Ny dator - Bootar inte i dual channel - Funkar hos Webhallen

Permalänk
Medlem

Ny dator - Bootar inte i dual channel - Funkar hos Webhallen

Måste skriva av mig då frustrationen byggs upp inom mig.

Jag hade tänkt vänta på ZEN men kunde inte hålla mig från att uppgradera min dator så jag köpte:
Minnen
CPU och MB

Hade inga problem att bygga ihop den nya datorn då jag har byggt alla mina datorer själv sedan min första egna dator, en PII 300MHz (jag är gammal).

När jag tryckte på power så bota inte datorn. Suck tänkte jag.

Men det finns tre LEDs på MB som visar hur långt den kommer när den bootar.
Den kom inte förbi RAM-LEDen.
Tänkte att jag fått dåliga RAM-minnen.
Jag hade satte minnena i DIMM2 och 4 enligt manualen.
Testa en sticka i DIMM2 enligt manualen, bootar inte.
Jaja, testar i DIMM1, 3 och 4.
Ibland bootar den ibland inte. Men till slut bootar den nästan varje gång när jag har den i DIMM2 (kan komma ihåg fel DIMM-slot men spelar inte så stor roll). Minnena var på default 2133MHz.
Installerar win 10.
Men nu tänkte jag att det var dax att undersöka varför minnena inte funkar.
Börjar felsöka och hittar i BIOS att det är fel spänning på minnena, bara ca: 1.18V och skall vara 1.35V.
Försöker få minnena att fungera i sina 3000MHz med XMP aktiverat men med XMP på så bootar den aldrig varken med en eller två minnen.
Sätter spänning och timming manuellt enligt vad det står på minnena (1,35V, 15 17 17 35) och 2400MHz då det är max frekvensen innan det står overclocking i manualen.
Med detta verkar det lite mer stabilt med ett minne i men det händer att den inte bootar. När minnet sitter i DIMM3 eller 4 så stängdes inte datorn av när jag stänger av den i Win, men kan fortfarande inte få igång dual channel.
Datorn bootar med båda minnena i DIMM1 och 2 men inte i DIMM3 och 4.
Såg att det var version 1.3 av BIOS och daterar BIOS till 1.4 men hjälper inget.
Kör 30 min minnestester och 30 min CPU-tester i Windows och det verkar vara stabilt, datorn har inte kraschat någon gång då den väl bootar.

Efter två kvällar av felsökande, hitta inga böjda pinnar i CPU-sockeln, kylaren sitter inte hårt åtdragen, hittar inte någon kortslutning på baksidan mm så ger jag upp och tycker att det måste vara fel på MB.

Åker in till Webhallen med den och de vill verifiera felet, helt OK tänkte jag.
Jag gav en felbeskrivning och sa att den aldrig har bootat i dual channel eller med XMP aktiverat mm.
Sa att minnena nu sitter i bara en kanal och bootar nästan varje gång.

Får ett mail tre dagar senare att de är klara med datorn och jag kan hämta den.

Kommer dit och det är en annan expedit som säger att "minnena satt fel. De skall sitta i DIMM2 och 4."
Jo jag vet men den bootar inte då sa jag.
"Det fungerar här enligt noteringarna."
Jaha tänkte jag, jag har bara testat i två kvällar sa jag men jag skall testa igen.
Kommer hem och datorn bootar inte!

En enorm suck!!!
Nu får jag åka tillbaka till Webhallen imorgon igen.
Det är inte alltid så lätt att hitta tid till att köra hit och dit när man är småbarnspappa.

Är nu lite mindre frustrerad och kanske kan sova nu.
Tack och hej
//
A

Visa signatur

Intel I7-6700k | MSI Z170A GAMING PRO Carbon | Corsair Vengeance LPX Black 16GB@3000MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 8GB GAMING | Samsung 950 Pro 256GB M.2

Permalänk
Medlem

@HeroAtSC: Så surt när detta händer.

Kan du prova att ringa dom innan du sticker dit?
Tänkte att du kan fråga dom om det passa en tid så du kan vänta medans dom provar datorn.

Går inte det så gör dig själv en tjänst och skriv på ett papper och lägg i datorn precis vad felet är och vad du själv har provat.
Be dom bocka av en lista på vad dom har gjort och en signatur på det.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Inaktiv

Gissar på fel på moderkortet. Har själv haft exakt samma med ett helt nytt moderkort. Bootade endast med en sticka ram. Kan ju även vara ramminnet dock

