Apple kan använda grafikkort från Nvidia i kommande datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

beror på hur du menar jämförbara specifikationer.

/.../
www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s287567756&o=produkt_pris_inkm...
18st

så, om man ska ha exakt allt som en macbook har plus eventuellt lite till så får man den billigaste för 10270kr. anta att windows kostar 1000kr, då kostar macOS ungefär 5200kr.

Din länk fungerade inte för mig, men ta en titt här:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=m=s287580026

Som du kan se får du bara upp Apples MacBook. Kriterierna var följande:

  • Intel-processor

  • 1440p-skärm eller bättre

  • Minst 8 GB RAM

  • Minst 200 GB SSD

  • Inbyggd kamera

  • Hörlursutgång

  • Bluetooth

  • Fläktlös design

  • 802.11ac Wi-Fi

  • IPS-skärm

  • USB Typ C

  • Max 1.2 kg i vikt

  • Byggd i Aluminium

Så blev det för mig iallafall!

Visa signatur

Stationär: Ryzen 5 3600 | Asus GTX 980
Bärbar: Razer Blade 15 Advanced 2020 | 4K OLED | RTX 2080 Super

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Vadå hur? Vet du inte vad en Retina skärm är för något? Det har främst med upplösning att göra. Retina är bara ett namn för marknadsföring för Apple. Därför så jämför man med andra laptops som har ungefär samma upplösning, dock har dom flesta i prisklassen bara 1920x1080 jämfört med Apples 2560x1600.

Måste ha blandat ihop modellerna då, såg "Macbook Pro" någonstans. I alla fall så är "Macbook" med bara en port säkert Apples absolut mest överprisade produkt, den enda fördelen du får med den är att den väger lite mindre och är tunnare. Men förstår mig verkligen inte på hur folk kan tänka sig betala så mycket mer (för sämre prestanda dessutom) för den lilla skillnaden. Har använt MBP och tunnare/lättare maskin känns totalt meningslöst även med portabilitetsargumentet.

alright, om upplösningen är det jag ska kolla emot:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3442362
den har en vikt på 1.2kg, sdd på 256gb, ips panel, 8-9 timmar batteri, samma processor som macbooken, aluminium chassi, upplösning på 3200x1800. allt detta för 8000kr. alltså 6500kr billigare än macbooken.

och det var macbooken med en port vi pratade om

Skrivet av H4tten:

Din länk fungerade inte för mig, men ta en titt här:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=m=s287580026

Som du kan se får du bara upp Apples MacBook. Kriterierna var följande:

  • Intel-processor

  • 1440p-skärm eller bättre

  • Minst 8 GB RAM

  • Minst 200 GB SSD

  • Inbyggd kamera

  • Hörlursutgång

  • Bluetooth

  • Fläktlös design

  • 802.11ac Wi-Fi

  • IPS-skärm

  • USB Typ C

  • Max 1.2 kg i vikt

  • Byggd i Aluminium

Så blev det för mig iallafall!

okej, och tar du bort usb typ-c så får du datorn jag länkade över. så visst. macbooken är den enda som är i sina egna klass. men så fort man kan låta bli med usb typ-c så är den inte det längre
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3442351,3116930,3039923
dessa är datorerna jag hade jämfört med om allt ska vara exakt likadant (minus usb c), och det kan man väl argumentera med att ultrabooksen är tunnare, har 3 usb portar, minneskortläsare, kunna ladda samtidigt som man har en annan sak ipluggad, mini displayport

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

alright, om upplösningen är det jag ska kolla emot:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3442362
den har en vikt på 1.2kg, sdd på 256gb, ips panel, 8-9 timmar batteri, samma processor som macbooken, aluminium chassi, upplösning på 3200x1800. allt detta för 8000kr. alltså 6500kr billigare än macbooken.

