Permalänk
Entusiast

Got Milk?

Hej igen gott folk!

Har inte mer än hunnit bli klar med mitt bygge så är det dags för ändringar. Jag visste i min lilla skalle att planer på hard tubing fanns, men trodde att jag åtminstone skulle köra med det ett tag (året ut iaf). Men som många av er vet så är det här med vattenkylning en hemsk drog som är extremt beroendeframkallande.

Nuvarande hårdvara

CPU: Intel i7 6700K
Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming
RAM: Corsair DDR4 4x4GB 3000Mhz
PSU: EVGA G2 850W
GPU: 2x ASUS 1080 Strix OC
SSD: Intel 520 120GB & Crucial BX100 500GB
Chassi: Hex Gear R80

Styrning: Aquaero 6 Pro
Radiatorer: EK XE 480 & EK XE 360
Fläktar: 8x EK Vardar 2200rpm
Pump/Res: EK-XRES 140 Revo D5 PWM med multitop och internal tube
Fittings: Barrow 10/13 Soft tubing
Slang: Klar PrimoChill PrimoFlexAdvanced LRT
CPU-block: EK-Supremacy EVO - Nickel
GPU-block: EK-FC1080 GTX Strix - Nickel + Svarta backplates
Vätska: EK-Ekoolant Pastel WHITE

Dold text

Beställda saker

1x EK-XRES 140 Revo D5 PWM
1x EK-RES X3 Multiport TOP
1x EK-RES X3 Internal Tube, 12/16, 40mm
8x Slang, EK-HD PETG Tube12/16 500mm Solid tube
2x Flow sensor high flow USB G1/4
2x Temperature sensor internal/external thread G1/4 for aquaero, aquastream XT
1x R80 Mounting plate
10x Barrow Black OD16mm Hard tube fitting hand compression fitting G1/4'' OD16mm hard pipe
10x Barrow White OD16mm Hard tube fitting hand compression fitting G1/4'' OD16mm hard pipe
4x EK-AF Angled 90°
4x EK-AF Pass-Through
4x EK-HDC Fitting 16mm G1/4 - White
4x EK-HDC Fitting 16mm G1/4 - Black
2x Mayhems Oil Black 1000ml

Dold text

För er som spanade in mitt förra projekt vet att jag kör på fittings från barrow. Kostnaden på dessa är riktigt trevliga för plånboken utan att för den skull tumma på kvalitén. Så jag har beställt 20 fittings från samma säljare som jag köpte mina fittings för soft, 10 vita och 10 svarta. Då mitt chassi är ganska stort och det finns gott om utrymme så valde jag att köra på 12/16.

Dold text

Hade först tänkt skippa dubbla loopar... men efter närmare funderingar och bollande med idéer fram och tillbaks så har jag snubblat tillbaks på dessa planer. I mitt förra projekt så borrade jag hål och preparerade för två pump/res-kombo, men trots vad jag ansåg var noggrann mätning så blev det en diff på typ 1-2mm. Kanske inte jättemycket, men för alla er som slängt upp nåt på väggen där det diffar 1-2mm så brukar det till slut bli bra mycket mer än så. Så jag har beställt en ny plåt med förborrade hål...

Dold text

I botten av chassit sitter just nu tempsensor och min drain sitter på pumpen. Har dock beställt en temp och flow-sensor från aquacomputer som så klart spelar bra ihop med min aquaero 6. Detta kommer frigöra utrymme i botten vilket förhoppningsvis gör att jag kan flytta ner min drain till undersidan av min 480 rad vilket kommer förenkla framtida tömningar av loopen. Som det ser ut nu så blir det två temp-/flowsensorer, så en drain blir på ena pumpen och jag hoppas som sagt kunna rymma den andra på bottenradiatorn.