Permalänk
Medlem

Har haft liknande problem igår faktiskt.
Datorn boota inte i dual men med ett minne, sen provade jag byta till andra minnen men samma fel.
Tro det eller ej men efter felsökning osv så visade det sig att powerknappen till chassit var defekt på nå sätt.
Efter jag kopplade ur powerknappen och använder resetknappten ist så är alla fel som bortblåsta.
Men kopplar jag tillbaka powerknappen blir det galet igen.
Långsökt fel kan man tycka.
Det här var äldre komponenter som jag flyttade över till ett billigt aerocool chassi, från det tidigare chassit ett fractal r3 var det heller inga problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Har haft liknande problem igår faktiskt.
Datorn boota inte i dual men med ett minne, sen provade jag byta till andra minnen men samma fel.
Tro det eller ej men efter felsökning osv så visade det sig att powerknappen till chassit var defekt på nå sätt.
Efter jag kopplade ur powerknappen och använder resetknappten ist så är alla fel som bortblåsta.
Men kopplar jag tillbaka powerknappen blir det galet igen.
Långsökt fel kan man tycka.
Det här var äldre komponenter som jag flyttade över till ett billigt aerocool chassi, från det tidigare chassit ett fractal r3 var det heller inga problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Kan vara att power knappen glappar de blir små stuts i den har varit med om de själv fick byta ut micro brytare sen var alla fel borta

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jygge:

Kan vara att power knappen glappar de blir små stuts i den har varit med om de själv fick byta ut micro brytare sen var alla fel borta

Jo nått sånt är det.
Powerknappen känns tyngre än resetknappen att trycka in.
Man behövde bara röra lätt vid knappen så startade datorn när det var kopplat till poserknappen så det är nått med själva knappen.
Annars ser resetknappen och poserknappen lika ut så det gör inget att bara byta dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@HeroAtSC: Så surt när detta händer.

Kan du prova att ringa dom innan du sticker dit?
Tänkte att du kan fråga dom om det passa en tid så du kan vänta medans dom provar datorn.

Går inte det så gör dig själv en tjänst och skriv på ett papper och lägg i datorn precis vad felet är och vad du själv har provat.
Be dom bocka av en lista på vad dom har gjort och en signatur på det.

Tack för tipset.
Har nu skrivit en lapp med punklista vad som är fel och vad jag gjort för felsökning som jag skall lämna med datorn idag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I7-6700k | MSI Z170A GAMING PRO Carbon | Corsair Vengeance LPX Black 16GB@3000MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 8GB GAMING | Samsung 950 Pro 256GB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon179202:

Gissar på fel på moderkortet. Har själv haft exakt samma med ett helt nytt moderkort. Bootade endast med en sticka ram. Kan ju även vara ramminnet dock

Fick du ditt moderkort utbytt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I7-6700k | MSI Z170A GAMING PRO Carbon | Corsair Vengeance LPX Black 16GB@3000MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 8GB GAMING | Samsung 950 Pro 256GB M.2

Permalänk
Medlem

@HeroAtSC Förstår jag dig rätt här. Du köpte ny CPU, moderkort och minnen, men tex nätaggregatet är gammalt?
Om så, vad är det för något och hur gammalt? (och har du något annat du kan testa med?)

Varför jag frågar är 2 saker.
1. Nya skylake (och haswell) är inte kompatibel med alla PSUer, och det kan orsaka fel på spännignar (pga energisparlägen). De går att stänga av i BIOS om man misstänker dem (Tror det är C6/C7).
2. När Webhallen testar dem så testas den på en test-station, med både jordat och troligen stabiliserat uttag, så en halvdan PSU kan med nöd o näppe klara sig igenom testet, men när du sen får hem den, och kanske saknar UPS/stabilisering/Jord, så blir det fel och ojämn spänning. (Har sett exakt detta ske med en väns dator).

När du bootar med en sticka... kan du med något lämpligt program avläsa vad spänningen till minnena är? För att du sätter 1.35v är ju en sak, men eftersom du hade lägre i BIOS så kan det vara något fel där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@HeroAtSC Förstår jag dig rätt här. Du köpte ny CPU, moderkort och minnen, men tex nätaggregatet är gammalt?
Om så, vad är det för något och hur gammalt? (och har du något annat du kan testa med?)

Varför jag frågar är 2 saker.
1. Nya skylake (och haswell) är inte kompatibel med alla PSUer, och det kan orsaka fel på spännignar (pga energisparlägen). De går att stänga av i BIOS om man misstänker dem (Tror det är C6/C7).
2. När Webhallen testar dem så testas den på en test-station, med både jordat och troligen stabiliserat uttag, så en halvdan PSU kan med nöd o näppe klara sig igenom testet, men när du sen får hem den, och kanske saknar UPS/stabilisering/Jord, så blir det fel och ojämn spänning. (Har sett exakt detta ske med en väns dator).

När du bootar med en sticka... kan du med något lämpligt program avläsa vad spänningen till minnena är? För att du sätter 1.35v är ju en sak, men eftersom du hade lägre i BIOS så kan det vara något fel där.

PSUn är en TX650W V2 från Corsair har jag för mig. Kosta lite över 1000:- så det var inte budget variant och skall klara av Haswell, http://www.corsair.com/en-us/blog/2013/may/haswell-compatibil...
Jag förstår hur du tänker med stabil jord mm men tror inte det är det som är fel.

