högtalarsystem till lägenhet

Permalänk
Medlem

högtalarsystem till lägenhet

Hej

Flyttar till min första lägenhet om ett par veckor, blev en 2a på 60m2. Nu är jag sugen på att hitta ett schysst ljudsystem därtill.

När jag började kommar runt lite så insåg jag ganska fort att jag är rätt dåligt påläst på vad som gäller i mitt fall.

Har kollar på vanlig stereo setup och multiroom. Det skulle ju va häftigt att ha högtalare i sovrum och kök också, men jag vet inte om det är nödvändigt på en så liten yta samtidigt som det verkar dra iväg då.

Hursomhelst, när det kommer till budget betor det lite på hur mycket mer man får för pengarna, men någonstans 5000-10000, får man ut mycket av att lägga mer får jag fundera på saken

Kom gärna med tips!

Permalänk
Inaktiv

Logitech Z-906 för ca 2800:- spelar otroligt bra för pengarna.

Permalänk
Avstängd

2st beg Cerwin-Vega XLS-12

Sedan en kraftfull receiver så kommer grannarna att ånga att just du flyttade in

Nej men skämt och sido, i lägenhet så räcker det med ett blygsamt system, du har ändå grannar att ta hänsyn till.

Permalänk
Hedersmedlem

Vad ska du koppla det till? Dator/Tv? Har också varit sugen på Z-906 men när jag läste på lite verkar det som att tiden sprungit ikapp det lite, ingen HDMI-input till exempel har jag för mig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Satsa på ett sonossystem, du kan få musik i alla dina rum men kanske får bygga lite i taget med tanke på budget.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag använder en gammal stereoförstärkare från slutet av 80-talet med två högtalarzoner, med en knapp på förstärkaren som datorskärmen står på kan jag skicka ljud till högtalarpar 1, 2 eller båda.

Min orginalplan när jag flyttade var att ha datorns högtalare på zon 1, ta högtalarna i zon 2 och sätta en högtalare i köket och en i sovrummet för att få en väldigt billig multiroom lösning. En rulle högtalarkabel och ett par billiga begagnade högtalare var allt som behövdes.

Blev dock inget av det, har förberett för att dra kabel i taket men hittade en för bra deal på ett par golvhögtalare till TVn och kopplade zon 2 dit istället innan jag letade reda på högtalare till dom andra rummen.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Skäggig legend

Jag bor i en tvåa på 60 m2. Jag har 4a Sonos högtalare i samtiliga rum, riktigt overkill men redigt trevligt. Dyrt som attan men bra för vad de ger

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Satsa på ett sonossystem, du kan få musik i alla dina rum men kanske får bygga lite i taget med tanke på budget.

Va lite inne på det, går de att koppla till tvn också? För investerar jag i ett sånt så vore det bra om det gick att dra nytta av det även där

Vilka komponenter är rimliga att köra på då om jag vill ha huvudsakligen i vardagsrumet, men även kök och sovrum?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

hyfsat bra ljud i alla rum, med egen rätt rumslig ljudbild:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2465372

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ok, först och främst, glöm Z-906. När du gjort det tycker jag du ska ta en titt på begagnatmarknaden. I en lägenhet skulle det vara rätt så perfekt med ett par stativhögtalare med en passande förstärkare till.

Vilken förstärkare du skaffar beror på hur du vill använda den. Ska du koppla in Tv, spelkonsol, en chromecast samt streama via AirPlay så är en hembioreciever ett bra val. Du kan göra allt detta med en vanlig stereoförstärkare/receiver också men det kräver lite mer prylar och antingen analog via RCA eller digital överföring via optisk kabel (vanligtvis).

Anledningen att jag säger köp begagnat är för att du får mycket mer ljud för pengarna. Punkt. Det gäller bara att ha liiiite tur när man letar. Det underlättar så klart att bo i en tätort också.

Du kommer bo ungefär lika stort som mig och en multiroom-setup skulle jag inte säga är nödvändigt. Jag kan liksom sitta på toa och kolla på youtube med iPaden och ljudet via förstärkaren i vardagsrummet. Bättre att satsa dina pengar på några kvalitativa grejor än många halvdana.

