Permalänk

UPS för server?

Hej, har letat efter en bra UPS till en server (x2 quad core, x antal diskar i RAID).

Tänkte först en APC Back-Ups Pro 900, men har snabbt insett att det behövs lite mer kraft, samt en större för att höja den säkerhetsmässiga delen.

Har kollat på antingen APC Back-Ups Pro 1500 (som jag till min PC nu), eller antingen BlueWalker VFI 300C eller BlueWalker VFI 3000 vilket även har ett uttag för ett extern batteri packet. Info: BlueWalker VFI 3000.

Ungefärligt load på servern ligger mellan 200-500W, vill helst heller inte köra UPS'en mycket över 50% load i långa sträckor för att maximera livslängden.

Någon som har tips eller synpunkter, har verkligen ingen aning vad t.ex. "True double-conversion" är som gör det bättre mot en vanlig UPS som PowerWalker marknadsför för. (Förutom att transfer time har ingen fördröjning, från AC till batteri försörjning.)

Tack på förhand.

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk
Medlem

True double-conversion betyder att dina apparater kör på batteri hela tiden samtidigt som batterierna laddas upp istället för att det ska flippas en switch vid ev kraftbortfall.

https://en.wikipedia.org/wiki/Uninterruptible_power_supply

Permalänk
Skrivet av Boombaaz:

True double-conversion betyder att dina apparater kör på batteri hela tiden samtidigt som batterierna laddas upp istället för att det ska flippas en switch vid ev kraftbortfall.

https://en.wikipedia.org/wiki/Uninterruptible_power_supply

Brukar ofta kolla på Wikipedia efter information, men här vid UPS så gjorde jag faktiskt inte det.

Stod väldigt mycket användbar information där, tack.

Du har ingen aning om "Online/true double-conversion" BlueWalker UPS:erna sliter mycket på batterierna även vid AC användning?

Hittade en intressant bild som representerade konceptet.

Ska även skicka iväg ett mail till deras support med samma fråga.

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalslandan:

Brukar ofta kolla på Wikipedia efter information, men här vid UPS så gjorde jag faktiskt inte det.

Stod väldigt mycket användbar information där, tack.

Du har ingen aning om "Online/true double-conversion" BlueWalker UPS:erna sliter mycket på batterierna även vid AC användning?

Ingen aning, tyvärr. Det jag vet är, som jag sa, att apparaterna hela tiden drar ström från batterierna till skillnad mot Line Interactive och Offline. Online brukar även ha sämre verkningsgrad så den kommer dra mera el (10-20% om jag inte minns fel) än de andra teknikerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boombaaz:

Ingen aning, tyvärr. Det jag vet är, som jag sa, att apparaterna hela tiden drar ström från batterierna till skillnad mot Line Interactive och Offline. Online brukar även ha sämre verkningsgrad så den kommer dra mera el (10-20% om jag inte minns fel) än de andra teknikerna.

Vilken teknik är den bästa?

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@superegg:

Alla har sina för och nackdelar, här kan du läsa om skillnaderna mellan line interactive- och onlineteknikerna:

http://www.apcdistributors.com/white-papers/Power/WP-79%20Technical%20Comparison%20of%20On-line%20vs.%20Line-interactive%20UPS%20designs.pdf

Permalänk
Inaktiv

Jag kör 1x XEON 2630 server, 1x QNAP NAS med 8x5TB diskar, en Juniper EX3300 switch på min lilla UPS 210W (APC CS 350)

Det sliter såklart på UPSen att köra med hög load när man är utan ström, annars används den inte (om man inte som du såg vissa som kör alltid aktivt)