Sid Meier's Civilization VI får systemkrav

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scirocco:

Kommer denna version inte släppas till linux som de brukar göra eller? Jag ser inga systemkrav till linux.

Dom har officiellt gått ut på sin twitter att det skall släppas till både OS-X och Linux.
" Civilization VI will be available on Mac and Linux too. We will have more info to share on those platforms in the coming months."

Men har inte hittat någon mer info efter det.

Permalänk
Medlem

Lol, en i5a och ett 7970 för att driva ett statiskt förhållandevist fult turn-baserat strategispel optimalt , är ett dåligt skämt.
Civ-serien sen 4an måste vara de sämst optimerade spelen i världshistorien. Den jävla datorn kan driva Bf1 utan problem och 200+ fps i CS.
Ett av få spel som gör sig bättre på en laptop\surfplatta än desktop, men kräver en dedikerad speldator.

Vad exakt är det i ett 100% statiskt spel som kräver något bättre än en 10 år gammal integrerad Intel GPU?

Kunde spela UT2004 på min bärbara när Jesus gick i kortbyxor, men den kunde inte driva Civ4. Som sagt, sämst optimerade spelen i världshistorien.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ramlösa:

Lol, en i5a och ett 7970 för att driva ett statiskt förhållandevist fult turn-baserat strategispel optimalt , är ett dåligt skämt.
Civ-serien sen 4an måste vara de sämst optimerade spelen i världshistorien. Den jävla datorn kan driva Bf1 utan problem och 200+ fps i CS.
Ett av få spel som gör sig bättre på en laptop\surfplatta än desktop, men kräver en dedikerad speldator.

Vad exakt är det i ett 100% statiskt spel som kräver något bättre än en 10 år gammal integrerad Intel GPU?

Det verkar som du inte har spelat senare än 1000 år in i spelen?
Dock kan jag också tycka att det är lite konstigt att de inte kan göra laddtiderna kortare då om man t ex spelar multi det är alltför segt efter en viss tid/ålder in i spelen.... så segt att man inte orkar spela klart.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Det verkar som du inte har spelat senare än 1000 år in i spelen?
Dock kan jag också tycka att det är lite konstigt att de inte kan göra laddtiderna kortare då om man t ex spelar multi det är alltför segt efter en viss tid/ålder in i spelen.... så segt att man inte orkar spela klart.

Vad exakt är det i ett 100% statiskt spel som kräver något bättre än en 10 år gammal integrerad Intel GPU?
CIV är inte BF med 64 spelare, Micro destruction, riktig fysikmotor, restid för kulor, effekter, explosioner som allt kalkyleras varje millisekund. I CIV får man vänta en vecka på sin turn.
Någon på det företaget borde ha fått sparken för över 10 år sedan.

Permalänk
Medlem

åhh, den sista mainstream programmeraren jag respekterar.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Jahap.... Då upphör allt socialt liv de närmaste 2-300hrs

Permalänk
Medlem
Skrivet av anderjo4:

Dom har officiellt gått ut på sin twitter att det skall släppas till både OS-X och Linux.
" Civilization VI will be available on Mac and Linux too. We will have more info to share on those platforms in the coming months."

Men har inte hittat någon mer info efter det.

Brukar dröja någon månad extra.

Hoppas bara det blir en bättre port denna gången. Civ 5 på Linux var verkligen ingen hit.

Permalänk
Medlem

Tänk om de kunde baka in Hotseat med så man kan lana med polarna och ha flera games igång samtidigt

Permalänk
Medlem

Hoppas det fungerar bättre än CIV V när man spelar med folk med kass anslutning, tar många sekunder mellan rundorna ibland :/

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem

Sid Meier ja, han gjorde väl Eastern Front 1941 för Atari 8-bitars datorer helt själv för många år sedan och var ett av de första spelen han gjorde. Han borde vara ganska gammal vid det här laget

Edit:
Var fel. Han hette Chris Crawford och inte Sid Meier

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zappkiller:

@FredrikMH:

Civilization är ett "turn based" strategispel som kan spelas på väldigt många olika sätt. Det är perfekt för att spelas endast 1 timme om dagen ifall man har ett krävande jobb eller annat att göra men ändå vill få en daglig dos av spelande. Spelet tar dig från steanåldern till nutid och är en utmaning för nybörjaren såväl som veteranen.