Jag tänker inte ge några tips på högtalare då det finns 100-tals alternativ och utbud beror på var du bor eller bara vilken smak du har.

§ 9 raderat. // MOD
Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Rekordmedlem

Börja med att bygga ett vettigt 2 kanalssystem som du senare kan bygga vidare på.
Ett par vettiga golvhögtalare och en hembioreceiver är en bra början för då kan du bygga vidare mot surround, om du är intresserad av multirum så brukar sån också finnas på hembioreceivrarna när man lämnat budgetklassen.
Logitech och Cerwin Vega är högtalare som är ganska kraftigt färgade i ljudet så man tröttnar fort på hur illa de egentligen låter och de begränsningar de innebär, det är bättre att välja nått som är neutralt i klangen.
Tänk också på akustiken, ska du inreda lägenheten så välj möbler mattor gardiner och växter som ger dig en angenäm akustik, det gör boendet i stort mycket trevligare tex så kan det innebära en stor skillnad om du vill prata med någon, kala håda ytor är inget att sträva efter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag skulle lagt pengarna på en 7.2 receiver.
Tex. denna https://www.hembiobutiken.se/produkter/forstarkare/av-receive...
Den har Atmos och multirum-funktion.

När det kommer till högtalare så är det väldigt personligt och jag rekommenderar dig till att provlyssna.
Men ett litet tips kan jag ge. Vill du ha små högtalare som tar liten plats och har en varm karaktär så är Q Acoustics Q3000 5.1 Cinema Pack trevligt. https://www.hembiobutiken.se/produkter/hogtalarpaket/51-paket...

Är du inte rädd för lite större högtalare så är Elac Debut serien väldigt prisvärda och låter mycket bra för pengarna.

Permalänk
Medlem

Sonos eller denons version heos tycker jag är ett riktigt bra alternativ. Hifi-klubben har bägge två och det ljudmässigt ännu bättre bluesound som dock är dyrare.
De nya denonreceivrarna kommer att ha heos inbyggt så då kan du ha traditionell stereo i vardagsrummet, men ett par små satelliter i kök, badrum och sovrum.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Surroundreciever kan du få för ca 3k sedan komplett hemmabiosystem med feta högtalare för ca 5k http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-challenger-m-65-ex-... jag har de högtalarna och de är riktigt bra för pengarna. Annars finns lite billigare http://www.ljudfokus.se/produkt/dynavoice-magic-f-5-ex-v-3-5-... för ca 3k ruskigt prisvärt med tanke på vad man får.

Jag rekommenderar inte futtiga Logitech-system och liknande. Är helt annat ljud i riktiga stora trähögtalare än i små plastburkar och det kostar inte så mycket mer. Dynavoice har vunnit massor med priser för bästa högtalare i budgetklassen senaste 10 åren.

Subwoofer behövs inte för lägenhet. Jag hade en sådan när jag flyttade hemifrån men grannarna klagade för blir för mycket bas hehe. Behöver du inte surround så kan du komma undan ännu billigare med bara ett par golvhögtalare.

Kolla in http://www.minhembio.com/forum/index.php?act=idx bästa forumet för att få tips om allt inom hemmabio från ljudsystem till TV. Jag brukade hänga där mycket innan jag valde mitt system men har inte köpt nytt på evigheter nu så inte varit där på många år men tror de fortfarande är kunniga och hjälpsamma.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakob.20:

Va lite inne på det, går de att koppla till tvn också? För investerar jag i ett sånt så vore det bra om det gick att dra nytta av det även där

Vilka komponenter är rimliga att köra på då om jag vill ha huvudsakligen i vardagsrumet, men även kök och sovrum?

Skickades från m.sweclockers.com

Sonos erbjuder en grymt bra mutliroom upplevelse, dock så tar de bra betalt. För att få TV att fungera så är det en Playbar som gäller.
Du skulle även kunna ha en Play:1 i sovrummet och köket.

Sonos är väldigt smidigt att bygga vidare på samt att de erbjuder allt från lite billigare (Play:1) till dyrare (Play:5) du kan även välja om du bara vill ha en eller två.

Jag kör själv Sonos i min 3a på 79,5 kvm och har följande högtalare:

Vardags rummet:
*Playbar
*Sub
*2x Play:1
Köket: Play:5
Sovrummet: Play:3
Badrummet: Play:1
Kontoret: 2x Play:3
Hallen: Play:1

Detta är overkill, men fördelen är att med fler högtalare så kan du spela på en lägre volym, jag kör oftast 10% under morgonen, 15% under dagen och 25%-35% när jag vill vara crazy

Har du en skiss över lägenheten? I så fall kan vi ge lite bättre tips över hur du bör hantera multi room.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Sonos erbjuder en grymt bra mutliroom upplevelse, dock så tar de bra betalt. För att få TV att fungera så är det en Playbar som gäller.
Du skulle även kunna ha en Play:1 i sovrummet och köket.

Sonos är väldigt smidigt att bygga vidare på samt att de erbjuder allt från lite billigare (Play:1) till dyrare (Play:5) du kan även välja om du bara vill ha en eller två.

Jag kör själv Sonos i min 3a på 79,5 kvm och har följande högtalare:

Vardags rummet:
*Playbar
*Sub
*2x Play:1
Köket: Play:5
Sovrummet: Play:3
Badrummet: Play:1
Kontoret: 2x Play:3
Hallen: Play:1

Detta är overkill, men fördelen är att med fler högtalare så kan du spela på en lägre volym, jag kör oftast 10% under morgonen, 15% under dagen och 25%-35% när jag vill vara crazy

Har du en skiss över lägenheten? I så fall kan vi ge lite bättre tips över hur du bör hantera multi room.

Kan ladda upp en bild på planritningen när jag kommer hem ikväll

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av burner1:

2st beg Cerwin-Vega XLS-12

https://www.hifiklubben.se/globalassets/product-images/cerwin-vega/cvxls12bk_1.jpg?width=600&quality=60&modified=635987399576930000

Sedan en kraftfull receiver så kommer grannarna att ånga att just du flyttade in

Nej men skämt och sido, i lägenhet så räcker det med ett blygsamt system, du har ändå grannar att ta hänsyn till.

Får att minnas Cerwin-Vegas reklam på 80-talet: "Mina grannar älskar musik, de slår takten i väggarna."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Sonos erbjuder en grymt bra mutliroom upplevelse, dock så tar de bra betalt. För att få TV att fungera så är det en Playbar som gäller.
Du skulle även kunna ha en Play:1 i sovrummet och köket.

Sonos är väldigt smidigt att bygga vidare på samt att de erbjuder allt från lite billigare (Play:1) till dyrare (Play:5) du kan även välja om du bara vill ha en eller två.

Jag kör själv Sonos i min 3a på 79,5 kvm och har följande högtalare:

Vardags rummet:
*Playbar
*Sub
*2x Play:1
Köket: Play:5
Sovrummet: Play:3
Badrummet: Play:1
Kontoret: 2x Play:3
Hallen: Play:1

Detta är overkill, men fördelen är att med fler högtalare så kan du spela på en lägre volym, jag kör oftast 10% under morgonen, 15% under dagen och 25%-35% när jag vill vara crazy

Har du en skiss över lägenheten? I så fall kan vi ge lite bättre tips över hur du bör hantera multi room.

Sä här ser lägenheten ut:
http://m.imgur.com/gallery/upsoxyF

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Satsa på begagnat. Om du bor i närheten av dessa så skulle jag springa iväg och hämta direkt. Bara subben kostade mer ny än vad paketet kostar.

https://www.blocket.se/stockholm/Hogtalarpaket_fran_Audiovect...

Så hittar du en hyfsat ny beggad receiver från Marantz så har du välljud som räcker och blir över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakob.20:

Sä här ser lägenheten ut:
http://m.imgur.com/gallery/upsoxyF

Skickades från m.sweclockers.com

I så fall så hade jag rekommenderat att börja med en PlayBar samt 2st Play:1 om du skall testa på Sonos. Detta ger dig en rad möjligheter sedan om du vill bygga vidare ditt system.

Du kan då köra dina 2st Play:1 som stereo i ett rum, eller tillsammans med din PlayBar för att få suround sound.

Du kan även flytta din Play:1 till badrummet och köpa en större högtalare till sovrummet/köket om du anser att en Play:1 inte var tillräckligt. Eller helt enkelt köpa en Play:1 till för stereo i köket eller sovrummet.

Till sist vill jag passa på om att Elgiganten har 30 dagars öppet köp där du får möjlighet att prova högtalarna hemma. Så om du är osäker vilket jag var inför mitt första köp så kan detta göra dig tryggare.

Permalänk
Medlem

Jag hade valt ett riktigt ljudsystem i vardagsrummet och sen om man verkligen behöver något i köket och på dass så funkar det med en portabel BT högtalare som flyttas runt.

Permalänk
Medlem

Funderar på att skaffa dessa, någon som har någon erfarenhet av dem? Ska eventuellt åka och provlyssna på dem imorgon

Kan man på ett smidigt sätt bygga ett sonossystem kring dessa, alltså ha dem i vardagsrummet och koppla dem till en connect och vid ett senare tillfälle skaffa ett par play högtalare i köket?

https://www.blocket.se/ostergotland/Monitor_audio_bx6_6935300...

Permalänk
Medlem

glömde länken hehe, nu är den där

Permalänk
Medlem

Mitt tips är att satsa på ett 2-kanalssystem.

Jag hade köpt dessa högtalare. Ok pris i annonsen. Har ägt ett par själv en gång i tiden.
http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=175636
Snygga på det stativ som han säljer dem med.

Förstärkare hade jag försökt hitta en med rätt antal och variant (analoga/digitala) av ljudingångar som du behöver. Kanske från Naim, Arcam eller Linn om du önskar bra musikkvalitet. Annars kan japanska märken erbjuda mycket vettiga alternativ.

En Chromecast audio och en AirPort Express kan vara två mycket praktiskta och billiga lösningar för att skicka ljud från vissa program och telefoner/mobiler till en stereo.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jakob.20:

Funderar på att skaffa dessa, någon som har någon erfarenhet av dem? Ska eventuellt åka och provlyssna på dem imorgon

Kan man på ett smidigt sätt bygga ett sonossystem kring dessa, alltså ha dem i vardagsrummet och koppla dem till en connect och vid ett senare tillfälle skaffa ett par play högtalare i köket?

https://www.blocket.se/ostergotland/Monitor_audio_bx6_6935300...

Ja det går bra men du behöver förstås nån form av slutsteg för att driva högtalarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det går bra men du behöver förstås nån form av slutsteg för att driva högtalarna.

Täkte mig en sonos connect amp som förstärkare, eller bör jag köpa en annan förstärkare och bygga på med sonos i efterhand med en vanlig connect?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jakob.20:

Täkte mig en sonos connect amp som förstärkare, eller bör jag köpa en annan förstärkare och bygga på med sonos i efterhand med en vanlig connect?

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns både bättre och större förstärkare men den kommer att fungera så det beror på vilka krav man har. Det är ju som att driva högtalarna med en vanlig "instegsförstärkare"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jakob.20:

Täkte mig en sonos connect amp som förstärkare, eller bör jag köpa en annan förstärkare och bygga på med sonos i efterhand med en vanlig connect?

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt tycker jag att du också borde kika på Denons HEOS. Väldigt likt Sonos, men något billigare och i mina öron bättre ljud. De har lite mer effekt på sin AMP än Sonos.
Funktionaliteten är generellt oerhört lika, men givetvis har de olika styrkor och svagheter.

Jag skulle rekommendera ett besök hos en Hifi-klubben som har båda märkena. Då kan du själv testa vilken du gillar.
Sonos har många fler användare och därför kommer de flesta här inne att promota det köp man gjort...

Permalänk
Medlem

Fick aldrig tag i de högtalare jag var inne på, men nu har jag hittat dessa och undrar om någon vet om de är bra

Klipsch RF 82 (första generationen)
Begagnade, pris 4000:-

Tänkt att ha för tv och musiklyssnande i vardagsrumet

Är det ett okej pris eller kan jag få bättre för de pengarna?

Vad jag har läst mig till så sk de vara relativt lättdrivna, så jag undrar om någon vet om de går bra att driva med en sonos connect amp?

Skickades från m.sweclockers.com