Permalänk

SATA Kontrollerkort

Är på jakt efter 1st eller 2st kontroller kort, har idag ett RocketRaid 2340 som ibland börjar bete sig konstigt ibland och har haft tanken att testa FreeNAS eller likande och verkar då vara kladdigt att få till drivrutiner osv.

Finns det något smidigt kort som bara hittas av mjukvaran man vill använda sig av utan att behöva jaga drivrutiner?
Posta gärna länkar, ebay eller svenska ÅF, dock inte några svindyra kort då jag bara är ute efter SATA portarna.

Just nu är det totalt 12 diskar. Känns bättre att ha ett eller 2 kort till alla diskar eller ska man blanda in dom befintliga SATA kontakterna på moderkortet också utan att det strular till det? Tanken är att köra zfs eller något (måste läsa på lite till ) och inte hårdvaru-RAID som jag gör nu på mitt RR2340 kort.

Vad jag fått fram går det inte att migrera den nuvarande data till ex ett mjukvarukontrollerat zfs filsystem istället utan att tappa all data?
Vilket gör att man bör skaffa sig lite fler diskar innan man börjar göra om allt?

Mvh Fredde

Permalänk

freenas är busenkelt att fixa

Permalänk
Skrivet av mattias19921:

freenas är busenkelt att fixa

absolut freenas är enkelt, men att få det att hitta mitt nuvarande kort verkar inte lika enkelt, men kan så klart vara jag också
Men kortet har ju några år på nacken och fräscha drivrutiner verkar inte lika enkelt.

Men har jag missat något får du gärna berätta

Vet sen inte helt 100% om det är någon port på kortet som är defekt eller om det är någon plats i en av hårddiskburarna som spökar då den kastar ut en disk ibland men den kommer snabbt tillbaka igen, som tur är så är det ingen disk i raiden utan en "singel disk".

Lite därför jag vill byta upp mig till en nyare kort som kanske funkar bättre

Permalänk
Hedersmedlem

Mig veterligen kan du inte konvertera en befintliga hårdvaru-RAID till ZFS, utan du måste ju skapa zpool:en från grunden, så att säga. Vet inte exakt om det finns några vettiga 16-portarskort utan hårdvaru-RAID som fungerar bra med FreeNAS, men IBM M1015 är ju en gammal klassisker som är riktigt prisvärd om du har två lediga PCIe-portar.

Mitt spontana tips är att ha antalet diskar du vill ha färdigt när du skapar en zpool med ZFS - ZFS må ha många bra funktioner, men expandering är inte en av dem.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Mig veterligen kan du inte konvertera en befintliga hårdvaru-RAID till ZFS, utan du måste ju skapa zpool:en från grunden, så att säga. Vet inte exakt om det finns några vettiga 16-portarskort utan hårdvaru-RAID som fungerar bra med FreeNAS, men IBM M1015 är ju en gammal klassisker som är riktigt prisvärd om du har två lediga PCIe-portar.

Mitt spontana tips är att ha antalet diskar du vill ha färdigt när du skapar en zpool med ZFS - ZFS må ha många bra funktioner, men expandering är inte en av dem.

Gammal men fortfarande okej guide om kontrollers och portar för zfs med kort/kretsar från 2 portar till 32 portar http://blog.zorinaq.com/from-32-to-2-ports-ideal-satasas-cont...

Permalänk
Medlem

@aluser: Tack för tipset.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Tack för tipset! ska kollas!