Kan starkt rekommenderas men förboka inte (vänta tills det släpps så du hinner se vad du får).

Edit: Spelet har multiplayer men är främst riktat mot single player men vad jag förstår så ska dem ha satsat på multiplayern mer denna gång så förhoppningvis kommer det att vara bra för första gången i civs historia.

Skrivet av Larre77:

Svårt dock att bara spela en timme, blir lätt "bara en turn till".

Tack! Då ska jag med försiktighet hålla ett öga på det

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

RTS på konsol?! Som att lira FPS på konsol..värdelöst.

Nu är ju inte något civ spel RTS vad jag vet, för övrigt har jag till och med spelat civ 5 på min platta och det funka utmärkt

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NZXT H440 - MSI Z97 Gaming 5 - Intel core i5-4690K - Noctua NH-D15 - 2x Gigabyte r9 280x Windforce 3X - Corsair XMS3 DDR3 4x2GB - Corsair TX850M - Samsung evo 840 1TB - 4x Seagate Constellation ES 2TB
HTC Legend> LG Optimus 2x> Nokia Lumia 800> HTC One X > HTC one > LG G2 > Motorola Nexus 6 > Samsung galaxy S7
Surface pro 3 i3 64GB
Hellre att det aldrig fungerar än att man öppnar instruktionsboken!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockew1989:

Nu är ju inte något civ spel RTS vad jag vet, för övrigt har jag till och med spelat civ 5 på min platta och det funka utmärkt

Skickades från m.sweclockers.com

Det blir nog @ramlösa glad att läsa!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jockew1989:

Nu är ju inte något civ spel RTS vad jag vet, för övrigt har jag till och med spelat civ 5 på min platta och det funka utmärkt

Skickades från m.sweclockers.com

Enklare med touchscreen eller datormus än en analogisk spak på kontrollen

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fisken1986:

RTS på konsol?! Som att lira FPS på konsol..värdelöst.

Bah, går utmärkt att spela FPS på konsol, och de gamla C&C-spelen gick också ganska bra. Men nyare twitch-RTS funkar inte.

Skrivet av anderjo4:

Dom har officiellt gått ut på sin twitter att det skall släppas till både OS-X och Linux.
" Civilization VI will be available on Mac and Linux too. We will have more info to share on those platforms in the coming months."

Men har inte hittat någon mer info efter det.

Najs, nästan så man ska köpa det bara för att stödja.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sgtspiff:

Ja nu börjar det kännas nere i magtrakten. Blir det 2000 timmar med 6an oxå som det blev med 5an?

2000?
Jag har 768 och det tyckte jag var brutalt mycket.

Jag är iallafall taggad men lite orolig över att BF1 och expansionen till Dark Souls 3 kommer ungefär samtidigt. Blir en hetsig höst/vinter.

Visa signatur

Dator: Lian Li O11 Dynamic, R9 5900X, MSI X570 ACE, Corsair H150i Pro, G.Skill TridentZ@3733MhzCL16, ASUS RTX 3090 TUF OC, Firecuda 530 2TB, 990 Pro 2TB, Corsair RM850x.
Skärm: LG OLED 42C2

Permalänk
Medlem

Så, behöver alltså fortfarande inte byta ut 2011 års Sandy Bridge i5 @4,0GHz.. Gött!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk

Blir säkert spelbart, men för att det saka flyta på bra krävs nog mer. Tycker att civ alltid behövt betydligt mer än spec.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zappkiller:

Civilization är ett "turn based" strategispel som kan spelas på väldigt många olika sätt. Det är perfekt för att spelas endast 1 timme om dagen ifall man har ett krävande jobb eller annat att göra men ändå vill få en daglig dos av spelande.

Öh va? Civilization är ju precis det spel som INTE går att bara spela bara 1 timme åt gången. Man kan spela t.ex Battlefield 1 timme och känna att man fått sin dagliga dos men med Civilization känns det som 10 minuter. Enda fördelen jämfört med andra spel är att man kan gå ifrån datorn en stund när som helst utan att det påverkar gameplay (men man vill inte).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ixos:

Jag tycker att Civilisation 5 hade grymmt bra multiplayer stöd ( när det släpptes ), och har nog spelat minst 400 av mina totalt 450 timmar i det i multiplayer med polare.

Det hade t.ex. möjligheten att hoppa in i pågående spel ( hotjoin ) och auto-sync om någon spelare blir out of sync.

Man kan väl säga att det var "en del" problem cross platform.

Jag köpte spelet till mig som har en windowsburk och till en kompis som har en äppeldator. Crossplatformstöd var utlovat...
Någon vecka var patcharna i sync, så så gick det två månader när det inte gick att spela. Sedan fungerade det någon månad med risk att spelen i smyg hamande ur sync utan felmeddelande (jääävligt störigt att inse att man inte längre kör samma spel efter någon timma...). Sedan fungerade det inte alls i någon månad eller två igen.
Sådär höll det på i säkert två år.
Så mellan windows och osx gick det inte att spela på väldans länge utöver några kortare tidsluckor.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Dåså! Snart dags igen för sömnlösa nätter med bara "one more turn!" I skallen.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Man kan väl säga att det var "en del" problem cross platform.

Ah. Det märkte jag nog aldrig av eftersom ingen av mina polare har sådanna där äppeldatorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det blir nog @ramlösa glad att läsa!

Lol, om det var så väl. Laggade apa på min Surface Pro 3 I5 modellen och ca 3-4 veckor för en turn.
Vidhåller fortfarande min hållning att ett så extremt fult spel som är turn baserat ska funka på en 10 år gammal Intel GPU, vart all prestanda tar vägen är ett mysterium??

Vad exakt är det i CIV5 som kräver mer prestanda från en FX8350 än BF3??
Kanske låter dryg, men är för mig ett större mysterium än alla strumpor som försvinner i tvätten och månlandningen tillsammans.

Permalänk
Medlem

Personligen tror jag att Intel har varit väldigt framgångsrika i sin lobbying mot speltillverkarna att rekommendera bra mycket kraftfullare processorer än vad som verkligen behövs. Inte helt omöjligt att de får betalt för att göra det, till och med.

.

Visa signatur

AMD Thunderbird 1.33 GHz (133 MHz Bus), Epox 8K7A, 1 x 256MB Corsair PC2100 DDR SDRAM, 20.5GB 7200 RPM Western Digital EIDE, Visiontek GeForce 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Sid Meier ja, han gjorde väl Eastern Front 1941 för Atari 8-bitars datorer helt själv för många år sedan och var ett av de första spelen han gjorde. Han borde vara ganska gammal vid det här laget

Edit:
Var fel. Han hette Chris Crawford och inte Sid Meier

Sid har bara gjort fanstyg med gott betyg framför datorn. Civilization, Railroad Tycoon med mera... Han var hos ett litet bolag i början kalla Microprose om jag inte missminner mig, och det var ett bolag där man kunde hjälpa till med testing på 80 talet.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lengab:

Sid har bara gjort fanstyg med gott betyg framför datorn. Civilization, Railroad Tycoon med mera... Han var hos ett litet bolag i början kalla Microprose om jag inte missminner mig, och det var ett bolag där man kunde hjälpa till med testing på 80 talet.

Nja. Han grundade Microprose. Och dom släppte alla dom klassiska, Civ, UFO, Pirates! etc osv.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | HP ZR24w & Hyundai L90D+ | Corsair HX520W | Asus P8P67 Pro | i5 2500k @ 4,0 | Samsung 850 Evo 500GiB | GTX960 | 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nME:

Nja. Han grundade Microprose. Och dom släppte alla dom klassiska, Civ, UFO, Pirates! etc osv.

Jaaa... sat tyg.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk

Att prestandan dippar i civ 5 som @ramlösa skriver borde vara uppenbart efter hans egna inlägg vad det beror på. Det är inte gpu som är problemet utan processorn och anledningen till att det rekommenderar ett starkare kort beror på att man vill minimerar och kompensera för cpu. Men du kommer kunna spela civ på ett integrerat gpu men då krävs en starkare cpu, det som händer då är att du flyttar på flaskhalsen från cpu till gpu. Men får typ samma prestanda

Skickades från m.sweclockers.com

Byte plats på gpu och cpu i slutet
Visa signatur

Chassi: Dark Pro 900| RAM: Corsair Vengeance 16GB | PSU: NZXT 700W | CPU: i7-6700 4.2GHz | SSD 1000GB | MB: ASUS Z170 Pro Gaming | Grafik: ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1080 | OS: Windows 10 pro| Skärm: 4k | Mobil: Nexus 5x