Skrivet av drulovic:
Mina fps drops i BF1 försvann helt när jag bytte till dual från single vilket går emot alla tester som menar på att det inte blir någon skillnad.
@Blofeld
Många av dessa "tester" gjordes för flera år sedan, då spel inte behövde mycket RAM (tänk 32-bit), och då räckte bandbredden långt med 1066 dual channel eller tom single 1600. Mer gjorde inte mycket nytta då GPUer och CPUer inte användes fullt ut (spelen använde 1-2 trådar.. inte 8).
Det är mao inte grafiken som behöver det... det är CPUn och "spelet"... att med 3D Mark spela upp samma sekvens tar nästan ingen minnesbandbredd... Att sitta på 64-spelar server i Battlefield, tar en jädra massa CPU kraft och beräkningar.
@heffaklumpmamma
Idag är det helt annan sak. Idag är det typ dual 1866+ som gäller, för att få full prestanda, så din CPU inte sitter i väntar. Den kanske jobbar i pulser, där den snabbt behöver massor med data, för att sen inte behöva det igen. Har du inte snabbt nog RAM, blir det FPS dropps eller en "tak" du inte kan komma över som resultat.
Har du äldre CPU, typ 2500k/2600k så är mer bandbredd ännu viktigare (upp till 2133 som är deras max) då du inte har så mycket marginal, samt din CPU är inte lika "smart" som nyare på att ladda data i tid. Med nyare som Haswell tex så räcker 1600 dual channel rätt bra, men även där kan vissa spel vilja ha 1866. Går du över 2400 dock så gillar inte Haswells minneskontroller detta och den får sämre prestanda.
Skylake mm, så räcker 2133, men här är det viktigaste att få det 100% stabilt, då Skylake/Skylake moderkort är väldigt känslig med sina minnen.