Cpu fan error! Röd lampa lyser på moderkortet

Permalänk

Cpu fan error! Röd lampa lyser på moderkortet

Har precis köpt ett Asus 970 moderkort och bytt detta, när jag försöker starta datorn lyser en röd lampa på moderkortet som jag förstår ska ha nånting med cpu att göra, de kommer också upp cpu fan error på skärmen. Det enda jag kan göra är att komma in i bios och att göra en systemåterställning.

Jag har kollat att fläktarna snurrar och dom sitter på cpu fan uttaget på moderkortert, jag ser även i bios att dom snurrar. Vad kan detta bero på?

Mvh

Permalänk
Medlem

Det borde finnas en inställning i bios där du kan välja att inte övervaka CPU-fan, på så sätt slipper du varningen. Du får gärna lista exakt vad moderkortet heter för mer precis hjälp.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk

@Litenskit:

Glömde skriva att jag testat det redan, spelar ingen roll om jag sänker till 200 rpm eller väljer ignore. Börjar därför undra om de är fläktrelaterat eller nånting annat då fläktarna fungerar och har testat en annan fläkt på cpu_fan uttaget vilket också fungerar..

Det är detta moderkort https://www.netonnet.se/art/komponenter/moderkort/amdsocketam...

Mvh

Permalänk

Monterade mitt gamla moderkort igen och allting fungerar utan problem. Funderar på att lämna tillbaka det imorron om ingen annan har någon idé?

Mvh

Permalänk
Medlem

Vad har du för hårdvara?
Har du testat att nollställa cmos?
Kanske lite långsökt men är 8 pins CPU strömförsörjningskabeln är inkopplad rätt?

Permalänk

@thomson: vad exakt vill du veta?
Om det innebär att plocka ut batteriet en stund så ja.
Ja det är 8-pin och alla kablar är inkopplade, precis som på det gamla moderkortet.

Mvh

Permalänk
Medlem

@nordstromj: låter som att det nya moderkortet är defekt.

Permalänk

Fått ett nytt moderkort och provat igen, dock samma jävla problem igen, fast det stod "new cpu installed, press f1 to configure.." på skärmen istället och lampan lyser rött igen. Vad är det som händer??

Mvh

Permalänk
Medlem
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av nordstromj:

@Litenskit:

Glömde skriva att jag testat det redan, spelar ingen roll om jag sänker till 200 rpm eller väljer ignore. Börjar därför undra om de är fläktrelaterat eller nånting annat då fläktarna fungerar och har testat en annan fläkt på cpu_fan uttaget vilket också fungerar..

Det är detta moderkort https://www.netonnet.se/art/komponenter/moderkort/amdsocketam...

Mvh

Du måste enabla Q-fan också för att det skall fungera om jag förstått det hela rätt. Inte bara ändra till ignore eller 200 rpm. Fast det kanske du har gjort.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Skrivet av FatherOfThree:

Jag har version 0701 nu, då behöver jag inte uppdatera vad jag förstod?

Jag har en AMD FX 8350

Skrivet av Valonen:

Du måste enabla Q-fan också för att det skall fungera om jag förstått det hela rätt. Inte bara ändra till ignore eller 200 rpm. Fast det kanske du har gjort.

Ja det testade jag samtidigt utan resultat.

Permalänk
Medlem

Cpu fläkt fel är vanligt att ha nu för tiden är det en 3 pin fläkt som är kopplad till 4 pin cpu utag på moderkortet?
Då är det vanligt att den inte känner av fläkten 4 pin är pwm styrning 3 pin dc styrning då får man kolla om man kan ställa om till dc styrning av fläkten i bios.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Jygge:

Cpu fläkt fel är vanligt att ha nu för tiden är det en 3 pin fläkt som är kopplad till 4 pin cpu utag på moderkortet?
Då är det vanligt att den inte känner av fläkten 4 pin är pwm styrning 3 pin dc styrning då får man kolla om man kan ställa om till dc styrning av fläkten i bios.

Jag har denna kylning så det är 4-pin på fläktar och moderkort.

https://www.inet.se/produkt/6308848/noctua-nh-d15#specs

Mvh

Permalänk
Medlem

Lite mysko men du fick med två fläktar testa att koppla in den andra och se om systemet känner av den.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Skrivet av Jygge:

Lite mysko men du fick med två fläktar testa att koppla in den andra och se om systemet känner av den.

Jag har en y-kabel nu så båda fläktarna är inkopplade på samma uttag, har testat att köra bara en utan framgång men ska testa det lite mera.

Mvh

Permalänk

Problemet är nu löst. Gjorde en bootbar usb med Windows och installerade om hårddisken så nu startar den utan problem..

Mvh