Som jag själv påstod är det Apples mest överprisade produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

alright, om upplösningen är det jag ska kolla emot:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3442362
den har en vikt på 1.2kg, sdd på 256gb, ips panel, 8-9 timmar batteri, samma processor som macbooken, aluminium chassi, upplösning på 3200x1800. allt detta för 8000kr. alltså 6500kr billigare än macbooken.

och det var macbooken med en port vi pratade om

okej, och tar du bort usb typ-c så får du datorn jag länkade över. så visst. macbooken är den enda som är i sina egna klass. men så fort man kan låta bli med usb typ-c så är den inte det längre
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3442351,3116930,3039923
dessa är datorerna jag hade jämfört med om allt ska vara exakt likadant (minus usb c), och det kan man väl argumentera med att ultrabooksen är tunnare, har 3 usb portar, minneskortläsare, kunna ladda samtidigt som man har en annan sak ipluggad, mini displayport

Tyvärr är den faktiska batteritiden bara är runt 6timmar, samtidigt som den har en rätt så usel touchpad. Dessa två faktorer gör den en pina att använda i mobilt bruk.

Ddn största styrkan med Apple's laptops är att man vet vad man får, dvs en välbalanserad dator som kanske inte är bäst på allt, men har väldigt få svagheter. PC-tillverkar snålar alltid på något, batteri, byggkvalitet, touchpad, ljud etc.

Permalänk
Medlem

@Christley: Hehe. OK.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Trist att tråden blev ett specifikationskrig istället för något konstruktivt runt nyheten i fråga. Den som jobbar mobilt med en laptop förstår att en bärbar maskin är mycket mer än dess papperspecifikationer.

Det är saker som:
Hur är touchpaden?
Fungerar viloläget pålitligt?
Hur är fläktkurvorna?
Hur väl fungerar drivrutinerna?
Hur är tangentbordet?
Hur är byggkvalitén i chassit?
Hur är ljudet i högtalarna?
Hur är skärmen (PWM, lägsta ljusnivå, färgkalibrering)?
Hur är batteriet, egentligen?
Hur kommer batteriet vara efter ett par år?

Jag har genom åren arbetat mig igenom många laptopar och gång på gång ser jag PC-tillverkarna misslyckas med en eller flera av ovanstående.

Det här är saker Apple brukar lyckas bra med. Det finns oftast någon annan tillverkare som lyckas bättre med en eller flera av punkterna, men att hitta någon som hyller hygglig nivå på allt, det är svårt, för att inte säga omöjligt.

Fram tills den dag någon av PC-tillverkarna gör en maskin med bra touchpad OCH pålitligt viloläge OCH skärm utan PWM och möjlighet till låg ljusstyrka, så ser inte jag deras laptopar som ett alternativ.

Såvida jag inte alltid vill använda mus och sätta på och stänga av datorn. Men då känns det mer som en stationär maskin än ett mobilt arbetsredskap. Det fungerar så klart fint om man sitter på en kontorsplats, men inte som just laptop.

Som exempel, min arbetsdator en Lenovo av mindre slag.
Touchpaden är fullkomligt värdelös. Skärmens lägsta ljusstyrka är på tok för hög, den är dessutom PWM-modulerad och har en väldigt blå ton. Viloläget har fått datorn att hänga sig. Ljudkvalitén ur laptopen är fruktansvärd, det skär i öronen och valfri mobiltelefon producerar bättre ljud.

För mig är inte Lenovon ett mobilt arbetsredskap, utan ett typexempel på att PC-marknaden fullkomligt stagnerat när det kommer till att producera arbetsredskap som är trevliga att arbeta med. Istället är det en tävling i pappersspecifikationer för stationärt bruk av laptop.

I tråden nämns Asus Zenbook som en konkurrent. Mig veterligen är maskinen känd för sin dåliga touchpad och problem med skärmen. Hur väl den fungerar i övrigt vet jag inte, men för mig blir den helt enkelt inte ett alternativ. Personligen skulle jag hellre sitta på en äldre dator som är trevlig att använda än att lida med en nyare som har bättre spec.

