Permalänk
Medlem

RAM-Minne 100% belastat

Hej alla glada! Har inte haft några som helst problem med min dator fören igår efter att windows gjorde en auto-update.
Efter uppdateringen började spel frysa och ha sig och jag förstod inte riktigt varför, men idag när jag startade datorn, så har det blivit ännu värre.

Såg till min fruktan att 95-100% RAM-minne används direkt när jag startar datorn, enligt task manager så är det omkring 100mb som används totalt och jag har 16GB RAM-minne, så jag tycker att detta verkar väldigt skumt.

Läste lite på internet och fick veta att det kan vara drivrutinerna till nätverkskortet, så jag avinstallerade de, men problemet kvarstår. Kan tilläggas att jag har dessa minnen.

https://www.inet.se/produkt/5315229/corsair-8gb-2x4gb-ddr3-cl...

4*4GB, inköpta vid olika tillfällen.

Just nu funderar jag på att formatera datorn och om det inte löser problemet, så tänkte jag köpa nya RAM-minnen, men var är chansen att alla 4 stickor skulle sluta fungera samtidigt? Står fortfarande att systemet har 16GB RAM.

Några idéer?

Visa signatur

Gigabyte 1070 G1 8GB | Ryzen 3600 | Corsair 16GB @3200MHZ | Razer DeathAdder | MK-85 RED | Logitech G533

Permalänk
Skrivet av Craiser:

Såg till min fruktan att 95-100% RAM-minne används direkt när jag startar datorn, enligt task manager så är det omkring 100mb som används totalt och jag har 16GB RAM-minne, så jag tycker att detta verkar väldigt skumt.

Vilket program såg du det i då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Craiser:

Just nu funderar jag på att formatera datorn och om det inte löser problemet, så tänkte jag köpa nya RAM-minnen, men var är chansen att alla 4 stickor skulle sluta fungera samtidigt? Står fortfarande att systemet har 16GB RAM.

Garanterat mjukvarufel och inte hårdvarufel. Att köpa nya RAM minnen lär garanterat inte hjälpa dig.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort? Har du någon mjukvara installerad för nätverkskortet?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alligatorn:

Vilket program såg du det i då?

Task manager och Rainmeter
Märker även när jag startar chrome, så fryser datorn till ibland, antar att det är för att den får slut på minne.

Skrivet av philipborg:

Garanterat mjukvarufel och inte hårdvarufel. Att köpa nya RAM minnen lär garanterat inte hjälpa dig.

Jo, tänker det också, men får panik.

Skrivet av Lembritt:

Vad har du för moderkort? Har du någon mjukvara installerad för nätverkskortet?

MSI Z97 Gaming 5 har jag för mig att det är, iaf ett av Gaming korten från MSI. Jag avinstallerade killer network, RAM-problemet kvarstår med internet fungerar inte nu. Håller på med en virussökning just nu, men blir nog en ominstallation av datorn.

Visa signatur

Gigabyte 1070 G1 8GB | Ryzen 3600 | Corsair 16GB @3200MHZ | Razer DeathAdder | MK-85 RED | Logitech G533

Permalänk
Medlem

Har du senaste BIOS versionen? Tittade just in på MSI Z97 Gaming 5 support sidan och det finns en relativt ny BIOS som skall "improve memory compatibility", vet du vilken versionen är för tillfället?

Z97 GAMING 5

/Equilibrium

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Har du senaste BIOS versionen? Tittade just in på MSI Z97 Gaming 5 support sidan och det finns en relativt ny BIOS som skall "improve memory compatibility", vet du vilken versionen är för tillfället?

Z97 GAMING 5

/Equilibrium

Det där lät intressant! Tackar, är det bara att installera och trycka på en installationsfil? (Kollar mer när jag ätit klart )

Visa signatur

Gigabyte 1070 G1 8GB | Ryzen 3600 | Corsair 16GB @3200MHZ | Razer DeathAdder | MK-85 RED | Logitech G533

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Craiser:

Jag avinstallerade killer network

Du skrev att du bara avinstallerade drivrutinerna och det är inte de som är problemet. Det är Killer Network Manager som läcker minne men i så fall borde du ha haft samma problem innan uppdateringen också.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Craiser:

Det där lät intressant! Tackar, är det bara att installera och trycka på en installationsfil? (Kollar mer när jag ätit klart )

Nej, oftast så får man ladda ner en fil som man lägger på ett USB-minne, och sen går man in i BIOS och uppdaterar därifrån. Kolla i manualen för ditt moderkort, där finns säkert instruktioner för hur man gör. Vissa moderkortstillverkare har även verktyg som man kan använda för att uppdatera BIOS från Windows, men man bör i regel undvika dessa eftersom risken för att något går fel är mycket större då (du vill inte få en blåskärm mitt i en BIOS-uppdatering ).

