inte vill ska hamna i andras händer.

Så jag har dealat fram en delsumma istället och får behålla plattan. Därav undrar jag om det finns möjlighet att laga den. Nypris i Sverige var ca 5-6000 SEK, så jag tycker det kan vara värt någon tusenlapp.

Visa signatur

Laptop