Vart köper man "klicklås" till frontluckor/dammfilter?

Permalänk
Medlem

Vart köper man "klicklås" till frontluckor/dammfilter?

Hej!
Jag har ett Antec P183 chassi som jag köpte 2009 när jag byggde ny dator. Då chassit funkat bra till mina behov har jag inte behövt byta ut det utan bytt ut datordelar lite då och då.

Nu är det såhär att på undre framsidan av mitt chassi finns det 2 luftintag där jag har 120mm fläktar monterade, och framför dessa är luckor med ett slags "lås" som man trycker på för att öppna och trycker på för att stänga. Nu har båda dessa gått sönder, antagligen fjädringen inuti som är slut, jag har inte haft tid att ta loss dem och kolla än, men den översta är låst i stängt läge nu och den understa i öppet. Jag skulle vilja köpa nya så jag kan byta ut dem.

Jag har googlat som en galning i två dagar nu och inte hittat den minsta referens eller ledtråd till vad dessa lås kallas på varken svenska eller engelska, provat med allt och får bara upp stora metallås till dörrar.

Här har jag försökt illustrera hur låsen fungerar:

Och här är en lånad bild på hur luckorna ser ut:

Samt en video:
https://www.youtube.com/watch?v=XVmkI5chufc&t=66

Jag vet att jag har sett samma sorts lås på gamla stereor och skivspelare förr så det måste ju finnas att få tag i!

Permalänk
Medlem

Kolla med Antec?

Permalänk
Medlem

De har inget listat i sin sida med reservdelar, men jag tycker inte man ska behöva importera det här när det finns byggvaruhus och liknande i Sverige. Eftersom jag sett liknande på gamla stereor och skåp m.m. måste det ju finnas att få tag i utan att behöva betala dyrt. Men vart börjar man? Jag har googlat på allt som tänkas kan och ingenting, nada.

Det är alltså själva delen i chassit, som klickar fast, som gått sönder.
Och garantin var 3 år så den gick ut 2012.