Med allt detta sagt så tycker jag fortfarande att Apple tar ordentligt betalt för sina prylar. Men de möts knappast av hård konkurrens på denna fronten, så jag förstår att de kan ta betalt.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

Utan att vara konspiratorisk så kan övergången till Nvidia vara en del i ett större spel. Det har länge spekulerats i att Apple förr eller senare kommer att vilja gå över till sina egna ARM-processorer för Mac. Ett problem för dem i detta är dock att det är svårt att konkurrera med Intels inbyggda grafik som inte kommer att kunna åstadkommas på en ARM-processor på många långa år. Med ett tight samarbete med Nvidia, som ju har stor erfarenhet av ARM genom sina Tegra-CPU:er, skulle Mac kunna gå över till ARM med hjälp av externa men mycket tight integrerade Nvidia-kretsar. Detta är ju bara spekulation förstås men inte helt osannolikt tycker jag.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Christley:

alright, om upplösningen är det jag ska kolla emot:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3442362
den har en vikt på 1.2kg, sdd på 256gb, ips panel, 8-9 timmar batteri, samma processor som macbooken, aluminium chassi, upplösning på 3200x1800. allt detta för 8000kr. alltså 6500kr billigare än macbooken.

och det var macbooken med en port vi pratade om

okej, och tar du bort usb typ-c så får du datorn jag länkade över. så visst. macbooken är den enda som är i sina egna klass. men så fort man kan låta bli med usb typ-c så är den inte det längre
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3442351,3116930,3039923
dessa är datorerna jag hade jämfört med om allt ska vara exakt likadant (minus usb c), och det kan man väl argumentera med att ultrabooksen är tunnare, har 3 usb portar, minneskortläsare, kunna ladda samtidigt som man har en annan sak ipluggad, mini displayport

Har en Zenbook med Skylake Core M, fast 1920x1080. Det är absolut en till största del trevligt laptop, men att sätta den i samma liga som MacBook är fel på så många plan.

3200x1800 har en Pentile matris! Vidare har den fått kritik för relativt dålig kontrast och dålig färgkorrekthet. MacBook har en full RGB-matris och i sann Apple-anda har den väldigt hög lägstanivå för alla aspekter.

1920x1080 modellen har en listad batteritid på 10 timmar, skulle säga att 5-6 timmar är närmare sanningen. Modellen med 3200x1800 skärm (som har en listan batteritid på 8 timmar) lär i alla fall inte ha bättre batteritid än 1920x1080. MacBook har i praktiken väldigt nära de 10-11 timmar som Apple lovar.

Visst har båda SSD, men Zenbook har en OK modell sittandes på SATA medan MacBook har en SSD på NVMe med absolut topp-prestanda. Det viktigaste med NVMe är att det ger lägre latens vilken ger bättre prestanda vid läsning/skrivning av små filer, detta är i praktiken den mest kritiska egenskapen för normalt arbete på skrivbordet.

Zenbook har en även jämfört med andra Windows-laptops tyvärr en rätt dåligt touchpad. Apple är ohotad kung på detta oavsett modell.

Om man tänker använda datorn för verkligt arbete. MacBook har en CoreM konfigurerad i så kallad cTDP-UP (7 W TDP i stället för 4,5 W) vilket betyder att den har högre basfrekvens och kan hålla sin maximala turbofrekvens under längre tid. Är nog en rätt liten skillnad om man kör med m3-6Y30 (som är den billigaste varianten), men gör en del skillnad i praktiken om man kliver upp till m5/m7 modellerna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av 14ccKemiskt:

Utan att vara konspiratorisk så kan övergången till Nvidia vara en del i ett större spel. Det har länge spekulerats i att Apple förr eller senare kommer att vilja gå över till sina egna ARM-processorer för Mac. Ett problem för dem i detta är dock att det är svårt att konkurrera med Intels inbyggda grafik som inte kommer att kunna åstadkommas på en ARM-processor på många långa år. Med ett tight samarbete med Nvidia, som ju har stor erfarenhet av ARM genom sina Tegra-CPU:er, skulle Mac kunna gå över till ARM med hjälp av externa men mycket tight integrerade Nvidia-kretsar. Detta är ju bara spekulation förstås men inte helt osannolikt tycker jag.

Med tanke på att Apple utvecklar egna välpresterande ARM-kretsar får jag inte ihop det tänket.

Vill man släppa det konspirationerna för en stund, så kan man se att Intel inte verkar ha planer på att tillverka quadcore av Kaby Lake med den feta IGPn (GT3e) som har edram. Detta faller nog inte Apple i smaken om de ska fortsätta på integrerade kretsar till sina retina-modeller. Alltså står valet mellan nvidia och amd. Nvidia har bättre energieffektivitet och Apple gillar tunna maskiner. För mig är det inte underligt alls.

Sen är det faktiskt inte så länge sedan Apple hade nvidia i sina maskiner. 2014-modellen av macbook pro gick att få med nvidia-krets, så jag förstår knappt hur det här kan vara en nyhet.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Datavetare
Skrivet av 14ccKemiskt:

Utan att vara konspiratorisk så kan övergången till Nvidia vara en del i ett större spel. Det har länge spekulerats i att Apple förr eller senare kommer att vilja gå över till sina egna ARM-processorer för Mac. Ett problem för dem i detta är dock att det är svårt att konkurrera med Intels inbyggda grafik som inte kommer att kunna åstadkommas på en ARM-processor på många långa år. Med ett tight samarbete med Nvidia, som ju har stor erfarenhet av ARM genom sina Tegra-CPU:er, skulle Mac kunna gå över till ARM med hjälp av externa men mycket tight integrerade Nvidia-kretsar. Detta är ju bara spekulation förstås men inte helt osannolikt tycker jag.

För ett par år sedan kändes det totalt osannolikt att vi skulle få se MacBooks med ARM CPUer. Men Apple har verkligen formligen öst FoU-pengar på sitt CPU-team och de framsteg man gjort är helt sanslöst. Konkurrenterna är ju i bästa fall förbi "Typhoon" (CPU i Iphone6), men man har lyckats del öka IPC lite till samt skruvat upp frekvenserna en hel del i "Twister" (Iphone6S) och nu "Fusion" (Iphone7).

Finns egentligen bara två stora käppar i hjulen

  • Apples datorer var extrema nischprodukter ända fram till dess att man gick över till Intel CPUer, något som möjliggjorde att köra Windows virtualiserat eller direkt (the horror, vem gör sådant?) på Apple-datorer

  • Tidigare övergångar har kunnat göras någorlunda smärtfritt då den nya plattformen varit så mycket snabbare att den med gått resultat kunnat köra gamla program i någon form av CPU-emulator. Även om Apples ARM CPUer är med råge de snabbaste ARM:arna man hittar idag så är det en bit kvar till Core M, för att inte tala om till modellerna som sitter i MBP.

Men det är Apple vi talar om. Känns inte längre alls omöjligt att man gör ett byte av CPU-arkitektur till.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

[li]Tidigare övergångar har kunnat göras någorlunda smärtfritt då den nya plattformen varit så mycket snabbare att den med gått resultat kunnat köra gamla program i någon form av CPU-emulator. Även om Apples ARM CPUer är med råge de snabbaste ARM:arna man hittar idag så är det en bit kvar till Core M, för att inte tala om till modellerna som sitter i MBP.[/li]
[/ul]

Men det är Apple vi talar om. Känns inte längre alls omöjligt att man gör ett byte av CPU-arkitektur till.

Fast med appstore slår man hål på det stora behovet av emulering. Redan idag tvingar apple llvm-bytekod för apple watch. Att kräva det samma för osx först och släppa maskiner sen borde inte vara några konstigheter.

Skrivet av Yoshman:

Apples datorer var extrema nischprodukter ända fram till dess att man gick över till Intel CPUer, något som möjliggjorde att köra Windows virtualiserat eller direkt (the horror, vem gör sådant?) på Apple-datorer

Tycker du verkligen det? Personligen tyckte jag övergången påverkade väldigt lite i hur det var att använda maskinerna, förutom större möjligheter att kunna köra windows och linux, men det är nog något som intresserar en minoritet.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
SpelClockers
Skrivet av sniglom:

Fast med appstore slår man hål på det stora behovet av emulering. Redan idag tvingar apple llvm-bytekod för apple watch. Att kräva det samma för osx först och släppa maskiner sen borde inte vara några konstigheter.

Tycker du verkligen det? Personligen tyckte jag övergången påverkade väldigt lite i hur det var att använda maskinerna, förutom större möjligheter att kunna köra windows och linux, men det är nog något som intresserar en minoritet.

Photoshop och Film redigering är ett ganska vanligt use case för en Mac. Jag är ganska tveksam till att Arm är moget för så pass tunga saker. Ord hantering och film tittande funkar nog ganska bra. Men för den Use cases funkar en crome book.

Visa signatur

Ryzen 5 1600 @ 3,2 Ghz 16 Gb ram b300 prime+ Ssd samsung 250 Gb,Hdd 2x500 Hdd 2x 250 wd Gpu Nevida 1060 6Gb vram Os Windows 10

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Azlan1:

Photoshop och Film redigering är ett ganska vanligt use case för en Mac. Jag är ganska tveksam till att Arm är moget för så pass tunga saker. Ord hantering och film tittande funkar nog ganska bra. Men för den Use cases funkar en crome book.

Om någon skulle lyckas så är det nog just Apple också. Men jag håller med dig, finner det också tveksamt att ARM är moget sådan användning. Speciellt för professionella användare. För hemanvändare duger säkert dagens Photoshop-app hyffsat på den hårdvaran som finns även om det lär vara en extremt simpel lösning.

Permalänk
Inaktiv

Detta med att apple kan byta cpu arkitektur är intressant och säger lite om vilka maskiner som främst kör MacOs. Att göra detsamma på PC sidan är lite som om Nordamerika skulle gå över till 50Hz nätspänning, det är bara över en natt sänka varvtalet på turbinerna och så är det klart...

Skrivet av Yoshman:

[li]Apples datorer var extrema nischprodukter ända fram till dess att man gick över till Intel CPUer, något som möjliggjorde att köra Windows virtualiserat eller direkt (the horror, vem gör sådant?) på Apple-datorer[/li]
[li]Tidigare övergångar har kunnat göras någorlunda smärtfritt då den nya plattformen varit så mycket snabbare att den med gått resultat kunnat köra gamla program i någon form av CPU-emulator. Även om Apples ARM CPUer är med råge de snabbaste ARM:arna man hittar idag så är det en bit kvar till Core M, för att inte tala om till modellerna som sitter i MBP.[/li]
[/ul]

Men det är Apple vi talar om. Känns inte längre alls omöjligt att man gör ett byte av CPU-arkitektur till.

Dom inom alla grupper finns det olika användare, Apple har gott om personer som använder deras dator som om den vore en tunnklient/chromebook. Men de har också en skara som kör lite tyngre program på upp till en 12 core Xeon med dubbla AMD FirePro D700 grafikkort idag på deras Mac Pro. Nu köper väl inte en stor skara de allra bästa men den 6 kärniga Xeon är ej så ovanligt.

Om Apple då väljer att byta processor så kommer de få problem att leverera till dessa mac pro. Att göra två olika OS och underhålla program så de går köra på båda, leder till att programmen blir som de är på windows. -Fler konfigurationer skapar problem.

Ett alternativ ser jag dock att Apple kan överge de som kör de allra tyngsta apparna..

Permalänk
Datavetare
Skrivet av sniglom:

Fast med appstore slår man hål på det stora behovet av emulering. Redan idag tvingar apple llvm-bytekod för apple watch. Att kräva det samma för osx först och släppa maskiner sen borde inte vara några konstigheter.

Tycker du verkligen det? Personligen tyckte jag övergången påverkade väldigt lite i hur det var att använda maskinerna, förutom större möjligheter att kunna köra windows och linux, men det är nog något som intresserar en minoritet.

idag finns överhuvudtaget inga sådana krav på macOS/OSX program. Även om det införs imorgon kommer det ta ett par år innan man föst in allt i appstore-fållan. Så här långt har AppStore inte varit någon succé för OSX.

Inbillar mig också att många som använder MacBook/MacBookAir/MacBookPro som arbetsredskap inte skulle stanna kvar om det blev lika begränsat som iOS. Men kan vara färgad av att jag själv inte tycker om iOS men gillar MBP och macOS skarpt (även om macOS har tagit lite väl många steg i iOS-riktigt).

Om jag inte minns helt fel hade Apples datorer en fraktion av Linux marknadsandel på skrivbordet när man gick över till Intel. Ganska kort tid efter mångdubblades den andelen till de ca 5 % man har idag (över 10 % i Nordamerika). Kan ha varit en slump, men tvivlar.

