Ta ut inarbetad semester i samband med uppsägning?

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts försök inte få ut 2017 år semester i år, kommer nog inte ens funka i deras ekonomisystem utan konstig manuell manipulering. Däremot kan ni ju prata om att ta det som tjänstledigt istället, då blir det inte problem med att ta ut semester fel år, och det blir tydligt att företaget tjänar pengar på det. Och för dig blir det samma sak: Ledig men får pengar för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

jag tror du spelade ut dina kort fel tyvärr.
när jag sa upp mig från mitt gamla jobb ansökte jag först om semester och sade sedan upp mig efter beviljad semester och får på så sätt kortare uppsägningstid.

Tyvärr har arbetsgivaren all rätt att dra in din semester om du säger upp dig😎

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Tyvärr har arbetsgivaren all rätt att dra in din semester om du säger upp dig😎

det har de väl inte, de måste väl meddela det inom 2 månader eller något liknande?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Tyvärr har arbetsgivaren all rätt att dra in din semester om du säger upp dig😎

Nej, inte om den redan är beviljad.

http://www.unionen.se/rad-och-stod/semester-i-samband-med-upp...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zarkov:

Nej men nu pratar vi om att ta ut nästa års semester, redan i oktober året före. ingen kan stoppa dig från att ta ut årets semester, men här pratar vi om semester som han inte har fått ännu.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av robbankentor:

Tyvärr har arbetsgivaren all rätt att dra in din semester om du säger upp dig😎

Varför sitta och gissa i en sån här tråd. Arbetsgivaren har INTE rätt att dra in redan beviljad semester när du säger upp dig.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

Nej men nu pratar vi om att ta ut nästa års semester, redan i oktober året före. ingen kan stoppa dig från att ta ut årets semester, men här pratar vi om semester som han inte har fått ännu.

Vilket jag redan påpekat.

Svaret är dock detsamma. Eftersom AG inte kan bevilja uttag av nästa års semester i år kan de inte heller dra in den.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Varför sitta och gissa i en sån här tråd. Arbetsgivaren har INTE rätt att dra in redan beviljad semester när du säger upp dig.

ja men tråden handlar inte om beviljad semester utan om beviljad semester som han inte ens har fått.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Borde väl vara möjligt men kan absolut tänka mig att det ligger utanför ekonomifolkets vanliga rutiner. När vi anställer folk i april-maj brukar vi låta dem ta ut 4 veckors semester. Det blir någon sorts förskottsbetalning på semestern. Slutar man självmant inom 3 år så måste den betalas tillbaka eller något liknande.

Permalänk
Medlem

Som redan konstaterad, , nej du har inte rätt att ta ut den, men det är inte olagligt för dem bevilja ledigheten heller. (med reservation för om det står något i kollektivavtalet, bara gudarna vet vad man kan hitta där)

Personligen gissar jag att ekonomiavdelningen helt enkelt inte vill/kan/orkar reda ut hur man lägger in detta i lönesystemet (om det ens går i det system de använder), speciellt för någon som slutar.. Och jag kan förstå dem, det är ett par knapptryck, en avstämning och kontrollräkning att avsluta en anställning (igen lite beroende på program och anställningsform), att fixa detta är gissningsvis inte jättesvårt, men vem vill jobba mer och riskera att något blir fel när man bara kan säga nej direkt?

Visa signatur

| Intel i2500k | 16g Ram | ASUS ROG STRIX RX460 |

Permalänk
Medlem

Tjänstledigt

Nej, du kommer inte att få ut semesterdagarna i förskott, antagligen för att ekonomiavdelningen är för rigid/paragrafryttare, lat, inkompetent eller helt enkelt skiter i dig.

Lösningen har du redan fått.... Nu har du väl oturligt nog redan sagt upp dig, men annars så pratar du med din chef och begär tjänstledigt lika många dagar som du kommer att ha intjänade semesterdagar. Se till att dessa matchar varandra kalendermässigt, minus en dag. Tex du har tjänat in 14 semesterdagar => begär tjänstledigt 14 arbetsdagar och matcha datumen så att tjänstledigheten slutar en dag innan anställningen upphör. Sista dagen går du till jobbet och städar undan, lämnar in saker mm. Detta innebär att den intjänade semestern betalas ut på din slutlön och "täcker" förlorade inkomsten pga tjänstledigheten.

Ekonomiavdelningen har ingenting att säga om det upplägget, det är din arbetsledare/chef som styr ifall du behövs i verksamheten eller inte och varför han/hon/det/det skulle motsäga sig att du är tjänstledig sista tiden eftersom du ändå ska sluta är ju underligt. Givetvis kan du/ni ju behöva justera datumet för uppsägningstiden så att det passar med avseende på när din arbetsinsats verkligen behövs!

En till anledning att ta tjänstledigt på slutet är att annars kan du få betala statlig skatt på slutlönen ifall lön + intjänad semester överskrider gränsen, det blir ju en extra stor summa jfr med normalt. Ifall du redan har så hög månadslön att du betalar statlig inkomstskatt så spelar det ju rocken roll

/mats

Visa signatur

XP-M 2400+ | Abit AN7 | 2x256 MB Twinmos CH-5 | Powercolor R9600XT 128MB | 160+200 GB HD | NEC 2510-A | Antec Sonata

Permalänk
Medlem

@Robbankentor
Problemet ligger inte i lagar och regler. Problemet ligger helt mellan ekonomi och chef. Företaget har rätt att du ska jobba hela tiden som du har uppsägningstid, men de kan göra lättnader, vilket din chef har gått med på. Då är det bara ekonomi kvar, de säger nej. Tänk lite som om du skulle vara kvar, du kan ju inte begära ut semester i förhand då.

Det är egentligen samma sits nu, du kan inte begära ut semester som du tjänar in under april2016-april2017 innan april 2017.
Däremot faller de ut i pengar när du avslutar anställningen.

Det går att lösa t ex. med tjänstledighet eller vad man nu vill, men det är något mellan ekonomi och chef egentligen.
Någon borde förtydliga för din ekonomiavdelning att de är en STÖDfunktion, det finns ganska många avdelningar som inte riktigt förstår det ;-). (En hel del ironi/bitterhet i det sista, ta det med en nypa salt...)