När jag var inne med datorn idag på Webhallen så boota den med minnena i dual channel men han fick samma fel att den inte stängde av sig. Sedan så visa det sig att han inte kunde boota datorn när han hade båda minnena i kanal 1 (DIMM1 & 2) när jag hade inne datorn sist.
Men det nämnde han aldrig.
Då borde man tänkt att något är skumt men icke.

Han tog in datorn igen och skulle undersöka lite mer.
Hoppas på svar imorgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I7-6700k | MSI Z170A GAMING PRO Carbon | Corsair Vengeance LPX Black 16GB@3000MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 8GB GAMING | Samsung 950 Pro 256GB M.2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HeroAtSC:

Fick du ditt moderkort utbytt?

Skickades från m.sweclockers.com

Nja.. det var faktiskt min kompis som jag beställde åt. Jag skulle uppgradera till nytt, (ddr3->ddr4) i alla fall inom en snar framtid, så jag föreslog att fick mitt gamla istället med ram, cpu och allt vilket han accepterade,för det var ändå ett bättre moderkort än det han beställt, för han surfar enbart, inga spel eller överklockning eller nåt sånt. Så vi sa typ, äh inte värt besväret att skicka tillbaka det iaf..kortet var ganska budget för några hundralappar. Så det moderkortet gick till dom sälla jaktmarkerna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av HeroAtSC:

PSUn är en TX650W V2 från Corsair har jag för mig. Kosta lite över 1000:- så det var inte budget variant och skall klara av Haswell, http://www.corsair.com/en-us/blog/2013/may/haswell-compatibil...
Jag förstår hur du tänker med stabil jord mm men tror inte det är det som är fel.

När jag var inne med datorn idag på Webhallen så boota den med minnena i dual channel men han fick samma fel att den inte stängde av sig. Sedan så visa det sig att han inte kunde boota datorn när han hade båda minnena i kanal 1 (DIMM1 & 2) när jag hade inne datorn sist.
Men det nämnde han aldrig.
Då borde man tänkt att något är skumt men icke.

Han tog in datorn igen och skulle undersöka lite mer.
Hoppas på svar imorgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Har själv några 750W och 520W från TX/HX tiden, och visst, de var bra när de kom. Mina är dock 5-7 år gamla (ena är gen 1), och den äldre av dem har börjat ge instabil spänning vid hård last, då den helt enkelt är utanför sin livslängd. (Troligen har kondensatorerna torkat). Dessa agg är ju sedan 2006-2011, beroende på version, och saker slits/åldras...

Men oavsett så har ju du fått demonstrerat felet för teknikern, vilket är halva segern vunnen bara där... så jag hoppas han hittar felet.

Permalänk
Medlem

Liten uppdatering.

Jag hade inte hört något från Webhallen fast de sa att de skulle vara klara i torsdags.
Så jag åkte dit och fråga vad som händer med mitt ärende.
"De hade haft mycket att göra", men skulle bli klara idag.
När jag var där så misstänkte han PSUn då han testat med ett annat och då hade det fungerat.
Jag fråga om han hade en psu testare och de hade de. Dock kunde han inte hitta något fel med min psu.
Han skulle testa lite till genom att lägga till komponent för komponent och se när mitt agg börja fela.

När han senare på eftermiddagen ringde upp så trodde han ändå att det var moderkortet då det hade inte fungerat felfritt med deras psu heller.
Självklart hade de inte samma MK hemma och eftersom jag köpt det kombinerat med CPUn så kunde jag inte byta mot något annat MK.
Så nu blir det till att vänta till måndag/tisdag innan de får in nytt

Jaja...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I7-6700k | MSI Z170A GAMING PRO Carbon | Corsair Vengeance LPX Black 16GB@3000MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 8GB GAMING | Samsung 950 Pro 256GB M.2

Permalänk
Medlem

För er nyfikna så fick jag tillbaka datorn idag, det tog på tok för lång tid tycker jag.

De har bytt moderkortet men det var samma fel efteråt sa de.

De var sedan lite inne på att det var chassit, vilket jag ställde mig väldigt skeptisk till.
Det sluta med att de trodde att det var ssd disken och fråga om de fick blåsa den vilket de fick.

Enligt dem var det ssd disken som skapa ett bootfel.
Jag ställer mig ganska skeptisk till detta med men jag kan alltid bli överbevisad.

Kan hårddisken orsaka fel i post? Den har väl inte börjat ladda något då?
Det kan ju alltid vara hårdvarufel men känns som det borde visa sig på annat sätt.

Jag har nu beställt hem en Samsung 950 pro m.2. som förhoppningsvis kommer imorgon.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel I7-6700k | MSI Z170A GAMING PRO Carbon | Corsair Vengeance LPX Black 16GB@3000MHz | ASUS ROG STRIX GeForce GTX 1070 8GB GAMING | Samsung 950 Pro 256GB M.2