På den tiden hade inte "bring-your-own" trenden slagit igenom så att kunna köra Windows var kritiskt för acceptens på arbetsplatser. Tyvärr satte nog också OSX framgångar på skrivbordet stopp för Linux möjlighet att bli något att räkna med där. Var många som främst ville ha någon *NIX på skrivbordet, om det var OSX eller Linux kvittade och OSX var/är betydligt mer polerat för skrivbordet...

Började köra OSX i slutet av PPC-eran. Trots allt snack från Apple om hur bra de CPUerna var så var det ju smärtsamt uppenbart hur långt efter Apples PPC-modeller låg Intel på slutet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Nu när jag använt min Macbook betydligt mer på senare tid så håller jag inte alls med om att Apples datorer är "överprisade".

Hade jag köpt en motsvarande bärbar med Windows i slutet av 2013 istället för denna så hade jag säkerligen inte varit nöjd med den idag. Den hade garanterat inte varit i samma fina skick längre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4tten:

Din länk fungerade inte för mig, men ta en titt här:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=353#rparams=m=s287580026

Som du kan se får du bara upp Apples MacBook. Kriterierna var följande:

  • Intel-processor

  • 1440p-skärm eller bättre

  • Minst 8 GB RAM

  • Minst 200 GB SSD

  • Inbyggd kamera

  • Hörlursutgång

  • Bluetooth

  • Fläktlös design

  • 802.11ac Wi-Fi

  • IPS-skärm

  • USB Typ C

  • Max 1.2 kg i vikt

  • Byggd i Aluminium

Så blev det för mig iallafall!

Inte helt sant, HP EliteBook Folio G1 har passiv kylning, USB typ-C med TB3 och dessutom USB3.1 gen 2, 12.5" UHD-skärm, 8GB DDR4, Core M (m7)-processor, kombinerat mikrofon/hörlursuttag, 11ac, BT, webbkamera, 512GB SSD (tyvärr SATA), och väger 1 kg eller 1.07 kg som konfigurerad. Alltså ett par steg före Apple och med nyare Intel-processor.

Tyvärr så köper inte konsumenter tillverkarnas företagsmodeller och de är prisade så att Apple ser billiga ut.

Har du inte USB typ-C-kontakt som krav så finns även Asus UX305CA, som du kan köpa för 8 tusen. MacBook är mellan-alternativet här. Klarar du fläkt finns ett antal alternativ till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Inte helt sant, HP EliteBook Folio G1 har passiv kylning, USB typ-C med TB3 och dessutom USB3.1 gen 2, 12.5" UHD-skärm, 8GB DDR4, Core M (m7)-processor, kombinerat mikrofon/hörlursuttag, 11ac, BT, webbkamera, 512GB SSD (tyvärr SATA), och väger 1 kg eller 1.07 kg som konfigurerad. Alltså ett par steg före Apple och med nyare Intel-processor.

Tyvärr så köper inte konsumenter tillverkarnas företagsmodeller och de är prisade så att Apple ser billiga ut.

Har du inte USB typ-C-kontakt som krav så finns även Asus UX305CA, som du kan köpa för 8 tusen. MacBook är mellan-alternativet här. Klarar du fläkt finns ett antal alternativ till.

Dock så saknar Asus UX305CA ett bakgrundsbelyst tangentbord vilket jag tycker borde vara standard i den prisklassen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Feeku:

Dock så saknar Asus UX305CA ett bakgrundsbelyst tangentbord vilket jag tycker borde vara standard i den prisklassen.

Är snarare andra anledningar jag har för att främst titta på annat. Inte aktuellt för mig att köpa bärbar i den klassen nu och UX305CA är knappast den maskin som passar bäst för alla eller är särskilt utmärkande, det är bara en lätt maskin, men bakgrundsbelysning är bara något jag skulle stänga av själv, och inget jag kör med varken på bärbara eller stationära. Inget jag önskar mig. Räcker med att man ser vad som finns på skärmen.

Permalänk

Huvudfrågan är väl när de ska sätta stationära grafikkort i sina stationära datorer med 5k-skärm istf mobilgrafikkort, inte vilket märke det är...

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Skrivet av andra94:

Man kanske får välja ?

ja.. välja att inte köpa Apple

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem

Trevligt att se nVIDIA få detta då amd har konsolerna.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Detta med att apple kan byta cpu arkitektur är intressant och säger lite om vilka maskiner som främst kör MacOs. Att göra detsamma på PC sidan är lite som om Nordamerika skulle gå över till 50Hz nätspänning, det är bara över en natt sänka varvtalet på turbinerna och så är det klart...

Det säger väl ingenting om maskinerna, bara att lång binärbakåtkompatibilitet inte är en hög prioritet?

Titta själv på Windowssidan, du kan köra Windows 8 på arm, x86 och x86-64. På allt från en jättelångsam arm eller atom till en fet Xeon-maskin. Eller Itanium för den delen. Glöm inte heller NT4 som snurrade på allsköns arkitekturer.

Samma på linux/bsd-sidan. Du kan köra samma OS på din raspberry pi som du kan köra på Xeon-maskiner.

Skrivet av Yoshman:

idag finns överhuvudtaget inga sådana krav på macOS/OSX program.

Nej, men att införa liknande krav för osx som för apple watch borde inte vara en omöjlighet på något sätt. Visst skulle det krävas ett nysläpp av varje app, men det skulle vi behöva utan appstore också. Vad som talar för det här är att apple redan gör det.

Skrivet av Yoshman:

Även om det införs imorgon kommer det ta ett par år innan man föst in allt i appstore-fållan. Så här långt har AppStore inte varit någon succé för OSX.

Egentligen menade jag inte att allt ska ligga i appstore, bara tillräckligt för att en "vanlig konsument" ska känna sig hemma. Då har apple gjort sin del av kakan, vill du gå utanför appstore så får du veta vad du gör.

Men även där är det inga större konstigheter. För pakethanterare som macports och brew får vi kompilera om. För färdiga binärer gäller det att kompilera in en arkitektur till i feta binärer (universal). Precis som apple hanterade det med ppc, ppc64, x86 och x86-64.

Det stora problemet kommer, precis som vid intel-övergången, vara de stora företag som är väldigt tröga med att släppa nya releaser. Främst tänker jag på Adobe och Microsoft. Att inte kunna ha photoshop eller officepaketet var en stor dealbreaker vid Intelövergången.

Skrivet av Yoshman:

Inbillar mig också att många som använder MacBook/MacBookAir/MacBookPro som arbetsredskap inte skulle stanna kvar om det blev lika begränsat som iOS.

Menade alltså ingen ytterligare nedlåsning, utan endast att appstoren ska ställa krav på LLVM-bytekod, för att säkra framtidskompatibilitet på de appar som distribueras därigenom.

Skrivet av Azlan1:

Photoshop och Film redigering är ett ganska vanligt use case för en Mac. Jag är ganska tveksam till att Arm är moget för så pass tunga saker. Ord hantering och film tittande funkar nog ganska bra. Men för den Use cases funkar en crome book.

Fast förutsatt att de endast sätter Arm i deras minsta och enklaste maskiner skulle inte det bli ett problem i praktiken. Inte mer problem än att det finns netbooks på PC-sidan som kan köra photoshop och filmredigering, men det går långsamt. För slutkunder brukar detta konceptet vara förståeligt med; jag köpte den billigaste produkten, den var inte tillräckligt bra för mina behov.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

idag finns överhuvudtaget inga sådana krav på macOS/OSX program. Även om det införs imorgon kommer det ta ett par år innan man föst in allt i appstore-fållan. Så här långt har AppStore inte varit någon succé för OSX.

Inbillar mig också att många som använder MacBook/MacBookAir/MacBookPro som arbetsredskap inte skulle stanna kvar om det blev lika begränsat som iOS. Men kan vara färgad av att jag själv inte tycker om iOS men gillar MBP och macOS skarpt (även om macOS har tagit lite väl många steg i iOS-riktigt).

Om jag inte minns helt fel hade Apples datorer en fraktion av Linux marknadsandel på skrivbordet när man gick över till Intel. Ganska kort tid efter mångdubblades den andelen till de ca 5 % man har idag (över 10 % i Nordamerika). Kan ha varit en slump, men tvivlar.

På den tiden hade inte "bring-your-own" trenden slagit igenom så att kunna köra Windows var kritiskt för acceptens på arbetsplatser. Tyvärr satte nog också OSX framgångar på skrivbordet stopp för Linux möjlighet att bli något att räkna med där. Var många som främst ville ha någon *NIX på skrivbordet, om det var OSX eller Linux kvittade och OSX var/är betydligt mer polerat för skrivbordet...

Började köra OSX i slutet av PPC-eran. Trots allt snack från Apple om hur bra de CPUerna var så var det ju smärtsamt uppenbart hur långt efter Apples PPC-modeller låg Intel på slutet.

Tycker deras MacBook är rent pinsam, klen cpu och en port (hade den kostat 5000/7000kr hade jag inte klagat), inte pro eller air jag menar.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Broken-arrow:

Tycker deras MacBook är rent pinsam, klen cpu och en port (hade den kostat 5000/7000kr hade jag inte klagat), inte pro eller air jag menar.

Alla prioriterar vi olika... Var helt inställd på att köpa en maxad MacBook (runt 20k) för att använda som primär laptop, så surf, MS Office, programutveckling etc (nej, man behöver inte 8 kärnor för det då alla moderna programspråk endera inte ens behöver kompileras eller så kör man med inkrementell kompilering och då är det enda som betyder något enkeltrådprestanda).

Köpte en Zenbook med Core M åt frugan i slutet av förra året som jag testat en hel del. Älskar att den är helt tyst, att den inte överhuvudtaget inte blir varm under last och är otroligt smidig att ha med sig. Zenbook går bort för mig då den håller för låg kvalité. Det MacBook föll på var att jag inte alls gillade tangentbordet.

Ungarna har MBA (från skolan), där är skärmen under all kritik annars kunde jag tänka mig en sådan också. Nu får det bli en MBP utan dGPU eller möjligen en Surface 5 (nuvarande version är allt för buggig). Har dGPU i min nuvarande laptop och hade betala extra för att slippa skiten, allt strul som varit med denna laptop är kopplat till dGPU på ett eller annat sätt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Alla prioriterar vi olika... Var helt inställd på att köpa en maxad MacBook (runt 20k) för att använda som primär laptop, så surf, MS Office, programutveckling etc (nej, man behöver inte 8 kärnor för det då alla moderna programspråk endera inte ens behöver kompileras eller så kör man med inkrementell kompilering och då är det enda som betyder något enkeltrådprestanda).

Köpte en Zenbook med Core M åt frugan i slutet av förra året som jag testat en hel del. Älskar att den är helt tyst, att den inte överhuvudtaget inte blir varm under last och är otroligt smidig att ha med sig. Zenbook går bort för mig då den håller för låg kvalité. Det MacBook föll på var att jag inte alls gillade tangentbordet.

Ungarna har MBA (från skolan), där är skärmen under all kritik annars kunde jag tänka mig en sådan också. Nu får det bli en MBP utan dGPU eller möjligen en Surface 5 (nuvarande version är allt för buggig). Har dGPU i min nuvarande laptop och hade betala extra för att slippa skiten, allt strul som varit med denna laptop är kopplat till dGPU på ett eller annat sätt.

Jo men då är en surfplatta lika bra som denna Macbook. det är just det som är felet enligt mig, den är för dyr och ger inget emot pro och air (som inte ligger långt ifrån i pris).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Broken-arrow:

Jo men då är en surfplatta lika bra som denna Macbook. det är just det som är felet enligt mig, den är för dyr och ger inget emot pro och air (som inte ligger långt ifrån i pris).

MacBook är betydligt mycket mer portabel än Pro och den har bättre SSD och långt bättre skärm jämfört med Air. Ingen surfplatta förutom Surface Pro är ens i närheten vad det gäller prestanda och funktion (Ipad Pro presterar OK men den är långt mer begränsad). En någorlunda likvärdigt konfigurerad Surface Pro kostar ungefär lika mycket, där får man lite starkare CPU, men sämre SSD och långt sämre batteritid. Gillar dock 3:2 skärmen hos Surface Pro skarpt, lysande för programmering!

Och är bara MacBook som helt saknar rörliga delar, alla de andra har CPU-fläkt och den slits med tiden, nuvarande datorn (XPS15 som nu är tre år gammal) har börja låta även vid låg last. Finns i.o.f.s. en Surface Pro med Core M, men den går bara att få med 4 GB RAM samt den kör inte med cTDP-UP

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer