Behöver råd till köp av Gaming-dator

Permalänk
Medlem

Behöver råd till köp av Gaming-dator

Tjena!
Tänker nu köpa en stationär dator och vill ha något som inte besviker mig. Min budget ligger på 10000kr, kan möjligtvis gå upp lite mer om det behövs. Datorn är huvudsakligen till för spel men jag antar att en speldator inte borde ha några problem med att streama filmer och arbeta på olika mjukvaror som Word och Photoshop.
Jag spelar just nu League of Legends och Maplestory som min nuvarande Laptop klarar på lägre inställningar. Jag spelar inga andra spel för att min dator inte är så himla bra.
Nu kommer vi till saken. Jag vill gärna få hjälp med vilka datorkomponenter som passar mina behov (jag funderar på att köpa från inet eftersom dem även bygger åt dig)

Dock så finns det vissa komponenter som inet inte monterar som t.ex. grafikkortskylare vilket jag inte vet om jag behöver.

Permalänk
Medlem

@cHowaito
Jag vet inte men grafikkortskylare behöver du inte oroa dig för, tror du menar CPU kylare de monterade inte om den är för tung om jag inte är helt ute och cyklar.

Är det bara dator du behöver, inga tillbehör mus,tbord,skärm, OS?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Det här fungerar väl som ett bra budgetbygge just nu.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9751690/

Visa signatur

CPU: Intel Core i7-11700K | CPU Kylning: Noctua NH-D15 | GPU: MSI GTX 1070 Armor | RAM: Corsair Vengeance LPX 2400Mhz 4x4GB | Lagring: HyperX Fury 250GB + Kingston M.2 1TB | Mobo: ASUS Z590P | Nätagg: Seasonic+ 750W | Chassi: Fractal Design S

Permalänk

@Subiray: Inget RAAAM

Jag har en sparad kundvagn med ungefär samma budget som jag själv tänkt köpa. Kan byta ut Gpu mot rx480 eller 1060 3gb.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9751697/forslag

Visa signatur

i7 10700K • RX 580 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

@cHowaito
Jag vet inte men grafikkortskylare behöver du inte oroa dig för, tror du menar CPU kylare de monterade inte om den är för tung om jag inte är helt ute och cyklar.

Är det bara dator du behöver, inga tillbehör mus,tbord,skärm, OS?

Innebär det att jag måste montera CPU kylaren själv? Eller någon annan komponent alls om jag beställer från inet?
Jo, jag tänker skaffa mus, tbord, skärm och om det är möjligt vill jag ha Windows 7 eftersom Win 10 inte passar mig. Som mus har jag redan tänkt mig en R.A.T.9 mus men om detta inte är bra nog så är jag öppen till ideér för mus, tangent och skärm. En 24 tums skärm räcker antagligen om det inte är nödvändigt för en större.

Nätagget behöver inte vara mer än 500w? Går det att använda Windows 7 istället utan att prestandan minskar? Är grafikkortet och CPUn bra nog, det finns ju även Intel i7 om skillnaden är stor i prestanda. Och till slut, jag har hört att man ska skaffa en "High tower" chassi, är detta nödvändigt för mig?

Skrivet av ReconHavoc:

@Subiray: Inget RAAAM

Jag har en sparad kundvagn med ungefär samma budget som jag själv tänkt köpa. Kan byta ut Gpu mot rx480 eller 1060 3gb.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9751697/forslaghttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9751697/forslag

Om jag byter GPUn mot rx480 eller 1060 3gb blir prestandan sämre eller hur? Ditt nätagg har mer Watt än ovan bygg som har 500w, är det bättre? Ditt chassi är Corsaire Carbide 100R istället för 200R, vad är det för skillnad? Jag vill ha SSD men räcker 120Gb för datorn med tanke på att jag inte har mer lagringsminne?

Permalänk
Digital fyndjägare

@cHowaito:
Kan du gå upp i budget så kommer man kunna välja bättre komponenter annars är denna bra.
Om du inte kommer överklocka så går det att få ner priset.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9752539/

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bl4ckIce:

@cHowaito:
Kan du gå upp i budget så kommer man kunna välja bättre komponenter annars är denna bra.
Om du inte kommer överklocka så går det att få ner priset.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9752539/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/9752539/

Överklocka tror jag inte att jag tänker göra, eftersom överklockning leder till att datorn behöver anstränga sig mer och dö snabbare. Du pratar nog om Intel i5 6600K som är gjord för överklockning. Vad kommer skillnaden bli i prestanda om jag tar något billigare som inte går att överklocka?

Hur högt upp behöver jag gå mer för att välja dem bättre komponenter du talar om, är skillnaden på prestanda mycket större?
Är det inte möjligt att välja till Windows 7 istället? Det finns väl ingen prestanda skillnad på Win 10 och Win 7 utan bara dess User Interface alltså hur det ser ut?

Permalänk

@cHowaito: CPU kylare kan Inet montera. Ang Windows 7 har Inet bara 64 bit engelsk version samt 32 bit svensk version i lager, också Win 7 professional vilket är dyrare. Enklaste är ju att köra på Windows 10, är det så dåligt tycker du?

Nej, nätagget behöver inte vara mer än 500w för de grafikkort som listats här i tråden. Men det kan vara bra med lite marginal för eventuella framtida köp. Samt att det är bra med ett stabilt, hållbart nätagg. Det finns RX480 med både 4gb och 8gb vram. 3gb vram som på gtx 1060 3gb är väl lite i minsta laget om man ska se lite längre fram i tiden. Men det skiljer också från spel till spel, Witcher 3 på högsta inställningar 1080p drar runt 2gb medan GTA V kan dra över 4gb.

Vet inte exakt vad det är för skillnad på de två chassina förutom lite mått och sidofönster men runt det priset verkar det vara ganska likvärdigt. Man får ett helt okej svart chassi med gott om utrymme. 200R verkar vara ett bra chassi det med, finns recensioner på Inet. 120 gb SSD är ju i minsta laget, det är sant. Kör på 240gb om du känner att du behöver mer utrymme. Du kan gå ner i watt på nätagget och lägga pengarna på en större SSD i så fall.

Visa signatur

i7 10700K • RX 580 8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ReconHavoc:

@cHowaito: CPU kylare kan Inet montera. Ang Windows 7 har Inet bara 64 bit engelsk version samt 32 bit svensk version i lager, också Win 7 professional vilket är dyrare. Enklaste är ju att köra på Windows 10, är det så dåligt tycker du?

Nej, nätagget behöver inte vara mer än 500w för de grafikkort som listats här i tråden. Men det kan vara bra med lite marginal för eventuella framtida köp. Samt att det är bra med ett stabilt, hållbart nätagg. Det finns RX480 med både 4gb och 8gb vram. 3gb vram som på gtx 1060 3gb är väl lite i minsta laget om man ska se lite längre fram i tiden. Men det skiljer också från spel till spel, Witcher 3 på högsta inställningar 1080p drar runt 2gb medan GTA V kan dra över 4gb.

Vet inte exakt vad det är för skillnad på de två chassina förutom lite mått och sidofönster men runt det priset verkar det vara ganska likvärdigt. Man får ett helt okej svart chassi med gott om utrymme. 200R verkar vara ett bra chassi det med, finns recensioner på Inet. 120 gb SSD är ju i minsta laget, det är sant. Kör på 240gb om du känner att du behöver mer utrymme. Du kan gå ner i watt på nätagget och lägga pengarna på en större SSD i så fall.

Okej, har nu tänkt efter lite (det får bli Windows 10) och ändrat ett par saker och fått detta kundvagn:
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9755198/

Lägg märke till ändringen av SSD, Grafikkortet (eftersom den du hade inte fanns i lager längre) och Chassit! SSDn har ju bara större minne så ingen märkvärdigt där. Vill däremot veta om grafikkortet är något fel på eller inte. Och så finns den chassit som sänkts i pris och är ljuddämpande (vet inte om det gör någon skillnad på prestanda eller luftflödet för fläktarna) och den har nog plats för alla datordelar +lite extra. Jag letade runt lite och såg att jag kunde få 16gb RAM för lite mer pengar som finns i kundvagnen, vill gärna veta om det är värt att byta från 2x4gb(8gb totalt) till 2x8gb(16gb totalt) RAM? Till slut så la jag till en Bildskärm som jag tror fungerar!
Ge kritik och era tankar om denna bygg, tack.

Permalänk

@cHowaito: Tycker det ser bra ut. Grafikkortet är ett av de mer kraftfulla GTX 1060. Gör att du kan kräma ur lite mer och prestandan håller lite längre när det kommer nya, mer krävande spel i framtiden.

Bör sägas också att GTX 1060 inte går att köra i SLI (två grafikkort sammankopplade) och jag tror inte att moderkortet är lämpligt för det heller. Om du skulle vilja lägga till ett grafikkort i framtiden för extra prestanda så går det helt enkelt inte, så att du vet. Om du tycker att du har råd är det inget fel på 16gb RAM, ger dig extra utrymme för en del spel och applikationer. Vet inget om skärmen så men är lite osäker på hur det fungerar med 144hz och anslutningarna. Vet att 144hz inte funkar med Hdmi, bara med Display Port och DVI-Dual Link. Ganska säker på att det är DVI-Dual Link på grafikkortet. Display Port v1.4 på grafikkortet och v1.2 på skärmen, inte säker på hur kompabiliteten fungerar där. Tror inte det ska vara några problem med 144Hz över v1.2. Någon annan som vet med säkerhet kanske kan svara?

Visa signatur

i7 10700K • RX 580 8GB

Permalänk
Digital fyndjägare

@cHowaito:
Om du ändå inte tänkt överklocka CPU'n så kan nog denna rigg vara ett alternativ också.
Ett GTX 1070 med en CPU på 3.2 GHz (i5 6500).
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9757613/

alt. byter du till denna CPU... i5 6600 3.3GHz. ca: 140 kr dyrare.
https://www.inet.se/produkt/5311106/intel-core-i5-6600-3-3-gh...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

@ReconHavoc: Är inte helt säker på vad SLI är och dess fördelar men jag tror inte att jag kommer behöva det ändå. Håller datorn i åtminstone 2 år har jag sparat nog för en ny OM jag behöver en. Visst, jag har valt i5 6600K som kan klockas och den funktionen tror jag inte att jag kommer att använda (om inte det händer av sig själv automatiskt) men den fungerar säkert mycket bättre än min i5 4300M som jag har just nu utan att klockas.
Verkar vara skärmen som är kvar nu... behöver ju inte vara den skärmen jag valt men kompatibilitetsfrågor är inte något för mig. Förhoppningsvis snart klar med bygget!

Permalänk
Medlem

@Bl4ckIce: Om överklockningen inte sker automatiskt kommer jag nog inte använda den funktionen, precis. GTX 1070 är ju bättre än 1060 förmodar jag och angående CPUn i5 6500, i5 6600 och i5 6600K vet jag inte mycket om dem helt enkelt. 6500 och 6600 har bara 140 kr skillnad så varför inte bara välja 6600 istället, den ÄR väl bättre? Dessa CPUn kommer med inbyggd kylare som kanske är sämre än dem man väljer själv? Om jag inte klockar min 6600K, är i5 6600 bättre i så fall?
Ser att du ändrat moderkortet också, för prisets skull? Du har dock inte ändrat på skärmen, eller så tänkte du inte ens på det. Har kommit upp frågor om kompatibilitet kring skärmen och andra delar som kan behöva hjälp-

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av cHowaito:

@Bl4ckIce: Om överklockningen inte sker automatiskt kommer jag nog inte använda den funktionen, precis. GTX 1070 är ju bättre än 1060 förmodar jag och angående CPUn i5 6500, i5 6600 och i5 6600K vet jag inte mycket om dem helt enkelt. 6500 och 6600 har bara 140 kr skillnad så varför inte bara välja 6600 istället, den ÄR väl bättre? Dessa CPUn kommer med inbyggd kylare som kanske är sämre än dem man väljer själv? Om jag inte klockar min 6600K, är i5 6600 bättre i så fall?
Ser att du ändrat moderkortet också, för prisets skull? Du har dock inte ändrat på skärmen, eller så tänkte du inte ens på det. Har kommit upp frågor om kompatibilitet kring skärmen och andra delar som kan behöva hjälp-

Ja, satsa på en 6600 istället. Kylaren som ingår är OK för en CPU som inte kommer överklockas. Varför jag bytt moderkort är eftersom du INTE kommer överklocka samt inte välja en överklockningsbar CPU så är det meningslöst med ett Z170 moderkort som är till för överklockningsbara CPU'er. Alltså ska man köra med en klockbar CPU så ska man välja en Z170 moderkort annars är det mest slöseri med pengar. Jag utgår från vad jag själv anser är värt att köpa om jag satt i samma sits som dig. Jag valde ett moderkort som trots sitt pris ändå har utrymme för mer minne för framtida bruk. Skärmen kollade jag på också, men kunde tyvärr inte hitta en bättre hos INET gentemot priset. Vad har du för absolut max budget? Vill du så sätter jag ihop en till burk utifrån din absoluta max gräns inkl. skärm samt så mycket pretanda för pengarna. GTX 1070 är MYCKET bättre och kommer hålla längre än ett GTX 1060. SLI är om du tänkt koppla in ett till grafikkort alltså köra två st grafikkort i samma dator. Detta kräver då ett moderkort som klarar av det (SLI) samt ett nätagg som klarar driva 2st grafikkort i samma dator.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

@Bl4ckIce: En fråga om z170 moderkortet och CPUn i5 6600K jämfört med 6600 och B150M... Först och främst, prisskillnaden mellan 6600 och 6600K knappt något därför undrar jag om 6600K är bättre ELLER till och med lika bra som 6600 om man inte klockar, vilket betyder att CPUn inte behöver bytas. Moderkortet är nästan samma sak, en jämförelse mellan de två olika. En som är klockbart och en som inte är. Är skillnaden på prestanda om man inte klockar så olika? Och det viktigaste, hur länge kommer datorn att hålla. Om datorn håller åtminstone 2-3år så är det värt det (med z170 och 6600K) och om det behöver bytas då så kan jag tänka mig göra det.
Grafikkortet känner jag att jag kan spara pengar på att köpa 1060 istället, har för mig att jag fortfarande kan köra max settings på dem flesta spel om jag tar den.
Angående skärmen undrade jag endast om den var kompatibel/fungerar utan problem med mitt moderkort/grafikkort.

Kör en i5-4300M med Intel HD graphics 4600 just nu, så tänker mig att mitt nya dator med 1060 kommer vara en enorm förbättring redan och om den klarar sig 2-3år så är jag nöjd för dagsläget. Är det så dåligt med GTX 1060 egentligen?

Jag förstår hur dumt det är att köpa en klockbar CPU/moderkort och inte använda den funktionen men skillnaden på pris är inte så annorlunda. Därför vill jag istället veta om skillnaden på prestanda är större mellan i5 6600K/z170 och i5 6600/MSI B150M?

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av cHowaito:

@Bl4ckIce: En fråga om z170 moderkortet och CPUn i5 6600K jämfört med 6600 och B150M... Först och främst, prisskillnaden mellan 6600 och 6600K knappt något därför undrar jag om 6600K är bättre ELLER till och med lika bra som 6600 om man inte klockar, vilket betyder att CPUn inte behöver bytas. Moderkortet är nästan samma sak, en jämförelse mellan de två olika. En som är klockbart och en som inte är. Är skillnaden på prestanda om man inte klockar så olika? Och det viktigaste, hur länge kommer datorn att hålla. Om datorn håller åtminstone 2-3år så är det värt det (med z170 och 6600K) och om det behöver bytas då så kan jag tänka mig göra det.
Grafikkortet känner jag att jag kan spara pengar på att köpa 1060 istället, har för mig att jag fortfarande kan köra max settings på dem flesta spel om jag tar den.
Angående skärmen undrade jag endast om den var kompatibel/fungerar utan problem med mitt moderkort/grafikkort.

Kör en i5-4300M med Intel HD graphics 4600 just nu, så tänker mig att mitt nya dator med 1060 kommer vara en enorm förbättring redan och om den klarar sig 2-3år så är jag nöjd för dagsläget. Är det så dåligt med GTX 1060 egentligen?

Jag förstår hur dumt det är att köpa en klockbar CPU/moderkort och inte använda den funktionen men skillnaden på pris är inte så annorlunda. Därför vill jag istället veta om skillnaden på prestanda är större mellan i5 6600K/z170 och i5 6600/MSI B150M?

i5 6600k är på 3,5GHz medans i5 6600 ligger på 3,3GHz, men om du ändå tänkt köpa ny plattform om typ 3 år så anser jag iallafall att det räcker med en i5 6400/i5 6500 med en H110/B150 moderkort. Dessa ihop med ett GTX1060 kommer klara sig minst 3 år fram. En i5 6500 och ett GTX1060 klarar sig fram till 2020 beroende på hur kräsen man är med grafikinställningarna i spelen man spelar samt vilken upplösning man kör på. Varför man väljer en klockbar CPU och klockar är oftast för att kunna driva tyngre grafikkort eller om man kör två eller fler (SLI/XF) GPU'er i samma rigg. Skärmen är kompatibel med GTX 10 Serien.
144 Hz, via DisplayPort (120Hz via HDMI eller DVI). Sedan har skärmen även stöd för FreeSync som endast AMD grafik kort stödjer, Nvidias grafikkorts motsvarighet kallas för GSYNC. Om du har råd så bör du istället välja en skärm med GSYNC för att utnyttja det. Skärmen kommer fungera bra men inte utnyttjas till fullo då den är mer anpassad för AMD's grafikkort, Freesync.

Vill du ha en GSYNC skärm som kostar så lite som möjligt så har du denna istället att välja på...
https://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/23-24tum/aoc-g246...
Test/recension: http://www.sweclockers.com/test/20769-aoc-g2460pg-gamingskarm...

eller denna (180Hz, GSYNC) https://www.inet.se/produkt/2200721/asus-24-rog-swift-pg248q-...

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

@Bl4ckIce: Testade bygga med i5 6600 och MSI B150 och det jämfört med i5 6600K och z170 var en hundralapp i pris. Så, tycker du fortfarande att jag borde köpa i5 6600/B150? Prestandan verkar inte vara någon skillnad på eftersom jag inte kommer att klocka. Vilket av dessa 2 bygg är stabilast/klarar sig flest år? Jag är nöjd om det klarar sig 3 år men jag blir lycklig om den klarar sig mer. Skitbra att skärmen är kompatibel! Jag vet att jag är lite påfrestande, är mitt första datorbygg/köp och vill veta så mycket det bara går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cHowaito:

@Bl4ckIce: Testade bygga med i5 6600 och MSI B150 och det jämfört med i5 6600K och z170 var en hundralapp i pris. Så, tycker du fortfarande att jag borde köpa i5 6600/B150? Prestandan verkar inte vara någon skillnad på eftersom jag inte kommer att klocka. Vilket av dessa 2 bygg är stabilast/klarar sig flest år? Jag är nöjd om det klarar sig 3 år men jag blir lycklig om den klarar sig mer. Skitbra att skärmen är kompatibel! Jag vet att jag är lite påfrestande, är mitt första datorbygg/köp och vill veta så mycket det bara går.

Håll kvar i 1060, du behöver ej mer kräm. Hade själv satsat på 6600k + z170. Prisskillnaden är inte stor mot icke k modell men andra handsvärdet är markant skillnad. Vill du dra ner på kostnaderna så är det 6500/6400 eller eventuellt en i3a som gäller.
Ryms 6600k i budget, slå till. Du kanske ändrar dig i framtiden ang klockning. Du har ett helt annat andrahandsvärde och den är marginellt snabbare i stock.

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Medlem

Klar med bygget, tack för råden

Har nu bestämt mig för att det är nog. Jag har fått en massa schyssta råd från schyssta folk och bygget är klart. Vill säga tusen tack till fint hjälp som jag fått fast jag varit lite irriterande med en massa frågor!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9760752/

Ser inga problem hursomhelst med detta bygget nu. Har inte tänkt klocka, men vem vet. Kommer hålla ett par år och borde klara dem flesta spel på höga inställningar. Nöjd.

Permalänk
Digital fyndjägare
Skrivet av cHowaito:

@Bl4ckIce: Testade bygga med i5 6600 och MSI B150 och det jämfört med i5 6600K och z170 var en hundralapp i pris. Så, tycker du fortfarande att jag borde köpa i5 6600/B150? Prestandan verkar inte vara någon skillnad på eftersom jag inte kommer att klocka. Vilket av dessa 2 bygg är stabilast/klarar sig flest år? Jag är nöjd om det klarar sig 3 år men jag blir lycklig om den klarar sig mer. Skitbra att skärmen är kompatibel! Jag vet att jag är lite påfrestande, är mitt första datorbygg/köp och vill veta så mycket det bara går.

Självklart är det bättre om du kör på Z170 + i5 6600K alla dagar i veckan. Vare sig du väljer det ena eller det andra så kommer du bli nöjd och datorn kommer hålla länge. Varför jag föreslår att man väljer ett GTX1070 är att den är mycket bättre och skiljer inte så mycket i pris från det kort du valt (ett lite dyrare GTX1060 än andra med mycket bling bling). Du får mer prestanda för pengarna med ett GTX1070. Vill du ha datorn längre tid samt ha den mer framtidssäkrad så bör du välja GTX1070. Ett GTX1060 presterar ungefär som ett GTX 980 medans GTX1070 presterar ungefär som ett GTX 980Ti/ GTX Titan. Fler spel kommer komma som kräver mer grafikstyrka och då sitter du säkert i båten med ditt GTX1070 en längre tid framöver. Har du råd så satsa på denna rigg istället, då behöver du inte tänka så mycket mer på detta de "fem" kommande åren. När det blir dags igen så byter du bara ut grafikkortet och överklockar datorn istället för att köpa helt nytt. Har du budgeten för att gå upp lite till så tycker jag du ska köra på denna istället.

Ställer frågan igen, Vad är din absoluta max budget?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9760753/

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

@Bl4ckIce: De låter bra, men är orolig för om datorn behöver anstränga sig lite mer och blir lite varmare om jag tar gtx 1070. Dessutom så har jag redan gått över min budget på 10000 kr för ett tag sen. Vill helst göra det billigt också, och GTX 1060 tror kommer hålla ett tag. Kan köpa ett nytt tills dess!