Permalänk

Dual Channel - prestandaskillnad?

Jag kör för tillfället bara en 8 gb ram-sticka i ett av mina system, eftersom jag hade sönder den andra stickan.

Jag undrar bara om jag kan märka av någon prestandaskillnad jämfört med om jag hade haft 2st 4gb stickor i dual-channel (samma hastigheter). Det gäller främst i spel.

Har sett gamla tester som säger att skillnaden är mycket liten, men kanske har det ändrat sig en aning idag med modern mjukvara?

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Det är väl personligt men jag säger ja, minst dual channel är alltid att föredra.

Letat lite i ämnet och ser man till fps så gör det mindre skillnad, men allt är kanske inte fps...

http://nucblog.net/2015/09/dual-channel-vs-single-channel-doe...

http://www.hardwaresecrets.com/does-dual-channel-memory-make-...

Permalänk
Skrivet av Blofeld:

Det är väl personligt men jag säger ja, minst dual channel är alltid att föredra.

Letat lite i ämnet och ser man till fps så gör det mindre skillnad, men allt är kanske inte fps...

http://nucblog.net/2015/09/dual-channel-vs-single-channel-doe...

http://www.hardwaresecrets.com/does-dual-channel-memory-make-...

Körde lite egna benchmarks igår och kom fram till att dual-channel ger rejält med extra prestanda i vissa situationer. Tror jag kör på dual-channel ändå.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Mina fps drops i BF1 försvann helt när jag bytte till dual från single vilket går emot alla tester som menar på att det inte blir någon skillnad.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av drulovic:

Mina fps drops i BF1 försvann helt när jag bytte till dual från single vilket går emot alla tester som menar på att det inte blir någon skillnad.

@Blofeld

Många av dessa "tester" gjordes för flera år sedan, då spel inte behövde mycket RAM (tänk 32-bit), och då räckte bandbredden långt med 1066 dual channel eller tom single 1600. Mer gjorde inte mycket nytta då GPUer och CPUer inte användes fullt ut (spelen använde 1-2 trådar.. inte 8).

Det är mao inte grafiken som behöver det... det är CPUn och "spelet"... att med 3D Mark spela upp samma sekvens tar nästan ingen minnesbandbredd... Att sitta på 64-spelar server i Battlefield, tar en jädra massa CPU kraft och beräkningar.

@heffaklumpmamma
Idag är det helt annan sak. Idag är det typ dual 1866+ som gäller, för att få full prestanda, så din CPU inte sitter i väntar. Den kanske jobbar i pulser, där den snabbt behöver massor med data, för att sen inte behöva det igen. Har du inte snabbt nog RAM, blir det FPS dropps eller en "tak" du inte kan komma över som resultat.

Har du äldre CPU, typ 2500k/2600k så är mer bandbredd ännu viktigare (upp till 2133 som är deras max) då du inte har så mycket marginal, samt din CPU är inte lika "smart" som nyare på att ladda data i tid. Med nyare som Haswell tex så räcker 1600 dual channel rätt bra, men även där kan vissa spel vilja ha 1866. Går du över 2400 dock så gillar inte Haswells minneskontroller detta och den får sämre prestanda.

Skylake mm, så räcker 2133, men här är det viktigaste att få det 100% stabilt, då Skylake/Skylake moderkort är väldigt känslig med sina minnen.