Men oavsett så lär en BIOS-uppdatering inte hjälpa dig. "Improve memory compatibility" betyder bara att de fixar kompabilitetsproblem med vissa minnen, men dina minnen fungerar ju redan. Ditt problem har med Windows att göra, inte med hårdvara eller BIOS.

Du kan testa att ladda ner Process Explorer och se om du kan se vad som drar minne, det verktyget brukar kunna ge lite mer detaljer än Windows inbyggda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Craiser:

Det där lät intressant! Tackar, är det bara att installera och trycka på en installationsfil? (Kollar mer när jag ätit klart )

Hej, du kan använda MSI's egna app Live Update 6 som gör allt det krångliga åt dig:

Live Update 6

På support sidan för ditt moderkort välj Utility i menyn, välj ditt OS och ladda ner programmet.

/Equilibrium

Edit: Ja nå som du såg på posten ovan mig så finns det ju alltid någon som inte tycker lika.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Tror jag blir galen, hade startat om datorn 4 gånger utan att det hjälpte.

Bestämde mig för att göra en total rensning. Datorn vägrar starta med mitt USB-minne som jag använder som boot able device, blir förbannad och startar datorn med vanliga hårddisken igen i syfte att göra om USB-minnes installationen. När jag kommer in fungerar allt som det ska, alla program är igång och jag har 14% minne använt...

Jajja, blir väl att installera drivrutinerna till internet igen och hålla tummarna, tack för all hjälp!

Visa signatur

Gigabyte 1070 G1 8GB | Ryzen 3600 | Corsair 16GB @3200MHZ | Razer DeathAdder | MK-85 RED | Logitech G533

Permalänk
Medlem

Aj aj då.

Nå jag läste på lite mera om ditt problem och många klagar på Killer E2200 som den stora boven.

Du kan ju testa att installera vanilla driver av Killer E2200 efter att du har gjort ominstalleringen:

Killer E2200

Men jag skulle rekommendera att inte köra deras Killer Suite och ja GLHF.

/Equilibrium

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Aj aj då.

Nå jag läste på lite mera om ditt problem och många klagar på Killer E2200 som den stora boven.

Du kan ju testa att installera vanilla driver av Killer E2200 efter att du har gjort ominstalleringen:

Killer E2200

Men jag skulle rekommendera att inte köra deras Killer Suite och ja GLHF.

/Equilibrium

Tack!! Nu slapp jag vara less resten av kvällen. Mina minnen var på max (98-99%). Jag har 16 gig HyperX minnen från Kingston och ett moderkort från Gigabyte. Tog bort Killer Suite programmet och nu är det nere på 15% istället.

Visa signatur

Citera så får du svar :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Craiser:

Hej alla glada! Har inte haft några som helst problem med min dator fören igår efter att windows gjorde en auto-update.
Efter uppdateringen började spel frysa och ha sig och jag förstod inte riktigt varför, men idag när jag startade datorn, så har det blivit ännu värre.

Såg till min fruktan att 95-100% RAM-minne används direkt när jag startar datorn, enligt task manager så är det omkring 100mb som används totalt och jag har 16GB RAM-minne, så jag tycker att detta verkar väldigt skumt.

Läste lite på internet och fick veta att det kan vara drivrutinerna till nätverkskortet, så jag avinstallerade de, men problemet kvarstår. Kan tilläggas att jag har dessa minnen.

https://www.inet.se/produkt/5315229/corsair-8gb-2x4gb-ddr3-cl...

4*4GB, inköpta vid olika tillfällen.

Just nu funderar jag på att formatera datorn och om det inte löser problemet, så tänkte jag köpa nya RAM-minnen, men var är chansen att alla 4 stickor skulle sluta fungera samtidigt? Står fortfarande att systemet har 16GB RAM.

Några idéer?

Intressant att du inte tycker att du haft några problem med din dator förrän nu. Killer Network Manager har nämligen haft detta problemet sedan början. Som sagt ska du avinstallera rubbet, och sedan ska du installera om endast drivrutinen till Killer Nic. Så klart funkar inte ditt internet om du tagit bort allt men inte installerat om drivrutinen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!