Dold text

Mina planer som det ser ut i dagsläget är att köra min loop på detta sätt, men för er som sysslat med detta vet att planer är som en julgran i januari... stor risk att den flyger ut genom fönstret

Update: Planerna på en loop flög ut genom fönstret och dubbla loopar är numer på tapeten... har inte bestämt exakt hur allt ska dras än. Detta återstår att se. Har iaf tänkt mig pass through på dessa fyra ställen.

Dold text

En annan plan jag haft är att köra raka rör med 90° adaptrar. Delvis för att jag tycker det är snyggt, men samtidigt pga att jag aldrig böjt rör. Kostnaden för detta stack iväg och efter att ha kollat tonvis med videos och läst på om att böja rör så tänkte jag att vi kör på! Kostnaden är kanske inte massiv, men man vill givetvis se till att man har nog av allt plus lite extra. För vem vill stå där med en adapter eller fitting för lite och behöva vänta i 30 dagar på det?

Pump/res-kombo, multitop, innerrör, PETG-rör samt verktyg är beställt, så nu är det som vanligt bara att sitta ner i bussen och vänta in sakerna.

Hoppas ni följer detta och jag lovar att dela med mig av alla misstag på vägen, första gången man ska ge sig på att böja rör kommer säkerligen bjuda på ett gäng

Sponsorer

Vill passa på att skicka ett stort tack till be quiet! som sponsrar mitt bygge med fläktar!

Vill också passa på att skicka ett stort tack till Gigabyte som sponsrar mitt bygge med moderkort!

Givetvis också ett stort tack till Stylingwebben.se som sponsrar mitt projekt med en massa delar för att underlätta allt gällande sleeving, kablage och kabelhantering!

// Roger

Permalänk
Entusiast

Reserverad...

Permalänk
Medlem

Trådnamnet lockade hit mig..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Hej igen gott folk!

Har inte mer än hunnit bli klar med mitt bygge så är det dags för ändringar. Jag visste i min lilla skalle att planer på hard tubing fanns, men trodde att jag åtminstone skulle köra med det ett tag. Men som många av er vet så är det här med vattenkylning en hemsk drog som är extremt beroendeframkallande.

För er som spanade in mitt förra projekt vet att jag kör på fittings från barrow. Kostnaden på dessa är riktigt trevliga för plånboken utan att för den skull tumma på kvalitén. Så jag har beställt 20 fittings från samma säljare som jag köpte mina fittings för soft, 10 vita och 10 svarta. Då mitt chassi är ganska stort och det finns gott om utrymme så valde jag att köra på 12/16.

Hade planer på att köra två loopar, men jag har ändrat mig och tänkte för skojs skull testa att köra en loop fast med två pump/res-kombo. I mitt förra projekt så borrade jag hål och preparerade för två såna, men trots vad jag ansåg var noggrann mätning så blev det en diff på typ 1-2mm. Kanske inte jättemycket, men för alla er som slängt upp nåt på väggen där det diffar 1-2mm så brukar det till slut bli bra mycket mer än så. Så jag har beställt en ny plåt med förborrade hål...

I botten av chassit sitter just nu tempsensor och min drain sitter på pumpen. Har dock beställt en temp och flow-sensor från aquacomputer som så klart spelar bra ihop med min aquaero 6. Detta kommer frigöra utrymme i botten vilket förhoppningsvis gör att jag kan flytta ner min drain till undersidan av min 480 rad vilket kommer förenkla framtida tömningar av loopen.

Mina planer som det ser ut i dagsläget är att köra min loop på detta sätt, men för er som sysslat med detta vet att planer är som en julgran i januari... stor risk att den flyger ut genom fönstret

En annan plan jag haft är att köra raka rör med 90° adaptrar. Delvis för att jag tycker det är snyggt, men samtidigt pga att jag aldrig böjt rör. Kostnaden för detta stack iväg och efter att ha kollat tonvis med videos och läst på om att böja rör så tänkte jag att vi kör på! Kostnaden är kanske inte massiv, men man vill givetvis se till att man har nog av allt plus lite extra. För vem vill stå där med en adapter eller fitting för lite och behöva vänta i 30 dagar på det?

Pump/res-kombo, multitop, innerrör, PETG-rör samt verktyg är beställt, så nu är det som vanligt bara att sitta ner i bussen och vänta in sakerna.

Hoppas ni följer detta och jag lovar att dela med mig av alla misstag på vägen, första gången man ska ge sig på att böja rör kommer säkerligen bjuda på ett gäng

// Roger

Knarka på bara.
Det blir fint när det är klart.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk

kör bara

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MoNkeY-05:

Trådnamnet lockade hit mig..

Ja jag klurade på vad jag skulle döpa projektet till. När jag la upp bilder på det förra så var hälften av kommentarerna "Har du mjölk i?" Så jag tänkte att det kunde vara ett passande namn. Tänkte först på "Boobs" eftersom det blir två pumpar och vit vätska... men "Got milk" är aningen snällare. Allt beror ju på vilka paralleller man drar

Skrivet av Lifooz:

Knarka på bara.
Det blir fint när det är klart.

/Lifooz

Haha tackar!

Skrivet av mattias19921:

kör bara

Livet börjar vid 300...

Permalänk
Medlem

röret till cpun. Tycker inte du ska ha den rakt dit utan först rakt ut ur gpun sen 90grader fitting ner till cun

Permalänk
Medlem

Ser vajjert ut. Dessutom rolig trådtitel. Enkelt val: tråd gillad.

Permalänk
Medlem

"he need some milk"

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Entusiast
Skrivet av seraj5:

röret till cpun. Tycker inte du ska ha den rakt dit utan först rakt ut ur gpun sen 90grader fitting ner till cun

Ja ingenting är riktigt spikat... vi får se vad som händer

Skrivet av Umbrellas:

Ser vajjert ut. Dessutom rolig trådtitel. Enkelt val: tråd gillad.

Tackar... ja jag tror många klickar pga det. You dirty little boys

Skrivet av Legit Lax:

"he need some milk"

He sure as h*ll does!

Permalänk
Medlem

Cool man.
Shaka igång redigt nu

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bogey:

Cool man.
Shaka igång redigt nu

Shakear som en tok, har byggt flera olika loopar redan... i skallen. Så den riktiga måste vänta tills china air trollar hit mina fittings. Jag tror att de nyttjar såna där flygplan man viker ihop av ett A4

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Shakear som en tok, har byggt flera olika loopar redan... i skallen. Så den riktiga måste vänta tills china air trollar hit mina fittings. Jag tror att de nyttjar såna där flygplan man viker ihop av ett A4

Skickades från m.sweclockers.com

Var köpte du ifrån? Jag har kollat formulamod på aliexpress men frakten är för dyr.

Permalänk
Medlem

FÖLJER!

Visa signatur

PC master race!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ZyntaX:

Var köpte du ifrån? Jag har kollat formulamod på aliexpress men frakten är för dyr.

Lägg allt i en kundkorg och tryck på order, men betala inte... skicka meddelande till säljaren att korrigera fraktkostnaden. Du kommer få nån dollar rabatt, men det är inga massiva summor.

Product Amount
US $ 74.00
Shipping Cost
US $ 17.34

Där är vad det kostade för mig.

raderat gif
Permalänk
Entusiast

Köpte 2 liter av detta också... ifall att

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Entusiast

Paket från dåjtschland kom idag, stor kartong...

Mindre kartong...

En liten flow-/tempsensor från aquacomputer var det nämligen

Då mina planer mer och mer ändå börjat luta åt dubbla loopar så blir det förmodligen att beställa en till. Hade sparat en tvåhundring i frakt om jag avvaktat lite. Men men...

Permalänk
Entusiast

Ytterligare ett paket från Dåjtschland dök upp idag

Inga pingvinstänger... dock en påse haribo-björnar!

Permalänk
Entusiast

Liten update... som det ser ut så blir det ändå dubbla loopar. Kanske framgick när jag köpte svart vätska?

Har även lagt en beställning på fyra pass through, några extra 90° och några extra fittings då tankarna finns att gå på baksidan av chassit för båda looparna. Blir väl mest troligt ännu en flow/temp-sensor på det också samt två tempsensorer från aquacomputer...

Så en liten update på beställda saker, detta tillkom alltså

4x EK-AF Angled 90°
4x EK-AF Pass-Through
4x EK-HDC Fitting 16mm G1/4 - White
4x EK-HDC Fitting 16mm G1/4 - Black
1x Flow sensor high flow USB G1/4
2x Temperature sensor internal/external thread G1/4 for aquaero, aquastream XT

Sen dök detta upp på posten idag

En ny plåt för pump/res-kombo med förborrade hål... då jag missade med 1-2mm och jag garanterat skulle störa mig på att det var snett så blev det en ny sån.

Permalänk
Entusiast

Dessutom kommer jag i slutet av månaden att få lite hjälp av en nyfunnen vän med långt bättre kunskaper än mig... så fortsätt kika in för fortsättningen på detta projekt

Permalänk
Medlem

Sedärja Zpnken har sakat loss redigt nu

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Bogey:

Sedärja Zpnken har sakat loss redigt nu

Ja det drar iväg /

Permalänk
Entusiast

Lite off topic här... men väggarna i min mancave ekar tomma. Hål finns det däremot gott om efter att fru och dotter gått lös med spikar och skruvar. Fallout är ett spel som alltid legat mig varmt om hjärtat och jag stötte på lite affischer till vettiga priser som ska ramas in och täcka upp lite grann

Permalänk
Entusiast

Ny leverans idag. Först på morgonen kom DHL med ett litet paket från Görmany, aquacomputer närmare bestämt, samt eine kleine kartong från EKWB i Slovenien.

Då jag som sagt gled över på tanken med dubbla loopar så kommer en flowsensor inte räcka. Dessutom behövdes ytterligare en tempsensor och då tänkte jag att det är lika bra att ta två så det matchar. Dessutom planeras det att gå på baksidan moderkortsplåten för återgång till reservoaren, då behövs pass through och ytterligare ett gäng fittings samt några 90° adaptrar...

Permalänk
Entusiast

Vaknar så här på eftermiddagen efter ett nattpass... då har frugan städat och gjort fint i min mancave. Nu är det bara att fixa ramar till mina nyköpta "affischer"

Permalänk
Entusiast

Ramar inköpta och tavlorna på plats

(Notera mitt wallpaper )

Permalänk
Entusiast

Då kom det mer saker...

Ser ut som att pass through kommer bli för tight, men efter lite diskussion med min vän om lösningar så kom vi fram till att dessa små saker bör funka. I mitten har ni mina nya fina fittings från Barrow

Permalänk
Entusiast

Vill passa på att slänga in ett stort tack till företaget be quiet! som valt att sponsra mitt bygge med fläktar. Minns att jag sonderade terrängen på just fläktar ganska rejält inför mitt förra projekt. Silent Wings 3 hade inte släppts vid den tidpunkten och att hitta fläktar som presterar samtidigt som de kan erbjuda tystnad var inte alltför lätt.

Nu får man dock det bästa av två världar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Lägg allt i en kundkorg och tryck på order, men betala inte... skicka meddelande till säljaren att korrigera fraktkostnaden. Du kommer få nån dollar rabatt, men det är inga massiva summor.

Product Amount
US $ 74.00
Shipping Cost
US $ 17.34

Där är vad det kostade för mig.

Tackar för svaret! Fick ned fraktpriset till $30 på en större order och DHL som leverantör.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av ZyntaX:

Tackar för svaret! Fick ned fraktpriset till $30 på en större order och DHL som leverantör.

You're welcome, kul att kunna hjälpa till