Reklamera eller slänga? ("Gamingstol")

Permalänk
Medlem

Reklamera eller slänga? ("Gamingstol")

Hej.

Köpte en Mission SG GGC 3.0 från Netonnet förra julen, så stolen är ca 21 månader gammal.

För några dagar sedan gick den spontant sönder medans jag satt i den, och vid närmare inspektion såg jag att 2 av fotstöden(?) hade knäckts. Jag har varit väldigt rädd om stolen, och enligt tillverkaren ska den tåla upp till 160 kg, vilket är ca 50 kg mer än vad jag väger, så ur den aspekten ska den ju hålla.

Kontaktade Netonnet och så klart så har stolen bara 1 års garanti (fick maila och fråga, då det inte stod någon garantitid på hemsidan, förutom deras "vi har 2 års garanti på de flesta produkterna i vårt sortiment", vilket visade sig vara rent struntprat), så någon garanti har jag inte att hämta.

Så nu är frågan, är det lönt att försöka reklamera stolen?
Det har inte gått mer än 3 år sedan inköp, så den går att reklamera, men samtidigt har det gått mer än 6 månader så bevisbördan faller på mig, så hur bevisar man att det var ursprungligt fel och inte ett handhavandefel?
Eller ska jag bara bita i det sura äpplet och slänga möget?

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Då har tre års reklamationsrätt så du kan alltid försöka. Om du har använt den enligt instruktionerna och väger under maxvikten så bör de godkänna reklamationen, tänker jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twk:

Då har tre års reklamationsrätt så du kan alltid försöka. Om du har använt den enligt instruktionerna och väger under maxvikten så bör de godkänna reklamationen, tänker jag.

Fast hur ska han bevisa att han använt enligt instruktionerna eller att ingen som är över maxvikten har suttit i stolen? Företaget har ju ingen hum om så är fallet eller om stolen pajja under en fest då någon kom på den briljanta idéen om att testa hur många människor som kan boosta varandra på stolen.

Testa reklamera kan man alltid göra men som du själv säger så ligger bevisbördan på dig.

Jag själv hade inte lagt ned tiden på försöka reklamera. Hade hellre lagt pengar på en ny stol där det går att köpa till reservdelar så som nya hjul. Vet inte alla märken som har reservdelar men "El33t" stolarna har då iaf så det går att köpa reservhjul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMPANI:

Fast hur ska han bevisa att han använt enligt instruktionerna eller att ingen som är över maxvikten har suttit i stolen? Företaget har ju ingen hum om så är fallet eller om stolen pajja under en fest då någon kom på den briljanta idéen om att testa hur många människor som kan boosta varandra på stolen.

Testa reklamera kan man alltid göra men som du själv säger så ligger bevisbördan på dig.

Ja, hur ska han bevisa det? Butiken fått helt enkelt lita på att TS talar sanning, om de inte kan hitta något som motsäger TS berättelse.

Skickades från m.sweclockers.com