Blev uppringd av Microsoft från Ryssland, vad säga?

Permalänk
Medlem

Blev uppringd av Microsoft från Ryssland, vad säga?

Hej!

Jag blev precis uppringd av en kille med indisk röst från ett ryskt nummer som pratade om "error messages" när jag surfar mm... Jag sa att jag inte var hemma och att han skulle ringa tillbaka så han skulle göra det om en timme eller så, jag kanske skjuter på det tills imorgon, vi får se. Det här kan ju bli riktigt roligt men vad sia jag säga till honom? Tänkte spela in samtalet!

(Ja, jag fattar att han vill skicka virus till mig, det kommer inte hända.)

Permalänk
Medlem

Var så mottaglig du kan med hans tjänster och lyssna, gå inte med på något dock.. Och när du känner att du vill avsluta så säger du att du jobbar som kodare åt Microsoft och det projekt du har hållt på med är brandväggen i windows.. Tror det kan få en rolig vändning eller så lär han bara lägga på direkt

Visa signatur

==CPU: I7 6700K @4.6Ghz==Mobo: Asus Maximus VIII Hero==RAM: 32Gb Corsair Vengeance Lpx==GPU: Asus strix 1080 Dc3==SSD: 1 ocz 400 m.2 @128Gb, Samsung 850 Evo @500Gb x2==PSU: EVGA Supernova G2 750+Röd/Svarta Cablemod kablar==Chassi: Phanteks Evolve ATX==Kylare: BeQuiet Dark Rock Pro 3==

Permalänk
Medlem

"Do you like indian food? Oh wait, i guess you just call it food?"
"You're calling from Microsoft support? Have you met Bill?"
"How's the weather?"

Jag skulle nog bara trollat. Frågat vad jag hade för lösenord för att logga in på min egen dator, osv.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem

var så efterbliven som du kan vara. som att du knappt vet hur du startar datorn

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk

Du har ingen "skitburk"? Fyll den med obscena/nasty pics, eget virus som slår tillbaka, typ "polisviruset" eller liknande, koppla upp den, låt de kliva in med deras programvara, spela med och få ett gött garv

Permalänk
Medlem

Lägg upp här i tråden om du spelar in sen!
Du kan ju också vända på det totalt och fråga hur han vet att ni har error messages hos svenska polisens it-avdelning, och när du vill avsluta säger du att polisen kommer knacka på hos er och att ni har två minutr på er att dra eller liknande

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem

Det bästa du kan göra är väl att försöka hålla kvar honom i samtalet så länge som möjligt. Ju längre han sitter fast med dig, desto mindre tid har han att jävlas med någon annan... Fast det är ju rätt tråkigt/jobbigt för egen del

När du tröttnar, verka jätteintresserad och säg att du bara ska fixa en kort liiiten grej och be honom vänta... Och gå sen och gör något annat

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Han kommer mest troligt vilja koppla upp sig mot din dator genom att du går in på en hemsida och laddar ner någon programvara.
Skapa en virtuell maskin (Virtualbox t.ex.) som du installerar allt han ber om så han kan koppla upp sig, och spela in vad han gör.
Glöm inte att göra den virtuella maskinen lite "personlig". Installera lite random program, ha lite shortcuts på skrivbordet, installera en webbläsare utöver Internet Explorer så det faktiskt ser ut att vara din dator och inte en helt nyinstallerad. Pilla runt lite i den virtuella maskinen, det vill säga starta lite program och gå in på lite random hemsidor så den faktiskt ser "använd" ut.

Gör det sedan väldigt svårt för indiern. Spela korkad, missuppfatta vad han säger, gör mycket fel, etc. Allt för att skapa frustration speciellt om du spelar in samtalet så man kan höra hans ilska.

Gör lite som denna snubbe:
https://www.youtube.com/watch?v=kMwFhGd8duo

Permalänk
Medlem

Det här var kul för några år sedan...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Cyka blyat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus TUF 3080 OC + övrigt

Permalänk
Medlem

Eller så skiter man i detta, det är bara en scammer och inget annat.

Permalänk
Medlem

Starta en virtuell maskin så kan dom göra vad dom vill, lägg in lite skit på den virtuella maskinen med! Finns en kanal på YT där en kille i princip enbart trollar dessa bedragare, använder Ubuntu osv så dom blir helt förvirrade.

Permalänk
Medlem

Gjorde samma sak en gång och preppade en vm men de ringde aldrig tillbaks.

Permalänk
Medlem

Prata svenska med honom och låssas att inte kunna engelska

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd
Skrivet av OlleTheGreat:

Hej!

Jag blev precis uppringd av en kille med indisk röst från ett ryskt nummer som pratade om "error messages" när jag surfar mm... Jag sa att jag inte var hemma och att han skulle ringa tillbaka så han skulle göra det om en timme eller så, jag kanske skjuter på det tills imorgon, vi får se. Det här kan ju bli riktigt roligt men vad sia jag säga till honom? Tänkte spela in samtalet!

(Ja, jag fattar att han vill skicka virus till mig, det kommer inte hända.)

Finns bara en väg framåt, lägg på luren utan att säga något alls till dem.

Case closed

Permalänk
Medlem

Lägg på luren istället.
Såna här idiotier är inte värda att slösa energi på i moln mening.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Ju mer av deras tid man slösar desto mindre folk lyckas dom ju förstöra livet för.

Permalänk
Medlem

Jag fick ett sånt samtal i augusti 2012, jag valde att spela in den och lägga upp i segment på youtube. Bara hitta på allt, var konsistent, var långsam (läs: inte så du uppfattas som retarderad), och be han repetera allt. Och be han stava allt. Hör allt fel. När du startar om datorn eller startar ett program ta en extra minut på dig och fråga om vädret. Frågar han hur din dag varit var autistisk och beskriv ALLT du gjort under dagen.

Men var hövlig, visa respekt. De är symptomen, inte sjukdomen, vi har alla tvingats ta jobb vi inte tycker om (kan inte relatera men förstår de som gått igenom det).

https://www.youtube.com/watch?v=y14imD-hU70

Bättre ljudkvalité än länken tidigare i tråden och textat allt under konversationen då telefonkvalité är just telefonkvalité. Kanske kan ge en idé eller två till din egen inspelning.

Skrivet av Six:

Ju mer av deras tid man slösar desto mindre folk lyckas dom ju förstöra livet för.

Så resonerade jag när jag fick samtalet själv. Lyckades hålla dom på luren i 1h 28m utan att de kom någonvart. Hann inte sätta upp VMs osv, så winged it old school.