Ändrar Sweclockers spänning?

Permalänk
Medlem

Ändrar Sweclockers spänning?

Är det någon som har koll på ifall Sweclockers ökar spänningen på korten när dom överklockar i sina tester?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

De brukar skriva hur mycket de ökat spänningen om det är möjligt står det inte kan du utgå ifrån att de inte ökat den.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeNMaX:

De brukar skriva hur mycket de ökat spänningen om det är möjligt står det inte kan du utgå ifrån att de inte ökat den.

Kan nog inte minnas ett test där jag läst att dom skrivit att det är ökat. :/ Tack för svar!

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Gällande Nvidia baserade kort så ökar de strömbudgeten till max vad som tillåts i drivrutinen / kortet's firmware.

Detta är ingen "voltmodd" eller dylikt utan görs direkt i afterburner/precision x

Och de har gjort det på samtliga kort sedan GPU BOOST kom in i bilden mig veterligen.
Står i varje test under överklocknings -fliken med.

"Vi höjde strömbudgeten till kortets maximala 116%" eller dylikt.
Det skiljer lite från kort till kort, men ökningarna är väldigt små, och endast de som tillåts utav tillverkarna i fråga.

Exempel;
Palit Geforce GTX 1060 Dual
Palit-kortets grafikprocessor svarade bra på frekvensökningar utan någon vidare handpåläggning förutom en höjning av strömbudgeten till 116 procent.

Källa: http://www.sweclockers.com/test/22680-asus-radeon-rx-480-dual...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hedersmedlem

Nu när du påpekade blev jag nyfiken. Kikade genom de senaste månadernas tester lite fort och de nämner faktiskt inget om spänning i något utom ett där de undervoltade kortet.

Skrivet av andreas_dock:

Gällande Nvidia baserade kort så ökar de strömbudgeten till max vad som tillåts i drivrutinen / kortet's firmware.

Det är ju dock inte power limit som frågas om utan spänningen till GPU-kärnan.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Andreaz1:

Nu när du påpekade blev jag nyfiken. Kikade genom de senaste månadernas tester lite fort och de nämner faktiskt inget om spänning i något utom ett där de undervoltade kortet.

Gör de ju visst!

Ett annat exempel;

Zotac Geforce GTX 1080 AMP! Extreme
Med kortets strömbudget uppvriden till 120 procent uppnådde vi en nominell turbofrekvens på 1 946 MHz på kortets GPU

Alltid på överklockningsfliken: http://www.sweclockers.com/test/22598-zotac-geforce-gtx-1080-...

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av andreas_dock:

Gör de ju visst!

Kan du peka ut det i så fall där de visar spänningen och inte bara diskuterar power limit?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreas_dock:

Gör de ju visst!

Ett annat exempel;

Zotac Geforce GTX 1080 AMP! Extreme
Med kortets strömbudget uppvriden till 120 procent uppnådde vi en nominell turbofrekvens på 1 946 MHz på kortets GPU

Alltid på överklockningsfliken: http://www.sweclockers.com/test/22598-zotac-geforce-gtx-1080-...

Powerlimit har man sett men inte sett dom nämna spänningen.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Andreaz1:

Nu när du påpekade blev jag nyfiken. Kikade genom de senaste månadernas tester lite fort och de nämner faktiskt inget om spänning i något utom ett där de undervoltade kortet.

Det är ju dock inte power limit som frågas om utan spänningen till GPU-kärnan.

Skrivet av Andreaz1:

Kan du peka ut det i så fall där de visar spänningen och inte bara diskuterar power limit?

Ah!, stämmer.
My bad.

Powerlimiten ökas alltid
Aldrig spänningen direkt.

Men är inte powerlimiten även en inställning för just hur mycket ström kortet får dra, och således hur mycket ström kärnan får ?
Rätta mig gärna om jag har fel - men de måste väl gå lite hand i hand för att kunna jobba med GPU Boost ?

Att man sedan kan öka spänningen vid sidan av - är en annan sak. Och det gör inte Swec vad jag vet. Men de rör powerlimit som i sin tur påverkar spänningen indirekt.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •