Bredbandsbolagets SMTP server död i 10 dagar "and counting"

Permalänk
Medlem

Bredbandsbolagets SMTP server död i 10 dagar "and counting"

Tänkte kolla om någon andra BBB kunder här på SC också har problem med SMTP servern sen 17/9. Jag har varit i kontakt med BBB två gånger där de bekräftat att de har problem med SMTP servern. Men 10 dagar, är det möjligt, har servern brunnit upp? Gäller det alla kunder eller endast vissa?

I outlook får jag följande felmeddelande:

"Uppgiften _______@bredband.net - Skickar rapporterade felet (Ox800CCC6F): Servern för utgående

e-post (SMTP) har rapporterat ett internt fel. Kontakta serveradministratören

eller Internet-leverantören (ISP) om problemet kvarstår. Servern svarade: 554

Messages sent to this mail system have been rejected due to the misconduct of the

sending mail server. If you believe that this failure is in error, please contact the intended

recipient via alternate means or contact the administrator of the sending mail server. If

you are the administrator of the sending mail server and have further questions, contact

postmaster@telenor.se via alternate means."

Permalänk
Medlem

Har samma fråga uppe med dem och mitt har inte fungerat de sista 2veckorna. Deras svar var olika och jag skulle hela tiden beskriva mina enheter och inställningar. Jag blevlitw sur och då fick jag samma svar som du att de har problem att hitta felet på sin SMTP server. För mig lite märkligt att en leverantör av denna typ av tjänst inte under ett par veckor vet vad de har för problem med en server och kan lösa det.

Visa signatur

MB: ASUS ROG B450-F, CPU: AMD RYZEN 5 3600, Chassi: Fractal Define C, RAM: Corsair V DDR4 3200Mhz, GPU: ASUS RX5700 EVOOC, PSU: Corsair RM 650w, HD: Kingston A2000 1TB M.2 SSD, CPU Cooler: CM Hyper 212 RGB: MB: MSI P67A-C45, CPU: SB i5 2500K, Chassi: Antec Dark Fleet, RAM: Corsair XMS 8GB 1333Mhz, GPU: Gigabyte GTX 560 TI, PSU: Antec 520, HD: Samsung SP F3 1TB, [B]

Permalänk
Medlem
Skrivet av charlies:

Har samma fråga uppe med dem och mitt har inte fungerat de sista 2veckorna.

Ok, tack för bekräftelsen, tänkte kanske att jag var ensam. Har Du liksom jag ADSL?

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

Ok, tack för bekräftelsen, tänkte kanske att jag var ensam. Har Du liksom jag ADSL?

Vad har deras SMTP server för IP adress?

smtp.bredband.net verkar svara på ping iallafall.

Har du testat att använda imap istället? -> imap.bredband.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

I outlook får jag följande felmeddelande:

"Uppgiften _______@bredband.net - Skickar rapporterade felet (Ox800CCC6F): Servern för utgående

e-post (SMTP) har rapporterat ett internt fel. Kontakta serveradministratören

eller Internet-leverantören (ISP) om problemet kvarstår. Servern svarade: 554

Messages sent to this mail system have been rejected due to the misconduct of the

sending mail server. If you believe that this failure is in error, please contact the intended

recipient via alternate means or contact the administrator of the sending mail server. If

you are the administrator of the sending mail server and have further questions, contact

postmaster@telenor.se via alternate means."

Det engelska felmeddelandet, från servern, säger ju att du har blivit blockerad på grund av "misconduct". Du har antagligen hamnat på en lista med avsändare som skickar spam. Det är ju fullt möjligt att alla kunder i ett visst område drabbas eftersom någon enstaka kund skickat spam, men det verkar lite konstigt.

Jag föreslår att du lär dig köra SMTP manuellt med netcat eller telnet, mailar dig själv och när du ser i vilket läge du får felet så mailar du postmaster precis som felmeddelandet föreslår. Från en annan mailaddress då.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAD:

Det engelska felmeddelandet, från servern, säger ju att du har blivit blockerad på grund av "misconduct". Du har antagligen hamnat på en lista med avsändare som skickar spam. Det är ju fullt möjligt att alla kunder i ett visst område drabbas eftersom någon enstaka kund skickat spam, men det verkar lite konstigt.

Jag föreslår att du lär dig köra SMTP manuellt med netcat eller telnet, mailar dig själv och när du ser i vilket läge du får felet så mailar du postmaster precis som felmeddelandet föreslår. Från en annan mailaddress då.

Skickades från m.sweclockers.com

Det står att det är misconduct i avsändarens "email server". Det betyder att någon har använt BBB's smtp server (inte TS) för att skicka spam. När jag gör uppslag på deras smtp ser jag att den också är flaggad för spam / bloatware / grayware i våra filter, och alla mail som skickas till oss går via en 60 min karantän / scan / sandbox.

Konstigt att de inte lyckas åtgärda detta ännu dock.

Visa signatur

White Heart i5-6600k@4.8ghz 1.325v ~ EVGA 780TI SC+ @ 1304mhz ~ 2x8 gb Corsair 2166mhz ~ Samsung 840 240gb ~ Crossover 2795 QHD 1440p 120hz

3D-Mania i7-6700k@5.0ghz 1.396 ~ EVGA 1080 FTW @ 2189/11500 ~ 4x4 Corsair Dominator Platinum 3800 mhz ~ Samsung 850 Pro 512gb ~ Acer Predator x34a, 3440x1440 100hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Vad har deras SMTP server för IP adress?

smtp.bredband.net verkar svara på ping iallafall.

Har du testat att använda imap istället? -> imap.bredband.net

IMAP är väl bara för inkommande epost?

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimboso:

Det står att det är misconduct i avsändarens "email server". Det betyder att någon har använt BBB's smtp server (inte TS) för att skicka spam. När jag gör uppslag på deras smtp ser jag att den också är flaggad för spam / bloatware / grayware i våra filter, och alla mail som skickas till oss går via en 60 min karantän / scan / sandbox.

Konstigt att de inte lyckas åtgärda detta ännu dock.

Ok, låter rimligt. Får väl byta operatör om de inte lyckas lösa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aliassund:

IMAP är väl bara för inkommande epost?

Ja det har du helt rätt i, var lite trött när jag skrev min post

Permalänk
Skrivet av aliassund:

Tänkte kolla om någon andra BBB kunder här på SC också har problem med SMTP servern sen 17/9. Jag har varit i kontakt med BBB två gånger där de bekräftat att de har problem med SMTP servern. Men 10 dagar, är det möjligt, har servern brunnit upp? Gäller det alla kunder eller endast vissa?

I outlook får jag följande felmeddelande:

"Uppgiften _______@bredband.net - Skickar rapporterade felet (Ox800CCC6F): Servern för utgående

e-post (SMTP) har rapporterat ett internt fel. Kontakta serveradministratören

eller Internet-leverantören (ISP) om problemet kvarstår. Servern svarade: 554

Messages sent to this mail system have been rejected due to the misconduct of the

sending mail server. If you believe that this failure is in error, please contact the intended

recipient via alternate means or contact the administrator of the sending mail server. If

you are the administrator of the sending mail server and have further questions, contact

postmaster@telenor.se via alternate means."

Har det hoppat igång för dig än?

Både jag och mina föräldrar har BBB, jag kan skicka via servern fortfarande dock verkar den vara svartlistad då mailen inte kommer fram till bla mitt jobb.

Mina föräldrar får däremot samma felmeddelande som dig 554.

Permalänk
Medlem
Skrivet av C3H5O3NO23:

Har det hoppat igång för dig än?

Både jag och mina föräldrar har BBB, jag kan skicka via servern fortfarande dock verkar den vara svartlistad då mailen inte kommer fram till bla mitt jobb.

Mina föräldrar får däremot samma felmeddelande som dig 554.

Nix, fortfarande samma fel. Har felrapporterat ytterligare en gång med samma resultat som tidigare. Antingen är dom inkompetenta eller så bryr dom sig inte. Lika tragiskt vilket som. Kan fö inte ens maila i samma domän, svartlistar dom sig själva? Dags att se sig om efter alternativ till BBB. De är ju ändå lika dyra som Telia numera.

Permalänk
Skrivet av aliassund:

Nix, fortfarande samma fel. Har felrapporterat ytterligare en gång med samma resultat som tidigare. Antingen är dom inkompetenta eller så bryr dom sig inte. Lika tragiskt vilket som. Kan fö inte ens maila i samma domän, svartlistar dom sig själva? Dags att se sig om efter alternativ till BBB. De är ju ändå lika dyra som Telia numera.

Ja kundtjänst verkar inte så skarpa, morsan hade pratat med dom idag men kunde tyvärr inte hjälpa till då hon använde ett program på datorn för att maila (Windows live mail) som dom inte hade levererat och då vägrade hjälpa till med, att felet ligger i deras server verkade inte intressera det minsta.

Min bindningstid har gått ut så lutar åt Telia för min del också har mailat två gånger om att få byta ut mitt nedlåsta Zyxel 2601 mot ett av de nya de skickar ut till nya kunder men det verkar inte finnas något intresse för det. Nu med även detta strulet så får man väl bita ihop och hoppas det inte blir många dagar nertid när man byter operatör.

Permalänk
Medlem

Jo samma problem här, kontaktade dem per mail för ca en vecka sen och då skrev de bara att de hade sporadiska problem med SMTP servern.
Ringde idag och försökte få lite info om när de trodde att de skulle få igång det men då hade de ingen aning om vad jag pratade om och tyckte jag skulle ringa deras betalnummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woops:

Jo samma problem här, kontaktade dem per mail för ca en vecka sen och då skrev de bara att de hade sporadiska problem med SMTP servern.
Ringde idag och försökte få lite info om när de trodde att de skulle få igång det men då hade de ingen aning om vad jag pratade om och tyckte jag skulle ringa deras betalnummer.

Sporadiska, ja tjena. Har själv tröttnat nu och börjat flytta över epost för att gradvis kasta loss från BBB helt. Deras inkonsekventa svar är ju komiska.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

*tråd låst*

Detta ämne behandlas redan i tråden:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1444775-kan-plotsligt-e...

Citat:

§2.2 Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad.

/David, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin